Ga naar inhoud


Wavefield / lnb / 1/8 switch aan elkaar koppelen en naar wat richten?


loekk

Aanbevolen berichten

 waarom niet allemaal 1.1 mode?

 

Bij een enkele 8/1 switch in diseqc 1.1 mode gebruik je de opdrachten Input 1 t/m 8.

 

Het is niet helemaal zeker of de 8/1 switches ook goed schakelen op de opdrachten Input 9 t/m 16; dat zou je moeten testen.

Zo ja, dan kun je die twee switches naast elkaar gebruiken voor 16 LNB's, maar moet er een switch tussen de ontvanger en de twee switches om de 1 t/m 8 van de ene switch te kiezen, of de 1 t/m 8 van de andere switch.

Die extra switch moet dan in diseqc 1.0 mode, of diseqc 1.2 mode.

(Op de niet gebruikte maar wel benaderbare poorten van die extra switch kun je ook weer extra LNB's aansluiten! :) )

Dus met alléén diseqc 1.1 kom je er niet als je meer dan 8 LNB's wilt aansluiten en alleen de switches die jij al hebt wilt gebruiken; je moet dan ook ten minste één switch met een andere diseqc mode aansturen.

Of je moet een diseqc 1.1 UC4-switch kopen die wel schakelt tussen 1 t/m 8 en 9 t/m 12. Maar met de switches die je al hebt is het niet nodig om dat te doen, omdat die ook op een andere diseqc mode zijn om te schakelen.

 

Dit als uitleg op je vraag.

 

 

.. hoe precies moet ik het instellen als ik bv:

lnb 1 tm 8 aansluit op 1 diseq

de uitgang daarop op de volgende sat1 diseq ingang

en daarbij de andere ernaast?

 

Makkelijkst is om vanaf je ontvanger een 8/1 switch in diseqc 1.1 mode aan te sluiten (Input 1 t/m 8), en dan op één of meer ingangen daarvan een 8/1 switch in 1.0 mode.

In 1.0 mode zijn waarschijnlijk slechts de eerste vier poorten van die switch te gebruiken (commando 1 t/m 4, of A t/m D, of AA t/m BB). Zo kwam ik in mijn post hierboven op 11 LNB's met twee switches.

Jij hebt in totaal vier switches, dus kunt met deze manier van schakelen naar de 17 LNB's.

Dat is waarschijnlijk de makkelijkste configuratie, om mee te beginnen.

 

 

Andere mogelijkheden:

Je kan ook een switch gebruiken in 1.2 mode ipv 1.0 mode; dan zijn wel alle 8 poorten van die switch benaderbaar. Met één switch in 1.1 mode en één in 1.2 mode kun je in totaal 15 LNB's aansturen.

Maar een switch gebruiken met diseqc 1.2 is vaak wat lastiger in te stellen.

 

Met vier 8/1 switches en 1.1 en 1.2 mode kan je zelfs in totaal 29 LNB's aansturen.

 

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


bedankt allen :) het word me een beetje te ingewikkeld, ik weet niet zo goed hoe ik de aa bb moet instellen op de bestaande switches... ik ga over een tijdje ermee starten... heb nu nog een t55 hangen er zitten 5 lnb's op met nog wat ruimte rechts en links daarvan, misschien kan ik daar nog wat in veranderen dan haal ik er wellicht 7... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je een twin tuner hebben, dan zou je er misschien voor kunnen kiezen, om alleen de satellieten waarvan je wil gaan opnemen, op zowel Tuner A als Tuner B te zetten.

Als voorbeeld, Astra 1-2-3 & Hotbird, dan gebruik je per 8/1 diseqc, 4 poorten en zijn er nog 4 poorten vrij in te vullen.

De rest van je lnb's gewoon verdelen over de vrije poorten van diseqc 1 en 2, dan kan je 12 lnb's aansturen met 2 diseqcs 8/1.

12 lnb's is al behoorlijk veel.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt allen :) het word me een beetje te ingewikkeld, ik weet niet zo goed hoe ik de aa bb moet instellen op de bestaande switches... ik ga over een tijdje ermee starten...

 

 

We kunnen je er best mee helpen, hoor. Met een uitgebreidere beschrijving van dit bijvoorbeeld:

 

Makkelijkst is om vanaf je ontvanger een 8/1 switch in diseqc 1.1 mode aan te sluiten (Input 1 t/m 8), en dan op één of meer ingangen daarvan een 8/1 switch in 1.0 mode.

In 1.0 mode zijn waarschijnlijk slechts de eerste vier poorten van die switch te gebruiken (commando 1 t/m 4, of A t/m D, of AA t/m BB). Zo kwam ik in mijn post hierboven op 11 LNB's met twee switches.

Jij hebt in totaal vier switches, dus kunt met deze manier van schakelen naar de 17 LNB's.

Dat is waarschijnlijk de makkelijkste configuratie, om mee te beginnen.

 

Is dat wat je graag wilt?

 

In dat geval: hoe heten in jouw ontvanger de (uncommitted) diseqc 1.1-opdrachten? Input 1 t/m 16?

En hoe heten de (committed) diseqc 1.0 opdrachten? 1 t/m 4, of AA t/m BB, of anders?

Dan kunnen we ook de termen gebruiken die jij meteen in je ontvanger kunt vinden.

 

(Maak eventueel een foto van je scherm met diseqc instellingen, en post die hier. Dan wordt het ook duidelijk.)

 

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...