Ga naar inhoud


Brandpunt Bigsat Schotel


Phoenixx

Aanbevolen berichten


1 uur geleden zei Phoenixx:

Heeft er wel eens iemand gekeken of een bigsat schotel een brandpunt heeft waar dus 1 lnb het maximale signaal op krijgt ?

 

Je bedoelt of deze schotel slechts één brandpunt heeft, in plaats van een brandlijn?

Nee, dat ligt niet in de aard van het beestje.

 

Multifocusschotels zoals deze zijn parabolisch in het verticale vlak, en cirkelvormig  in het horizontale vlak. De cirkelvorm maakt dat er voor signalen vanuit het oneindige een brandlijn ontstaat, in plaats van een brandpunt.

Vanwege de rechthoekige vorm worden dit soort schotel ook wel toroidale schotels genoemd. Zie bijvoorbeeld de smw OA 1600:

https://www.sat4all.com/forums/topic/354914-zweedse-toroidal-antenne/

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info, Sprietje en A33, ik heb het draadje van de link gelezen wel intessant maar helaas geen oplossing voor het koppel project.

 

Het meest gunstige wat ik gevonden heb op het web is het koppelen van 2 offset schotels met name het

type Bente met f/d 0.7 in tegenovergestelde richting.

 

Wat ik mij dan wel afvraag is of de feedhoorn bij de goed ingestelde schotels ook nog steeds dezelfde f/d krijgt als met 1 schotel.

De hoge f/d van 0.7 spreekt mij wel aan omdat het rendement dan hoger is als schotels met een lagere f/d.

Van de Bente schotel heb ik gelezen dat deze daardoor een betere ontvangst geeft.

 

Wat ik ook nog even wil weten of er bij de nieuwe Inverto Pll lnb`s een extra feedring zit en de f/d van de feedhorn. (0.7?)   

 

Tevens blijf ik ook naar andere oplossingen zoeken met bijvoorbeeld aparte uitgerichte schotels.

 

 

Dish-upside down.png

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Phoenixx

 

De nieuwe PLL lnb's van Inverto hebben geen extra feedring, zie de bijlages van Satkijker. De witte kap heeft dan ook dezelfde diameter als de oude modellen en van de Black Ultra. De grotere diameter komt heheel voor rekening van de extra ring die weer over de witte kap zit waar de skew-schaalverdeling op is aangebracht.
De f/D-verhouding is zoals standaard bij alle lnb's met aangebouwde feedhorn (lnbf's) 0,6.
Heb jij het project Clover van Trust als eens gelezen? Zie: https://www.sat4all.com/forums/topic/357147-quattro-schotel-project-clover/

 

Inverto premium pll 4.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Phoenixx:

Wat ik mij dan wel afvraag is of de feedhoorn bij de goed ingestelde schotels ook nog steeds dezelfde f/d krijgt als met 1 schotel.

De hoge f/d van 0.7 spreekt mij wel aan omdat het rendement dan hoger is als schotels met een lagere f/d.

 

De f/D van een (vlakke voorkant) offsetschotel is gedefinieerd als de brandpuntsafstand van de 'moeder' prime focus schotel, gedeeld door de breedte van de offsetschotel (effectieve diameter, gezien vanuit de satelliet).

Bij twee schotels bij elkaar krijg je een andere D, en dus ook een andere f/D.

Handiger vind ik het, om vanuit de openingshoek voor de LNB te werken. Te berekenen door spiegelhoogte, topstring en bottomstring te meten.

 

Je moet natuurlijk wel twee schotels hebben met een vertex die ONDER de onderkant van de schotel uitkomt, anders krijg je de 'resultaatschotel' niet paraboloide (=parabolisch in alle dimensies).

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien zijn er verschillende combinaties mogenlijk voor de vertex schotel, daar ga ik nog mee verder.

Vanwege het onweer heb ik de feedhorn even van de schotel gehaald en opgemeten.

