Ga naar inhoud


Cahors Bisat G3 ombouwen naar G4


Jassy

Aanbevolen berichten

Na jaren een Multytenne te hebben gehad ben ik toe aan een upgrade. Toevallig kon ik een Cahors Bisat G3 van iemand over kopen, dus deze is het geworden. Deze heeft nu LNB's voor Astra 1 3 en hotbird.

 

Er zit tevens een los metalen plaatje bij voor Astra 2, waarmee ik deze dus feitelijk naar een G4 ombouw. Dit betekent dus dat ik nog een extra LNB houder en LNB moet hebben, welke ik inmiddels heb besteld.

 

Nu is mij niet helemaal duidelijk of ik er daarmee ook mee ben. Het metalen plaatje is zo te zien origineel en het lijkt een legitieme uitbreiding.

 

Kennen jullie dit systeem van uitbreiding of gaat dit niet werken?

 

Ik weet dat een foto meer zegt dan 1000 woorden maar die zal ik dan vanavond moeten maken.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja een mooi plaatje alleen klopt de hoogte afstelling van de lnb's niet.
Wij zien de Clarkebelt waar de satellieten op hangen als een licht gebogen bolle lijn. Vanwege de weerkaatsing tegen de schotel wordt deze lijn omgekeerd geprojecteerd in een licht gebogen holle lijn, zie de bijlage.

En zorg er voor dat je begint met de hoogteafstelling van de Astra 19,2. Die moet op nul ingesteld worden.

4lnb's.jpg

Afstellen 4lnb's Visiosat.JPG

nul-positie lnb-houder.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel heren, dat klinkt al een stuk plausibeler. Ik kan er dus met een gerust hart mee aan de slag. De tips van Sprietje gaan mij daar zeker bij helpen!

 

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik het mis of was het bij deze schotel niet zinnig om bij een zwaardere last een paar steunen a la big bisat aan te brengen om scheuren te voorkomen? Dacht daar eens iets over gelezen te hebben.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals dank voor jullie tips. Nadat ik alle moeren en bouten heb vervangen, de beugels roestvrij heb gemaakt en tot slot alles heb in gevet, hangt schotel en heb ik signaal.

 

Alleen valt mij Astra 2 tot nu toe nog wel tegen, hier haal ik op de BBC HD transponders maar 10dB. Deze waren met mijn multytenne ook ongeveer 10dB, ik had toch gehoopt dat ik hier meer uit zou halen. Ook Hotbird is tot nu toe op een aantal transponders niet erg sterk, zoals de SRF transponder 10dB. Astra 1 en Astra 3 zijn ruim voldoende (Astra 1 13-14,5dB, Astra 3 12dB NPO). Mis ik hier iets?

 

Voor Hotbird gebruik ik een Grundig Twin LNB, voor Astra 2 een Relook LNB. Voor Astra 1 ook een Relook en voor Astra 3 een Alps.

 

Voor Astra 1 heb ik alles op 0 staan en heb ik vervolgens de schotel ingesteld. Elevatie zoals de app aan gaf, 28,99 graden. Vervolgens de LNB licht gedraaid en in/uit geschoven voor maximale ontvangst. Voor de overige satellieten ook gedaan. Astra 2 moest gek genoeg in de houder op de allerlaagste stand, anders had ik geen signaal. Ook moest de LNB helemaal naar voren in de houder, anders deed die het eveneens niet. Ziet er afwijkend uit tov de rest. Geeft dit wellicht aanknopingspunten?

 

Zie ook de bijgesloten foto... De Astra 2 LNB zit helemaal rechts en steekt een eind uit, zit ook erg laag. Ik zal eens proberen om deze net zo in te stellen als de Astra 1 LNB (Is immers hetzelfde type) en wat met de hoogte te doen.

IMG_20190504_164205.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jassy

 

Je schrijft: Elevatie zoals de app aan gaf, 28,99 graden.
Heb je de elevatie dan niet meer afgesteld op maximale signaalkwaliteit? De elevatie die uit de calculator komt kan echt wel afwijken doordat de mast niet zuiver verticaal staat of de elevatie schaal iets afwijkt enz.
Heb je voor de Astra 19,2 deze transponder genomen: 10773H, DVB-S2, 8PSK,  22.000, fec 3/4. Hier zitten o.a. op Anixe HD Serie, QVE Deutschland, HSE 24 enz.

Tja, de lnb van de Astra 28,2 staat veel te ver naar voren.
Hier nog een foto waarop je de sleufgat instelling beter kunt zien.

 

Een zwarte ALPS-lnb? Gaat het om het oude model met de brede achterkant?

 

mmnn.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje, ja ik heb met de elevatie niet verder gekeken dan dat mijn neus lang was. Ik ben vanmorgen nog even de ladder op gekropen met de satfinder, en heb de Astra 1 transponder gebruikt die je aan gaf. Deze was voor de optimalisatie rond de 10,5dB, nu tikt hij bijna 13dB aan. ARD etc zijn nu bijna 15dB wat een fantastische score is. Omdat ik maar kort de tijd had heb ik alleen Astra 1 geoptimaliseerd, met dit resultaat. Nu moet ik de rest gaan bijstellen, die hebben nu wat signaal verloren.

