Ga naar inhoud


Ontvangst Duitse HD zenders op Triax 88cm multifeed


Alziendoog

Aanbevolen berichten

17 uur geleden zei theboyk:

Dit topic even doorgelezen.

Even enkel simpele oplossingen om uit te proberen:

 

- lnb 19.2 vervangen of eventueel omwisselen met 13.0 -> dan weet je of het aan de lnb ligt

- disceq switch vervangen of nog beter coax van 19.2 even direct op coax naar beneden aansluiten

  Indien dit verbetering geeft dan coax 19.2 op een andere poort van de switch aansluiten om te kijken of het aan de switch ligt

 

Het is dat ik niet om de hoek woon maar anders was ik langs gekomen en hadden we dit zeker opgelost.

Alles is met en satmeter direct op te meten

Ja, dit heb ik ook voorgelegd aan mijn installateur. Hij is ervan overtuigd dat de afstelling goed is, en het probleem zit in de LNB, dan wel aan de transponder van ZDF HD.

Om dit even te checken ben ik wel afhankelijk van de installateur. Ik ga de hoogte niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
4 minuten geleden zei Alziendoog:

overigens, de nacht kijken betrof ZDF Info HD, en niet de gewone ZDF HD. Bij info dus de hele nacht kunnen kijken.

Zitten op 2 verschillende transponders, een verticaal en de ander horizontaal gepolariseerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei ceesv:

Er hangt toch geen aftakking aan je antenne kabel, of een wandcontactdoos tussen schotel en ontvanger?

Je antenne kabel bestaat uit een stuk, van schotel naar ontvanger?

Ja het is een stuk van schotel naar ontvanger, alles nieuw aangelegd omdat het ouwe zaakje er al 15 jaar hing.

Feit is, dat ik van 2003 tot 2015 de astra 1,2,en hb op een Triax 78 had en slechts 5 seconden uitval over die jaren. Later heb ik een extra Triax 78 voor de astra 3 bijgeplaatst.

Ik heb dat zelf kunnen doen omdat ik toen gebruik kon maken van een steiger van een schilder die bezig was. Nu moet het via een ladder, en dat durf ik niet.

Daarom de installateur er bij gehaald om alles op een Triax 88 te plaatsen, hetgeen hetzelfde of beter resultaat moet opleveren, maar dat valt me dus tegen.

Het kan zijn, dat nu inmiddels bijna alles HD is, en je te maken hebt met 4G signalen, dat ik de huidige opstelling niet 1 op 1 kan vergelijken met vroeger.

Sinds 2015 tot nu toe geen sat tv gekeken, wegens geldgebrek, dus wellicht wat ontwikkelingen gemist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei ceesv:

Zitten op 2 verschillende transponders, een verticaal en de ander horizontaal gepolariseerd.

Juist, was ook om Tonskidutch duidelijk te maken dat mijn nacht doorkijken op ZDF Info niet betekende dat ik op ZDF HD de hele nacht signaal had.

Mijn installateur doet er goed aan eens met een spectrumanalizer naar boven te gaan, maar sinds donderdag blijft het een beetje stil.

Ik heb er geen haast mee, maak ook geen verwijten naar mijn installateur. In 95% van de tijd werkt het gewoon, maar dat kan dus beter.

Helemaal omdat ik nog geen extreem weer heb meegemaakt sinds half oktober.

 

Ik krijg steeds meer de indruk dat een multifeedopstelling op een NIET multifeed geconstrueerde schotel heden ten dage niet mbij eer voldoet.

Ik kijk het nog even aan, en anders is er nog ZDF in SD. Maar bij een volgende opstelling gebruik ik liever 1 enkele schotel per satellietpositie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

IMG_6114.JPG

Je kan ook een T-90 gebruiken zoals ik op het dak heb staan, 12 satelliet posities op een schotel.

In 2007 geplaatst, staat ondertussen al weer 12 jaar op het dak.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard, maar ik heb juist een Triax 88 gekozen omdat ik slechts 4 posities wil ontvangen van 13 oost t/m 28.2 oost.

