Ga naar inhoud


TRiAX 88cm/MULTIFEED/SINGLE ALPS ontvangst verbeteren ??


oneones

Aanbevolen berichten

Mijn installatie : vrijstaande - zonder obstakels als bomen e.d. - Triax 88cm met multifeed houder voor ontvangst van Hotbird, Astra 1, Astra 3 en Astra 2 alle uitgerust met ALPS single feed LNB's. De afstand loopt wel over een 100m coaxkabel KOKA799, gekoppeld met een DISEQC 4/ 1 switch. 

Ik ben woonachtig te Wetteren (België).

Mijn ontvangst bij Hotbird is niet erg hoog +- 9dB. (afhankelijk van de zender La Une / TF1, SRF 1 HD, SRF INFO HD) De andere satelieten komen uit op 13dB tot 16dB bij Astra 2 zenders.

Ik vraag me af of het aan de LNB ligt en of ik deze niet beter vervang door een INVERTO BLACK ULTRA SINGLE HGLN 40MM LNB.

Zou deze INVERTO LNB'S geen breder ontvangst hebben dan de ALPS ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De schuinte van de rail klopt wel zoals ik dit zie. Zou misschien een halve graad minder schuin mogen maar de Hotbird-lnb staat veel te ver van de Astra 19,2-lnb. Ik meet zo rond de 91mm hart op hart terwijl dit rond de 65mm moet zijn.

Heb je al geprobeerd of je beter signaal krijgt als je de Hotbird-lnb dichter naar de Astra 19,2-lnb zet?

Maar heb je daar nu nog een halve bos coax achter de schotel hangen? Dat geeft allemaal verlies want 100meter in totaal is natuurlijk behoorlijk wat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) De LNB voor Hotbird stond oorspronkelijk iets dichter, maar dan had ik geen of nauwelijks beeld voor de La Une HD / La Deux (zenders van het Télésat pakket) - maw de Belgische Franstalige zenders.

 

2) Er is zekers nog 10 meter kabel over. Klopt ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dezelfde opstelling als jou te wichelen en haal nagenoeg dezelfde waarden.Mijn schotel staat echter op de 23.5 uitgericht.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondernomen acties :

- kabel ingekort met 20 meter - NU totale lengte = 80m coaxkabel KOKA799

- 1 kabel (23,5°) LNB -> 4/1 witchbox vernieuwd

 

Hieronder de oorspronkelijke resultaten op : (zie foto's) 

 

23,5° - EEN HD - 78% SNR | 39% AGC | 12,5 db

19° - ARD HD - 92% SNR | 53% AGC | 14,1 db

13° - SRF 1 HD - 48% SNR | 39% AGC | 7,7 db

28° - BBC ONE HD - 100% SNR | 73% AGC | 16,8 db

 

Na de aanpassing van het inkorten van de kabel en de vervanging van 1 kabel : 

 

23,5° - EEN HD - 78% SNR | 59% AGC | 12,5 db

19° - ARD HD - 92% SNR | 76% AGC | 14,1 db

13° - SRF 1 HD - 54% SNR | 59% AGC | 8,9 db

28° - BBC ONE HD - 100% SNR | 93% AGC | 16,8 db

 

Telkens een verhoging van het AGC getal, maar geen noemenswaardige verhoging van het dB, behalve bij Hotbird.

Ik denk toch dat er betere waarden te bereiken zijn met een Triax 88 opstelling of zijn er andere oplossingen of alternatieven die een beter resultaat geven ?

Iemand nog een verder idee waaraan dit zou kunnen liggen ?

 

 

20170904_092020.jpg

20170904_092148.jpg

20170904_092223.jpg

20170904_092311.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had aanvankelijk zo een zelfverplooide rail van gibertini ipv de triax en dan had ik de hotbird op 13 db.Vermits ik 13E weinig nodig heb staat die nu op de rotor en gaat de vaste lnb er weldra af.Ga hem mss bijzetten als ik een 3de schotel zet voor 9E en 5 W.Daar moet hij tussen kunnen en betere resultaten geven.Jouw meetresultaten moeten eigenlijk nagenoeg idem zijn aan de mijne vermits we maar 10 km van elkaar wonen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...