Jump to content

SNR waardes van satellieten met verschillende schotels/lnb op diverse lokaties

moonchild
 Share
Followers 0

Recommended Posts

Vandaag ineens geen ontvangst meer omdat de schotel niet meer goed stond. Snel weer beter uitgelijnd maar ideaal zal anders zijn.

Daarom leek het mij wel informatief om de SNR, in dB's en dus geen %, van verschillende setups te delen.  

midden NL en onbewolkt weer

Triax 88 met multirail en Inverto Premium quattro Dro, die oude dus

23E

11739 V 29900 2/3 8psk NPO2    10.7 db
11856 V 29900 2/3 8psk           RTL's        10.6 db
12188 H 29900 2/3 8psk           NPO 1/3        12.6 db

19E

11362 H 22000 2/3 8psk    ZDF    15.1 db
11494 H   2/3          ARD        16.3 db
10744 H 22000 5/6    Arte SD       14.4 db

Op het internet vond ik ook een overzicht met de minimaal nodige waardes voor ontvangst.

DVB-S	QPSK	
FEC C/N

1/2	2.7
2/3	4.4
3/4	5.5
5/6	6.5
7/8	7.2

Standard	Modulation	
FEC	C/N [dB]

DVB-S2	QPSK	
1/4	-2.4
1/3	-1.2
2/5	0
1/2	1
3/5	2.2
2/3	3.1
3/4	4
4/5	4.6
5/6	5.2
8/9	6.2
9/10	6.5

DVB-S2	8PSK	
3/5	5.5
2/3	6.6
3/4	7.9
5/6	9.4
8/9	10.6
9/10	11

DVB-S2	16APSK	
2/3	9
3/4	10.2
4/5	11
5/6	11.6
8/9	12.9
9/10	13.1

DVB-S2	32APSK	
3/4	12.6
4/5	13.6
5/6	14.3
8/9	15.7
9/10	16.1

Beste Moonchild, waardes van de 23.5 lijken me heel erg laag.

Dit soort waardes behaal je op een 50/55 cm schotel

Op een Triax 88 hoort dit echt veel meer te zijn.

Even beter uitrichten dus.

Vragen kan je altijd stellen

'klopt, op de 23E had ik wel 14dB verwacht. De feedhorns van de Inverto op 19E en 23E staan tegen elkaar aan, de schuinte van de multirail zal dan niet goed zijn. 

• V.I.P.

Met lnb's met koppen van 59,5mm, moet je op een Triax 88 schotel 6mm smokkelen. Hierbij dien je de kop van de zwakke Astra 23,5 precies goed af te stellen om optimaal signaal te verkrijgen. De sterke Astra 19,2 krijgt dan wel minder signaal maar er blijft nog steeds ruim voldoende over voor een goede ontvangst.

Ik dacht dat de 23,5 harder gaat dan de 19,2. Sommige Duitse zenders op de 19,2 en Engelse op de 28 hebben bij mij erg hard signaal. Waarom brengen ze geen sterkere satellieten in de lucht zodat alles goed te ontvangen is.

VU+ Solo2 OpenPli powered

Triax 78 Triple LNB

Qnap TS-119 NAS

3 hours ago, Sprietje said:

Met lnb's met koppen van 59,5mm, moet je op een Triax 88 schotel 6mm smokkelen. Hierbij dien je de kop van de zwakke Astra 23,5 precies goed af te stellen om optimaal signaal te verkrijgen. De sterke Astra 19,2 krijgt dan wel minder signaal maar er blijft nog steeds ruim voldoende over voor een goede ontvangst.

Ha, ik ging er vanuit dat je bij een 88 geen compromis hoefde in te gaan, in tegenstelling tot een 78. En inderdaad heb ik op de 19E afgesteld, gaan we dus overdoen met de 23E in focus. Bedankt Sprietje.

• V.I.P.
20 minuten geleden, antonlamers zei:

Waarom brengen ze geen sterkere satellieten in de lucht zodat alles goed te ontvangen is.

