Ga naar inhoud


Valt de ontvangst van Joyne mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag veel last van signaalverlies. Van ~71% terug naar 0% en tussen de 10 tot 30 seconden weer terug naar 71%. De satellietantenne heeft geen belemmerd zicht noch last van de wind. CDNL continu knalhard; 86%. Zijn er meer die dit ondervinden?

  • Like 1

Gebruikt zijn TD78 tegenwoordig als wok.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier dezelfde bevindingen...

Mutant HD 51K  Openpli Wavefrontier 0.8W - 42E

VU+ Ultimo 4K Openpli Wavefrontier  28.2-23.5-19.2 -16-13-10/9-7-4.8-1.9 E -0.8 W; 42 east 80 cm Triax, 30 W 110 cm Triax.

Max Digitaal XP 1000 Openpli 23.5 en 19.2 E

Amiko A3 Androïd 4.2.2v2.0.72 met Kodi 16.1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag met veel zorg en vele herhaalde metingen de drempelwaarde volgorde bepaald van een aantal belangrijke transponders op de Eutelsat 9B.

Het blijkt inderdaad dat de drempelwaardes van de twee Joyne transponders, 11747H en 12074V iets verbeterd zijn zoals in de tabel te zien is.

Het betreft slechts een bescheiden verbetering en deze waardes zijn niet in overeenstemming wat Joyne op hun site beweert dat hun zenders slechts met een kleine schotel in grote delen van Europa te ontvangen zijn.
Ik heb bewust een kolom toegevoegd waar de transponderspecificaties in vermeld staan om conclusies uit te kunnen trekken.

Interessant zijn dan de transponders met DVB-S2 en 8PSK.
Je ziet dat met een fec van 2/3 de drempelwaarde op 17% en 18% ligt.
Bij een fec van 3/4 ligt de drempelwaarde op 33%
Bij een fec van 5/6 ligt de drempelwaarde op 43-44%.
Je ziet wat het oplevert om de fec van 5/6 naar 3/4 te veranderen.
Dan komen de beloftes van Joyne een stuk dichter in de buurt dat hun transponders met een bescheiden schotel tot in het zuiden van Europa te ontvangen zijn. Bovendien is er dan ook een fatsoenlijke regenreserve, iets wat nu zeker niet het geval is.

Voor de duidelijkheid, de vergelijkingen zijn gedaan met apparatuur die als gemiddeld goed gewaardeerd kunnen worden bestaande uit een Triax 64, een gerespecteerde ALPS-lnb en een zeker niet slechte Inverto Scena 5m satellietontvanger.

Met mooie van een drempelwaarde vergelijking op verschillende transponders is dat dit praktisch geen invloed heeft op de maat en de kwaliteit van de schotel, de kwaliteit van de lnb en de kwaliteit van de ontvanger.
 

post-60869-0-44583300-1501767634.png

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In zuid Duitsland zeer lastig om JOYNE te vinden met een 65 CM Triax schotel en een Inverto LNB. Vreemde is dat ik op mijn SF-700 meter geen lock krijg op 11747-H en op bijvoorbeeld 11823-H wel.

Als ik eenmaal lock heb op 11823 dan moet de schotel iets naar links, anders geen beeld. Is wel stukken beter geworden sinds vorige week. Toen we op een andere camping stonden. Signaal blijft nu in ieder geval redelijk staan. Stond eerder best wel vaak stil.

 

Zojuist verscheen er ook even 'scrambled' in beeld. Maar toen ik opnieuw naar NPO1 ging kon ik weer gewoon kijken.

DM800HD, DM7020, DM7000 - wavefrontier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste daletboy

11823H is een DVB-S, QPSK transponder met een fec van 3/4. Die ontvang je op een natte vinger.
Je zult je schotel gewoon veel beter uit moeten richten om ook Joyne goed te ontvangen want met een Triax 64 met een Inverto Black Ultra kun de de Joyne-zenders daar gewoon ontvangen, behalve met een flinke regenbui. Dan wordt het moeilijk om ze te vinden.
Maar weer een bewijs dat het signaal gewoon te zwak is. De gemiddelde gebruiker krijgt Joyne amper gevonden. Dat blijkt ook op andere forums.
Dus beste @commentaar, gooi het in de groep.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de lijst voor de Eiss gemaakt voor Joyne en het valt me op dat de er nogal wat verschil zit in de Skew t.o.v de door de meeste gebruikte Astra standen. Logisch natuurlijk omdat de satelliet ruim 14 breedte graden verder boven de evenaar hangt.

Dus als mensen hun schotel draaien  zonder vooraf de skew goed af te stellen, is het logisch dat ze niks vinden.

Daarnaast is de elevatie zeker in Spanje en Portugal nogal wat hoger dan Astra, soms wel 10 graden.

Op zich natuurlijk gunstig want dan ga je makkelijker over de bergen, de huizen of de caravan van de buren heen.

