Ga naar inhoud


Geen weergave slideshow bij DAB zenders


tweety86

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Old Satterhand zei:

Dan kunnen we veldsterkte schrappen als oorzaak van jouw probleem. Dan blijft eigenlijk alleen de firmware als oorzaak.

[HANS] Dat denk ik ook.

Weet je zeker dat de firmware die jij handmatig hebt geflashed bij jouw ontvanger hoorde?

[HANS] Tamelijk zeker. Op de achterkant van mijn radio staat als fabrikant "Telestar" en als model "Imperial Dabman i200". De firmware die ik heb geladen was voor De Telestar Imperial Dabman i200.

Als ik die commentaren in dit draadje leest dan vallen mij 3 zaken op:

[HANS] Dat is precies het draadje waar ik de firmware file heb gevonden.

Er zijn 2 versies van de i200, die van Telestar en van Imperial, met verschillende flash groottes.

[HANS] OK, dat wist ik niet. Zouden die wel allebij van Telestar zijn dan? Want mijn radio is een Imperial Dabman i200 en komt van Telestar, volgens het type-label. Ik zou dus niet verwachten dat er ook nog een Telestar versie is die wel Dabman i200 heet maar niet Imperial. 

Als je contact opneemt met telestar, dan vragen ze impliciet om de huidige software versie en het serienummer. Firmware is kennelijk maatwerk.

[HANS] Helaas heeft contact met Telestar mij tot nu toe helemaal niets opgeleverd. Ze reageren nauwelijks. Ik heb één keer een reactie gehad, waarin ze me vroegen of ik ze kon vertellen welk logo filetype en resolutie ik probeer weer te geven (alsof ik dat überhaupt wéét!), waarop ik ze heb willen antwoorden, willen verwijzen naar de ETSI norm waarin alles vast ligt, maar dat antwoord werd door hun mailserver beantwoord met een automatisch bericht dat mijn mail als spam wordt gezien en is weggemikt. Daarna heb ik hetzelfde antwoord opnieuw via hun webformulier als support aanvraag ingediend, waarop ik nog steeds op antwoord wacht. (meerdere weken geleden inmiddels). Bellen werkt ook niet, ze nemen gewoon de telefoon niet op.

Het installeren van firmware die niet bij de ontvanger hoort is kennelijk niet goed afgeschermd.

[HANS] Kennelijk. 

Dus de kans lijkt me groot dat je een vreemde (illegale?) versie van de firmware hebt geïnstalleerd, getuige de ondersteuning van Spotify Connect.

[HANS] Nee, dat lijkt me niet.  De firmware komt van de website van een grote reseller van Telestar. (Mediasat.com). En is echt bedoeld voor de Telestar Imperial i200 die ik heb.

Dat heb ik ook niet geschreven. Het haalt een xml document op waarin de gegevens staan om de 4 basis logo's op te halen uit de data carrousel.

Het klopt dus inderdaad dat die logo's pas zichtbaar worden nadat er voor de eerste keer afgestemd is op een zender.

[HANS] OK duidelijk!

 

Ik heb al eerder aangegeven dat slideshows en zender logo's verschillende zaken zijn.

Logo's zijn statisch en zitten in een carrousel van data die alsmaar wordt herhaald.

Slideshows kunnen ook dynamisch zijn, de operator bepaalt wanneer jij die te zien krijgt.

[HANS] Klopt mijn constatering dan, dat de NPO vooralsnog niks met slideshow doet, en daadwerkelijk de logo feature gebruikt om de Logo's weer te geven, en dat juist dát op mijn radio alleen op NPO1 en een handjevol andere zenders werkt?

 

Een voorbeeld van het gebruik van slideshows is de zender Sky Radio.Als je daar op afstemt krijg je eerst het basislogo uit de carrousel te zien.

Na enige tijd wordt dat vervangen door een ander logo d.m.v. de slideshow functie.

