Ga naar inhoud


Brandpunt Bigsat Schotel


Phoenixx

Aanbevolen berichten


De beam center raakt de schotel altijd precies in het diepste punt, zoals ook op mijn tekening te zien is.

Mits (de symmetrie-as van) de schotel natuurlijk goed op de satelliet gericht is.

 

Nu is het diepste punt moeilijk om proefondervindelijk heel precies te vinden bij een offsetschotel. Ook de 'knikkermethode' leverde bij mij niet een heel precieze locatie voor punt D.

Maar als je de offsethoek van de schotel kent/berekend hebt, kan je het diepste punt vinden vanuit punt C' op de tekening. Dat punt ligt immers precies tussen T en B, oftewel precies boven punt C als je de schotel vlak neerlegt (met de holte naar boven).

 

Makkelijker is het, om dat punt met berekeningen te vinden. De afstanden TD en BD volgen dan uit de andere berekende schotelspecificaties; en daarmee kan je dan punt D makkelijk localiseren. Ik heb inmiddels een spreadsheet die dat kan berekenen.

 

 

Vanwaar je belangstelling voor dit punt?

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-6-2019 om 11:36 zei Phoenixx:

Als je hier bijvoorbeeld twee gibertini 1,25 schotels voor gebruikt met een f/d va n 0.66 heb je ongeveer dezelfde waarde

als een schotel van 2,5 m die in sommige situaties er moeilijk op zijn plek te krijgen is.

Excuses voor de wat late reactie. Ben druk met werk, dus niet veel tijd gehad hier mee te lezen.

 

Ik heb grote moeite met de uitspraak hierboven... Als je gaat kijken naar de versterking van een schotel dan zal je zien dat die zeer sterk afhangt van het oppervlak van de reflector. Als de reflector 2x groter wordt, dan zal het oppervlak 4x groter worden... (1/4 x pi x d2) . Dus twee schotels van 1.25m zullen nooit hetzelfde oppervlak hebben als 1 van 2.5m. Een schotel met een 2x grotere diameter heeft ongeveer 6dB extra opbrengst, en 2 dezelfde schotels "parallel" ongeveer 3dB.

Daarnaast, zoals eerder opgemerkt, zal je grote "gaten" in het reflectie patroon hebben, waar veel thermische ruis doorheen gaat komen. Hierdoor zal de ruis vloer omhoogkomen, en de LNB ongevoeliger worden. (C/N neemt af)

Zoals a33 ook aangaf wordt je f/D kleiner, waardoor je feedhorn ook moet worden aangepast. Doe je dat niet dan zal je ook misaanpassing daar krijgen, die verliezen tot gevolg hebben....

 

Dus "leuk idee", maar ik zie praktische problemen.. Ben echter wel benieuwd naar de uitkomsten van de experimenten. 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Big fellow

 

Wat betreft de oppervlakte berekening en de f/d verhouding ben ik het met je eens, alleen het ontstaan

van thermische ruis kan ik niet goed plaatsen, beide schotels geven signaal mits goed afgesteld.

 

Wat betreft de f/d kan de ibu dit wel handelen alleen is dit wel aan de lage kant anders komt er een

reflector erbij om het geheel aan te passen.

 

Zelf ben ik nu met triax 64 een schotel bezig om deze omgekeerd op rotor via de clarkbeld te laten volgen.

 

Tevens heb ik de stab 125 gereviseerd omdat er speling in zat en met grotere schotels is dat hinderlijk.

Het veren pakket heb ik opgevuld omdat de mechaniche veerspanning gereduceerd was. 

De schotel heb ik nu even recht op om te checken of alles in line meeloopt voor het grotere werk.

 

Waar ik later achter kwam was dat niet alleen de rotorspeling maar ook de upsite down hoek van de

schotel niet klopte met als gevolg dat ik de rotor de schuld gaf, maar een revisie is nooit weg en hij is

er beter op geworden, en de stab 125 kan weer jaren mee ;)

 

Mechanisch wordt het lastig omdat ik niet veel ruimte heb op mijn balkon en ik doe rustig aan want ik heb

nieuwe buren, maar ik ga wel staps gewijs door met het project, ook de fibo kantelen voor meer signaal op 7w....

