Ga naar inhoud


Brandpunt Bigsat Schotel


Phoenixx

Aanbevolen berichten

4 uren geleden, RimaNTSS zei:

Nee, ik ben tevreden met wat ik heb.  😀

🤣🤣

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag enkele metingen hebben gedaan. Zoals ik zie is het lange focus antenne met openingshoek (kijkhoek van de voeding of wat dan ook) over 50 *.Offset hoek is 22,3 *. Ik ontdekte dat mirror ondersteboven werd geïnstalleerd (het logo van de antenne was naar beneden gericht).Terug frame maakt het mogelijk om antenne te monteren op beide manieren, en dat is vriendelijk een vreemd.Vorige eigenaar de-installed originele VSAT-feed en bijgevoegde zelfgemaakte LNB-houder.Dus, misschien is de positie van het Voer niet optimaal. Er is ook een stuk van de feed-Mount is cut-off (rode pijl).Had geen tijd om water-test te doen, maar zal het ooit doen.

IMG_20191125_103637 (Large).jpg

NeToroToy.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RimaNTSS

 

Was je van plan om deze schotel te gebruiken om 1 satelliet te ontvangen of om meerdere satellieten te ontvangen?
Hij lijkt me niet gemaakt om meerdere satellieten te ontvangen want behalve dat er geen rail voor de lnb's op zit, kun je ook de schotelskew niet instellen en dat is bij dit type schotel echt wel nodig want alleen de rail schuin en de schotel recht gaat niet werken.
Ga je hem voor een enkele lnb gebruiken, dan zul je voor een optimale ontvangst een ovale feedhorn moeten hebben zoals ze ook voor de Sky-schotels gebruiken.


Of de schotel in de breedte parabolisch of cirkelvormig is, kun je makkelijk nameten als je een meetklokje hebt.
Neem een houten latje van 20x20mm en 20cm lang (hout beschadigd de schotel niet). Boor in het midden een gat waar het meetklokje in past.
Beweeg je het latje halverwege de hoogte van de schotel van links naar rechts. Blijft de meter steeds ongeveer hetzelfde aanwijzen, dan is de schotel in de breedte cirkelvormig. Als de meter steeds veranderd, dan is hij parabolisch ( zie de tekening van 10 juni).

Je kan het ook ongeveer met een touwtje dat je aan de voorzijde van de lnb vast plakt meten.

 

meetklok.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

2 uren geleden, RimaNTSS zei:

Vandaag enkele metingen hebben gedaan.

 

De 62.5, is dat in het midden, of bij het diepste punt?

In ieder geval lijkt de huidige feedpositie niet te passen bij die diepte van 62.5; want die berekening leidt tot een diepte van 62.1. Zie mijn spreadsheet:

 

593808377_RimaNNTSnewtoroidaldish25nov2019.png.8f545a459f768e5f92c185c4907c53c8.png

 

Groet,

A33

 

Edit: Het plaatje met de betekenis van de letters, die ik gebruik, staat in mijn bericht van 5 juni 2019, in dit topic.

 

 

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Of de schotel in de breedte parabolisch of cirkelvormig is, kun je makkelijk nameten als je een meetklokje hebt.

 

Met deze vorm (volstrekt rechte bovenkant en rechte onderkant) kan je waarschijnlijk ook concluderen dat hij in de breedte cirkelvormig is, als je op ALLE plaatsen van boven naar beneden die diepte van 62.5 meet.

Of maak ik hier een denkfout?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk heb ik klokmicrometer! Het is bij mij ~ 40 vorig jaar. Ik zal beginnen met wit 1 LNB om ervoor te zorgen dat het goed op de feedarm geplaatst, en alleen dan zal spelen met meerdere vellen. 62,5 mm dat in het midden van de antenne en het is dezelfde afstand langs de gehele lengte van de antenne. 62,5 mm of 62.1mm, gemeen hebben, is het in de marge van fout van mijn voorlopige metingen Dus, lijkt erop dat ik nog steeds moeten plaatsvinden antenne op de tafel naar boven, niveau het perfect, doe dan de watertoets en ook meten met meetklok in alle mogelijke richtingen. Antenne scheef is geen big deal, zal ik iets voor die te maken. Ik denk persoonlijk dat antenne cirkelvormig en symmetrisch (zoals het spiegelbeeld omgekeerd diervoeders op dezelfde plaats kunnen worden geïnstalleerd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je binnenkort toch precies aan het meten bent, kun je dan ook de totale breedte meten en de diepte ten opzichte van de horizontale schotelvoorkant, zoals beschreven in deze post?

https://www.satellites.co.uk/forums/threads/measuring-and-calculating-zone-1-and-zone-2-dish.176616/

 

Dan kan ik als mijn calculator voor de multifeedschotel ook lukt, meteen jouw data invoeren.

