Ga naar inhoud


Wavefield / lnb / 1/8 switch aan elkaar koppelen en naar wat richten?


loekk

Aanbevolen berichten

Ik heb nu nog het kleinere formaat van deze schotel en ga deze vervangen voor een wavefield cloon, bijna identiek aan de t90.

 

Van 5 lnb's ga ik (wenselijk) naar 9 of meer...

 

Voorop gesteld, ik heb nu nog de kleinere formaat geïnstalleerd en deze werkt naar behoren... Uitrichten lukt me dus wel.

 

Nu wil ik 2 dingen:

 

Ik heb 4 x 1/8 switches. ik heb ook gezien hoe je dit zou moeten aansluiten op elkaar als je meer dan 8 lnb's gebruikt, dus het hardware gedeelte zal wel lukken, alleen hoe stel je dan in bij Tuner configuratie - geavanceerd?  ik heb daar nu 5 instellingen aangepast, iedere keer gebruikte ik op de regel "LNB" de lnb nummer dat is aangesloten en bij de regel "diseqc 1.1 commando" het nummer waarop de desbetreffende lnb is aangesloten. Ik neem aan dat ik dit moet veranderen, maar hoe, ik snap het niet helemaal...

 

tweede vraag is, ik wil sowieso 9.0e, 13.0e, 19.2e, 23.5e  en 28.2 op de schotel houden maar wel een aantal lnb's erbij plaatsen die interessant zijn.. vergeleken met bv 13.0e tot aan 28.2e (9.0e heb ik alleen voor een relaxzender) natuurlijk dat smaken verschillen maar wat is het meest voorkomende samenstelling / opstelling als je een t90 hebt?  Ik wil geen verleningen aan deze schotel tenzij dit erg makkelijk werkt... ik heb 25 lnb's

 

Extra vraagje, ik zie vaak op verschillende sites dat als de afstand van 1 lnb tot de ander minder dan 1.5 bedraagt, dat je dus 2 satelliet posities kan laten scannen op 1 lnb, maar hoe doe je dit via de instellingen?

 

Hoop dat ik niets ben vergeten om het duidelijk te schetsen wat de vraag precies is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste loekk

Welkom op dit forum

Als je meer dan 8 lnb's aan wilt sluiten kun je beter een diseqc-switch nemen waar je er 16 op aan kunt sluiten. Zo duur zijn die nu ook weer niet. Bijv. de EMP-Centauri S16/1PCP-W3

De afstand tussen twee streepje bij een T90 is 21,8mm. Als ze het hebben over 1,5 streepje, dan praten we toch over een afstand van 32,7mm. Als je daar dat precies tussenin gaat zitten, staat de lnb toch 16mm verkeerd. Nou, dat vind ik nogal wat. Dan verlies je best veel signaal.
 

post-60869-0-74566600-1501428752_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar Loekk op duidt is indien de afstand tussen 2 posities kleiner is dan 1,5° er met 1 LNB kan worden volstaan.

 

Met de voortschrijdende eisen aan nauwkeurigheid van uitrichten, klopt de stelling nog wel. Echter wordt het signaal verlies hierbij zich wel eerder doen laten gelden. Eerder en heftiger dan in het verleden waarbij dit truukje goed opging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok duidelijk, die afstand trucje laten we maar zitten voor nu :P

 

bedankt voor de reacties trouwens..

 

Maar ik wil toch echt deze switches gebruiken, ik weet ook dat ze achter elkaar kan aansluiten, ik wil daar sowieso ervaring in opdoen dus als jullie mij daarmee kunnen helpen, heel graag! Het is toch meer een hobby ding voor mij, vind het leuk te knutselen en zo een 1/16 switch is dan te snel klaar :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, je kunt natuurlijk nog twee 8/1 diseqc-switches kopen en nog twee uncommitted switches, maar voor €41,16 koop je al zo'n 16/1 diseqc-switch. Dan zit alles in twee doosjes, anders heb je 6 doosjes en ik denk dat je nog goedkoper uit bent.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja joop001, dat wil ik best geloven.
Bij een Maximum E-85 is 1 graad verschil 10mm. Ga je die twee middelen, dan staat de lnb maar 5mm verkeerd, heel wat anders dan bij een T90, daar is 1 graad 21,8mm, dus komt een lnb in het midden 11mm verkeerd te staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

k heb 4 x 1/8 switches. ik heb ook gezien hoe je dit zou moeten aansluiten op elkaar als je meer dan 8 lnb's gebruikt, dus het hardware gedeelte zal wel lukken, alleen hoe stel je dan in bij Tuner configuratie - geavanceerd?  ik heb daar nu 5 instellingen aangepast, iedere keer gebruikte ik op de regel "LNB" de lnb nummer dat is aangesloten en bij de regel "diseqc 1.1 commando" het nummer waarop de desbetreffende lnb is aangesloten. Ik neem aan dat ik dit moet veranderen, maar hoe, ik snap het niet helemaal...

 

Welke 8/1 switches heb je?

 

Sommige zijn namelijk niet zo flexibel inzetbaar: zijn alleen via combi diseqc 1.1-1.0 opdrachten te schakelen, of hebben wellicht problemen om op diseqc 1.1 commando 9 t/m 16 te schakelen.

 

Dat zou ik eerst even nagaan en/of testen, als ik jou was.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig dat stuk gereedschap  :)

 

maar lieve sprietje ik gaf al aan dat ik meerdere switches HEB, ik hoef ze dus niet te kopen en dan vind ik het dus ook zonde om rond de 40 euro uit te geven als dat niet hoeft  :crazy:

 

Ik heb trouwens de Maximum digital technology deseqc 8/1 switch 1225... met dus 8 ingangen en 1 uitgang...

 

Vraag blijft dus, hoe stel ik het in (software gedeelte) bij tuner settings... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag blijft dus, hoe stel ik het in (software gedeelte) bij tuner settings... 

 

Ik vond zo gauw geen manual van deze switch op het internet.

Ik las bij een webshop over de maximum 8/1 1225: "Met dip-switch om DiSEqC 1.0, 1.1 of 1.2 in te stellen."

 

Met twee van deze switches kan je dan bijvoorbeeld 11 LNBs aansturen; met één switch in 1.1 mode, en één switch in 1.0 mode.

 

De instelling in je ontvanger volgt de manier hoe je de switches hebt aangesloten, en volgt dus ook de mode van de switches die je met de dipswitch hebt ingesteld.

Dus als jij al een idee hebt hoe je je switches wilt aansluiten, en met welke dipswitch-standen, volgt daaruit de instelling in je ontvanger...

 

Dus er valt denk ik nog iets voor je te ontdekken en te hobbyen op dit punt?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zeker, idd een dipswitch zit erop... alleen snap ik nog niet helemaal hoe ik het moet instellen waarom niet allemaal 1.1 mode? kan ik nog meer lnb's aansluiten? hoe precies moet ik het instellen als ik bv:

 

lnb 1 tm 8 aansluit op 1 diseq de uitgang daarop op de volgende sat1 diseq ingang en daarbij de andere ernaast? misschien ben ik toch niet zo een kei in het aansluiten nu dat ik het zo schrijf... 

 

veronderstel dat ik 12 lnb's aansluit, waar komen dan exact de aansluitingen op elkaar?

 

ps: welke satelliet posities zijn het meest interessant naast 9,13,19,23 en 28?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met diseqc 1.2?

Je simuleert dan een rotor, waarbij een bepaalde positie overeen komt met een van de 8 ingangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...