 

Het artikel over het koppelen wou ik al eerder en later vond ik info op het web ..

 

http://watkin-online.com/openpage.html

 

 

PIC_0945.JPG

PIC_0936.JPG

PIC_0922.JPG

PIC_0935.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-6-2019 om 21:23 zei a33:

 

Je bedoelt of deze schotel slechts één brandpunt heeft, in plaats van een brandlijn?

Nee, dat ligt niet in de aard van het beestje.

 

Multifocusschotels zoals deze zijn parabolisch in het verticale vlak, en cirkelvormig  in het horizontale vlak. De cirkelvorm maakt dat er voor signalen vanuit het oneindige een brandlijn ontstaat, in plaats van een brandpunt.

Vanwege de rechthoekige vorm worden dit soort schotel ook wel toroidale schotels genoemd. Zie bijvoorbeeld de smw OA 1600:

https://www.sat4all.com/forums/topic/354914-zweedse-toroidal-antenne/

 

Groet,

A33

 

Jij bedoeld hiermee waarschijnlijk dit, zie uitleg en afbeelding van Wikipedia.

In de praktijk zie dat er uit als bijgaande foto.

Parabel+torus.png

Simulsat-5-Florida-b.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

Wat een monster zeg die schotel, waarschijnlijk van een een uplink station voor diverse satelieten vermoed ik..

 

Wat betreft de bigsat ging het mij om 1 brandpunt te krijgen net als een offset schotel vanwege de mechaniche

constructie om dan als voorbeeld 2 bigsat`s boven elkaar te bevestigen en die dan gezamelijk richten zodat 

het stralings diagram van beide schotels elkaar overlapt. Vermoedelijk heb je dan ook een derde bigsat vorm

reflector nodig om het inkomende signaal van beide schotels te converteren naar een brandpunt, denk ik..

Een soort georgian effect maar dan in bigsat vorm.

 

Volgens mij kunnen deze situaties uitgetest worden door een felle lamp aan de voorzijde van de bigsat`s in

de juiste hoek te belichten zodat je kan zien of het brandpunt via de bigsat reflector op het goede punt uitkomt.

 

Deze reflector is bol vanaf de achterkant gezien in de lengte ervan.  In mijn voorbeeld een tweede bigsat

eronder die ook die kant op reflecteert en een reflector die naar binnen is gebogen ipv naar buiten in het

plaatje, zodat alle signalen bij elkaar komen ( i hope) ..

 

 

 

 

toroidal-55.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Phoenixx

 

Nee, dit is niet voor de uplink maar voor downlink voor maximaal 35 satellieten binnen een hoek van 70 graden arc. Hij geeft dezelfde prestaties als een primefocus schotel van 5 meter voor elke te ontvangen satelliet. Maar dit is nog niet groot hoor. Bekijk de multifeed-schotel maar eens die ik heb bijgevoegd.

 

multifeed dish verkl.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Phoenixx:

Wat betreft de bigsat ging het mij om 1 brandpunt te krijgen net als een offset schotel vanwege de mechaniche

constructie om dan als voorbeeld 2 bigsat`s boven elkaar te bevestigen en die dan gezamelijk richten zodat 

het stralings diagram van beide schotels elkaar overlapt.

 

 

Per satelliet is er met een schotel met een brandlijn gewoon één brandpunt voor die ene satelliet.

Ik krijg nog niet de indruk dat je precies doorhebt hoe dat werkt.

Wat was er onduidelijk in wat ik eerder schreef?

Op 8-6-2019 om 22:06 zei a33:

In het verticale vlak is de BigBiSat parabolisch van vorm, dus zo heeft hij een heel zuiver brandpunt.

