Ga naar inhoud


Valt de ontvangst van Joyne mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik heb ook nog een ander probleem. Ik heb een tweede LNB gekocht en een multi-LNB houder voor de Gibertini. Met de andere LNB wil ik eigenlijk de 19.2E sat ontvangen. Maar die heeft een elevation die 5 graden minder is. Die LNB zou dus een flink stuk hoger (lijkt me) moeten komen dan de LNB voor de 9E. Maar de multi-LNB houder is maar een heel klein beetje verticaal verstelbaar. Dat vind ik vreemd want bij meerdere LNB's heb je toch bijna altijd ook een verticaal verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Laten we hier even geen schotel uitrichten topic van gaan maken. Daar hebben we een ander forum voor.

 

Dit topic gaat over de stelling of de ontvangst van joyne mee/tegenvalt.

 

Graag weer on topic dus.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Zeerob:

Ik zit nog wat noordwest van Lissabon, en de skew zou -21.1 moeten zijn. Ik heb dmv draaien geprobeerd wat optimaal is, en het is zo te zien wel ongeveer -20 graden.

Ik heb de satelliet nu beneden aan een houten testopstelling, met de ontvanger ernaast, dus ik kan overal gemakkelijk bij.

Ik heb de LNB nu zo geschoven dat deze maximaal naar buiten staat (van de schotel af). Ik heb ook geprobeerd om wat naar binnen te schuiven, maar dat leek niet veel uit te maken.

Ik heb de sat overigens gevonden m.b.v. een eenvoudige sat-finder die piept en een waarde van 0-100% aangeeft.

Vreemd genoeg gaf de sat-finder alleen een ja/nee waarde. Bij een vrij grote hoek (+/- 2 graden, dus 4 graden totaal) piepte hij en gaf b.v. 58% aan. Daarbuiten 0. De optimale positie bepaald door het midden te nemen van de range waar hij piepte. Toen een automatische scan gedaan met de receiver en verder getuned door naar de SNR en AGC van de receiver te kijken bij een bepaald kanaal. Daarbij bleek dat veel kritischer. Bij een minimale verdraaiing loopt de SNR heel snel terug.

Ik heb inderdaad gemerkt dat je bij vastdraaien van de schroeven als snel weer een paar procent SNR verliest.

Zie onderstaande meetwaarden voor Alcácer do Sal (ca. 80 km zuid/oost van Lissabon). De ontvangstcondities voor Eutelsat 9B zijn ongeveer gelijk aan de ontvangstcondities in de omgeving Cascais/Sintra. Merk ook op dat de B&R53 (53cm) hier - dus aan de rand van de footprint voor 60 cm - prima resultaten laat zien.

Let op: de kwaliteit van het signaal wordt direct ná de tuner/decoder gemeten. Veel satelliet-ontvangers laten de kwaliteit zien nadat de fouten in het signaal door de zg. FEC zijn gecorrigeerd en dat geeft een onjuist beeld van de ontvangstkwaliteit.

B&R65_Eurobird9B_11747.jpg

B&R65_Eurobird9B_12074.jpg

B&R53 - Eutelsat 9B - 11.747GHz.jpg

B&R53 - Eutelsat 9B - 12.074GHz.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Boogje:

Zie onderstaande meetwaarden voor Alcácer do Sal (ca. 80 km zuid/oost van Lissabon). De ontvangstcondities voor Eutelsat 9B zijn ongeveer gelijk aan de ontvangstcondities in de omgeving Cascais/Sintra. Merk ook op dat de B&R53 (53cm) hier - dus aan de rand van de footprint voor 60 cm - prima resultaten laat zien.

Let op: de kwaliteit van het signaal wordt direct ná de tuner/decoder gemeten. Veel satelliet-ontvangers laten de kwaliteit zien nadat de fouten in het signaal door de zg. FEC zijn gecorrigeerd en dat geeft een onjuist beeld van de ontvangstkwaliteit.

B&R65_Eurobird9B_11747.jpg

B&R65_Eurobird9B_12074.jpg

B&R53 - Eutelsat 9B - 11.747GHz.jpg

B&R53 - Eutelsat 9B - 12.074GHz.jpg

 

Ik vergat de schotelantennes bij de plaatjes te vermelden.