(Voor die berekening ga ik dan dus uit van dezelfde vier input-variabelen, als voor de paraboloide wider-than-high schotel gebruikt worden.)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan niet anders dan dat dit een Torus-antenne is.
De Torus-antenne heeft een parabolische contour in het verticale vlak en een cirkelvormige contour in het horizontale vlak, zie de bijgevoegde tekening.
Dit antenne type is dus speciaal bedoeld om meerdere satellieten te ontvangen. Het verbaast me daarom dat hij gemaakt is om slechts 1 lnb te monteren. Wat heeft de Torus-vorm dan voor nut?

 

We gaan weer even terug naar het begin van dit onderwerp waarin de vraag gesteld werd en een antwoord gegeven:

Op 3-6-2019 om 19:54, Phoenixx zei:
Heeft er wel eens iemand gekeken of een bigsat schotel een brandpunt heeft waar dus 1 lnb het maximale signaal op krijgt ?

Waarbij a33 het antwoord gaf:
Je bedoelt of deze schotel slechts één brandpunt heeft, in plaats van een brandlijn? Nee, dat ligt niet in de aard van het beestje.
Multifocusschotels zoals deze zijn parabolisch in het verticale vlak, en cirkelvormig  in het horizontale vlak. De cirkelvorm maakt dat er voor signalen vanuit het oneindige een brandlijn ontstaat, in plaats van een brandpunt.
Vanwege de rechthoekige vorm worden dit soort schotel ook wel toroidale schotels genoemd. Zie bijvoorbeeld de smw OA 1600:

 

a33 beweert dus dat de BigBisat schotel parabolische vorm heeft in het verticale vlak en een cirkelvormige vorm in het horizontale vlak, een Torus-schotel dus. En dat is dus niet waar.
Als dat waar zou zijn, moet de rail in dezelfde richting gebogen zijn als de schotel en dat klopt niet. De rail is juist tegengesteld gebogen aan de reflector, zie bijlage.

 

torus-simulsat.jpg

visiosat big bisat schotelaftasting uitgebr.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, a33 zei:

kun je dan ook de totale breedte meten en de diepte ten opzichte van de horizontale schotelvoorkant,

Ik was van plan om dat gisteravond gedaan, maar niet lang genoeg vinden plank.
 
Ik denk dat deze antenne kwam met houder voor slechts één LNB, omdat het primevally werd gebruikt voor VSAT doeleinden. En één meer, allemaal TORUS antennes zijn prime-focus, maar deze os een offset. En ik kan niet begrijpen hoe het mogelijk is om de spiegel te wisselen upside-down en nog steeds een receptie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, RimaNTSS zei:

En ik kan niet begrijpen hoe het mogelijk is om de spiegel te wisselen upside-down en nog steeds een receptie.

 

Ja, interessante vraag.

 

Is het zo dat het diepste punt (verticaal gezien) toch in het midden zit? Dan is het wellicht een compleet sferische spiegel. Daar kan je eventueel een feed offset monteren, zonder al te veel nadeel.

Edit: Heb je hulp nodig voor sferische brandpunt-berekeningen? Ik heb die formules wel ergens liggen. Ik dacht eigenlijk dat ik ze al eens in een spreadsheet gezet had, maar kan dat niet zo gauw terugvinden....

 

Zit het diepste punt toch niet in het midden, maar eronder (of op-z'n-kop: erboven), dan is die toch parabolisch in het verticale vlak. Maar dan veroorzaakt de kleine openingshoek (50 graden) wellicht dat je 'm ook op z'n kop kunt gebruiken zonder al te veel nadeel.

 

 

2 uren geleden, Sprietje zei:

a33 beweert dus dat de BigBisat schotel parabolische vorm heeft in het verticale vlak en een cirkelvormige vorm in het horizontale vlak, een Torus-schotel dus. En dat is dus niet waar.
Als dat waar zou zijn, moet de rail in dezelfde richting gebogen zijn als de schotel en dat klopt niet. De rail is juist tegengesteld gebogen aan de reflector, zie bijlage.

 

Ik zou het nog altijd zo beweren, hoor. Heb me ooit wat verdiept in sferische spiegels, in het kader van mijn (deze) hobby.

 

Volgens mij geldt onverkort wat ik schreef in deze post:

https://www.sat4all.com/forums/topic/354914-zweedse-toroidal-antenne/?do=findComment&comment=2401177

De ideale vorm van de multifeedrail van een cirkelvormige/sferische/toroidal/multifeed-schotel is inderdaad met de kromming van de schotel mee. Immers r=2f.

Moeten de LNBs te dicht op elkaar (zie de link), of is de schotel eigenlijk niet breed genoeg (spillover aan de zijkanten), dan kan je de LNBs ook meer naar het midden richten (en dus een tegengesteld gekromde multifeedrail gebruiken).

En omdat offset geplaatste LNBs veel minder abberatie te verwerken krijgen bij een sferische spiegel dan bij een paraboloide schotel, is dat bij een sferische schotel dus niet heel erg.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...