[HANS] Bij Sky Radio krijg ik geen logo te zien, en ook geen slideshow. Dat kan ik dan weer niet goed rijmen met mijn waarneming in Duitsland waar de radio probleemloos de slideshows liet zien.

Klopt, ik heb (pijltje naar rechts) nog 2 andere mogelijkheden waarvan 1 ook op die van jou lijkt, De derde is full screen.

Alle 3 de displays kunnen vervangen worden door een slideshow.

[HANS] Pijltje naar rechts kende ik nog niet, maar levert bij mij op dat ik een tekstscherm te zien krijg met de datarate, frequentie en kanaal, afgewisseld met de songtitel en artiest. (Op SkyRadio).

Als ik dit op NPO1 doe, waar ik dus wél een logo krijg, krijg ik met één keer pijltje naar rechts het logo full-screen (net als bij jou) en nog een keer naar rechts de tekstuele info net als bij Sky. 

 

Voor kleine logo's is het lossless compressie formaat PNG de juiste keuze omdat die logo's het scherpst laten.

Vandaar dat de 4 basis logo's in de DAB stream in PNG zijn gecodeerd.

 

Ik heb op jouw screenshots vrijwel uitsluitend slideshows gezien.

[HANS] Het lijtkt er dus op dat slideshows op het ding gewoon goed werken, maar dan wel alleen in Duitsland, aangezien het bijvoorbeeld met SkyRadio bij mij ook al niet werkt.

 

 

20220203_202841.jpg

20220203_202906.jpg

aangepast door HansDigitalRadioMan
Foto's toegevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Noordzee zei:

Ik heb de WiFi-sleutel er nu weer ingezet en dan haalt mijn radio op de DAB+-zenders automatisch mooie plaatjes met singlehoezen e.d. op van internet. Ik ontvang dan wel via DAB+, maar de mooie plaatjes komen dus van internet. 

 

 

Mooi voorbeeld van de hybride mogelijkheden van DAB. Mooie ontvanger ook die dat kan.

 

Jouw opmerking bracht me wel op een idee. Ik heb op mijn Dabman ook eens de internet aansluiting verwijderd.

En wat denk je? Ook geen logo's meer, maar op de meeste zenders na geruime tijd wel een vervangend slideshow plaatje.

Dat is dus wat er is veranderd. De standaard logo's zitten niet meer in de DAB stream, maar worden van internet geplukt.

Die wijziging geldt, naar ik mag aannemen, alleen voor ontvangers met een internet aansluiting.

Maar helemaal zeker ben ik er niet van.

 

Het voordeel is wel dat de logo's nu veel sneller verschijnen.

Sommige vervangende logo's uit de slideshow zijn bijna hetzelfde, maar er zijn er ook die verschillend zijn, zoals Sky Radio en BNR nieuwsradio.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@HansDigitalRadioMan

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Het blijft voorlopig een raadsel waarom je die problemen ervaart met die logo's.

En die verschillende versies is ook een raadsel gezien de posts van die hacker die de firmware wilde modden voor Spotify.

Maakt het bij jou wat uit of je een internet aansluiting hebt of niet? Zie de post van Noordzee en mijn reactie daarop.

 

En ik zie in dit draadje 1 andere deelnemer @stevenvc19die ook een i200 heeft. Hij had wel problemen met teveel zenders laden?

Maar hij reageert niet meer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Mooi voorbeeld van de hybride mogelijkheden van DAB. Mooie ontvanger ook die dat kan.

 

Jouw opmerking bracht me wel op een idee. Ik heb op mijn Dabman ook eens de internet aansluiting verwijderd.

En wat denk je? Ook geen logo's meer, maar op de meeste zenders na geruime tijd wel een vervangend slideshow plaatje.

Dat is dus wat er is veranderd. De standaard logo's zitten niet meer in de DAB stream, maar worden van internet geplukt.

Die wijziging geldt, naar ik mag aannemen, alleen voor ontvangers met een internet aansluiting.

Maar helemaal zeker ben ik er niet van.

