Ga naar inhoud


Bose Solo TV Sound System start niet op


Coliseo
Ga naar oplossing Opgelost door Steve,

Aanbevolen berichten

 

Hallo,

 

Sedert enige tijd weigert mijn Bose Solo TV Sound System alle dienst.

De afstandsbediening werkt nog (gecheckt,) maar het toestel start niet op, het doet helemaal niets. 

Ik heb totaal geen kennis van zaken, maar ik vermoed dat het probleem zich zou kunnen situeren bij de voeding.

 In de hoop een defecte zekering te ontdekken, heb ik de 32 schroefjes losgedraaid, maar blijkbaar worden zekeringen niet steeds meer gebruikt in de moderne concepten van elektronische prints.

Tot zover mijn verhaal J

 

Mocht er expert aan de hand van de enkele foto’s die ik bijvoeg, echt de vinger op de wonde kunnen leggen, wil ik wel eens proberen om één of ander onderdeeltje op de print te vervangen.

Anders gaat het ding naar het containerpark.

 

En ja, er zat echt wel spanning op het stopcontact… J

WP_20180802_15_28_28_Pro.jpg

WP_20180802_15_28_43_Pro.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een zekering is te herkennnen aan componentmarkering met F

en is verplicht, dus zal die ergens zitten.

Mogelijk zit in bij de snoerinlaat

 

Rode schijfje VR1 zou ook stuk kunnen zijn

 

Heb je nog aanvulling met bv typenummer van de kast

aangepast door iemand
aanvulling

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de zekering een F-markering aangeduid wordt, dan is het niet onmogelijk dat het om het rode blokje gaat op bijgaande foto (F1301 - 4A - 250 V)

Bose lijkt ook karig met cijfermatige aanduidingen op hun toestellen : het enige cijfer dat ik buiten op de kast gevonden heb, is het serie-nummer.

Een derde fotootje van hoe het toestel er eigenlijk uitziet. Het is blijkbaar inmiddels niet meer op de markt, trouwens een jaar of vijf oud.

Bose Solo TV Sound System.jpg

Bose_ser_no.jpg

WP_20180802_15_14_29_Pro.jpg

aangepast door Coliseo
verbeteren foutje
Link naar reactie
Delen op andere sites

da's inderdaad de Fuse ; Traag 4 Ampere.

 

het rode schijfje dat ik bedoelde is denk ik een VDR.

 

netspanning eraf en dan beide even controleren met een ohm-meter

 

als je hier een oneindig aantreft, oftewel defect, 

dan ook de 4 diodes in de brugcel controleren BR1201 denk ik 'te lezen'.

 

aangepast door iemand
aanvulling mbt brugcel

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nog iets leren. Gelukkig heb ik ergens nog een digitale multimeter in de kast liggen (nooit gebruikt).

Waarschijnlijk gaat het experiment zondag gebeuren, ik zal er tijd moeten voor maken.

Let wel dat ik buiten een beetje elektriciteit, niveau algemene vorming, nooit met de materie in contact geweest ben.

En dat is dan ook al zo'n 45 jaar geleden.

Ondertussen heb ik op het internet ook een volledige lijst gevonden met alle onderdelen van dat Bose Solo Sound system (geen schema, maar dat kan ik toch niet lezen).

Er is effectief sprake van een diode BR1201.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Iemand,

Ik heb me ondertussen wat ingelezen over het gebruik van de multimeter, diodes, VDR's, e.d.

 

Ook heb ik vandaag nog één en ander doorgemeten. 

  1. De zekering (T 4A L 250V) : met de schaal van de meter op (het kleinste) meetbereik van 200 Ohm : 00,3

  2. De Varistor (MET OX, 420V, 75 Joule) : met de schaal van de meter op (het hoogste) meetbereik 2000K Ohm : 1370

  3. De Diode Bridge, Rect, 3A, 600V) was een ander paar mouwen. De bridge bestaat uit vier naast elkaar staande pootjes, van negatief naar Positief noem ik ze 1 – 2 – 3 – 4.

