Ga naar inhoud


Ontvangst Duitse HD zenders op Triax 88cm multifeed


Alziendoog

Aanbevolen berichten

Vele leden van dit forum hebben al sinds vele jaren prima resultaten om met een Triax 88 de 4 satellieten te ontvangen. De zwakste satelliet is altijd de Hotbird. De Astra 19,2 knalt er altijd uit ondanks dat die lnb er 4mm naast staat. Er moet iets aan de hand zijn met je schotel maar dat kunnen we alleen beoordelen als we wat foto's van je schotel met lnb's hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, juist via ervaringen op dit forum heb ik gekozen voor de Triax 88. De zwakste satelliet Hotbird krijg ik net als Astra 2 goed binnen. Ik denk dat de installateur ergens de schotel niet perfect op Astra 3 heeft uitgericht, waardoor ook Astra 1 niet zuiver is. De schuinte van de rail is dan wel goed, anders zouden Astra 2 en Hotbird niet te ontvangen zijn.

Ik kan er helaas geen foto van maken, die apparatuur heb ik niet.

Ik laat gewoon de installateur nog eens komen, en laat hem de berekeningen zien die je pas voor mij hebt berekend.

Het kan even duren, maar ik laat weten wat het resultaat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is de reden waarom ik naar een gibertini 100 ben gegaan en de 13E op een aparte schotel.Ietsje meer kost maar zelfs bij hevig onweer geen uitval meer terwijl dit op de triax wel was.De gibertini beweegt niks met de 3 lnb's 4 aansluitingen terwijl de triax dat wel deed.Verschil in kwaliteit is enorm.In prijs heel weinig.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof direct bellejt dat de Gibertini beter is. Maar ik heb zeker 15 jaar een Triax 78 gehad met A1, A2, en HB. Later nog een extra Triax 78 voor de A3. In al die jaren 1 keer uitval gehad wegens onweer. Ik wilde juist van twee schotels af, en alles op 1 schotel. Wanneer dat perfect kan werken op een Triax 88, waarom zou ik dan een Gibertini 100 nemen?

Dat doe ik wellicht over tien jaar, maar voor nu wil ik het op de Triax werkend hebben. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze discussie verbaast me, omdat ik inmiddels al jaren vrijwel probleemloos de 4 satellietposities ontvang op een Fuba DAA 850 met rail.   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-11-2019 om 19:02 zei Alziendoog:

Ja, juist via ervaringen op dit forum heb ik gekozen voor de Triax 88. De zwakste satelliet Hotbird krijg ik net als Astra 2 goed binnen. Ik denk dat de installateur ergens de schotel niet perfect op Astra 3 heeft uitgericht, waardoor ook Astra 1 niet zuiver is. De schuinte van de rail is dan wel goed, anders zouden Astra 2 en Hotbird niet te ontvangen zijn.

Ik kan er helaas geen foto van maken, die apparatuur heb ik niet.

Ik laat gewoon de installateur nog eens komen, en laat hem de berekeningen zien die je pas voor mij hebt berekend.

Het kan even duren, maar ik laat weten wat het resultaat is.

Ik heb vandaag de installateur gesproken, en die heeft me verzekerd alles optimaal afgesteld te hebben. Hij houdt het op een defect in de LNB.

Momenteel heb ik Das Erste HD op tv, geen probleem. ZDF info heb ik afgelopen weekend een hele nacht naar gekeken, geen probleem. ZDF HD ligt er gewoon uit, helemaal niets.

De installateur wil nog voor mij uitzoeken of ZDF HD op een gevoelige transponder zit, of sowieso waarom juist deze zender uitvalt.

Wanneer ZDF nog in SD beschikbaar is, neem ik daar wel genoegen mee, maar blijf het apart vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-11-2019 om 22:45 zei Eduard07:

Deze discussie verbaast me, omdat ik inmiddels al jaren vrijwel probleemloos de 4 satellietposities ontvang op een Fuba DAA 850 met rail.   