Hoe sterk het signaal is dat je ontvangt, hangt van diverse factoren af.
1e- over een hoe groot oppervlak verdeel je het signaal. Het mag duidelijk zijn dat als je dat verdeelt over nagenoeg heel Europa en ook nog een redelijk stuk in Azië, het Midden Oosten en Afrika, je minder signaal op je schotel krijgt dan dat het signaal alleen in Europa te ontvangen is. We hebben het dan over de footprints van de satellieten.
2e- de provider kan bij de satellietbeheerder kiezen uit welke specificaties de transponder moet uitzenden. Hij kan kiezen uit makkelijke specificaties zodat je met een schoteltje van 35cm alles goed kunt ontvangen. Helaas kunnen er dan maar weinig zenders op een transponder. De provider wil graag zoveel mogelijk zenders op een transponder. Dan hoeft hij er maar weinig te huren want transponders huren is heel erg duur en dan kan de abonnementsprijs lager blijven. Dan moet hij kiezen voor moeilijke transponderspecificaties. Dan kunnen er veel meer zenders op een transponder maar de klant moet wel een veel grotere schotel gebruiken om een goed signaal te hebben.

• V.I.P.
12 minuten geleden, moonchild zei:

Ha, ik ging er vanuit dat je bij een 88 geen compromis hoefde in te gaan, in tegenstelling tot een 78. En inderdaad heb ik op de 19E afgesteld, gaan we dus overdoen met de 23E in focus. Bedankt Sprietje.

Pas bij een Triax 110/120  hoef je niet meer te smokkelen.

1 hour ago, antonlamers said:

Waarom brengen ze geen sterkere satellieten in de lucht zodat alles goed te ontvangen is.

Je kan wel een grote zware monstersatelliet laten bouwen. Maar deze zal wel ernstig duur zijn. Daarnaast zijn de lanceringskosten per kg enorm. We hebben het niet over een simpel parabooltje, omhoog en weer omlaag, maar een lancering naar de Clarke belt.

• V.I.P.

Heb ook een T88 met 4 LNB's

Astra 23.5° rond de 15 dB

Astra 19.2° rond de 14 dB

Astra 28.2° rond de 18 dB UK beam

HotBird 13° rond de 12 dB

EutelSat 9° rond de 11 dB (binnenkort obsolete)

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, VU+Ultimo 4K BT

Joyne NL Basis, Joyne BE Travel, Ziggo, HD+ 

9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Triax 60

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By cookie monster
      LNB Aanpassingen oude feedhoorn & nieuwe LNB , mogelijk ??
      Na alles wa'k hierover al gelezen zeer interessant , zondermeer , en een plotse ingeving van mij !!
      Zou die Quad LNB op de chaparral-feedhoorn kunnen gezet worden met verbeterde ontvangst ??
      Het gat in de chaparral LNB is een rechthoek , maar die van de hoorn zou toch rond moeten zijn ??
      Of ben ik er compleet naast & droom ik TE hard ??

• By cookie monster
      Ik heb net een scan gedaan , Vreemd , 28,2°O 10714 zowel V als H , euh ....
      Alle andere frequentie V & H doen het normaal , gisteren had ik dit ook op 23,5°O bij 12517 !!
      Wat kan hier de oorzaak van zijn , de LNB staat juist !!

• By Berteman
      Beste allemaal, 

Sinds vorige week, nadat ik terug kwam van vakantie, heb ik een probleem met de ontvangst van Astra 23.5. Ik ben het afgelopen weekend aan het prutsen geweest om een losse of defecte kabel uit te sluiten, maar helaas. 

Met de schotel ontvang ik Astra 19.2 en 23.5 met een duo LNB (van Canal Digitaal,), Astra 28.2 en Hotbird elk met een aparte LNB. Astra 19.2 ontvang ik nog wel, Astra 23.5 niet meer. Zou het kunnen dat de Duo LNB defect is? Of moet die opnieuw worden uitgericht? Mocht de Duo LNB defect zijn, kan ik die dan vervangen door twee aparte LNB? Of past dat niet?

Graag jullie advies en alvast bedankt!
    • By oneones
      Mijn installatie : vrijstaande - zonder obstakels als bomen e.d. - Triax 88cm met multifeed houder voor ontvangst van Hotbird, Astra 1, Astra 3 en Astra 2 alle uitgerust met ALPS single feed LNB's. De afstand loopt wel over een 100m coaxkabel KOKA799, gekoppeld met een DISEQC 4/ 1 switch. 
      Ik ben woonachtig te Wetteren (België).
      Mijn ontvangst bij Hotbird is niet erg hoog +- 9dB. (afhankelijk van de zender La Une / TF1, SRF 1 HD, SRF INFO HD) De andere satelieten komen uit op 13dB tot 16dB bij Astra 2 zenders.
      Ik vraag me af of het aan de LNB ligt en of ik deze niet beter vervang door een INVERTO BLACK ULTRA SINGLE HGLN 40MM LNB.
      Zou deze INVERTO LNB'S geen breder ontvangst hebben dan de ALPS ?
    • By Dreamer800hd
      Goedemiddag,
      Sinds enige tijd heb ik een Dreambox 800HD in combinatie met een SelfSat H3D ontvanger.
      Ik heb het gevoel dat de ontvangst van Astra 3B (23.5) hierop erg slecht/steeds slechter is. Als het al een beetje gaat regenen valt het beeld telkens weg, wanneer ik een doekje over de SelfSat haal dan heb ik weer even beeld tot de ontvanger weer natgeregend is.

