Ga naar inhoud


Geen ontvangst Astra 23.5


Berteman

Aanbevolen berichten

Beste allemaal, 

 

Sinds vorige week, nadat ik terug kwam van vakantie, heb ik een probleem met de ontvangst van Astra 23.5. Ik ben het afgelopen weekend aan het prutsen geweest om een losse of defecte kabel uit te sluiten, maar helaas. 

 

Met de schotel ontvang ik Astra 19.2 en 23.5 met een duo LNB (van Canal Digitaal,), Astra 28.2 en Hotbird elk met een aparte LNB. Astra 19.2 ontvang ik nog wel, Astra 23.5 niet meer. Zou het kunnen dat de Duo LNB defect is? Of moet die opnieuw worden uitgericht? Mocht de Duo LNB defect zijn, kan ik die dan vervangen door twee aparte LNB? Of past dat niet?

 

Graag jullie advies en alvast bedankt!

VU+Solo4K, VUSoloSE, Synology NAS, MacBook Pro, HP Envy

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo, Berteman.

 

Heb je al eens geprobeerd om de coaxkabel op een andere uitgang van de duo LNB te steken?

Ik heb dit ook eens voorgehad en daarmee was het opgelost.

Duo Quad LNB  CanalDigitaal voor 64 cm. schotels

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Satfeeds-DX,

 

Bedankt voor je advies. Ik ben zaterdag aan het prutsen geweest. Om uit te sluiten dat wellicht de switch defect was, heb ik alle uitgangen geprobeerd en rechtstreeks (dus zonder de switch) geprobeerd en op de ontvanger aangesloten. Op twee uitgangen ontvang ik niets, op de andere twee alleen de 19,2.

 

Het is alweer een aantal jaar geleden dat het aangesloten is maar als ik me het goed herinner, zijn de twee rechter aansluitingen toch de 23.5? 

 

 

VU+Solo4K, VUSoloSE, Synology NAS, MacBook Pro, HP Envy

Link naar reactie
Delen op andere sites

op alle vier de uitgangen horen zowel 19.2 als 23.5 signaal te geven .

Vraagje , zitten al die koppen (satellieten)  aan één ontvanger en hoe heb je die gekoppeld ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat er een duo-lnb van Canal Digitaal gebruikt wordt, zou er op moeten duiden dat er een schotel van 60cm gebruikt is. Maar in dat geval is de afstand tussen de Astra 28,2 en de Astra 23,5 ook maar 42mm. Dat is eigenlijk niet te verwezenlijken naast de duo-lnb waarvan de kop ook al een diameter van 60mm heeft. Ga maar na,, de helft van die 60mm is 30mm, dan blijft er nog 12mm over. De diameter van de kop van de Astra 28,2 zou dan maar 24mm mogen zijn. Die lnb's bestaan er niet. Hier gebeurt dus iets wat officieel al niet kan of er moet flink gerommeld worden met de afstanden. Voor de afstand tussen de Hotbird en de Astra 19,2 heb je iets meer ruimte dus daar zou het net wel kunnen met een smalle lnb.

Ik zou graag eens een foto willen zien van de schotel en de lnb's.

En wat trust al schrijft, wil ik ook wel eens weten hoe hij dit zaakje aan elkaar heeft geknoopt en weten of er een extra switch gebruikt is en hoeveel aansluitingen hij in het totaal heeft, dus het aantal ontvangers dat hij op zijn schotel aan kan sluiten.

Welke schotel is er precies gebruikt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken en de reacties.

 

First of all: ik ben een beetje een leek op dit gebied maar onder andere door dit forum, heb ik het een ander geleerd.

 

Op de schotel heb ik twee ontvangers aangesloten. Van de LNB's gaan acht kabels naar twee diseqc-switches: voor elke ontvanger één. De installatie is destijds aangelegd door een monteur van Canal Digitaal. Ik had daar een drie-in-een schotel besteld, maar omdat de monteur die niet kon plaatsen of richten, heeft hij die ingenomen en de installatie geplaatst, zoals die nog steeds aan de berging hangt: En, dat heeft altijd goed gewerkt, tot nu dan. De diseqc-switches zijn overigens in de berging gehangen: hoog en droog :-).

 

Op de ontvanger (VU+Solo4K met OpenPli 7.1) heb ik nog een signaalmeting gedaan: Astra 23.5 nothing, nada, noppes. Is de duo LNB dan toch defect? Of moet die wellicht opnieuw gericht worden?

 

IMG_3281.JPG

IMG_3283.JPG

IMG_3284.JPG

IMG_3285.JPG

IMG_3286.JPG

IMG_3287.JPG

aangepast door Berteman
aanvulling, verbetering tiepvout

VU+Solo4K, VUSoloSE, Synology NAS, MacBook Pro, HP Envy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien is dit geen schotel van 60cm maar ik schat zeker 80cm breed.
Een beetje vreemd dat de duo-lnb schuin staat t.o.v. de rail. Hij had evenwijdig aan de rail moeten staat en de rail schuin, rechts lager dan links.