 

Zorgenkindje blijft nog steeds wel Astra 2. De LNB moet nu niet helemaal naar voren en de houder zit nu ook wat hoger voor het beste resultaat, maar met 8,5dB op BBC One HD valt hier nog veel te winnen. Getuige dat Astra 1 op stand 0 nu een uitstekend signaal geeft, kan ik concluderen dat voor nu de schotel zelf goed staat qua azimuth en elevatie. Is wellicht deze smalle LNB niet geschikt voor Astra 2? Of is de metalen LNB houder niet bedoeld voor HB/A1/A3/A2? Ik heb namelijk nog een los metalen plaatje bij deze schotel. Moet ik deze wellicht monteren voor Astra 2? Zie de foto's in de bijlage. De oude eigenaar wist ook niet waar dit voor was..

 

De alps voor Astra 3 is inderdaad een oud model met brede achterkant. De vorige eigenaar denkt dat deze bijna 20 jaar oud is. Heeft het zin om de relook die ik nu voor Astra 2 gebruik in te gaan zetten voor Astra 3, en dan voor Astra 2 een Inverto te kopen? De Alps geeft sowieso al niet heel goed signaal, wellicht dat deze aan het eind van zn leven is en vanwege ouderdom vervangen moet worden.

 

Zoals jullie merken ben ik hier nogal onervaren mee. Na jarenlang een offsetschotel met één LNB, en vervolgens een Multytenne te hebben gebruikt, merk ik wel dat een dergelijke multifeed schotel nieuw terrein is voor me.

image.jpg

IMG_20190505_120943.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ALPS-lnb is dan inderdaad het oude model, zie bijlage, want later heb ik nooit geen zwarte ALPS-lnb's gezien. Het kan wel kloppen dat die zowat 20 jaar oud is. Hij zal zijn beste tijd wel gehad hebben en ik zou hem dan ook maar vernieuwen.
Je ziet op de afbeeldingen die ik geplaatst heb dat je voor de 28,2 een lnb kunt nemen met een normale kop en dat zou ik dan ook doen, een Inverto Black Ultra bijvoorbeeld.

Wat de plaat betreft, moet het model G4 B zijn, zie bijlage. In die plaat is het nummer B5 ingeslagen. Dat zie ik niet in de plaat staan. Zie jij wel een ingeslagen nummer in de zwarte plaat?

 

Alps oud model..jpg

alle supports van Bisat.png

0123.jpg

01234.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Jassy:

Ik heb namelijk nog een los metalen plaatje bij deze schotel. Moet ik deze wellicht monteren voor Astra 2? Zie de foto's in de bijlage. De oude eigenaar wist ook niet waar dit voor was..

 

Ter info:

Het plaatje op de foto is een 13-19-28 beugel voor de BiSat.

Die zal er wel op gezeten hebben, voordat de 13-19-23-28 beugel gekocht is.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even globaal gemeten op mijn BiSat 13-19-23-28 beugel, en de afstand tussen phase centers van de 19 en 28 LNBs (ALPS) bedraagt ongeveer 11 centimeter.

Terwijl volgens het gelinkte draadje die afstand iets minder dan 9 cm zou moeten zijn:

https://www.sat4all.com/forums/topic/365636-visiosat-g2-configureren-voor-astra-1-en-2/?do=findComment&comment=2528508

 

Dit zou kunnen verklaren, als je de schotel primair op 19oost uitricht, dat 28oost inderdaad niet optimaal ontvangen wordt, omdat de drie 19-23-28 LNBs eigenlijk te ver uit elkaar staan, en de 28oost LNB dus het verst uit de bedoelde signaalwolk.

Als je de schotelelevatie afstelt met de LNB voor 19oost, zou ik daarna de links/rechts instelling van de schotel eerder doen op 23oost, als krapste positie tussen de 19 en 28oost; en daarna checken hoe je ontvangst is op 13 en 28 oost. Wellicht moet je op zoek gaan naar een soort compromis.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4lnb's op de Carors Bisat is ook een absurde situatie. De lnb's loensen als een idioot om ze maar dicht genoeg tegen elkaar aan te kunnen zetten. De rechter lnb kijkt links langs de schotel, de linker lnb kijkt rechts langs de schotel.

lnb's loensen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Sprietje:

4lnb's op de Carors Bisat is ook een absurde situatie. De lnb's loensen als een idioot om ze maar dicht genoeg tegen elkaar aan te kunnen zetten. De rechter lnb kijkt links langs de schotel, de linker lnb kijkt rechts langs de schotel.

lnb's loensen.jpg

 

Wat probeer jij nu hier te bewijzen met deze foto??? Ik weet niet waar jij deze gevonden hebt op het net maar je ziet al dat er geen ene moer van klopt. De LNB's horen van links naar rechts omhoog te gaan terwijl op de foto de meest rechtse veel te laag staat en de 2e van rechts veel te hoog. Jouw ingetekende lijntjes stellen al helemaal niks voor omdat de foto niet vanuit het midden genomen is. Kortom een kul reactie.  

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...