Ga naar inhoud


Satelliet ontvangst - HD - Badr 4 at 26.0°E


FTAFORLIFE

Aanbevolen berichten

Beste FTAFORLIFE

 

De rail die bij de Wavefield schotel hoort is veel te kort. Dat heeft te maken met het feit dat jij satellieten wilt ontvangen die 42-13=29 graden arc uit elkaar staan, dat is 31,35 graden azimuth in combinatie met deze grote schotel.

 

Ik heb uitgerekend dat de twee buitenste lnb's 60cm van elkaar moeten staan.
Bij die rail kun je de lnb's maximaal 22,5cm uit elkaar zetten, dus al zou de rail twee maal zo lang zijn, dan is die nog veel te kort.

Bovendien is de rail volledig vlak en dat is ook niet goed. De Clarkebelt is een bolle boog aan de hemel dus deze vorm moet je terug zien in een hol gebogen rail voor je schotel zoals dat ook bij de Wavefrontier T55 en T90 is.

 

Ook kun je echt geen twee lnb's gebruiken met een kop van 60mm zoals de Inverto's want dan staan ze veel te ver uit elkaar. Maar waarom zou je dat ook willen.
In Amsterdam is de Astra 28,2 erg sterk, daar kun je dus best een smalle lnb voor nemen op een schotel van 150cm.

Je moet dus op zijn minst de Hotbird laten vallen op deze schotel en daar een aparte schotel voor nemen van bijv. 80cm.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


RimaNTSS vraagt: wat voor schotel is die Wavefield 150cm schotel met brede arm?

 

Tja, dat weet alleen een satellietshop die deze schotel verkoopt. Deze satellietschop  laat op hun site de schotel zien van 80cm.
Je kunt dan kiezen voor verschillende afmetingen, van 80cm tot 150cm waarbij de prijs oploopt tot €489,- maar de afbeelding blijft steeds de schotel van 80cm.
Denken ze nu echt dat je gekke Henkie bent om zo'n bedrag uit te geven terwijl ze niet eens een afbeelding van de schotel laten zien? Die ziet er natuurlijk heel anders uit dan die van 80cm, waarschijnlijk ook schoren aan de lnb-arm.

 

Wavefield 150.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na kort zoeken op WV160A. Vind  ik een afbeelding die identiek is aan de Gibertini die vorige week nog in mijn tuin stond om er een lnb wisselaar aan te monteren 

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het die is, dan is het een Gibertini OP 150 en dat is een uitstekende schotel.
Omdat die een andere f/D-verhouding heeft moeten de twee buitenste lnb's dan niet 60cm uit elkaar staan maar 66cm. Zo lang zijn ook de Gibertini rails bij lange na niet.
Maar het is toch te gek dat er op die site niet eens een afbeelding van die schotel af kan. De dienstverlening is op deze manier wel erg bekaaid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Sprietje:

Beste FTAFORLIFE

 

De rail die bij de Wavefield schotel hoort is veel te kort. Dat heeft te maken met het feit dat jij satellieten wilt ontvangen die 42-13=29 graden arc uit elkaar staan, dat is 31,35 graden azimuth in combinatie met deze grote schotel.

 

Ik heb uitgerekend dat de twee buitenste lnb's 60cm van elkaar moeten staan.
Bij die rail kun je de lnb's maximaal 22,5cm uit elkaar zetten, dus al zou de rail twee maal zo lang zijn, dan is die nog veel te kort.

Bovendien is de rail volledig vlak en dat is ook niet goed. De Clarkebelt is een bolle boog aan de hemel dus deze vorm moet je terug zien in een hol gebogen rail voor je schotel zoals dat ook bij de Wavefrontier T55 en T90 is.

 

Ook kun je echt geen twee lnb's gebruiken met een kop van 60mm zoals de Inverto's want dan staan ze veel te ver uit elkaar. Maar waarom zou je dat ook willen.
In Amsterdam is de Astra 28,2 erg sterk, daar kun je dus best een smalle lnb voor nemen op een schotel van 150cm.

Je moet dus op zijn minst de Hotbird laten vallen op deze schotel en daar een aparte schotel voor nemen van bijv. 80cm.