 

Het voordeel is wel dat de logo's nu veel sneller verschijnen.

Sommige vervangende logo's uit de slideshow zijn bijna hetzelfde, maar er zijn er ook die verschillend zijn, zoals Sky Radio en BNR nieuwsradio.

 

Zou jij eens willen kijken, als je de internet aansluiting helemaal uitzet, of je dan net als ik alleen op NPO1 een logo krijgt en de andere NPO's niet?
Ik heb overigens internet op mijn i200 altijd aan staan, wat bij mij niet oplevert dat de logo's alsnog getoond worden. Bij mijn i200 lijkt het niets uit te maken voor de DAB+ logo's of internet aan of uit staat. (Zowel met WIFI als ethernet geprobeerd).

Ook als ik internet helemaal uit zet, krijg ik nog steeds het logo op NPO1 binnen. Daar zit het logo dan m.i. nog wél in de DAB stream. En ook op Arrow Classick Rock, Qmusic komen de logo's, ook zonder internet.

2 minuten geleden, Old Satterhand zei:

@HansDigitalRadioMan

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Het blijft voorlopig een raadsel waarom je die problemen ervaart met die logo's.

En die verschillende versies is ook een raadsel gezien de posts van die hacker die de firmware wilde modden voor Spotify.

Maakt het bij jou wat uit of je een internet aansluiting hebt of niet? Zie de post van Noordzee en mijn reactie daarop.

 

En ik zie in dit draadje 1 andere deelnemer @stevenvc19die ook een i200 heeft. Hij had wel problemen met teveel zenders laden?

Maar hij reageert niet meer.

Check. Net geantwoord op jouw andere antwoord op @Noordzee!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, HansDigitalRadioMan zei:

Zou jij eens willen kijken, als je de internet aansluiting helemaal uitzet, of je dan net als ik alleen op NPO1 een logo krijgt en de andere NPO's niet?

 

Nee, alle publieke zenders reageren exact hetzelfde.

Het standaard logo bij NPO heeft een witte achtergrond, het slideshow plaatje een zwarte.

Dus wat jij hebt op NPO1 is een slideshow plaatje. Die komen dus met de DAB stream (PAD) mee, mogelijk embedded in het audio (Extended PAD).

 

16 minuten geleden, HansDigitalRadioMan zei:

En ook op Arrow Classick Rock, Qmusic komen de logo's, ook zonder internet.

Ik denk niet dat alle ensembles nu hetzelfde zijn.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Old Satterhand zei:

@HansDigitalRadioMan

k zie in dit draadje 1 andere deelnemer @stevenvc19die ook een i200 heeft. Hij had wel problemen met teveel zenders laden?

Maar hij reageert niet meer.

Ik volg nog :-) Maar ik reageer niet omdat ik niet kan meespreken over de problemen met de slideshow plaatjes. Ik woon in België (Mechelen) en ontvang de NPO zenders dus niet. Ik heb (denk ik) wel de laatste firmware (maar geen Spotify Connect) en ontvang alle logo's van de vlaamse DAB+ zenders gewoon goed. 
Enkel de slideshows van enkele Waalse zenders zijn onherkenbaar. Zie bijlage. 

Het verschil tussen logo's en slideshows was mij ook nog niet duidelijk gezien er nooit echt logo's op het toestel komen. Enkel de slideshows. 

Ik stoor me eigenlijk niet zo hard aan die slideshows. Het is een "Nice to have"... Belangrijker vind ik de ontvangstkwaliteit. En bij DAB+ heb ik (op de vlaamse zenders) soms last van "ghosting" in het geluid. Als de radio enkele uren aanstaat begin ik soms (niet elke keer) een echo te horen. Ik dacht ook dat dit te wijten was aan een te hoge veldsterkte maar zelfs met ingetrokken antenne en slechts 2 streepjes ontvangt heb ik dit soms. Geen idee wat het probleem is. Eens naar een andere zender zappen en weer terugzappen lost het probleem tijdelijk weer op. 