Ook in het horizontale vlak komen signalen van één bepaalde satelliet ook in één brandpunt samen, maar iets minder zuiver, door de zogenaamde sferische abberatie. Het woord sferisch heeft te maken met 'bolvormig', oftewel de cirkelvorm in het horizontale vlak die ik eerder beschreef;

....

(accentjes toegevoegd, A33)

 

 

Met meerdere schotels naast of onder elkaar moet je ervoor zorgen dat de vertexen en brandpunten van de beide schotels "overlappen", om jouw woord te gebruiken, zodat de symmetrieassen van de beide schotels samenvallen, in de richting van de satelliet. (De symmetrie-as van een paraboloide schotel loopt immers door vertex en brandpunt.) Zo is ook te zien op de plaatjes die je zelf hebt toegevoegd over de schotel op z'n kop.

Zodoende vul je dan de ruimte van de 'moeder prime focus schotel' met steeds meer spiegeloppervlak.

Maar door de gaten die er in die 'effectieve prime focus schotel' gaan vallen, is het de vraag hoeveel dat op gaat leveren.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Hoi RimaNTSS;

 

Ik zag die schotel al ergens op een foto van je voorbijkomen. Mooi ding! :)

 

Ik weet niet welke schotel het is.

En helaas, het uitwerken van mijn calculator voor multifeedschotels heeft een tijd in de ijskast gestaan. Eén methode die ik probeerde, bleek niet te kloppen; kennelijk vanuit een verkeerde aanname. Ik heb inmiddels een paar andere ideeën; weet niet wanneer ik eraan toe kom om die uit te werken.

 

Wel is het me net gisteren gelukt om mijn schotel-calculator aan te passen voor paraboloide schotels met een niet-vlakke voorkant (zoals de zone-1 en -2 schotels in de UK). :)

De watermethode (van John Legon?) is daarbij niet nodig om de offsethoek te bepalen, blijkt: het gaat ook uitstekend met 1) hoogte en 2) diepte in het midden in het verticale vlak, en 3) breedte en 4) diepte in het midden in het horizontale vlak (alles in de bekende ruitvorm-met-gelijke zijden aan de voorkant van de schotel).

Die vier waarden als input voor een multifeedschotel zou ook moeten kunnen werken voor alle schotelspecs, denk ik.

Maar daar heb jij nu niets aan...

 

Te zijner tijd lijkt het me wel leuk, om ook de maten van jouw schotel te verwerken (en ook die van de OA1600) in mijn calculator! Dus als je toch eens aan het meten bent....

 

Groet,

A33

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is het mogelijk dat ik naar watertest zal komen om alle benodigde informatie van deze antenne te achterhalen.Natuurlijk zal ik ook proberen om een aantal precieze metingen van het werkgebied en ook de positie van het brandpunt te doen.Zeker ik begrijp dat bestaande LNB niet correct kan worden geïnstalleerd., maar hoe dan ook, het is beter dan niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De watermethode werkt alleen bij zuiver paraboloide schotels: parabolisch zowel in het horizontale als in het verticale vlak.

Daarmee test je hoe de maten van de voorkant van een vlakke paraboloide schotel zouden zijn; nodig voor de berekening van de offsethoek.

(Maar het kan dus ook met mijn vier maten hierboven.  :) )

 

Bij multifeedschotels werkt die watermethode niet: die zijn parabolisch in het verticale vlak, maar cirkelvormig in het horizontale vlak (en erger nog: in een hoek ten opzichte van dat horizontale vlak, als ik het wel heb!).

Hoe je eventueel zou moeten rekenen met een vlak voorvlak van zo'n schotel, is niet zo duidelijk of eenvoudig. Daar zijn dus wat meer puzzels voor nodig, om op te lossen.

 

Positie van diepste punt heel exact bepalen zou wel werken bij een multifeedschotel, maar zoals je zelf al eens aangaf dat punt is niet echt nauwkeurig te vinden.

 

(Vooralsnog hoop ik dat de door mij gedachte methoden hier in de toekomst uitkomst kunnen brengen...)

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...