Ga naar inhoud


80 oost in Nederland te ontvangen


December10

Aanbevolen berichten


In theorie moet lukken, maar de elevatie is zeer laag, dus je zal een volledig vrije horizon moeten hebben in die richting.
Daarnaast is de Express AM22 in inclined orbit.

Dit heeft als nadeel dat de schotel ook in elevatie versteld moet worden als deze niet recht boven de evenaar staat en dat de satelliet achter de horizon verdwijnt bij een inclinatie onder de evenaar, maar als voordeel dat deze hoger boven de horizon staat bij een inclinatie boven de evenaar. (https://en.wikipedia.org/wiki/Inclined_orbit)

 

Je kan de elevatie live volgen op: https://www.n2yo.com/?s=28134

 

Daarnaast maken de signalen op deze satelliet gebruik van de Wide Beam, volgens de officiële footprint niet te ontvangen in Nederland, maar op de rand van die footprint is de minimale schotel diameter 130 cm (40.3 dBW), dus met grotere diameter wellicht daarbuiten ook nog te ontvangen.

Als je (ook) C-band kan ontvangen en een schotel van meer dan 2,5 m hebt is de Global Beam van de Thaicom 5 op 78.5°E nog te proberen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als ik El Kaïda of zo'n soort clubje zover zou kunnen krijgen om de stationstoren van Nijmegen CS op te blazen dan is dat heel goed denkbaar. Mijn horizon-lijn eindigt abrupt bij 75 Oost door dat lange en vrij zinloze ding. Maar de NS moderniseert alle stations zo'n beetje behalve de onze. En als ze het zouden doen, wie weet werd het net zo'n kreng als in Utrecht waardoor ik nog minder vrij zicht op Oost zou hebben... Op zich moet 80 oost best wel haalbaar zijn, zeker als ke nog oostelijker woont zoals in de omgeving van Winterswijk.

 

Overigens begrijp ik niet zo goed waarom je dat zou willen, als ik naar de FTA zenders op 80,1 graden (AM22) kijk dan zie ik Russen en Oekraïeners die bijna allemaal wel op voor ons veel gemakkelijker plekken te ontvangen zijn. Dus als hobby project interessant maar als zinvolle toevoeging aan je zenderlijst van weinig belang tenzij je elders van stukken van de Clarke belt afgeschermd woont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heb je na je laatste posting al uit het raam gekeken?

Staat er onder de lantarenpaal een man met lange regenjas en gleufhoed?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een oud draadje was het mogelijk om 78 oost en 80 oost in het westen van Nederland te ontvangen . 80 oost is volgens mij nog de zelfde satelliet . Van af 76 oost staan er bij mij een paar bomen in de weg  .  Zo wel op c en ku ontvang ik niets . Het kan komen dat ik net niet ver genoeg naar oost kan draaien . Of teveel last van de bomen  . Of de schotel is te klein .

Thiacom op 78 oost ontvang ik niet met een schotel van 180 cm . Het is de hobby om verder dan 76 oost te ontvangen . In het grens gebied van Nederland moet het net iets makkelijke gaan om deze satellieten te ontvangen . Daar ben ik benieuwd naar .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...