Ook voor wat betreft het inladen van DAB logo's / slideshows via internet? Van deze functie heb ik nog nooit gehoord... 

De radio heb ik op mijn werk gezet. Ik stoor me er dus ook niet zo hard aan. Als er maar vooral spaanse radio via internet uitkomt 😄

IMG_9898.JPG

IMG_9897.JPG

aangepast door stevenvc19
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Nee, alle publieke zenders reageren exact hetzelfde.

Het standaard logo bij NPO heeft een witte achtergrond, het slideshow plaatje een zwarte.

Dus wat jij hebt op NPO1 is een slideshow plaatje. Die komen dus met de DAB stream (PAD) mee, mogelijk embedded in het audio (Extended PAD).

 

Ik denk niet dat alle ensembles nu hetzelfde zijn.

 

Sorry dat ik even doordram :), want ik kan iets niet volgen. Jij schreef toch dat bij jouw radio, als je internet uit zet, je op DAB helemaal geen logo's/plaatjes meer krijgt? Betekent dat dan, dat jouw radio, die juist beter leek te werken dan de mijne, met alleen DAB+ helemaal geen plaatjes kan ontvangen, terwijl de mijne dat dan in elk geval nog op NPO1 en een handjevol andere zenders doet? Ik zou het echt heel gek vinden, als jouw radio, met alleen DAB, iig het logo op NPO1 niet weergeeft. Dan is er in de software in jouw radio ook een kronkel.

 

Verder krijg ik op de Argon Stream3 precies dezelfde kleurstelling binnen van het NPO1 logo als op de i200. Logo op een zwarte achtergrond. 

 

Gezien jouw eerdere opmerking dat bij jou alle logo's verdwenen als je Internet uitzet, was mijn gedachte, dat NPO de plaatjes misschien alleen met NPO1 meestuurt en met de andere zenders niet. Er móet toch een verschil zijn, in hoe NPO het uitzendt, anders zou mijn radio het gewoon op alle zenders niet moeten doen of wel, maar niet alleen op NPO1.

 

Ik geloof best dat het logo dat ik kijg op NPO1 uit de slideshow-voorziening komt, en niet uit de logo-voorziening. Misschien hebben de Nederlandse zenders dat hele logo gebeuren niet geïmplementeerd, en gebruiken ze alleen slideshow, ook voor het logo op NPO1 en zenden ze de logos voor de andere zenders helemaal niet mee, maar, zoals in het in de ETSI norm beschreven URL verwijzing naar de plaatjes, en moet de radio die via internet ophalen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, stevenvc19 zei:

Ik volg nog 🙂 Maar ik reageer niet omdat ik niet kan meespreken over de problemen met de slideshow plaatjes. Ik woon in België (Mechelen) en ontvang de NPO zenders dus niet. Ik heb (denk ik) wel de laatste firmware (maar geen Spotify Connect) en ontvang alle logo's van de vlaamse DAB+ zenders gewoon goed. 
Enkel de slideshows van enkele Waalse zenders zijn onherkenbaar. Zie bijlage. 

Het verschil tussen logo's en slideshows was mij ook nog niet duidelijk gezien er nooit echt logo's op het toestel komen. Enkel de slideshows. 

Ik stoor me eigenlijk niet zo hard aan die slideshows. Het is een "Nice to have"... Belangrijker vind ik de ontvangstkwaliteit. En bij DAB+ heb ik (op de vlaamse zenders) soms last van "ghosting" in het geluid. Als de radio enkele uren aanstaat begin ik soms (niet elke keer) een echo te horen. Ik dacht ook dat dit te wijten was aan een te hoge veldsterkte maar zelfs met ingetrokken antenne en slechts 2 streepjes ontvangt heb ik dit soms. Geen idee wat het probleem is. Eens naar een andere zender zappen en weer terugzappen lost het probleem tijdelijk weer op. 

Ook voor wat betreft het inladen van DAB logo's / slideshows via internet? Van deze functie heb ik nog nooit gehoord... 

