Ga naar inhoud


Valt de ontvangst van Joyne mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei commentaar:

Wat ik begrepen heb is dat de codecs en compressie voor Joyne en CD gelijk zijn, dat CD ook variabele bitrate heeft , maar geen gebruik maakt van de overcapaciteit van andere zenders.

De encoders van Joyne zijn van de laatste stand van de techniek waardoor het mogelijk is de laatste bit te gebruiken waar hij nodig is. ( binnen de bandbreedte).

Dat gaat zo snel dat je dat met een ontvanger niet kan meten in bitrate, maar wel kan zien aan het resultaat.

Na de uitbreiding was ik even sceptisch maar nu het allemaal goed is ingeregeld ben ik zeer tevreden met de beeldkwaliteit.

Hustler 2 HD springt er zelf uit met details waar je over van mening kunt verschillen.

 

De H.264 codec is uiteraard wel gelijk maar dat wil niet zeggen dat de compressie instellingen gelijk hoeven te zijn, en er is een stuk meer in te stellen dan alleen bitrate.

 

En je zult wel Penthouse 2 HD bedoelen.

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 minuten geleden zei luisteraar:

Nu eens een technisch eerlijk uitleg. 

Twee streams met zelfde codecs en compressie bij de zelfde bitrate geeft gelijke kwaliteit. 

Klopt het dat bij een hogere bitrate de kwaliteit beter is of slechter is

Ja dat klopt, maar de compressie is dus niet gelijk over de volledige band,

maar dat kwartje valt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

@commentaar wat dan nu ik heb het niet over de bandbreedte maar de bitrates 

Welke zo variabel zijn over de hele bandbreedte dat jij die snelle wijziging alleen kan constateren aan de hand van het totale plaatje en niet aan een gemiddelde bitrate welke jou ontvanger je verteld.

Dan zou je de bitrate in uSec moeten kunnen meten.

Als je een internetstream ontvangt van b.v. Tooway zien we dat er een batch verzonden wordt van 30Mbps welke telkens in de cache buffer opgeslagen wordt waaruit de player een vaste bitstream haalt.

Er is dan ook geen vaste stream van 30Mbps maar batches.

Alleen wanneer je meerdere players opent zie je de herhaal frequentie van die batches toenemen totdat er zoveel data gevraagd wordt dat er een constante stream ontstaat van maximaal 30Mbps.

Die 2 metingen zijn dus verschillend terwijl de bandbreedte van 30Mbps een vast gegeven is.

Als de resolutie van de verschillende you tube filmpjes verschillend staan ingesteld zal de bitrate per filmpje ook anders zijn.

Zo ongeveer kan je Joyne vergelijken behalve dat Joyne dan ook nog automatisch de bitrate per zender regelt aan de hand van de beeld inhoud.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@commentaarde bitrate meter is niet zo dom hij haalt de waarden uit de demuxer vaker als de frame rate van 50hz en houd het maximum en het gemiddelde  bij.

Het is zo ver dat yohne onze metingen betwijfelt tegen bewijs is welkom. 

Ik zie dit ook als bevestiging dat de bitrates equivalent is aan kwaliteit. 

Ik twijfel niet aan mijn meting als er een afwijking is is die ook bij de meting bij cd dan heffen de afwijkingen elkaar op. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei luisteraar:

Nu eens een technisch eerlijk uitleg. 

Twee streams met zelfde codecs en compressie bij de zelfde bitrate geeft gelijke kwaliteit. 

Klopt het dat bij een hogere bitrate de kwaliteit beter is of slechter is

 

Nee niet als de encoders totaal verschillend zijn ingesteld of misschien zelfs slecht ingesteld zoals bij CDS het geval lijkt.  Maar bitrate is wel de belangrijkste factor.    Maar 1:1 vergelijken is soms lastig als het VBR betreft want de ene seconde is het een stuk lager of hoger dan de andere.  Maar nogmaals jij moet gewoon zelf gaan kijken bij een dealer. Als je tevreden bent neem je een Joyne abo, zo niet ook goed toch. Je moet het leven niet al te moeilijk maken.