 

Op het web vond ik een online feedhorn calculator om een indicatie te krijgen of mijn feedhorn wel is aangepast, 

Ik geef toe dat de fibo een lage f/d heeft van 0.5 maar de patriot feed doet het er erg goed op, Rimans vertelde eerder

dat ik er een perfecte match op had.

 

Toch ben ik aan het kijken of het beter kon omdat de feed hoorn ook een bundel versterking van zichzelf heeft en mij viel op

dat de maten niet erg kloppen om een optimale aanpassing van de patriot horn op de fibo te krijgen, hij zou wel een f/d van 0.6 hebben

heb ik gelezen en met de spreatsheed een illuminatie hoek van +- 90 graden hebben wat redelijk goed overeen komt..

 

De reden was dat ik op de fibo met de Patriot feed iets minder signaal kreeg als met de ibu feedhorn en ben dus op zoek naar de oorzaak.

 

Horn Calculator ->  http://hornantennacalculator.blogspot.com/p/calculator.html

Dan invullen bij horn type   -> Corrugated Conical in het menu

Frequentie Paramaters invullen  -> F = 11 Ghz golflengte is dan 27.273 mm

 

Dan de Feedhorn parameters ->  Patriot is 130 / 80   en Optimal horn 130 / 153 mm

Gain is resp  13,68 resp 19,6 dbi .

 

Ik weet niet of de fase error gelijk staat met de f/d van de feedhorn maar volgens mij kan ik met die afmetingen betere resultaten halen hoop ik..

 

 

 

 

Feedhorn-Calculater-f-d 0.5.png

Feedhorn Calculator f-d 0.96.png

Feedhorn 130 - 153.png

Feedhorn 130-80.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-6-2019 om 12:05 zei a33:

Bij twee schotels bij elkaar krijg je een andere D, en dus ook een andere f/D.

Handiger vind ik het, om vanuit de openingshoek voor de LNB te werken. Te berekenen door spiegelhoogte, topstring en bottomstring te meten.

 

Overigens, als je ook de positie van de vertex wilt weten voor de big bisat schotel (of een andere (multifocus)schotel); dat kan ook met (slechts) de bovengenoemde input waarden (driehoek TFB).

Mijn calculator geeft dan zowel de y-coördinaat van de onderkant van de schotel, als de hoek tussen vertex, focus, en onderkant (hoek VFB): wat je makkelijk vindt om te gebruiken.

Je moet dan wel zeker weten, dat de gekozen brandpuntpositie (positie van de feedhorn) echt klopt; anders klopt de uitkomst van de berekening natuurlijk ook niet.

 

Groet,

A33

 

Bijlage: Tekening met aanduiding van de driehoek TFB

 

A33 sat dish calculator 3 met rechthoek.png

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-6-2019 om 16:46 zei Phoenixx:

 

Dish-upside down.png

Je bent dan in principe een prime focus schotel aan het bouwen...?  Alleen ziet hij er uit als 2 ovale schotel delen, in plaats van een grote ronde...? Wat is het theoretische voordeel van deze opstelling?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-6-2019 om 21:47 zei a33:

 

Overigens, als je ook de positie van de vertex wilt weten voor de big bisat schotel (of een andere (multifocus)schotel); dat kan ook met (slechts) de bovengenoemde input waarden (driehoek TFB).

Mijn calculator geeft dan zowel de y-coördinaat van de onderkant van de schotel, als de hoek tussen vertex, focus, en onderkant (hoek VFB): wat je makkelijk vindt om te gebruiken.

Je moet dan wel zeker weten, dat de gekozen brandpuntpositie (positie van de feedhorn) echt klopt; anders klopt de uitkomst van de berekening natuurlijk ook niet.

 

Groet,

A33

 

Bijlage: Tekening met aanduiding van de driehoek TFB

 

A33 sat dish calculator 3 met rechthoek.png

Beam center !?

is dit het punt/streep waar de satelliet staat ?!

en hoeveel cm gerekend vanaf de bovenkant.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Big Fellow

Het zijn twee offset schotels waarvan de brandpunten elkaar overlappen en in fase zijn.