De radio heb ik op mijn werk gezet. Ik stoor me er dus ook niet zo hard aan. Als er maar vooral spaanse radio via internet uitkomt 😄

IMG_9898.JPG

IMG_9897.JPG

Die op enkele zenders verminkte logo's, dat is dus waar het bij mij ooit mee is begonnen. Dit heb ik, nadat ik dus bij Mediasat een firmware heb gevonden en succesvol heb geïnstalleerd niet meer gezien. In plaats daarvan, krijg ik de logo's helemaal niet meer te zien, waar ze eerst verminkt waren.

 

Dat effect, dat jij ghosting noemt (goed gevonden, ik had het niet beter kunnen benoemen) heb ik ook. Dat heeft de radio altijd gehad, ook met de af-fabriek firmware. Dit gebeurt alleen op DAB+ en vaak nadat de radio langere tijd op dezelfde zender heeft aan-gestaan. 't Is een soort vervorming, waardoor het geluid in elk geval niet om aan te horen is, en spraak totaal onverstaanbaar. Wisselen van zender en weer terug lost het bij mij ook op.

 

Beide zaken, het niet goed werken van de DAB logo/slideshow voorziening en het "ghosting" effect als de radio wat langer aan staat, vind ik eigenlijk wel storend. 't Is niet dat ik er wakker van lig hoor, maar, het was destijds beslist geen low-end goedkoop radiootje. Gezien dat ze nog steeds verkocht worden, deze dagen bij Conrad bijvoorbeeld nog altijd te koop (inmiddels wel stuk goedkoper dan toen ik hem kocht) zou de fabrikant best wel mogen investeren om zo'n radio goed te laten werken. Het stoort mij ook dat Telestar nergens op reageert, en ook de firmware-voorziening niet op orde heeft. In de gebruiksaanwijzing wordt verwezen naar hun website voor de firmware, maar daar is niets te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, HansDigitalRadioMan zei:

Sorry dat ik even doordram :), want ik kan iets niet volgen. Jij schreef toch dat bij jouw radio, als je internet uit zet, je op DAB helemaal geen logo's/plaatjes meer krijgt? Betekent dat dan, dat jouw radio, die juist beter leek te werken dan de mijne, met alleen DAB+ helemaal geen plaatjes kan ontvangen, terwijl de mijne dat dan in elk geval nog op NPO1 en een handjevol andere zenders doet? Ik zou het echt heel gek vinden, als jouw radio, met alleen DAB, iig het logo op NPO1 niet weergeeft. Dan is er in de software in jouw radio ook een kronkel.

 

Nee, ik ontvang dan het standaard logo niet meer, wel het logo uit de daar opvolgende slideshow, als ik lang genoeg wacht.

 

Voor alle deelnemers die niet de moeite hebben genomen om het ETSI document te lezen waar ik aan refereerde, heb ik een uittreksel gemaakt.

Voor de zekerheid heb ik een oudere versie (2013) hiervan opgezocht, om het idee dat PNG niet zou worden ondersteund weg te nemen.

De opmaak van het xml deel is helaas verloren gegaan, maar de definitie van de standaard logo's is nog wel goed te herkennen.

Wat die standaard logo's zijn kun je nog terug vinden als je het ETSI document even leest. Annex D pagina 62.

Duidelijk is wel, dat het PNG formaat plaatjes betreft, en dat ze zowel in de DAB stream als op internet te vinden zijn.