Het verbaast me als topicstarter niet minder. Eerder zo'n 15 jaar probleemloos een Triax 78 gehad met A1, A2, en HB. Toen A3 erbij kwam een extra Triax 78 geplaatst.

Dit wilde ik nu ( omdat kabel en LNB's vervangen moesten worden ) eens netjes op een Triax 88 plaatsen. Dat is nu gebeurd door een vakman, aangezien ik niet meer de hoogte in durf.

Ik was bij de installatie aanwezig, en heb min of meer samen met hem de installatie gedaan, alleen stond ik op de grond. Het daadwerkelijk finetunen heeft hij gedaan, en ik vertrouw hem daarin. Ik heb overal goed beeld, behalve ZDF HD.

 

Het brengt me wel op het feit dat de titel van het topic niet geheel actueel meer is. Ontvangst prima op Duitse HD zenders, behalve ZDF HD.

Wat is hier aan de hand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik krijg de indruk dat je een probleem hebt met een stoorbron op de mf frequentie van deze transponder.

De transponder zit op 11.361 MHZ., dat resulteert in een een mf frequentie van 1.611 Mhz

 

Volgens het bandplan mag je daar het volgende verwachten.

 

1610,6

MHz

     
   

ARNS

Luchtvaart radionavigatie 5.149 5.341 5.359 5.366 5.367 5.368 5.372

Aangewezen voor Infrastructuur en Milieu.

   

MSS_ES

Mobiele satellietverbindingen (aarde naar ruimte). Eindapparaten 5.149 5.341 5.351A 5.359 5.366 5.367 5.368 5.372

Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. Eindapparaten zonder vergunning.

   

RAS

Radio-astronomie 5.341 5.359 5.366 5.367 5.368 5.372

Aangewezen voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Het zou ook nog de 2e harmonische kunnen zijn van een apparaat of signaal rond de 800 MHz.

Of de 3e harmonische van een apparaat of signaal op 537 MHz.

 

Je kan eens kijken in het antenne register wat er zoal rond je huis is opgesteld.

Meten is weten, even de spectrum analiser aansluiten.

 

Een andere mogelijkheid is overspraak van een transponder op een nabuur satelliet of in een van je antenne switchen.

Even de 19 Graden oost Astra 1 LNB rechtstreeks op je ontvanger aansluiten.

Een oscillerende versterker in je LNB op een stoorfrequentie voor die transponder behoort ook tot de mogelijkheden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-11-2019 om 19:05 zei bellejt:

is de reden waarom ik naar een gibertini 100 ben gegaan en de 13E op een aparte schotel.Ietsje meer kost maar zelfs bij hevig onweer geen uitval meer terwijl dit op de triax wel was.De gibertini beweegt niks met de 3 lnb's 4 aansluitingen terwijl de triax dat wel deed.Verschil in kwaliteit is enorm.In prijs heel weinig.

Als je dan een Gibertini 100 hebt, waarom heb je dan de 13E op een aparte schotel? Heeft de Gibertini dan ook niet zo'n best resultaat wanneer men HB, A1, A2, en A3 op een schotel plaatst? Dan zou ik zoals voorheen het geval was weer HB, A1, en A2 op de oude Triax 78 plaatsen, en de nieuwe Triax 88 kunnen gebruiken voor A3.

 

Of, zoals ik al eerder stelde: De Triax 88 voor A3 en daarbij A2, en de Triax 78 voor A1 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei ceesv:

Ik krijg de indruk dat je een probleem hebt met een stoorbron op de mf frequentie van deze transponder.

De transponder zit op 11.361 MHZ., dat resulteert in een een mf frequentie van 1.611 Mhz

 

Volgens het bandplan mag je daar het volgende verwachten.

 

1610,6

MHz

     
   

ARNS

Luchtvaart radionavigatie 5.149 5.341 5.359 5.366 5.367 5.368 5.372

Aangewezen voor Infrastructuur en Milieu.