Dat werkte dus altijd op een Triax 78, zij het dat astra 3 er nu bij komt op de 88. Volgens Sprietje moet die 4 mm verschil niet uitmaken.

En toch vind ik het nu ( ondanks hetzelfde bereik van 13 naar 28.2 oost ) slechter dan met de 78 opstelling. Zoals ik al zei: De astra 3 komt er nu bij op dezelfde schotel, en wellicht dat 4G roet in het eten gooit.

 

Ik ga er nu geen geld achteraan gooien om een T90 of zoiets aan te schaffen, dan heb ik altijd nog ZDF SD. Bovendien ben ik het TV kijken een beetje afgeleerd de afgelopen 4 jaren.

Het is dus ook geen punt om kwaad over te maken, valt me alleen tegen dat er technisch gezien blijkbaar niet meer uit te halen valt, of mijn installateur moet een amateur zijn😕.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste forumleden,

 

Ik heb besloten genoegen te nemen met de installatie zoals die nu is.

De uitval op ZDF HD is slechts minimaal, en voor de rest ben ik tevreden.

Ik ga er dan ook geen werk van maken om nogmaals de installateur er bij te halen.

Het aanbod op TV heb ik inmiddels grotendeels gecompenseerd door internet, en TV is een bijzaak geworden.

Het ging me in mijn eerste bericht om het feit of mijn installateur iets over het hoofd heeft gezien, en het lijkt van niet.

Wat mij betreft is een Triax schotel niet ideaal voor een multifeed opstelling.

Een T90 zou kunnen, maar ik heb geen behoefte aan vele sat posities.

Wil ik over tien jaar weer de boel vervangen, dan kies ik voor 1 schotel per satelliet. Dat lijkt me gezien jullie input over 4G en harmonische signalen van zendmasten dan het beste.

 

Ik wil gerust verder gaan in een nieuw topic  waarin een gewone Triax offset schotel met multifeed vergeleken wordt met speciaal daarvoor ontworpen schotels.

Ergens heb ik het idee dat zo'n thread al bestaat. Wanneer er behoefte aan is, wil ik daar dan graag verder discussieren zonder mijn eigen opstelling weer ter discussie te stellen.

Ik wacht even af.

 

Nogmaals dank aan allen voor het meedenken.

 

Groet,

Alziendoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Alziendoog:

Wat mij betreft is een Triax schotel niet ideaal voor een multifeed opstelling.

 

Hoe verklaar je dan dat tientallen sat4all leden prima tevreden zijn met de ontvangst van alle 4 de satellieten? Nu is het wel zo dat Triax voor 4 sats niet de meest stabiele schotel is maar wel de goedkoopste. Duitse en Italiaanse schotels zijn degelijker

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Sprietje:

 

Hoe verklaar je dan dat tientallen sat4all leden prima tevreden zijn met de ontvangst van alle 4 de satellieten? Nu is het wel zo dat Triax voor 4 sats niet de meest stabiele schotel is maar wel de goedkoopste. Duitse en Italiaanse schotels zijn degelijker

Je geeft zelf het antwoord Sprietje. Ik ben tevreden, maar had technisch meer verwacht. Juist omdat ik eerder het bereik van 13 tot 28,2 oost perfect had op een Triax 78.

Die oude opstelling had Astra 1,2,en HB. Dus zonder Astra 3. Ik heb toen tijdelijk de Astra 3 op een aparte Triax 78 gehad.

Ik wilde nu eens alles op 1 Triax 88. Dat werkt, maar is dus niet de meest stabiele opstelling.

De Triax multifeed rail is een vast gebogen rail uitgaande van een positie in Denemarken, dat staat ook in de handleiding.

Voor Nederland moet je dan wat spelen met de marges, en aangezien de Triax 88 genoeg reserve zou hebben heb ik ook voor die goedkope oplossing gekozen.