Het voordeel hiervan is dat je voor transport twee kleinere schotels kan gebruiken i.p.v. een grote schotel is:

 

- Een grote schotel is moelijker te vervoeren en op zijn plaats te krijgen

- De kosten zijn minder als een grote schotel met dezelfde capiciteit

- Voor de hobby en feedhunters is het een uitdaging om zwakke out of footprint signalen te ontvangen

- Het rendemant is hoger dan van een primefocus schotel omdat daar de f/d 0.38 is en in deze combinatie +- 0.60

 

Als je hier bijvoorbeeld twee gibertini 1,25 schotels voor gebruikt met een f/d va n 0.66 heb je ongeveer dezelfde waarde

als een schotel van 2,5 m die in sommige situaties er moeilijk op zijn plek te krijgen is.

 

De firma bente heeft schotels met een f/d van +- 0.7 en op de site staat ook een schotel van 85 cm.

 

Misschien zijn de ontwerpers van Bente tegen kosten over te halen om twee schotels zonder verder matriaal te leveren

en een schotel van totaal +- 1.70 cm met een f/d van 0.7 zou mooi zijn om Nilesat 101 te kunnen ontvangen..

 

Twee schotels komt het beste en makkelijkste  uit om het brandpunt in de feedhorn te krijgen. Lnb kan gewoon Ibu zijn.

Het gewicht is ook minder als een zware schotel van dubbele afmetingen en je ziet vaak dat dit vaker als alternatief gebruikt wordt.

 

Een schotel heb ik alvast upside down om te testen en de ontvangst op mijn balkon is stukken beter omdat ik geen last van het

bovenliggende inpandig balkon heb en ook makelijker bij de schotel kan.

 

De triax 64 is string proof en presteerd niet slecht op Hotbird met 74 % signaal en slecht weer..

 

 

PIC_0885.JPG

PIC_0898.JPG

PIC_0886.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi MrDish

 

Bij mijn weten is het nadeel van de Bigat Schotel dat het binnengekopmen signaal  in een vertikale lijn vanaf de clarcbelt via de

Bigsat schotel gereflecteerd word waardoor in verticale lijn helaas geen brandpunt gerealiseerd kan worden.

 

Dat is ook de reden waarom alle ontvanst lnb`s in dezelfde lijn staan opgesteld. Helaas valt er geen enkele signaal bundel uit

die dus op een punt uit komt en dit is wel een voorwaarde om het meeste signaal binnen te krijgen.

 

Het programma ga ik zeker gebruiken en ook ga ik is kijken voor andere oplossingen om bijvoorbeeld zelf een schotel te bouwen

met uitgekinpte verboden toegang bordjes met satlex f/d van 0.7 en die per plank op een rij te zetten net als een schijnwerpermast

in een voetbal stadion..

 

 

Verboden toegangs-bordje.png

Lichtmast signaal bundeling.jpg

verboden toegang.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Phoenixx:

Hoi Big Fellow

Het zijn twee offset schotels waarvan de brandpunten elkaar overlappen en in fase zijn.

Het voordeel hiervan is dat je voor transport twee kleinere schotels kan gebruiken i.p.v. een grote schotel is:

 

- Een grote schotel is moelijker te vervoeren en op zijn plaats te krijgen

- De kosten zijn minder als een grote schotel met dezelfde capiciteit

- Voor de hobby en feedhunters is het een uitdaging om zwakke out of footprint signalen te ontvangen

- Het rendemant is hoger dan van een primefocus schotel omdat daar de f/d 0.38 is en in deze combinatie +- 0.60

 

Als je hier bijvoorbeeld twee gibertini 1,25 schotels voor gebruikt met een f/d va n 0.66 heb je ongeveer dezelfde waarde

als een schotel van 2,5 m die in sommige situaties er moeilijk op zijn plek te krijgen is.

 

De firma bente heeft schotels met een f/d van +- 0.7 en op de site staat ook een schotel van 85 cm.

 

Misschien zijn de ontwerpers van Bente tegen kosten over te halen om twee schotels zonder verder matriaal te leveren

en een schotel van totaal +- 1.70 cm met een f/d van 0.7 zou mooi zijn om Nilesat 101 te kunnen ontvangen..