Ik zal hier de gemaakt lijst plaatsen zodat een ieder dan voor zichzelf kan opzoeken wat de elevatie en skew moet zijn.

post-108154-0-37941300-1501773043_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met name bij zwakke satellieten is te merken dat signaalsterktes nogal kunnen wisselen, afhankelijk van het weer natuurlijk, maar ook van het tijdstip van de dag.

Ik stel dit regelmatig vast op Nilesat.

's Ochtends ontvang ik op Nilesat daardoor vaak wat meer zenders dan 's middags.

 

Logisch als dat de zenders zijn welke op de Asian beam zitten.

Die zou je normaal gesproken niet eens kunnen ontvangen , en door het bombarderen van de atmosfeer door de zon veranderd de dikte van de lagen en dus ook de demping. Was vroeger op korte golf handig.

Daarnaast zal dit effect ook optreden wanneer de zon in je schotel schijnt. Dan zal ook de ontvangst een tijdje minder worden.

Dit noemen ze Solar interference. dat wijzigt natuurlijk per dag  en duurt maar even.

Bijgevoegd het schema van de 9 Oost wanneer en waar Solar interference kan optreden .

post-108154-0-97364000-1501774811_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Commentaar

Een mooie lijst die je hebt gemaakt en altijd handig voor mensen die tijdens hun vakantie geen internet hebben om het op te zoeken op Dishpointer.

Maar verder schrijf je:

"Vandaag de lijst voor de Eiss gemaakt voor Joyne en het valt me op dat de er nogal wat verschil zit in de Skew t.o.v de door de meeste gebruikte Astra standen. Logisch natuurlijk omdat de satelliet ruim 14 breedte graden verder boven de evenaar hangt."

Dit klopt niet. De Astra 23,5 hangt weliswaar ruim 14 breedte graden verder naar het oosten en je zou denken dat de skew dan ook ongeveer 14° verschilt maar je vergeet dan de de kruispolarisatie van alle drie de Astra satellieten 7,5 gedraaid wordt uitgezonden. Het verschil in skew is derhalve veel minder, in Nederland slecht ongeveer 3°. In andere landen soms meer.

Even als tip.
Die lijst is gemaakt voor mensen die weinig af weten van evelatie en skew.
Zou het dan niet handig zijn om onderaan de lijst op een regel aan te geven wat het verschil is tussen een negatieve-skew en een positieve skew.
 

post-60869-0-31049300-1501775251.png

post-60869-0-54400500-1501775355.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste commentaar

Solar Interference is een ander woord voor Sun Outage en dat is nu nog helemaal aan de orde. Dat speelt zich af in het voor- en najaar als de zon precies achter de satellieten op de Clarkebelt door draait.
Ik heb een duidelijke uitleg gemaakt wat sun outage precies is en dat kun je vinden met de zoekterm op Google: sun outage door Edward H
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje.

Ik beweer niet dat het 14 graden scheelt.

Ik ken de gewijzigde antenne stand van Astra.

Ik constateer dat er veel verschil in zit, en zeker naar het zuiden .

Het verschil in europa varieert tussen 0 en 11 graden, in de gebruiksaanwijzing van de eiss wordt verder + en - uitgelegd.

Maar omdat ik geen reclame mag maken heb ik alleen de lijst gepubliceerd, maar bedankt voor het verder toelichten.

Zo zie je als men samenwerkt er meer bereikt wordt.

En het voordeel van een forum is dat veel mensen samen meer weten.

Er komt trouwens een joyn forum voor de dealers.

aangepast door commentaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste commentaar

 

Solar Interference is een ander woord voor Sun Outage en dat is nu nog helemaal aan de orde. Dat speelt zich af in het voor- en najaar als de zon precies achter de satellieten op de Clarkebelt door draait.

Ik heb een duidelijke uitleg gemaakt wat sun outage precies is en dat kun je vinden met de zoekterm op Google: sun outage door Edward H

 

Als je naar het plaatje kijkt zie je toch staan oktober.

Ik zeg niet dat dit nu het geval is, was ter verduidelijking van de nilesat problemen.

Dit overzicht is voor de 9 oost, dus in october kan dat wel een rol gaan spelen.

aangepast door commentaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste commentaar

 

Geef me maar toestemming om als gast mee te mogen doen.
Een goede bekende Nederlandse schotelinstallateur van me hier niet ver vandaan die gevraagd is door Joyne om dealer te worden, komt toch niet op forums. Daar heeft hij helemaal geen zin in.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas klopt die grafiek niet helemaal.
Laten we een makkelijk herkenningspunt nemen op die kaart:
De grens tussen Duitsland en Denemarken, de plaats Flensburg.
Daar is de maximale sun outage op 12 okt. om 11:19uur UTC-time.
De grafiek geeft aan 13 okt. om 11:10uur.
Dat is dus niet juist.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...