Ga naar inhoud


Hoe Windows 10 overzetten van HDD naar SSD Drive


Jürgen

Aanbevolen berichten

Mijn zoon is in het bezit van een verder nog prima functionerende HP Elitebook 8560W laptop.

Nu begint de interne HDD te ratelen maar is nog wel operationeel en toegankelijk.

Ik heb voorgesteld om de HDD door een SSD Drive te vervangen voordat de huidige HDD het loodje legt en wil hem daarbij helpen.

 

Ik ben echter een enthousiaste MacBook Pro gebruiker en houd mij al bijna 3 jaar niet meer met Windows bezig en vraag mij dan ook af wat nu de beste weg is om de huidige Windows 10 (waarschijnlijk OEM) licentie over te zetten naar de nieuwe SSD.

Eventueel heb ik ook nog een Retail Windows 10 Pro licentie die ik op mijn laatste Windows laptop en via Bootcamp op mijn MacBook Pro heb gebruikt. Hiervan heb ik alleen de licentie Key maar geen Windows 10 ISO bestand.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het eventueel downloaden van het ISO bestand is niet het punt, mij gaat het om de vraag hoe ik het beste Windows 10 plus de bestaande OEM licentie op dezelfde laptop maar dan op een andere harddisk (SSD) probleemloos kan overzetten.

Dit zal vast ergens wel beschreven staan maar ondanks Googelen is het mij niet gelukt om hiervoor een passende handleiding te vinden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

gebruik een image programma zoals acronis ofzo.  Maar persoonlijk zou ik niet moeilijk doen.  Gewoon win 10 pro iso downloaden en opnieuw installeren, invullen dat je geen code hebt.. en je hebt helemaal magisch een gratis digitale licentie.  Microsoft wil namelijk heel graag dat je z'n producten gebruikt.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Acronis gebruiken en dan in het menu rechts bovenin "clone disk" zo heb je alles weer terug en ook de licentie die je al had.

Bij de crucial ssd krijg je het programma gratis met een licentie code.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows 10 kijkt naar onder meer het serienummer van het moederbord.

Dus als je niet te veel veranderingen aanbrengt aan je pc kan je gewoon Windows 10 opnieuw installeren zonder dat je de key nodig hebt.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog even een nabrander.

Gelet op het type van de laptop en het jaar van productie zal deze laptop oorspronkelijk met Windows 7 zijn uitgeleverd.

Naderhand is die waarschijnlijk naar Windows 8 ofwellicht rechtstreeks naar Windows 10 Pro ge-upgraded maar dat kan ik wel navragen.

 

Kan dit nog wel problemen opleveren of geldt daar hetzelfde als hiervoor beschreven?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Clone de HDD met het programma AOMEI Backupper.

Het is freware, is uiters simpel om te gebruiken en wekt perfect.

Ik gebruik het al jaren

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Codx:

gebruik een image programma zoals acronis ofzo.  Maar persoonlijk zou ik niet moeilijk doen.  Gewoon win 10 pro iso downloaden en opnieuw installeren, invullen dat je geen code hebt.. en je hebt helemaal magisch een gratis digitale licentie.  Microsoft wil namelijk heel graag dat je z'n producten gebruikt.

 

Uhm, dat gaat toch alleen op wanneer er al W10 op dat apparaat gezeten heeft? Hoef je nu toch niet meer te proberen op een PC met W7 of zo? Dan krijg je toch die zeer beperkte versie van W10? Of is dat bij de W10 Pro anders??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch nog even opnieuw toelichten...

 

Deze HP Elitebook is oorspronkelijk met Windows 7 uitgeleverd en enkele jaren geleden naar Windows 10 Pro ge-upgraded.

Dus alles blijft hetzelfde behalve dat de HDD door een SSD wordt vervangen, De rest van de hardware blijft gehandhaaft.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen

 

Ik heb de volgende PCs al ge-upgrade van HDD naar SSD zonder enig probleem.

- DELL Desktop Inspiron 3650

- Acer Laptop Aspire 7739z (heeft al ettelijke jaartjes op de teller)

-Acer Notebook Aspire One (een echt oud beestje)

 

Ik heb in alle drie "Samsung SSD 850 EVO" ingebouwd

Het snelheidsverschil is verbluffend.

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...