 

 

Beste Sprietje,

Hartelijk dank voor het delen van jou kennis en de zeer uitgebreide uitleg, dit heb ik zeer gewaardeerd.

Hoewel het een mooie idee was om 4 satellieten tegelijkertijd te kunnen ontvangen  met deze Wavefield schotel 1.5m zie ik er helaas toch van af. Want zou graag dit met één schotel setup willen bewerkstelligen.  

Ik denk dat het toch de Wavefrontier T90 schotel wordt YES !!!! dit was al mijn eerste keus.  Want Youriy met zijn 85cm fuba schotel en Satmaat met zijn 1m schotel  kunnen de Badr 4 (26.0°E) satelliet wel ontvangen met een goede stabiele signaal. Dus de Wavefrontier T90 valt precies tussen deze 2 schotel maten en het zou dus wel moeten werken denk ik.

Heb jij ervaring met deze schotel en kunnen de satellieten 13.0°E,26.0°E,28.2°E,42.0°E dan wel ontvangen worden ?  en kunnen de IB Ultra Quads gebruikt worden in plaats van de IB Premium ?

Dus zie mijn nieuwe schotel setup hieronder.

Wavefrontier T90 cm incl. Beugel voor Wavefrontier T90

13.0°E op een Inverto Black Ultra Quad HGLN 40mm LNB

26.0°E op een Inverto Black Ultra Quad HGLN 40mm LNB

28.2°E op een Inverto Black Ultra Quad HGLN 40mm LNB

42.0°E op een Inverto Black Ultra Quad HGLN 40mm LNB

 

Spaun SAR 411 WSG incl behuizing 

Hirschmann KOKA  4G LTE-proof Coaxkabels incl. F-Quick Push-on connectors

 

Zijn er Wavefrontier T90 schotel gebruikers die hun ervaringen willen delen met deze multifocus schotel en kunnen jullie ook succesvol alle HD kanalen van de Badr 4 (26.0°E) satelliet met een goede stabiele signaal ontvangen ?

Alvast bedank en ik hoor heel graag weer van al jullie schotel/satelliet experts !

Groeten, FTAFORLIFE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden zei FTAFORLIFE:

 

Hirschmann KOKA  4G LTE-proof Coaxkabels incl. F-Quick Push-on connectors

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/359790-f-ouick-connector-hirschmann-qfc-5-ervaringen/?tab=comments#comment-2457776

 

Ik heb deze connectoren zelf ook in de meterkast zitten bij een Hirschmann versterker, maar zou deze nooit buiten gebruiken.

de heren in bovenstaand topic zijn ook niet al te enthousiast.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste FTAforlife

Om een breed gebied aan satellieten te ontvangen, kun je natuurlijk geen betere schotel nemen dan een T90.
In het midden gedraagt een T90 zich als een schotel van 95cm maar als je de 13e t/m de 42e wilt ontvangen, dan komen de twee buitenste lnb's ongeveer 15 graden uit het midden te staan. Daar gedraagt een T90 zich als een schotel van 85cm.

Om meer signaal van de 42e te bekomen, zou je dus de verdeling van de lnb's wat kunnen verleggen zodat de 42e wat dichter naar het midden komt en de 13e wat verder uit het midden komt. Aan jou de keuze.

Verder gaat het niet lukken om voor de 26e en 28,35e positie twee Inverto Black Ultra Quad lnb's te nemen. De behuizing hiervan is 71mm breed en de lnb's moeten 50mm van elkaar geplaatst worden.
Verder is er het probleem dat de lnb-houders 68mm breed zijn. Je zult er dus 2 moeten modificeren zodat ze veel smaller worden.

Je zou voor de Astra 28,35 een Inverto Black Premium kunnen nemen. Daarvan is de behuizing veel smaller en kunnen dus dichter bij elkaar maar ja, de koppen zijn nu eenmaal 59,5mm en doordat ze iets schuin staan t.o.v. elkaar, kunnen ze nooit dichter dan 58,5mm van elkaar hart op hart. Dan komt de lnb voor de 28,35e toch nog 8,5mm uit positie te staan en dat is niet ideaal. Ook bij deze schotel is het beter om voor de 28,35e positie een smalle lnb te nemen.