 

ETSI TS 102 818 V1.5.1 (2013-08)53

The present document used to carry the station logos is the Service Information (SI) file, which a broadcaster is
required to implement for each of its services on a multiplex. A broadcaster is not required to use any other files within
the present document in order to support station logos, although it is recommended for a broadcaster to also follow
these requirements when signalling programme logos within a PI file.
A mininmal SI document supporting the delivery of the four required logos is shown below:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<serviceInformation xmlns="http://www.worlddab.org/schemas/epgSI/15"
xmlns:epg="http://www.worlddab.org/schemas/epgDataTypes/15"
xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xsi:schemaLocation="http://www.worlddab.org/schemas/epgSI/15 epgSI_15.xsd"
xml:lang="en">
<ensemble id="e1.cfff">
<frequency kHz=="174928"/>
<service>
<serviceID id="e1.cfff.c0fe.0"/>
<epg:shortName xml:lang="en">Capital</epg:shortName>
<epg:mediumName xml:lang="en">Capital London</epg:mediumName>
<mediaDescription>
<epg:multimedia url="capital 32x32.png"
type="logo_colour_square" />
</mediaDescription>
<mediaDescription>
<epg:multimedia url="capital 112x32.png"
type="logo_colour_rectangle" />
</mediaDescription>
<mediaDescription>
<epg:multimedia url="capital 128x128.png"
type="logo_unrestricted" width="128" height="128" mimeValue="image/png" />
</mediaDescription>
<mediaDescription>
<epg:multimedia url="capital 320x240.png"
type="logo_unrestricted" width="320" height="240" mimeValue="image/png" />
</mediaDescription>
</service>
</ensemble>
</serviceInformation>

The above defines a single service definition with the required four logos. The corresponding file can be encoded in as
little as 177 bytes,, encoded using the DAB EPG binary specification.
The logo assets themselves are objects in the MOT carousel carrying the DAB EPG data, using the value of the MOT
ContentName parameter.
The logo assets may also be locatable through HTTP for IP-connected devices. A logo may be signalled in an SI file as
accessible in the MOT carousel and over IP to accommodate both broadcast and IP acquisition.

 

4 uren geleden, HansDigitalRadioMan zei:

Ik heb (denk ik) wel de laatste firmware (maar geen Spotify Connect)

 

Dat is denk ik de sleutel voor het probleem wat HansDigitalRadioMan ervaart.

Hij heeft een DAB radio gekocht zonder licentie voor Spotify Connect.

Het is de fabrikant nu eenmaal niet toegestaan om d.m.v. een gratis update Spotify Connect alsnog toe te voegen.

En als je dat dus omzeilt, dan kun je in de problemen komen.

 

aangepast door Old Satterhand
toevoeging (cursief)
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Old Satterhand zei:

 

Nee, ik ontvang dan het standaard logo niet meer, wel het logo uit de daar opvolgende slideshow, als ik lang genoeg wacht.

 

Voor alle deelnemers die niet de moeite hebben genomen om het ETSI document te lezen waar ik aan refereerde, heb ik een uittreksel gemaakt.

Voor de zekerheid heb ik een oudere versie (2013) hiervan opgezocht, om het idee dat PNG niet zou worden ondersteund weg te nemen.

De opmaak van het xml deel is helaas verloren gegaan, maar de definitie van de standaard logo's is nog wel goed te herkennen.

Wat die standaard logo's zijn kun je nog terug vinden als je het ETSI document even leest. Annex D pagina 62.

Duidelijk is wel, dat het PNG formaat plaatjes betreft, en dat ze zowel in de DAB stream als op internet te vinden zijn.

 

ETSI TS 102 818 V1.5.1 (2013-08)53

The present document used to carry the station logos is the Service Information (SI) file, which a broadcaster is
required to implement for each of its services on a multiplex. A broadcaster is not required to use any other files within
the present document in order to support station logos, although it is recommended for a broadcaster to also follow
these requirements when signalling programme logos within a PI file.
A mininmal SI document supporting the delivery of the four required logos is shown below:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<serviceInformation xmlns="http://www.worlddab.org/schemas/epgSI/15"
xmlns:epg="http://www.worlddab.org/schemas/epgDataTypes/15"
xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xsi:schemaLocation="http://www.worlddab.org/schemas/epgSI/15 epgSI_15.xsd"
xml:lang="en">
<ensemble id="e1.cfff">
<frequency kHz=="174928"/>
<service>
<serviceID id="e1.cfff.c0fe.0"/>
<epg:shortName xml:lang="en">Capital</epg:shortName>
<epg:mediumName xml:lang="en">Capital London</epg:mediumName>
<mediaDescription>
<epg:multimedia url="capital 32x32.png"
type="logo_colour_square" />
</mediaDescription>
<mediaDescription>
<epg:multimedia url="capital 112x32.png"
type="logo_colour_rectangle" />
</mediaDescription>
<mediaDescription>
<epg:multimedia url="capital 128x128.png"
type="logo_unrestricted" width="128" height="128" mimeValue="image/png" />
</mediaDescription>
<mediaDescription>
<epg:multimedia url="capital 320x240.png"
type="logo_unrestricted" width="320" height="240" mimeValue="image/png" />
</mediaDescription>
</service>
</ensemble>
</serviceInformation>

