Ga naar inhoud


Ervaring met flexibele platte coaxkabel


satmad

Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring met een flexibele platte coaxkabel. 

Ik zit er aan te denken om deze kabel aan te schaffen omdat mijn huidige kabel te dik is om deze onder een houten vloer neer te leggen. Het gaat hier overigens om een afstand van 20 meter die ik moet overbruggen van ontvanger naar schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Plat en coaxiaal zijn 2 tegenstrijdige begrippen.

Ik heb nog nooit platte coax kabel gezien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Deze kabel wordt gebruikt voor caravans. Hij is goed zichtbaar zodat je er niet makkelijk met je voeten of schoenen achter blijft hangen en heeft een tegenstelling bij gewone coaxkabel die een massieve middernader heeft, een middenader die uit meerdere dunne draadjes bestaat waardoor hij soepeler is. Dat is ook de reden dat er al F-connectores aan de kabel gemonteerd zitten want met een gewone F-connector is deze kabel niet te gebruiken. De vele dunne draadjes van de middenader zul je niet makkelijk in het gat van het chassisdeel kunnen steken waar je de F-connector op schroeft. De afzondelijke draadjes zullen omknikken.
De buitendiameter is dunner dan bij normale coaxkabel, deze is 5,6mm terwijl normale coaxkabel 6,9mm is. Geeft dus iets meer signaalverlies.

Maar moet de coxkabel die je gaat gebruiken erg flexibel zijn of is het alleen maar van belang dat deze dun is?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil deze kabel zowel buitenhuis en binnenhuis gebruiken. Echter ik heb één probleem, na de aanbouw zijn er hoeken (kolommen) ontstaan.

Ik kan helaas geen gat boren in één van kolom waar ik deze kabel doorheen kan trekken, dit omdat daar verwarmingsbuizen door heen lopen.

En ik heb gelezen dat je een normale coax kabel niet 90 graden mag buigen en om nou vier haakse f-conechter in te zetten lijkt me ook geen optie ivm signaalverlies en het netjes kunnen weg werken achter de plint. Daarnaast heb ik ook geen mogelijkheid om de coax kabel onder de houten vloer neer te leggen omdat er geen ruimte zit in de houten planken.

 

Vandaar de vraag of Maxview MXL 530 flexibele coaxkabel ook geschikt is satelliet tv en voor bovenstaande

 

Daarnaast wordt ik graag geïnformeerd hoeveel signaalverlies ik zal hebben, mocht ik kiezen voor deze kabel.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satmad

 

Begin gewoon niet aan die blauwe kabel van Maxview. Het is gewoon grote rommel.
Met de afscherming van de kabel is het treurig gesteld.
Tegenwoordig met 4G wordt als eis gesteld minimaal 95dB afscherming. Deze kabel heeft slechts enkel één vlechtmantel als afscherming terwijl zulke coaxkabel al sinds vele jaren niet meer wordt gebruikt. Het minimale is een vlechtmantel met daaronder een folielaag en tegenwoordig met 4G is coax met een folielaag, een vlechtmantel en weer een folielaag algemeen gebruikelijk zoals ook bij de Koka 9 TS.
Het gevolg is dat de blauwe Maxview coaxkabel slechts een afscherming heeft van 50dB, absoluut onvoldoende dus en kans op instraling groot is.
Verder heeft de kabel een veel groter verlies dan een goede coaxkabel als de Koka 9 TS namelijk 66,5dB per 100 meter bij 2150MHz tegenover de Koka 9 TS slechts 28,2dB.
Ook de elektrische weerstand is erg hoog waardoor je bij lange leidingen meer kans hebt dat lnb's niet naar de hoge band willen schakelen.
Kortom, niet gebruiken, ook niet op de camping.

 

Camping coaxkabel.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor je uitleg, echter nu heb ik nog steeds het probleem, op welke manier kan ik de coaxkabel verleggen.

Ik zou het liefst de kabel willen wegwerken achter de plint, echter in de woonkamer waar de kabel langs moet bevind zich een kolom.

Ik weet dat je een coaxkabel niet 90 graden mag buigen. Onder de vloer is ook niet mogelijk.

Ik kan vier haakse f-conechter in zetten, echter dan heb ik ook signaalverlies.

 

Dus hopelijk is er iemand die mij kan adviseren hoe het beste een kabel kan verleggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De demping van die haakse F-connectors wordt voldoende gecompenseerd door de LNB MF versterking.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei satmad:

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor je uitleg, echter nu heb ik nog steeds het probleem, op welke manier kan ik de coaxkabel verleggen.

Ik zou het liefst de kabel willen wegwerken achter de plint, echter in de woonkamer waar de kabel langs moet bevind zich een kolom.

Ik weet dat je een coaxkabel niet 90 graden mag buigen. Onder de vloer is ook niet mogelijk.

Ik kan vier haakse f-conechter in zetten, echter dan heb ik ook signaalverlies.

 

Dus hopelijk is er iemand die mij kan adviseren hoe het beste een kabel kan verleggen. 

Als dat een betonnen kolom is , op de hoeken één cm boven  de vloer een paar keer inslijpen en weg krabben 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...