 

graph.jpg

LNB holder frontier.png

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei youriy:

https://www.sat4all.com/forums/topic/359790-f-ouick-connector-hirschmann-qfc-5-ervaringen/?tab=comments#comment-2457776

 

Ik heb deze connectoren zelf ook in de meterkast zitten bij een Hirschmann versterker, maar zou deze nooit buiten gebruiken.

de heren in bovenstaand topic zijn ook niet al te enthousiast.

 

Klemmen de F-Quick Push-on connectors wel goed op de connectoren van de Hirschmann versterker ? zo ja dan zou het ook op de Hirschmann MFD41D DiSeqC  1.0 en tone burst switch moeten passen zou je denken.

 

Welke f connectoren raadt je me aan voor buiten ? wat dacht je van de “Hirschmann POFC 070 f-connector “ incl. de “Blueqon  Tule” om het allemaal waterdicht te maken.

 

En de “Hirschmann RFC75 afsluitweerstand F-connector” voor de extra LNB ingangen.

 

Groeten, FTAFORLIFE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even de tv satellietantenne ingang gegevens gecheckt en het geeft de volgende aan.

 

DiSEqC™ is een handelsmerk van EUTELSAT. Deze tv biedt ondersteuning voor DiSEqC 1.0. Deze tv is niet geschikt voor het aansturen van gemotoriseerde antennes.

 

Satellietantenne ingang

Vrouwelijke F-aansluiting, 75 ohm.

DiSEqC 1.0, LNB 13 V/18 V & 22 kHz-toon,

Distributie van één kabel EN50494.

 

Dus de Spaun SAR 411 WSG switch gaat niet door want dit is een DiSeqC 2.0 switch en zal dan niet gaan werken met deze tv, klopt dit ?

 

Ik zal dan de Spaun moeten vervangen met de Hirschmann MFD41D DiSeqC  1.0 en tone burst switch.  Deze Hirschmann switch zou vast toch wel compatible moeten zijn met de nieuwe F-Quick Push-on connector ? en deze komt met incl. een losse riem en behuizing dus het zou toch weerbestendig zijn ?

 

Welke f connectoren raden jullie me aan voor buiten ? wat dachten jullie van de “Hirschmann POFC 070 f-connector “ incl. de “Blueqon  Tule” om het allemaal waterdicht te maken.

 

En de “Hirschmann RFC75 afsluitweerstand F-connector” voor de extra LNB ingangen.

 

Groeten, FTAFORLIFE.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste FTAforlife

Natuurlijk kun je gewoon die Spaun-switch nemen want 1.0 en 2.0 zijn compatibel dus door elkaar heen te gebruiken.
Ik leest telkens dat je het over 1 diseqc-switch hebt maar als je lnb's met vier aansluitingen gebruikt, dan zul je toch ook vier switches moeten hebben.

Neem goede koaxkabel, de Koka 9 TS. Die koop je voor €0,88 per meter te bestellen of €76,- voor een rol van 100m.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Sprietje:

Beste FTAforlife

Om een breed gebied aan satellieten te ontvangen, kun je natuurlijk geen betere schotel nemen dan een T90.
In het midden gedraagt een T90 zich als een schotel van 95cm maar als je de 13e t/m de 42e wilt ontvangen, dan komen de twee buitenste lnb's ongeveer 15 graden uit het midden te staan. Daar gedraagt een T90 zich als een schotel van 85cm.

Om meer signaal van de 42e te bekomen, zou je dus de verdeling van de lnb's wat kunnen verleggen zodat de 42e wat dichter naar het midden komt en de 13e wat verder uit het midden komt. Aan jou de keuze.

Verder gaat het niet lukken om voor de 26e en 28,35e positie twee Inverto Black Ultra Quad lnb's te nemen. De behuizing hiervan is 71mm breed en de lnb's moeten 50mm van elkaar geplaatst worden.
Verder is er het probleem dat de lnb-houders 68mm breed zijn. Je zult er dus 2 moeten modificeren zodat ze veel smaller worden.

