Ga naar inhoud


Cahors Bisat G3 ombouwen naar G4


Jassy

Aanbevolen berichten

Dat mag zo zijn, @Mojo, maar in principe ben ik het uit eigen ervaring wel eens met Sprietjes constatering. Het is behelpen op een schotel is in principe voor slechts 2 lnb's geschikt is ("Bisat") , maar uit commercieel oogpunt klemmen kreeg voor 3 of 4 lnb's. Ik heb dit soort kunststof schotels zien bezwijken, scheurend door het gewicht aan 4 lnb's. 

 

De hoogte van de schotel blijft wat hij is, waardoor hij net zo (on)geschikt is voor satellietontvangst als de 45 cm Multytenne voor een beetje stabiele ontvangst. De lnb's aan de buitenkant hebben het nog moeilijker.Het is echt loepzuiver uitrichten geblazen.

 

Beter een mooie 80 cm schotel met een (eventueel universele) rail. Nee, ik heb zelf geen goede ervaringen met deze schotel.

 

Maar goed, soms is dit misschien de enige geschikte oplossing.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


54 minuten geleden zei Eduard07:

Dat mag zo zijn, @Mojo, maar in principe ben ik het uit eigen ervaring wel eens met Sprietjes constatering. Het is behelpen op een schotel is in principe voor slechts 2 lnb's geschikt is ("Bisat") , maar uit commercieel oogpunt klemmen kreeg voor 3 of 4 lnb's. Ik heb dit soort kunststof schotels zien bezwijken, scheurend door het gewicht aan 4 lnb's. 

 

De hoogte van de schotel blijft wat hij is, waardoor hij net zo (on)geschikt is voor satellietontvangst als de 45 cm Multytenne voor een beetje stabiele ontvangst. De lnb's aan de buitenkant hebben het nog moeilijker.Het is echt loepzuiver uitrichten geblazen.

 

Beter een mooie 80 cm schotel met een (eventueel universele) rail. Nee, ik heb zelf geen goede ervaringen met deze schotel.

 

Maar goed, soms is dit misschien de enige geschikte oplossing.

Sinds 2004 heb ik een bisat visiosat in eerste instantie met een beugel voor astra 19/28.2 oost en hotbird 13 oost, na een paar jaar een beugel gekocht met als extra satelliet 23.5 oost. Het was lastig om het goed uit te richten uiteindelijk wel gelukt, maar om 4 lnbs aan deze schotel te hangen is wel wat zwaar. Ik heb er voor gekozen om zelf een beugel te maken met zijsteunen om het geheel goed degelijk stevig te maken en het voordeel daarvan is dat ik naast de 19/23.5/28.2 oost en hotbird 13 oost 9 oost en 4.8 oost als satellietontvangst er extra bij kan ontvangen. en de ontvangst met deze schotel is wat mij betreft voortreffelijk!!.

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

IK weet niet hoe "voortreffelijk" jouw ontvangst is, maar toen ik deze schotel verving door een 80cm Fuba met rail, gingen de stabiliteit en signaalkwaliteit met sprongen vooruit. Met name de weersinvloeden hebben nu veel minder invloed: dus minder snel uitval bij zwaardere regenbuien.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Eduard07:

IK weet niet hoe "voortreffelijk" jouw ontvangst is, maar toen ik deze schotel verving door een 80cm Fuba met rail, gingen de stabiliteit en signaalkwaliteit met sprongen vooruit. Met name de weersinvloeden hebben nu veel minder invloed: dus minder snel uitval bij zwaardere regenbuien.  

 bijv. ard 16 dB, Bbc 14dB, hotbird  bijv rai uno 14 dB, 1+1  (4.8 oost) zender Oekraiëne/Russicsh 8 dB, W9 Suisse (9 oost) 10,7 dB, Fransat info( 5 west) 8,6 dB

bij bewolkt weer. natuurlijk krijg je met noodweer beelduitval maar met normale regen geen beelduitval. dus voor mij voortreffelijk!!.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Eduard07:

Het is behelpen op een schotel is in principe voor slechts 2 lnb's geschikt is ("Bisat") , maar uit commercieel oogpunt klemmen kreeg voor 3 of 4 lnb's. Ik heb dit soort kunststof schotels zien bezwijken, scheurend door het gewicht aan 4 lnb's.

 

Ha, heb je fotoos van de breuk van de schotel, veroorzaakt 'door het gewicht van 4 LNBs'?   Ben erg benieuwd.