1) B&R 65 cm Alcácer do Sal

2) B&R 65 cm Alcácer do Sal

3) B&R 53 cm Alcácer do Sal

4) B&R 53 cm Alcácer do Sal

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei T90user:

 

Dat heet NIETS met smaak te maken. Ik herinner me nog goed hoe ik een flink aantal jaren geleden in een gedetailleerd artikel las hoeveel onschuldige mensen over de decennia allemaal zelfmoord hebben gepleegd na een leugen-hetze van De Telegraaf. Overigens heb ik er zelf als werkstudent ook enige tijd gewerkt en was ik er getuige van hoe "journalisten" in de eetzaal in de kelder met elkaar aan het overleggen waren hoe ze een telexbericht zouden manipuleren zodat er een artikel uit kwam dat feitelijk het omgekeerde inhield omdat dat beter in hun troebel;e politieke soepje te pas kwam. Het feit dat ze in de oorlog voor Nazi-Duitsland kozen en daarna dus enige tijd verboden waren is daar nog maar een beessie bij. Dus nee, ik heb geen enkel respect voor fascisme, op geen enkele manier. Het is een mensonterende manier om met je medemensen om te gaan.

Bedankt voor de les. Nu weet ik tenminste hoe het staat met de ontvangst van Joyne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Lijkt me sterk Boogje dat dit goed is.
Foto 2 is met de 65cm-schotel en geeft op 12074V 60%
Foto 4 is met de 53cm-schotel en geeft op 12074V 67%

 

Ben je aan vakantie toe?:D

 

Sprietje,

Ik ben inderdaad aan vakantie toe. Al die metingen verrichten, statieven opstellen schotels uirichten en dan van tijd tot tijd ook nog boven op campers klimmen om de skew in te stellen van kampeerders die geen beeld hebben in slechts 'n paar weken is best wel vermoeiend.

Maar even terug naar jouw opmerking. Zou ik ook denken als ik niet naar de C/N en BER-waarden had gekeken. Want die zijn voor de B&R65 beter dan voor de B&R53. De 'Quality-indicatie' blijkt de lading dus niet (altijd?) volledig te dekken. Hoe verklaar je anders dat ik op 11.747 met de B&R53 bij 60% kwaliteit betere C/N en MER-waarden meet (10.4dB resp. 10.1dB) dan op 12.074 bij 67%  (9.8dB resp. 9.8dB). Weliswaar relatief geringe verschillen t.o.v. bijv. de B&R65 maarja.... Op andere meetlocaties kunnen de verschillen er plotseling weer heel anders uitzien. Commentaar kan je zijn ervaringen vertellen over grote schotelantennes die in de buurt van bijv. bruggen geen enkele ontvangst meer hadden van op elders met kleine schotelantennes probleemloos te ontvangen satellieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boogie, bedankt voor de cijfers.

Misschien dat mijn SNR (68%) en AGC (71%) niet direct vergelijkbaar zijn met jouw quality en level?

Ik weet ook niet of die termen een vaste betekenis hebben. Level en quality zijn eigenlijk vrij vage termen.

Ik zie op mijn VU+ UNO 4k (met VTI image) geen BER. Maar die heb ik misschien nog niet gevonden.

Ik weet vrij zeker dat er niet meer uit te halen is want ik heb alles fijn getuned. Al bedenk ik me nu wel dat ik de middelste 2 van de 6 schroeven van de schotel niet heb vastgeschroefd. Het zou nog kunnen dat de schotel daardoor net iets te vlak was. Maar ik heb alles nu weer uit elkaar gehaald dus kan het nu niet meer proberen.

 

Sprietje, bedankt voor de footprint van de 9E satelliet.

Ik zit net op de grens van 60/75 cm en heb dus een 85 cm schotel.

aangepast door Zeerob
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik tussendoor een  complete zenderlijst gemaakt voor Joyne en Technisat S2.

Deze is op internet terug te vinden onder de naam download Joyne en FTA 19-13--28 zenderlijst.

Daar staan de zenders netjes in volgorde en op kanaal 50 staat CGTN welke volgens Sprietje makkelijk te vinden is in Spanje.

Ook de vele FTA zenders op 9 oost zijn na 50 opgenomen.