Je zou voor de Astra 28,35 een Inverto Black Premium kunnen nemen. Daarvan is de behuizing veel smaller en kunnen dus dichter bij elkaar maar ja, de koppen zijn nu eenmaal 59,5mm en doordat ze iets schuin staan t.o.v. elkaar, kunnen ze nooit dichter dan 58,5mm van elkaar hart op hart. Dan komt de lnb voor de 28,35e toch nog 8,5mm uit positie te staan en dat is niet ideaal. Ook bij deze schotel is het beter om voor de 28,35e positie een smalle lnb te nemen.

 

graph.jpg

LNB holder frontier.png

 

Beste Sprietje,

 

Nogmaals bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg.  Een schotel installeren lijkt wel hogere wiskunde.

 

Is de Inverto Multi Dielectric Quad 23mm LNB één van goede kwaliteit  en zal deze dan passen  voor de 28,35 e positie ? want dit is het enige van Inverto die niet breder is dan 59.5mm dus zou deze wel passen ? moet ik ook voor de 26e positie een Inverto Multi Dielectric Quad 23mm LNB plaatsen ? het liefst heb ik voor de 26e positie IBU lnb voor een zo’n sterk mogelijk signaal. 

 

Zie hieronder hoe deze dan wordt geïnstalleerd op de rail. Zal dit gaan lukken ?

 

13.0°E op een Inverto Black Ultra Quad HGLN 40mm LNB

26.0°E op een Inverto Multi Dielectric    Quad 23mm LNB

28.2°E op een Inverto Multi Dielectric    Quad 23mm LNB

42.0°E op een Inverto Black Ultra Quad HGLN 40mm LNB

 

Als dit niet zal lukken kan jij mij dan a.u.b. adviseren welke Inverto of andere kwaliteit lnb’s ik moet aanschaffen om de 26e en 28,32e posities naast elkaar te krijgen en alsnog een zeer sterke signaal aan overhoud ?

 

Ik zal de 12 ingangen van de LNB’s met een Hirschmann RFC75 afsluitweerstand F-connector afsluiten en maar 4 kabels gebruiken van de LNB’s. Deze gaan dan naar de 4 ingangen van de DiSeqC switch en dan 1 kabel van de switch uitgang naar de ingang van de tv tuner. En ik heb gekozen voor de Quad LNB’S omdat deze beter scoren dan de andere lnb’s  zie info hieronder.

 

Ruisfase (@ 10 kHz): - 90 dBc / Hz Max.

• Conversie Gain: 60 dB Min.

 

Mocht dit stuk info hierboven niet echt nodig zijn en ik ook voor een IBU Twin kan kiezen dan hoor ik het graag. Want een Twin LNB zal ook handig zijn als ik een ontvanger ooit zal aanschaffen zodat ik hiermee ook kan opnemen.  Maar als er plaats is op de schotel  voor een IBU Quad dan zou ik liever deze willen nemen wegens de betere ruisfase en conversie gain.

 

Groeten, FTAFORLIFE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste FTAFORLIFE

Ik weet niet welke beren jij allemaal op de weg ziet lopen?
Hoezo is de Inverto Black Ultra Quad beter dan de Twin of de Single?

Ik heb de specificaties van Inverto Black Ultra's naast elkaar gezet zodat je ze makkelijk kunt vergelijken. Het enigste verschil is de power consumption en het gewicht.
Zie jij nog andere verschillen?

 

Inverto Black Ultra specs.png

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Sprietje:

Als het die is, dan is het een Gibertini OP 150 en dat is een uitstekende schotel.
Omdat die een andere f/D-verhouding heeft moeten de twee buitenste lnb's dan niet 60cm uit elkaar staan maar 66cm. Zo lang zijn ook de Gibertini rails bij lange na niet.
Maar het is toch te gek dat er op die site niet eens een afbeelding van die schotel af kan. De dienstverlening is op deze manier wel erg bekaaid.

 

Nog vreemder om ook bij die schotel  "brede arm" te vermelden .

Tot type 125 is die arm inderdaad breder dan b.v. bij de Triax maar bij de wave WV160/GIBERTINI OP150 is die (stalen) arm 20 x 30 mm .

Gelukkig wel uitgevoerd met zijstangen welke  ik zonder meer voor de wisselaar kon gebruiken .

IMG_2581.JPG

  • Like 2

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...