The above defines a single service definition with the required four logos. The corresponding file can be encoded in as
little as 177 bytes,, encoded using the DAB EPG binary specification.
The logo assets themselves are objects in the MOT carousel carrying the DAB EPG data, using the value of the MOT
ContentName parameter.
The logo assets may also be locatable through HTTP for IP-connected devices. A logo may be signalled in an SI file as
accessible in the MOT carousel and over IP to accommodate both broadcast and IP acquisition.

 

 

Dat is denk ik de sleutel voor het probleem wat HansDigitalRadioMan ervaart.

Hij heeft een DAB radio gekocht zonder licentie voor Spotify Connect.

Het is de fabrikant nu eenmaal niet toegestaan om d.m.v. een gratis update Spotify Connect alsnog toe te voegen.

En als je dat dus omzeilt, dan kun je in de problemen komen.

 

Ik heb nooit beweerd dat PNG niet in de DAB+ standaard wordt ondersteunt! Wat ik vermoed, is dat de Dabman i200 software het niet ondersteunt. En daar zijn al eerdere bijdragen over, ook bij andere merken, waar dit aan de hand is en ook zonder oplossing is gebleven.

Überhaupt denk ik dat de Dabman het hele logo mechanisme niet ondersteunt, enkel de slideshow feature. Getuige de prima werkende slideshows in Duitsland, en het logo dat ik na ca 20-30s wel op enkele zenders binnenkrijg.

Dat dit allemaal gekomen is doordat ik "illegaal" Spotify heb toegevoegd, vind ik vergezocht. Vóór deze update werkte het immers óók niet. Bovendien is deze firmware bedoeld voor het exacte model dat ik heb gekocht, wat ik al had beschreven, dus ik zie het illegale er niet aan. 't Upgraden naar deze firmware was me trouwens helemaal niet om Spotify te doen. Ik was op zoek naar een oplossing voor het logo gebeuren. Bij gebrek aan enige zinvolle informatie van de fabrikant, ben ik op zoek gegaan en de firmware bij een gerenommeerde reseller van Imperial gevonden. Ik gebruik Spotify niet en heb het niet nodig. Ik ben er gewoon van uit gegaan dat het een feature is die in de nieuwere firmware er bij hoort, dat dit erbij was gekomen, was voor mij juist een bevestiging, dat ik een succesvolle upgrade had gedaan naar een nieuwere firmware.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Old Satterhand zei:

 

Nee, ik ontvang dan het standaard logo niet meer, wel het logo uit de daar opvolgende slideshow, als ik lang genoeg wacht.

 

Bij alle NPO zenders of alleen bij NPO1? Want dat zou de ultieme verklaring zijn, dat de NPO het logo alleen op NPO1 als slideshow stuurt en op NPO2-5 via de logo implementatie met internet toegang, wat kennelijk op mijn radio niet werkt maar op de jouwe wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook zonder internettoegang zouden de logo's op alle NPO-zenders moeten werken. Ook op (vrijwel?) alle andere DAB-zenders trouwens.  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, HansDigitalRadioMan zei:

Bovendien is deze firmware bedoeld voor het exacte model dat ik heb gekocht, wat ik al had beschreven, dus ik zie het illegale er niet aan.