Ik heb sinds 2015 niets meer gedaan met sat ontvangst vanwege financien. Komt er op neer dat ik 4 jaar geen tv gekeken heb.

 

Ik had eenvoudig verwacht de Astra 3 in een nieuwe opstelling mee te nemen, maar dan van een 78 naar een 88 Triax te gaan.

 

In dit topic ben ik er echter op gewezen dat tegenwoordig 4G van invloed is, evenals signalen van zendmasten.

HD tv heeft een fec van 5/6 ipv 3/4 zoals dat eerder was. Dat is van invloed op het uiteindelijke signaal.

Vraag me niet naar de BER of S/N waarden die de installateur gemeten heeft, die waren volgens hem goed.

 

In die 4 jaar dat ik afwezig ben geweest van dit forum, alsook de ontwikkelingen op sat tv gebied, heb ik wat gemist qua stoorsignalen.

 

We hebben het gehad over de juiste coax, en de montage daarvan in een ander topic.

 

Mijn indruk is, dat een Triax 88 goed werkt, en ook genoeg regenreserve heeft, maar dat bepaalde transponders in HD zeer gevoelig zijn.

 

De meeste installateurs kiezen multifeed schotels waarbij ze een calculator kunnen gebruiken, dat schreef je elders in een ander topic.

Punt is, dat ik het zelf ook niet beter kreeg dan de installateur, en ik weet wat ik doe.

 

Ik heb zelf het probleem dat mijn uitrichtapparatuur een oudje van de conrad is, en ik tevens niet op hoogte durf te werken.

 

Wanneer ik zelf met goede apparatuur het een en ander op de grond kon afstellen, dan garandeer ik dat het me beter zou lukken. Mijn huurbaas wil nu eenmaal de schotel op de gevel. dus haal ik een expert bij.

 

Natuurlijk kan ik kiezen voor Gibertini of Kathrein, maar heb juist sinds kort de Triax 88, waarmee het zou moeten werken.

 

Het gaat me te ver om nu een volledig nieuwe opstelling te maken. Het gaat me niet om het geld, maar alles overwegende werkt het nu goed, alleen niet maximaal.

Ik heb te maken met een verhuurder die me beperkt in de mogelijkheden. Ik heb slechts een korte mast van 2 meter op de top van de gevel.

 

Ik laat het dus maar zo, maar zou over theoretische mogelijkheden graag verder willen discussieren in een ander nieuw of bestaand topic, waarbij ik mijn vraag als afgesloten beschouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei Alziendoog:

De Triax multifeed rail is een vast gebogen rail uitgaande van een positie in Denemarken, dat staat ook in de handleiding.

 

Nu zit je onzin te verkondigen.
In de beschrijving van het "Multiblock" staat dat geschikt is voor de Triax 78, 88 en 110 met een bereik van 3 tot 20 graden satellietafstand.
Verder staat er dat het totaalgewicht van de rail met lnb's niet meer mag zijn dan 1,1kg.
Hoe je de lnb's af moet stellen staat er voor diverse steden in Duitsland, UK, Ierland, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. Maar het maakt absoluut niets uit in welk land je het "Multiblock" gebruikt. Je hoeft bij een speciale multifeed-schotel toch ook geen rail voor een speciaal land te monteren?

 

TriaxMultiblock.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de kromming van de Clarkebelt wil volgen, dan zou de multifeed ook verticaal gebogen moeten zijn. Bij een T90 zie je dan ook vaak dat de buitenste LNB's hoger op de rail geplaatst zijn. De horizontale kromming van de rail is overal ter wereld hetzelfde, eens. Tussen Denemarken en NL zie ik ook geen wezenlijk verschil. Wat ik er mee wilde zeggen, is dat een vaste rail altijd een gemiddelde is van de te ontvangen satellieten.