Ik heb ook nooit boven de 55% ontvangst bereikt op Astra 3B (23.5).
      Ook beter uitrichten met de signaalzoeker is de oplossing niet, ik heb hem nu namelijk staan op de wijze waarop ik de hoogste waardes krijg op signaalzoeker.

Kan het zijn dat mijn instellingen oid op de dreambox niet goed staan?
      Of heeft iemand andere suggesties dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt.

Edit: Ik zit trouwens in Utrecht.
    • By vankooten
      Hulp gezocht !!!!

Ik woon in Zweden (Degerfors) en heb een probleem met ontvangst van de satelliet.
      Even wat gegevens : Ik heb CanalDigitaal – een oud abb. geen HD zenders maar SD
         Verder heb ik een Rebox RE-4200HD PVR satelliet ontvanger.
         Ik heb een schotel van zo’n 75 cm een LNB

Nu heb ik een probleem met mijn ontvangst.
      Overdag kan ik nog naar NPO1, 2, 3 ect. kijken maar rond 17.00-18.00 uur is mijn ontvangst ineens verdwenen (beeld stort eerst – bevriezen, daarna melding geen signaal),  naar BVN kan ik nog wel kijken.
      Als ik ga kijken hoe mijn ontvangst is dat ook net een jojo
      Maximaal bij NPO1-2-3 ect 47% en bij BVN 67%
      Als ik me schotel wil stellen krijg ik de ontvangst niet stabiel (het gaat van 29% naar 41% naar 0% naar 47% ect.).
      Ik vindt het heel vreemd dat ik overdag wel gewoon tv kan kijken maar dat het ’s avonds niet mogelijk is.
      Wie kan me helpen……..
    • By Fluppe
      Gegroet,

Wegens een gevelrenovatie heb ik mijn sat.schotel gedurende een tweetal weken buiten dienst gesteld. Na de renovatie heb ik die er terug laten aanhangen, en laten uitrichten. Nu heb ik het probleem dat ik op vele zenders (over de drie Astra's) de "Afstemmen mislukt!"-foutmelding te zien krijg.

Maar ik kan het niet vastpinnen op één oorzaak, wegens volgende bemerkingen:
      - Mijn settings heb ik al 10x nagekeken, en ik ben zeker dat ze juist staan.
      - VTM HD komt er prima door, net als bvb. Vier HD, maar Een HD, Canvas HD, Acht, MTV, History HD, e.a. geven onmiddellijk "Afstemmen mislukt!" -> allen op de Astra 3 (23,5°) sat.
      - Maar ook op de Astra 2 (28°) heb ik dit probleem. Een goed voorbeeld om mee te werken heb ik gevonden in ITV4 en ITV4 + 1. De eerste komt er niet door, de tweede wel meteen.
      - Ik denk niet dat ik op de Astra 1 dit probleem heb, dat zou ik verder moeten testen om zeker te weten.

Wat kan de oorzaak zijn ? Het ligt niet specifiek aan een satelliet of transponder, maar wel aan een bepaalde frequentie lijkt het. VTM HD zit op 11856 MHz, terwijl Een HD op 12187.50 MHz zit. ITV4 zit op 10758 MHz, en ITV4 + 1 op 10832 MHz.

LNB ? Connectoren ? Maar zou ik dan niet bij alle zenders hetzelfde resultaat krijgen ?

Is het mogelijk dat mijn ontvanger beschadigd is geraakt ? Die heeft wel bij momenten opgestaan tijdens de renovatiewerken :s

Wat ik nog moet vermelden, is dat ik een stacker/destacker gebruik, en de hoofdkabel tussen ontvanger en stacker beschadigd was door vocht tijdens de werken. Het uiteinde van de kabel aan kant stacker, buiten dus, is vervangen door de installateur. De rest van de connectoren, en lnb's, zijn niet nagekeken geweest, maar hier is niet aan geraakt tijdens de (de)montage. Idem voor de 2 switchen.

Filip
  • Create New...

Important Information

Lees alvorens je verder gaat onze Terms of Use en Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.