   

MSS_ES

Mobiele satellietverbindingen (aarde naar ruimte). Eindapparaten 5.149 5.341 5.351A 5.359 5.366 5.367 5.368 5.372

Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. Eindapparaten zonder vergunning.

   

RAS

Radio-astronomie 5.341 5.359 5.366 5.367 5.368 5.372

Aangewezen voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Het zou ook nog de 2e harmonische kunnen zijn van een apparaat of signaal rond de 800 MHz.

Of de 3e harmonische van een apparaat of signaal op 537 MHz.

 

Je kan eens kijken in het antenne register wat er zoal rond je huis is opgesteld.

Dank je ceesv.

 

Interessante info!

Ik kan me geen stoorzender in mijn huis indenken. Heb geen magnetron, dect telefoon, of wifi, of wat dan ook.

Zelfs geen smartphone!

 

Wel vliegen sinds kort vluchten naar Lelystad over mijn huis. Vrij hoog, maar toch duidelijk in de landingsfase.

Dan zou het dus de ARNS kunnen zijn. Moet ik alle lijndiensten met een BUK raket neerhalen......

 

De harmonischen van een signaal zouden ook kunnen, aangezien het boerenbedrijf waarbij ik op het erf woon ook apparatuur gebruikt voor weerinfo, en GPS.

 

Dit zou een verklaring kunnen zijn.

 

Maar goed, ben ik dan de enige in Noord Oost Overijssel die daar last van heeft?

Wellicht zijn er andere leden uit de regio die jouw suggestie kunnen bevestigen.

 

Kun je mij nog uitleggen wat een mf frequentie is, en wat het antenneregister is?

 

Alvast dank voor je antwoord.

Groet, Alziendoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je doen.Ik heb verder niet gekeken voor die 13E omdat dan net de regenkap er niet meer over kan.Niet dat ze vermoedelijk zal nodig zijn maar hier wordt nagenoeg niet naar 13E gekeken.Omdat de triax vrij kwam heb ik 13E daar maar opgezet en mss komt daar later nog wel een 5 West lnb bij (fransat).Daarnaast is er nog de triax op de rotor die ze allemaal neemt.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Antenne register.

https://antenneregister.nl/Html5Viewer/Index.html?viewer=Antenneregister_extern

 

MF Frequentie, de ontvangst frequentie van je settop box ofwel satelliet ontvanger.

De frequentie van een satelliet uitzending is te hoog om via een coax kabel te transporteren.

Daarom zet een LNB die om naar een lagere frequentie, tussen 950 en 2.100 MHz. ofwel de Midden Frequentie.

 

De meng oscillator in je LNB is 9.750 voor de lage band (ZDF) of 10.600 MHz. voor de hoge satellietband.

 

Voor het ZDF betekent dit dat de transponder frequentie van 11.361 MHz. verminderd wordt met de local oscillator frequentie van 9.750 MHz. hetgeen resulteert in een afstem frequentie van je satelliet ontvanger van 1.611 MHz.

 

Het snelste constateer je wat is is door een spectrum analyser aan te sluiten op je antenne kabel.

IK gebruik daarvoor de Satlook digital NIT of de Megasat HD5 Combo

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me voorstellen dat Alziendoog denk, waar haal je nu al die getallen vandaan. Ik zou zeggen, kijk eens naar de 4 kwadranten afbeelding van me van een lnb, daar staan alle gegevens in.
Transponder 11361 MHz valt in de lage band. De oscillator frequentie is dan 9750 MHz. De middenfrequentie die door de coax gaat is dan 11361 - 9750 = 1611 MHz.

 

Maar als gedacht wordt aan een stoor-zender/bron, dan zou ik zeggen, gebruik eens een 3-voudig afgeschermde coaxkabel, ook de stukken van de lnb's naar de diseqc-switch. Dan is invallende storing nagenoeg uitgesloten. Een prima coax is bijv. de Hirschmann Koka 9 TS of Koka 9 Eca.