 

De fotoos die ik totnogtoe heb gezien, gaven breuklijnen te zien van een naar boven geforceerde arm. Heb dat helaas ook zelf meegemaakt: een BiSat die voorover op zijn arm gevallen/gekanteld was (stond tijdelijk op een niet zo zware parasolvoet, en is geveld bij een windvlaag). De gevoeligheid hiervoor is inderdaad een zwak punt van de schotel.

(Foto's van) scheuren door (te) hoog gewicht heb ik nog niet eerder bij die schotel gezien. Maar daar kan jij nu vast verandering in brengen.

 

 

En de schotel mag dan wellicht 'ontworpen' zijn voor slechts twee satellieten, dat betekent nog niet dat hij ook slechts 'geschikt' is voor twee satellieten. De schotelvorm op zichzelf is goed voor meerdere satellieten. Alleen bij met name de 13-19-23-28 beugel is het woekeren met de korte afstanden tussen de LNBs en de dikke LNB-houders. Inderdaad niet een echt mooie oplossing, die loensende LNBs, die kennelijk voor Nederland nog steeds niet op de benodigde korte afstand kunnen staan (zie de posts hiervoor).

Maar overigens vind ik het een degelijke schotel, met bijvoorbeeld een heel wat prettigere elevatie-instelling constructie dan bijvoorbeeld Triax schotels hebben.

 

Bijzonder dat deze schotel met enige regelmaat zoveel "mening" oproept.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Eduard07:

Dat mag zo zijn, @Mojo, maar in principe ben ik het uit eigen ervaring wel eens met Sprietjes constatering. Het is behelpen op een schotel is in principe voor slechts 2 lnb's geschikt is ("Bisat") , maar uit commercieel oogpunt klemmen kreeg voor 3 of 4 lnb's. Ik heb dit soort kunststof schotels zien bezwijken, scheurend door het gewicht aan 4 lnb's. 

Snap ik ook wel anders hadden ze hem wel de quadsat genoemd. En dat het dan behelpen is om meer satellieten te ontvangen is logisch. Net zo logisch dan op een Triax 78.

In beide gevallen (Bisat of Triax78) zal je met 4 LNB's toch het gewicht van de LNB arm moeten opvangen.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Mojo:

Snap ik ook wel anders hadden ze hem wel de quadsat genoemd. En dat het dan behelpen is om meer satellieten te ontvangen is logisch. Net zo logisch dan op een Triax 78.

In beide gevallen (Bisat of Triax78) zal je met 4 LNB's toch het gewicht van de LNB arm moeten opvangen.

Allemaal niet nodig bij een Fuba!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei a33:

 

Ha, heb je fotoos van de breuk van de schotel, veroorzaakt 'door het gewicht van 4 LNBs'?   Ben erg benieuwd.

Sprietje heeft er hierboven een foto van. Die schotel heb ik allang weggedaan. Inmiddels staat hier al bijna 10 jaar een Fuba 80cm. Onverwoestbaar in weer en wind en geweldig stabiele ontvangst met hoog rendement. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Eduard07:

Sprietje heeft er hierboven een foto van.

 

Tja, dat lijkt mij dus geen doorhang-gewicht-schade, maar schade door forcering naar boven.....  :(

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb m'n schotel gisteren aangepast met extra de eurobird 9 erbij. Nu 2 maal quad Alps voor 19.2 en 23.5. Een inverto voor 28.2. En een CDS duo lnb quad voor 13 en 9.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Mojo:

Net zo logisch dan op een Triax 78.

In beide gevallen (Bisat of Triax78) zal je met 4 LNB's toch het gewicht van de LNB arm moeten opvangen.

Nou noem je ook een lichtgewicht. Juist daarom staat hier ook geen Triax. 😁  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Daar willen wij natuurlijk graag een foto van zien. Met losse lnb's is dit al vaker gedaan, zie bijlages

5 lnb.jpg

5lnb.jpg

 

Foto's kan ik nog wel maken als de switches ook netjes zijn weggewerkt. Dat is voor de volgende keer.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

En de foto's van de aangepast opstelling:

 

IMG_20190521_203550.thumb.jpg.0b6647e44420f502f76003eb181ac6ba.jpgIMG_20190521_203613.thumb.jpg.4dedf6df7e512c775759479d08023200.jpgIMG_20190521_203603.thumb.jpg.ae90b5b2ed6895139ffa165cb87dbd76.jpgIMG_20190521_203557.thumb.jpg.73a5274d66cc66f2b3c6f57bd5ba177d.jpg

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...