 

Er zijn 2 versies van de i200. De latere modellen worden wel met Spotify Connect geadverteerd.

Vandaar dat de fabrikant vraagt om het serienummer. En deze posts lijken dat te beamen.

SpotifyC_Dabmani200.jpg.4415c4e1f2bc64e508a916d913fa13f3.jpg

 

28 minuten geleden, HansDigitalRadioMan zei:

Ik gebruik Spotify niet en heb het niet nodig. Ik ben er gewoon van uit gegaan dat het een feature is die in de nieuwere firmware er bij hoort, dat dit erbij was gekomen, was voor mij juist een bevestiging, dat ik een succesvolle upgrade had gedaan naar een nieuwere firmware.

 

Ik probeer je alleen maar verder te helpen. Als je die Spotify functie niet nodig hebt, dan doe je er verstandig aan dat formulier nogmaals in te sturen met de vermelding van jouw serienummer. Je kunt er op aandringen dat je die firmware echt nodig hebt en dat je Spotify Connect niet nodig hebt.

 

19 minuten geleden, HansDigitalRadioMan zei:

Bij alle NPO zenders of alleen bij NPO1? Want dat zou de ultieme verklaring zijn, dat de NPO het logo alleen op NPO1 als slideshow stuurt en op NPO2-5 via de logo implementatie met internet toegang, wat kennelijk op mijn radio niet werkt maar op de jouwe wel.

 

Neen het werkt zo op alle NPO zenders en vrijwel alle andere. Als ik het internet weer aanzet heb ik eerst het standaard logo en even later de slideshow.

Alleen bij de volgende zenders gaat het mis bij de slideshow. Na enige tijd het standaard logo te hebben gezien verdwijnt het of geeft bij het fullscreen plaatje een vervormd beeld weer: De beide QMusic zenders, Radio Maria en  Slam!

1038384964_SlideshowvervormingradioMaria.JPG.bc35d6d645793068d7292656408fc599.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, HansDigitalRadioMan zei:

via de logo implementatie met internet toegang, wat kennelijk op mijn radio niet werkt maar op de jouwe wel.

 

Ik heb gisteren een menu-item ontdekt dat die koppeling mogelijk maakt en ook kan verbeteren, door de juiste regio / plaats in te voeren.

Hoewel ik me realiseer dat dat menu-item bij jou waarschijnlijk niet te vinden is, hebben waarschijnlijk anderen daar wat aan.

 

Dit is het betreffende item uit het instellingen menu:

162665522_DAB-FMinstellen.JPG.c65edc58a29ef7ab501edc8c34352a2f.JPG

 

Als je die hebt gekozen krijg je het volgende plaatje. Het zijn de 2 koppelingen voor de logo's en slideshows voor resp. FM en DAB.

Als de koppeling nog niet aan staat, dan aanzetten.

Staat die wel aan, dan eerst uitzetten/aanzetten en vervolgens de plaats opzoeken. Het lijkt op de keuze die je aantreft bij Lokale radio instellen, maar is niet hetzelfde. Je kunt wel, als je de plaats hebt gekozen, deze instelling ook voor Lokale radio laten gelden.

Service_Following.JPG.85e7450df35566d5dec0c2fdb00f2f52.JPG

 

 

Ik heb die instelling ook opnieuw gedaan, en geloof het of niet, de logo plaatjes schieten te voor schijn, zelfs al vóór de tuner is gelockt op de zender.

 

Ook lijkt het erop dat ik nu een slideshow ontvang op diverse zenders, die ik er eerst niet op zag. Maar dat kan ook zijn ten gevolge van wijzigingen van de provider. En dat gekke pictogrammetje rechtsonder heb ik ook nog nooit gezien. Wellicht een update van de fabrikant?

slideshow_NPOradio2.JPG.1a1f91de9b5e9fe8c9bcf6e0acc89e54.JPG

 

aangepast door Old Satterhand
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...