 

_kwadranten lnb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-11-2019 om 19:51 zei ceesv:

Antenne register.

https://antenneregister.nl/Html5Viewer/Index.html?viewer=Antenneregister_extern

 

MF Frequentie, de ontvangst frequentie van je settop box ofwel satelliet ontvanger.

De frequentie van een satelliet uitzending is te hoog om via een coax kabel te transporteren.

Daarom zet een LNB die om naar een lagere frequentie, tussen 950 en 2.100 MHz. ofwel de Midden Frequentie.

 

De meng oscillator in je LNB is 9.750 voor de lage band (ZDF) of 10.600 MHz. voor de hoge satellietband.

 

Voor het ZDF betekent dit dat de transponder frequentie van 11.361 MHz. verminderd wordt met de local oscillator frequentie van 9.750 MHz. hetgeen resulteert in een afstem frequentie van je satelliet ontvanger van 1.611 MHz.

 

Het snelste constateer je wat is is door een spectrum analyser aan te sluiten op je antenne kabel.

IK gebruik daarvoor de Satlook digital NIT of de Megasat HD5 Combo

 

Op 7-11-2019 om 21:09 zei Sprietje:

Ik kan me voorstellen dat Alziendoog denk, waar haal je nu al die getallen vandaan. Ik zou zeggen, kijk eens naar de 4 kwadranten afbeelding van me van een lnb, daar staan alle gegevens in.
Transponder 11361 MHz valt in de lage band. De oscillator frequentie is dan 9750 MHz. De middenfrequentie die door de coax gaat is dan 11361 - 9750 = 1611 MHz.

 

Maar als gedacht wordt aan een stoor-zender/bron, dan zou ik zeggen, gebruik eens een 3-voudig afgeschermde coaxkabel, ook de stukken van de lnb's naar de diseqc-switch. Dan is invallende storing nagenoeg uitgesloten. Een prima coax is bijv. de Hirschmann Koka 9 TS of Koka 9 Eca.

 

_kwadranten lnb.png

Ceesv en Sprietje,

 

Ik snap jullie redenering, en zelfs de getallen.

De kwadranten van een LNB zijn me bekend.

Ik zal me komend weekend eens verdiepen in het antenneregister.

Om jullie input om te zetten in de praktijk, zal ik het toch eens moeten bespreken met mijn installateur.

Even geduld nog bitte.

Ik heb overigens Belden H125 kabel, waar ik zeer tevreden over ben.

Nogmaals, ik bespreek het nog eens met mijn installateur.

 

Groet,

Alziendoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Alziendoog

 

Belden H125 was vroeger een goede coaxkabel maar is niet meer van deze tijd.
Je hebt waarschijnlijk de H125 AL PVC. Deze heeft maar een afscherming van ≥ 80 dB voor de frequenties van 30-1000MHz. Dat is met de huidige 4G-technologie onvoldoende. Of heb je misschien de nieuwe Belden H125D00, deze is 3-voudig afgeschermd en heeft wel het kabelkeur merk.
Ik heb een tabelletje toegevoegd waarop je de verschillende afschermklassen kunt zien. Klasse A vereist al een minimale afscherming van 85dB tot 1000MHz (=1 GHz) en de Belden H125 AL PVC zit daar dus 5dB onder.
Kabelkeur schrijft al een minimale afscherming voor van 95dB  tot 1000MHz. Dat is dus klasse A+.
Zorg dat je op de toekomst bent voorbereidt voor het 5G netwerk en gebruik klasse A++ met een afscherming van minimaal 105dB van 30-1000MHz.


Koka 9 TS of 9 Eca heeft een 3 voudige afscherming van minimaal 110dB bij 1000MHz.

Ook het verlies is bij de Koka 9 TS/Eco een stuk minder, 28,2dB bij 2150MHz  tegenover 35,7dB bij Belden H125.

 

Afschermingsklasse coax.png

kabelkeur eisen 2019.png

H125_AL_PVC.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...