Ga naar inhoud


Internet via een radioverbinding


Harley

Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later...

  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb sinds 1,5 jaar nu een internetverbinding via straalverbinding en moet zeggen dat het me uitstekend bevalt.

voorheen een brakke dsl verbinding over koper gehad met veel storingen en een hele hoge ping, nu al 1,5 jaar storingsvrij met een ping rond de 13ms.

Kan het alleen maar aanbevelen!

Ervaring met glas heb ik niet, dat vergelijk kan ik dus niet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 27-10-2019 om 22:03 zei Hotbird:

Ik heb sinds 1,5 jaar nu een internetverbinding via straalverbinding en moet zeggen dat het me uitstekend bevalt.

voorheen een brakke dsl verbinding over koper gehad met veel storingen en een hele hoge ping, nu al 1,5 jaar storingsvrij met een ping rond de 13ms.

Kan het alleen maar aanbevelen!

Ervaring met glas heb ik niet, dat vergelijk kan ik dus niet maken.

 

Ok thx, met ping van 13ms ben ik dik tevreden.

VU+ Duo2 - PrismCube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt gerefereerd naar "een ping van 13 ms". Als ik mijn router ping, dan krijg ik 1ms, ping in naar mijn servers dan zit ik op een 10-12ms, naar sat4all 16-18ms... Dus ik vraag mij af wat "de ping" betekend in deze context.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een "ping" tijd heeft alleen te maken met de latency, dus het "reageren" van een site als je op een link klikt. Echter als de data eenmaal binnenkomt dan maakt het niet veel uit, tenzij je op "high latency" verbindingen zit (zoals satelliet internet) met een "ping" van > 500ms. (Voor de mensen die mij niet geloven: https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_Internet_access ) Maar gelukkig bestaan daar ook oplossingen voor om dat effect te minimaliseren.

 

Een normale internet verbinding, niet per telefoonmodem, heeft een laag genoeg latency om gewoon goed te kunnen surfen. Downloaden hangt echt af van de bandbreedte naar de server toe... ;-) 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites



Op 8-11-2019 om 17:55 zei Big fellow:

Misschien een hele domme vraag.... Maar waar ping je dan naartoe? 

 

Gewoon via een normale speedtest zoals Ookla naar een willekeurige server.

Moet wel zeggen dat hier nog wel verschil in zit welke server je kiest, de een is nu eenmaal sneller dan de andere..

speedtest.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Hotbird:

Gewoon via een normale speedtest zoals Ookla naar een willekeurige server.

Dus het betekend gewoonweg niets. Volledig arbitrair. Om je de waarheid te zeggen had ik een antwoord verwacht in de trant van "met dit spelletje krijg ik deze ping"... Die Ookla speedtest is leuk om je snelheid te testen (zoals de naam aangeeft), maar de latency test zegt niets.

Om te laten zien hoe weinig de latency zegt, heb ik vanuit mijn locatie in Buenos Aires even een paar Ookla speedtests gedaan. (Mijn verbinding is 100/8Mbit met een optie om voor een korte tijd een iets hogere upload te hebben):

 

Test 1; Mijn ISP is "Fibertel" dus deze is binnen het netwerk van de ISP;

Fibertel-14-94.png.0e59cf35988ced23e288c0745c9a31ee.png

Zoals verwacht nagenoeg max. snelheid, en acceptabele latency.

 

Test 2; Naar een andere grote kabelinternet provider:

Telecentro-28-94.png.1568aa09289ea3ac4252246a8ed32e11.png

Zoals verwacht, een (veel) hogere latency, maar nog altijd nagenoeg de max. snelheid.

 

Test 3; Naar DirecTV, die erg goed vertegenwoordigd is hier in Argentinie:

DirecTV-12-46.png.d7607b65a8f226e0734f69abfd11f6cd.png

Dat is "vreemd"? Of niet? Een lagere latency dan de server binnen het eigen netwerk, maar ook een veel lagere download...!

 

Test 4; Naar de door Ookla aanbevolen (automatisch geselecteerde) server;

IFX-15-23.png.996cf37963314964ac87ba6d7ea3d017.png

Nagenoeg zelfde latency als binnen het eigen netwerk, dus ik neem aan dat deze server binnen hetzelfde netwerk staat als de speedtest server van Fibertel, maar een veel lagere doorvoer... Misschien server niet optimaal of misschien poort overbelast...?

 

Dan de laatste test. Test 5; Naar i3D in Rotterdam, wat een vrij grote provider is in Nederland, zover als ik weet erg groot in online gaming:

i3D-232-93.png.d7fda2f0cabf1642d900d67d490abc14.png

En hier kan je precies zien wat ik probeerde te zeggen. Een "erg" hoge latency (wat 100% te begrijpen is als je de afstand ziet die het verkeer moet afleggen), maar nagenoeg max. download snelheid!

 

Dus "de ping" zegt helemaal niets over de kwaliteit / snelheid van de verbinding! Er spelen zoveel factoren mee, en die kan je niet eenvoudig meten met een Ookla Speedtest! De speedtest doet precies wat hij beweerd in de naam; Hij test de snelheid naar die specifieke server. Niets meer, niets minder. Als de beschikbare bandbreedte van de server ruimschoots hoger ligt dan de bandbreedte van de verbinding die je aan het testen bent, dan kan je een indicatie krijgen van de snelheid van je verbinding.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaloers ben ik daar niet op...  omdat ik deze superhoge snelheid gewoon niet nodig heb.

Ik ben meer dan blij met mijn 47 down en 9 up...  wat overigens in mijn ogen al duur genoeg is. Meer snelheid betekent in de meeste gevallen ook een fors prijskaartje wat er aan hangt... en ja, als je het "echt" nodig hebt, moet je dat doen... maar wil je gewoon wat radio luisteren zoals ik, en dan zo nu en dan wat rondsurfen op het net, heb je zelfs de hoge snelheid die ik nu heb niet eens nodig...

De ping heeft weinig invloed... of eigenlijk geen invloed, behalve als je belt met een IP telefoon, krijg je vertraging als de ping erg hoog is....  aan de andere kant heb ik dat met gewoon mobiel bellen met het buitenland ook al gehad... misschien omdat ze het verkeer ook over internet leiden en de voorwaarden niet altijd even goed zijn...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...