 Met het rode pinnetje (VΩ mA) steeds aan de meest negatieve zijde van de brug en het zwarte pinnetje (COM) aan meest positieve zijde gaf dit volgend resultaat

 

1 – 2 = 528 mV 

13  = 524 mV 

14 = 582 mV

23 =  

24 = 515 mV 

34 = 543 mV

 

Draaien we de pinnetjes van de meter om, dan is de meting in alle gevallen

Wat kunnen we hier nu van onthouden ?

  • De zekering geeft zo goed als geen weerstand, het omgekeerde dus van oneindig

  • De varistor geeft een waarde die niet “nul” of “oneindig” is, maar is ze correct ?

  • De diode-brug lijkt “normale” waarden te geven, als je ze vergelijkt met de meetwaarden die men toont op de diverse filmjes op youtube waarmee je kunt leren om diodes door te meten.

 Groeten,

Coliseo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de varister er niet uit soldeerd ga je zijn juiste waarde niet kunnen meten.

Meestal staat die parallel op de voedingsspanning en slaat door bij een te hoge spanning waardoor deze de zekering stuk trekt.

 

Ik zou eens meten of je spanning hebt op de + en - aansluiting van de brug.

of als je aan de onderkant kan meten van de grote condensator.

Maar opgepast daarop kan 400 V staan, zelfs als de stekker niet insteekt.

 

Zo weet je of de voeding spanning krijgt.

 

mvg

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkele dingen uitgemeten met de stekker in het stopcontact:

- de condensator heeft een spanning van 329 DCV

- de brug 328 DCV.

Ik vermoed dus dat ik mag besluiten dat de voeding wel degelijk spanning krijgt.

 

Het specifieke aan dit toestel, is dat je dit alleen kan aanzetten met de afstandsbediening. Er is dus nergens een aan/uitknop op het toestel zelf (geen enkele knop trouwens).

Het IR-signaal van de AB heb ik getest met de camera van mijn smartphone, en dat werkt.

 

Nu is natuurlijk ook de vraag of het IR-signaal wel ontvangen wordt door het toestel zelf.

Volgens info, gevonden op het internet, zit er hiertoe een ander printje, vooraan in het toestel (zie afbeelding).

Maar dat gaat mijn petje te boven en  mijn oneindige bewondering voor diegenen die deze engelse drop helemaal doorgronden.

Als er mij nog iemand een tip kan geven, ik pluis het wel uit, want het is interessant en ik heb als leek een hele boel geleerd.

Behalve bij een wonder, gaat dit ding uiteindelijk toch naar het containerpark.

IR PCB Removal.jpg

aangepast door Coliseo
typfoutje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Beste Coliseo,

 

Ik heb het zelfde apparaat, met het zelfde probleem, bent u nog iets wijzer geworden?

het is inmiddels al weer een wat oudere topic, maar misschien krijg ik nog een reactie terug.

 

Met vriendelijke groet,

 

Gordon

aangepast door Gordon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Gordon,

 

Het toestel staat nog ongewijzigd in de garage. Aangezien ik helemaal geen techneut ben, heb ik de moed nog niet gehad om verder op onderzoek te gaan. Binnenkort op een koude winteravond misschien, maar reken er niet op, want het kan evengoed recyclage worden...

Groeten,

Coliseo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Coliseo,

 

Leuk dat u reageerd!

Ik ben er ook mee aan het knutselen, misschien gebruik ik de luidsprekers in dit apparaat wel voor een andere project, mocht ik hem niet meer aan de praat krijgen. Als u een update heeft met betrekking tot uw apparaat dan hoor ik het graag!

Mocht u hem overigens ooit van plan zijn weg te gooien, dan houd ik me aanbevolen. 

Misschien tot horens!

 

Met vriendelijke groet,

 

Gordon

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...