 

Twee schotels komt het beste en makkelijkste  uit om het brandpunt in de feedhorn te krijgen. Lnb kan gewoon Ibu zijn.

Het gewicht is ook minder als een zware schotel van dubbele afmetingen en je ziet vaak dat dit vaker als alternatief gebruikt wordt.

 

Een schotel heb ik alvast upside down om te testen en de ontvangst op mijn balkon is stukken beter omdat ik geen last van het

bovenliggende inpandig balkon heb en ook makelijker bij de schotel kan.

 

De triax 64 is string proof en presteerd niet slecht op Hotbird met 74 % signaal en slecht weer..

 

 

PIC_0885.JPG

PIC_0898.JPG

PIC_0886.JPG

waarvoor heb je die draadjes ,als ik vragen mag.die je over de schotel (kruislings ) hebt gespannen.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt door het spannen van draadjes controleren of de schotel niet getorst is maar zeker niet met deze dikke kabels. Daar moet je toch zeker vislijn van 0,5mm of dunner voor gebruiken. IJzergaren kan ook. Dat is zwart en zie je beter.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Phoenixx:

Hoi Big Fellow

Het zijn twee offset schotels waarvan de brandpunten elkaar overlappen en in fase zijn.

Het voordeel hiervan is dat je voor transport twee kleinere schotels kan gebruiken i.p.v. een grote schotel is:

...

- Het rendemant is hoger dan van een primefocus schotel omdat daar de f/d 0.38 is en in deze combinatie +- 0.60

 

De f/D van twee offsetschotels samen is dan minder dan de helft van een afzonderlijke schotel, ervan uitgaande dat de rand van de schotels duidelijk "boven" de vertex uitkomen.

Bij twee offsetschotels met f/D van 0.6 wordt de gecombineerde f/D dus minder dan 0.3.

Immers de D wordt wordt minstens twee keer zo groot (had ik hiervoor al eens geschreven............)

Je hebt voor de nieuwe f/D-verhouding ook weer een andere feedhorn nodig, dus hoe jij dat voor je ziet met een IBU is me onduidelijk.

 

Los daarvan krijg je met de twee offsetschotels schotels niet een compleet spiegelend vlak: er komen gaten in je 'nieuwe quasi prime focus schotel'. Geen voordeel voor ontvangst, lijkt me.

 

Dus jouw voordelen-verhaal zie ik niet voor me. Volgens mij kun je beter gewoon een grotere schotel nemen, al of niet in twee, vier of zes delen, zoals je bij PFschotels vaak ziet.

 

 

1 uur geleden zei Phoenixx:

Bij mijn weten is het nadeel van de Bigat Schotel dat het binnengekopmen signaal  in een vertikale lijn vanaf de clarcbelt via de

Bigsat schotel gereflecteerd word waardoor in verticale lijn helaas geen brandpunt gerealiseerd kan worden.

....

Helaas valt er geen enkele signaal bundel uit die dus op een punt uit komt en dit is wel een voorwaarde om het meeste signaal binnen te krijgen.

 

Huh?

In het verticale vlak is de BigBiSat parabolisch van vorm, dus zo heeft hij een heel zuiver brandpunt.

Ook in het horizontale vlak komen signalen van één bepaalde satelliet ook in een brandpunt samen, maar iets minder zuiver, door de zogenaamde sferische abberatie. Het woord sferisch heeft te maken met 'bolvormig', oftewel de cirkelvorm in het horizontale vlak die ik eerder beschreef; die zorgt voor een vervorming (abberatie) van signaal uit het oneindige (dus van héél ver weg).

Dus wat jij hier betoogde kan ik niet volgen.

 

 

1 uur geleden zei MrDish:

Beam center !?

is dit het punt/streep waar de satelliet staat ?!

 

Beam center is het midden van de 'beam' (stralenbundel), die de schotel ontvangt van de satelliet waar hij op gericht staat.

 

 

Groet,

A33

 

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...