Als alle 4 de aansluitingen van de duo-lnb gebruikt zijn, dan zijn telkens 2 aansluitingen van de duo-lnb op poort 1 en 2 aangesloten en 1 coax van beide enkele lnb's op poort 3 en 4. Het betreft dan een gewone 4-1 diseqc-switch. Zo kan het inderdaad werken.
Tja, als het altijd gewerkt heeft en op beide ontvangers doet de Astra 23,5 het niet meer, dan zal inderdaad de duo-lnb wel kapot zijn. Dat komt regelmatig voor bij die Canal Digitaal duo-lnb's.
Ik had gisteren nog bij iemand met precies dezelfde lnb en daarvan deed de hoge band het op alle aansluitingen niet meer.
Ontvangt de ene ontvanger de Astra 23,5 nog wel en de andere niet, dan kan er ook nog iets anders aan de hand zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Berteman:

 

 

IMG_3281.JPG

 

 

 

IMG_3286.JPG

 

Zo te zien is de vooraf ingestelde transponder op 23,5°E een feedkanaal van Poolse radio's.

Probeer dit eens te veranderen naar 11739 V 29900 2/3 waar het infokanaal van Canal Digitaal zit.

Het is inderdaad zo dat de lnb's niet mooi op een lijn staan.

Ook is de SNR waarde op Hotbird 13°E te laag en zal de schuinte van de rail bijgeregeld moeten worden.

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Berteman:

... heb ik alle uitgangen geprobeerd en rechtstreeks (dus zonder de switch) geprobeerd en op de ontvanger aangesloten. Op twee uitgangen ontvang ik niets, op de andere twee alleen de 19,2.

 

En dit heb je getest met ongewijzigde diseqc instellingen in je ontvanger?

Dan zijn dus twee uitgangen inderdaad defect. En het is de vraag of de andere twee uitgangen ook defect zijn, of dat 23E niet goed (meer) ontvangen wordt door de kop.

 

Heb je, behalve met de kabels, ook nog wat 'geprutst' (geprobeerd) met de schuinstand van de LNB?

En met verdraaiing/verschuiving links/rechts van de duo LNB? Om te kijken of je toch ontvangst kreeg op 23E?

 

 

Of een andere manier om te testen of één kop van de duo-LNB defect is: monteer de duo LNB op z'n kop! De koppen voor 19E en 23E worden dan a.h.w. verwisseld.

Als je in je ontvanger dan de diseqc-instellingen voor deze satellieten ook omwisselt, kan je zien of je nog steeds 23E niet ontvangt (uitrichtingsprobleem), of dat je nu 19E niet ontvangt (kop defect).

 

Als je beide koppen nog werken, maar twee uitgangen defect zijn, zijn er ook andere schakelmogelijkheden om het aan te sluiten. Dan kan je kiezen wat je beter uitkomt/wat goedkoper is: Nieuwe LNB, of extra schakelmateriaal (via de chinese koopsite zijn er al diseqc 1.1 switches voor een euro of 3, geloof ik).

 

Groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo moet de Diseqc-switch aangesloten zijn om hem te laten werken:
- duo-lnb aansluiting 1 op poort 1 geeft Astra 19,2
- duo-lnb aansluiting 2 op poort 2 geeft Astra 23,5
- Astra 28,2-lnb op poort 3 geeft Astra 28,2
- Hotbird-lnb op poort 4 geeft Hotbird

en dit zo 2x waarbij dan duo-lnb aansluiting 3 en 4 worden gebruikt.
De lnb van de Hotbird 13 en Astra 28,2 mogen ook verwisseld worden.

 

duo-lnb + single-lnb.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

De lnb van de Hotbird 13 en Astra 28,2 mogen ook verwisseld worden.

 

Oh, er mag nog heel wat meer verwisseld worden.

 

De duo LNB mag ook op 3 en4, of op 1 en 4, of op 3 en 2, het werkt allemaal. Ook gecombineerd met een tweede duo LNB, dat kan ook, met dezelfde mogelijkheden.

 

Enige voorwaarde voor vlekkeloos functioneren is dat de ontvanger het diseqc commando herhaalt. Anders gaat het schakelen naar de 23E-kop wat moeizamer....

 

Groet,

A33

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja beste a33, ik had deze volgorde zo aangegeven omdat Canal Digitaal ook de volgorde gebruikt:
Astra 19,2 op 1
Astra 23,5 op 2
Astra 28,2 op 3
Hotbird 13 op 4

Aangezien de monteur voor Canal Digitaal diensten verleent, ga ik er van uit dat hij ze in deze Canal Digitaal volgorde heeft gezet. Dan kan @Berteman nog even controleren of het zo is aangesloten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, deze zin:

9 uur geleden zei Sprietje:

Zo moet de Diseqc-switch aangesloten zijn om hem te laten werken:

 

heeft dus vooral betrekking op mensen die vastzitten aan/in het CanalDigitaal systeem. :(

 

In het diseqc protokol zelf zijn gelukkig meer mogelijkheden! :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit echt niet vast aan Canal digitaal maar het komt regelmatig voor dat er een ontvanger bij iemand niet goed werkt. Het is dan reuze handig als de mensen die tot 4 lnb's hebben en een Canal Digitaal abonnement, dat ze dezelfde diseqc-instellingen hebben. Dan kun je de ontvangers snel even omwisselen zonder dat de diseqc-instellingen eerst veranderd moeten worden en later weer terug gezet moeten worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...