Ga naar inhoud


Welke LNB voor schotel met rotor


AmadeA

Aanbevolen berichten


Op 11-3-2019 om 12:46 zei AmadeA:

Ik heb een schotel met rotor en moet mijn LNB vervangen. Nu vind ik heel veel verschillende single LNB's van goedkoop tot duur, en weet niet welke soort ik nodig heb om Canal Digitaal goed te kunnen ontvangen in Hongarije. Kan iemand mij advies geven?

 

3 uur geleden zei ceesv:

niet aangepast aan de f/d verhouding van de schotel

 

1 uur geleden zei patje7of9:

Zo heeft de Cahors SMC 120 een f/d ratio van 0,57.

Daar moet je zeker geen Gibertini feedhorn plaatsen want die zal totaal niet werken omdat deze een f/d ratio heeft van 0,60.

 

48 minuten geleden zei Sprietje:

Beste patje

 

Je moet niet te veel onzin vertellen.
Een Gibertini feedhorn heeft een f/D-verhouding van 0,67 en geen 0,6
"C120 Feed Horn 0.67 f/D by Gibertini"

 

 

TS AmadeA vraagt advies voor een LNB. Vreemd dat er over f/d ratio wordt gediscussieerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is dat geen vreemde vraag.
Topicstarter heeft niet aangegeven of hij een primefocus schotel of een offset schotel heeft. Die hebben een geheel andere f/D-verhouding.
Ook het merk en de diameter van de schotel is van belang om een goed advies te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Nee Alex, de Inverto Black Ultra Single is niet de premium geworden.
de Inverto black Ultra wordt nog gewoon gemaakt, zie: http://www.inverto.tv/lnb/336/single-hgln-40mm-lnb

 

 

De info dat de Black Ultra niet meer geleverd wordt door Inverto kwam toch echt van jou Sprietje.

 

Desalniettemin is dacht ik een PLL-LNB stabieler?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dan was dat het.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Sprietje:

 

PLL-lnb's zijn beter bij ontvangst van een erg lage Symbol Rate.

OEF denk dat de sat tuner meer doorslaggevend is 99% van de consument sat ontvangers kan niet met lage sr overweg verder heeft de tuner een afc om afwijkingen te corrigeren. 

Een pll lnb geeft geen voordeel ook niet bij een draaibare schotel waar ts info over wil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar als je ontvanger wel geschikt is voor lage symbool rates, is een PLL LNB wel van voordeel, juist bij een draaibare schotel.

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet eerst een vraag worden gesteld wat voor schotel AmadeA nu bezit. Met daar bij eventueel foto's. En vergeet niet de te vragen wat de woonplaats is van AmadeA. Zodat men kan "berekenen" hoe AmadeA het best een draaibare schotel met lnb kan uitrichten. Ipv een mening fabriek van f/d ratio, offset/primefocus schotel, rotor en misschien later wat voor ontvanger. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil heel graag mijn ervaringen delen die ik met draaibare schotels van af begin tijd van de sat. 

1.een pimefocus schotel op polarmount met bereik 50w tot 70 e

2. een omgeboouwde polarmount zodat een 1,2m offset schotel er op kan

3.een desecq hh draaibare schotel van 90 cm. 

ik weet de meeste problemen om zo een schotel goed af te stellen. 

de lnb is het minste probleem iedere normale lnb doet het bij voorkeur zoals de meeste lnbs hebben een feedhorntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik ken luisteraar als iemand die veel vertelt, maar die meestal niet zo helder en niet zo heel precies formuleert hoe het zit.

En daarin moeilijk te stoppen is (met feedback of anderszins); hij gaat maar door....

Het spijt me, luisteraar, dat te moeten schrijven, maar ik hoop dat forumleden er niet van uitgaan dat alles klopt wat je schrijft, en je teksten zo nodig langs zich heen laten glijden, zoals ik ook meestal doe.

 

Maar hier wil ik toch even op reageren:

5 uur geleden zei luisteraar:

een draaibare schotel is zelden 100% uitgericht op alle satellieten (kan kan wel maar praktijk)

Als schotel op satelliet goed uitgericht  is komt signaal bundel scherp omlijnt binnen.

Als schotel niet 100% goed staat komt signaal wazig (grotere bundel) binnen.

 

Dit lijkt me toch echt pricipieel onjuist.

Als de schotel niet goed is uitgericht, komt de bundel NAAST de LNB-feedhorn terecht, en komt er dus gewoon een deel van de signaalbundel niet aan. Maar de bundel kan nog steeds heel scherp/scherp-omlijnd zijn.

Van 'wazig' binnenkomen van de bundel is sprake, als een feedhorn phase center niet in het brandpunt van de schotel staat, of bij een 'misvormde' schotel. En dat heeft in principe weer niks met de uitrichting van de schotel te maken.

Dus de tekst in het citaat hierboven is zo niet duidelijk onjuist, dan toch in ieder geval niet erg zorgvuldig geformuleerd.

 

Als luisteraar nu gaat reageren in de trant van "Ik schreef toch ook dat....." ga ik daar niet op reageren. Ik denk niet dat het iets af zal doen, aan wat ik schreef.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei a33:

ls de schotel niet goed is uitgericht, komt de bundel NAAST de LNB-feedhorn terecht, en komt er dus gewoon een deel van de signaalbundel niet

dat klopt natuurlijk maar als de bundel iets er naast is kan feedhorn het wel pikken niet met volle signaal sterkte maar wel sterker als bij een lnb zonder feedhorn. 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
11 uur geleden zei Ventura:

Dan moet eerst een vraag worden gesteld wat voor schotel AmadeA nu bezit. Met daar bij eventueel foto's

AmadeA heeft de vraag op 11 maart gesteld, en is daarna hier niet meer gezien.

Hij heeft een werken de draaibare schotel opstelling, alleen de LNB dient vervangen te worden.

Ik vermoed dat dit ondertussen gebeurd is, en de vraag niet meer actueel is.

 

Maar Ventura heeft gelijk, het enige wat van belang is, is welke schotel er aan de rotor bevestigd is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Sprietje:

Op zich is dat geen vreemde vraag.
Topicstarter heeft niet aangegeven of hij een primefocus schotel of een offset schotel heeft. Die hebben een geheel andere f/D-verhouding.
Ook het merk en de diameter van de schotel is van belang om een goed advies te geven.

 

Ik eerder ook al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt op sat4all vaker voor er wordt een vraag gesteld daarna nog taal of teken van TS.

Dan gaan leden veronderstellingen maken en wordt het een discussie met de leden ipv

met TS.

Ik stel voor als TS een topic opent enkel antwoorden aan TS en niet tussen leden geeft alleen welles nietes

verhalen met als doel wie heeft de langste

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...