Ik vind dus dat de Triax multifeed op een 88cm Triax minder presteert dan een eigenbouw multifeed door een firma uit Limburg die me destijds zo'n exemplaar verkocht heeft voor de A1, A2, en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dat de rail van een multifeed hol in hoogte moet zijn. Dat zie je niet alleen bij de Wavefrontier maar ook bij de Visiosat / Cahors big bisat maar dat gaat pas echt een rol spelen als je de lnb's over een groot bereik plaatst. Daarom moet je met een multifeedrail op een normale schotel niet verder gaan dan de veel gebruikte Hotbird 13, Astra 19,2, Astra 23,5 en Astra 28,2, een bereik van ongeveer 15 graden satellietafstand, dat is ongeveer 16,5 graden arc ofwel ontvangsthoek.

 

visiosat-big-bisat.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, in de handleiding staat dat de multifeed is ontwikkeld voor een aantal satellieten op een 78 Triax, uitgaande van Vejle in Denemarken. Daar ging mijn opmerking over die je terecht onzin noemt. Verderop in de handleiding staat dan ook wel beschreven wat je moet doen als je afwijkt van de standaard setup.

Ik ben het met je eens dat 15 graden satellietafstand wel het maximum is dat een multifeed qua bereik aan kan.

 

Ik lees trouwens net in het topic over diseqc in dit forum over twee aparte 64 Triaxen versus een 78 Triax met duo LNB.

  •  
  • 4KUHD
  • Leden
  •  
  • 13 berichten
  • Locatie: Friesland

Ik vond een calculator welke de beamwith van parabolische schotels berekend

https://www.rfwireless-world.com/calculators/parabolic-dish-antenna-calculator.html

 

Ik heb zowel de doorsnee van 60 als 78 cm ingevoerd en kwam tot de volgende resultaten op bijgevoegde jpg

De triax 60 staat perfect in positie en kijkt exact naar de satelliet en benut dus de volledige 'belichting' van de schotel.

De gain is daarmee voor de 60 cm schotel ruim 34 dB.

 

De 78cm triax 'kijkt'  bij ontvangst van HB en Astra 1 exact naar 16.1  E   en zowel HB als Astra 1  zijn dus 3.1 graden

hiervan verwijderd.

Volgens de berekening bij de Triax 78 zullen de beide satellieten dus behoorlijk wat dB's inleveren en kom ik tot de conclusie

dat een 60cm exact uitgericht   'beter'  is dan een multi-setup in een 78cm schotel.

 

Groet 4KUHD

BW Triax 60.jpg

BW Triax 78.jpg

 

Natuurlijk staat een multifeedopstelling netter aan de gevel, maar ik heb liever een paar kleine Triaxen dan een 88 Triax met multifeed die het wel eens laat afweten.

Ik kom in ieder geval een beetje terug op het multifeedgebeuren, maar dat is persoonlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die calculator is toch helemaal niet van toepassing als je een monoblock neemt met 2 koppen. Elke kop staat precies in de signaalbundel van de 2 satellieten.
Die calculator geeft het verlies aan als je bijv. 2 satellieten die dicht bij elkaar staan met 1 lnb wilt ontvangen maar je kunt ook het verlies bepalen als de schotel niet goed gericht staat.

Verder zie ik dat je de gegevens niet goed in de calculator hebt ingevoerd.

Een Triax 78 is 70cm breed en je moet dus 0,70 invullen.

Verder is het verlies het grootst bij de hoogste frequentie dus vul je geen 11GHz in maar 12,75GHz want die transponder wil je toch ook kunnen ontvangen?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, ik heb die calculator niet gebruikt, ik haalde een quote aan uit een ander topic.

Het ging me er om dat daar beweerd wordt dat het beter is 2 aparte Triax 64 schotels te nemen dan een Triax 78 met duo LNB.

Maar goed, dat is een discussie die in dat topic thuis hoort.

 

Bij een monoblock staat of 1 kop exact uitgericht, en de ander kijkt er naast, of beiden staan iets naast het exacte brandpunt. Hoe kunnen de 2 koppen in een monoblock dan precies in de signaalbundel staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...