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat CD hun spullen niet optimaal ingesteld hebben kan zijn dan hebben alle openbare en commerciële zenders in Engeland en Duitsland ook hun encoders niet goed ingesteld hun hebben allemaal hogere bitrates. 

Denk je nu echt dat joyne als enigste weet hoe het moet. 

Het is nu wel duidelijk dat joyne nog veel moet instellen om beeld kwaliteit van de collega's te bereiken. 

Het ontbreken van een ac3 dd is ook zo iets. 

Verder maak ik mij het leven niet moeilijk vind het een leuke technische discussie. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-9-2017 om 11:17 zei Sprietje:

Daar heb ik nog geen bericht over ontvangen.

Ben in de markt voor een wissel van CD naar Joyne : ga vaak naar de Algarve en daar is CD ontvangst een ramp.  Wil graag  een  meer dan goede LNB met twee uitgangen erbij kopen.  Kun je mij wat meer vertellen beste Spriet ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kijk naar NPO en Rtl via Ziggo zit je boven de 10 mb, meestal 12 mb. En de min en max liggen dicht bij elkaar. Dus Kabel is nu een stuk beter dan Satelliet geworden wat NPO en Rtl betreft. 

 

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei peper:

 Dus Kabel is nu een stuk beter dan Satelliet geworden wat NPO en Rtl betreft. 

 

In het algemeen is sat een stuk beter als de kabel in Duitsland zijn de bitrates voor de hd zenders 15mb joyne wijkt daar flink van af 

en de sat heeft een groter zender aanbod 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Deca:

Ben in de markt voor een wissel van CD naar Joyne : ga vaak naar de Algarve en daar is CD ontvangst een ramp.  Wil graag  een  meer dan goede LNB met twee uitgangen erbij kopen.  Kun je mij wat meer vertellen beste Spriet ?

 

 

 

Deze vraag en het antwoord is hier al vaker langsgekomen, de Inverto Ultra (Black) Twin LNB.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat @luisteraar zijn verhaal niet duidelijk gesteld heeft.


Tot voor een paar jaar geleden hadden de meeste providers zenders is SD-kwaliteit die met DVB-S werden uitgezonden in mpeg 2 en daarnaast zenders in HD-kwaliteit die in DVB-S2 werden uitgezonden in mpeg 4.
Omdat DVB-S niet er gunstig met het gebruik van bits om ging, had je daar relaties veel bits voor nodig om dit uit te zenden. DVB-S heeft 2,8 maal zoveel bits nodig als DVB-S2.
Als je dan de beeldkwaliteit met een SD-zender en een HD-zenders ging vergelijken, dan bleek het verschil in bitrate (gebruikte bits) niet eens zo veel te verschillen terwijl er een flink verschil zat in beelkwaliteit.
Er zijn tegenwoordig nog maar weinig providers (in ieder geval geen Nederlandse meer) die in het ongunstige DVB-S mpeg2 uitzenden.
Allemaal zijn ze overgestapt naar transponders die in DVB-S2 uitzenden in mpeg-4. Jammer dan voor de mensen die geen HD-ontvanger hadden want die hebben allemaal een HD ontvanger moeten aanschaffen.

Maar nu ook de zenders met een lage beeldkwaliteit DVB-S2 mpeg4 gebruiken, kun je ze wel rechtstreeks vergelijken in de bitrate.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

, @Sprietjejou uitleg is bijna helemaal goed.

dvb-t en dvb-t2 zijn modulatie methoden de bitstream heeft bij t2 minder bandbreedte nodig dan bij t dus meer bitjes per seconde over de transponder bij t2. 

mpeg4 en mpeg2 zijn compressie methoden. 

mpeg4 heeft minder bitjes nodig om een gelijkwaardig beeld weer te geven als bij mpeg2. 

bij mpeg4 kom je met een lagere bitrate uit. 

je kan over dvb-t mpeg4 transporteren

maar niet alle dvb-t ontvangers kan mpeg4 aan. 

Je kan dus als iedereen mpeg4 

gebuikt onderling vergelijken aan de bitrate wat de kwaliteit is. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...