Daarnaast staan de fta zenders van astra 19 op diseqc 1 ;Joyne op 2 ; astra 28 op 3 en hotbird op 4 .

Dus de standaard codes waarbij astra 23 dan vervangen is voor 9 oost.

Voor huisinstallaties dus prima, en voor de automaten of campingschotels met een single lnb maakt het niet uit want die luistert niet naar diseqc.

Alleen diegene welke een duo lnb verdraaien van astra naar 9 moeten de diseqc code dan Omwisselen.

dus voor iedereen te gebruiken.

De rest wordt ook aangepakt is mijb beloofd eant Joyne luistert dus naar de markt.

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eens gaan shoppen bij lokale dealers, een van hen omgeving Portimao, 
waarschijnlijk nakomeling van een der profeten was bezig joyne te testen en informeerde mij de resultaten:

"In terms of normal dishes I would like to inform the following:

    With  60cm dish you can receive Eutelsat 9B at 9º east but the signal is really on the limit if it rains or if we have strong wind you will lose signal immediately. To install Eutelsat Hot Bird 13º in the same dish it is out of question.

    With an 80cm dish you can install Eutelsat 9B at 9º and Eutelsat Hot Bird 13º with 2 LNBs and diseqc switch and the signal is OK.

Next week we will receive the Joyne modules from Holland."

Nu hoop ik voor het gemak dat ook een INVERTO DUO TWIN LNB 80 cm i.p.v.2 lnb's hierop zou werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei alex6:

Ik ben eens gaan shoppen bij lokale dealers, een van hen omgeving Portimao, 
waarschijnlijk nakomeling van een der profeten was bezig joyne te testen en informeerde mij de resultaten:

"In terms of normal dishes I would like to inform the following:

    With  60cm dish you can receive Eutelsat 9B at 9º east but the signal is really on the limit if it rains or if we have strong wind you will lose signal immediately. To install Eutelsat Hot Bird 13º in the same dish it is out of question.

    With an 80cm dish you can install Eutelsat 9B at 9º and Eutelsat Hot Bird 13º with 2 LNBs and diseqc switch and the signal is OK.

Next week we will receive the Joyne modules from Holland."

Nu hoop ik voor het gemak dat ook een INVERTO DUO TWIN LNB 80 cm i.p.v.2 lnb's hierop zou werken

 

De ontvangst van het Joyne bouquet via de Eutelsat 9B is tot aan de rand van de footprint (Portugal) via schotelantennes met eff. horizontale afmeting vanaf 53cm uitstekend. Om over voldoende slechtweerreserve te beschikken wordt dit schotelformaat voor geheel Portugal geadviseerd. Opvallend hierbij is dat het signaal uiterst robuust is, zelfs bij een gemeten signaalkwaliteit van 9% met een 43cm schotelantenne (B&R43) was de ontvangst stabiel zonder schokken, blokken/strepen in beeld en zonder uitvallen of haperen van het geluid.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een hoogwaardige schotel (!) gebruikt met een LNB die optimaal met de betreffende schotel 'samenwerkt'. Ik heb de metingen verricht met de B&R 53cm + Inverto Black Ultra. Uiteraard heb ik de tests uitgevoerd met Joyne CAM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei alex6:

Ik ben eens gaan shoppen bij lokale dealers

dat is natuurlijk met een lach en een traan

daar we al maanden terug geconstateerd hebben dat je in NEDERLAND bij de Sat-BOER moet zijn

 

maar qua satelliet ontvangst waarden geloof ik enkel een meetinstrument in handen van een kenner

en geen wazige receiver aanduiding welke niet als geijkte waarde kan en zal gelden

 

en boogje, schrijft eveneens positief zie ik net nadat ik op verzenden klik

Het is lastig in gran Kanarie en dorpen

:grin:

aangepast door Tonskidutch
boogje schreef erdoor

Tangerine Maud Geffry Remix

Christophe - Alan Vega

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een schotelmerk met een hoger rendement.

En bijpassend prijskaartje, hetgeen terecht is voor de kwaliteit.

 

Neem je een standaard kwaliteits- schotel, mag die een maatje groter zijn voor een stabiele ontvangst bij slecht weer.

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...