Ga naar inhoud


Ontvangst Duitse HD zenders op Triax 88cm multifeed


Alziendoog

Aanbevolen berichten

Op 26-10-2019 om 12:00 zei Tonskidutch:

 

Neen hoor geen probleem, dat had ik herkent.

Maar nadat je installateur geweest is moet je niet zelf gaan stoeien met de schotel en de LNB's. Je kunt wel natuurlijk de waarden die Sprietje geeft controleren of jouw monteur die heeft toegepast. Indien niet zal hij op eigen kosten moeten terugkomen en de afstemming moeten optimaliseren. Dat gaat afhankelijk van je contract met hem geld kosten.

Maar of het je extra geld kost ligt aan het dienstverleningscontract dat je aangaat met de firma in kwestie en daar denken jullie niet aan of over na. Het is een groot verschil wat geleverd wordt, zie hieronder.

Opdat met aangetroffen hardware satellietontvangst mogelijk is <VERSUS> Opdat met aangetroffen hardware de meest optimale ontvangstwaarden geleverd wordt. (dus ook niet kan worden - want dan heb je nog niks)

Een en ander verschilt qua contract en woordgebruik en daarmee dus ook of je recht hebt op een verbetering / optimalisatie zonder te hoeven bijbetalen.

Je moet altijd met de installateur die alles op het dak ( of buiten ) in orde vindt na gedane werkzaamheden ook binnen op je TV beeld kijken naar die signaal waarden.

Je moet hem eigenlijk niet laten weggaan voordat je tevreden bent.

 

Voorrijkosten en een afgesproken uurtarief is meestal beter dan een Lump Sum prijs voor éénmalige levering zonder vermelding van de geleverde kwaliteit van desbetreffende dienst.

 

Als ik me niet vergis komt één gewaardeerde vakman voor 35€/uur je eigen antenne uitrichten, voorrijkosten is 'n gemiddelde qua tijd van de ene klus naar de andere klus en daarmee evenredig aan het tijdverlies gedurende een werkdag. (afschrijvingskosten voor transport doorberekenen aan de klant is al helemaal een wassen neus want die is belastingtechnisch al voorzien)

Dus je kan beter een uur bezig zijn als monteur dan 15 minuten en daarmee perfecte waarden afleveren. Maar meestal wordt je een vaste prijs voorgesteld, waarbinnen alles valt opdat je satelliet ontvangst hebt.

 

En je ziet aan hoe snel desbetreffende monteur / installateur is, of die voor winst aanwezig is of dat hij juist veel uren wil maken op een klus.

 

Als je dan toch die controles kunt doen welke Sprietje in zijn uitleg geeft, hoef je ook nooit meer een installateur / monteur en doet alles zelf ook zonder profi-signaal meter.

Ah mooi dat je het probleem had herkend.

Om met je laatste zin te beginnen: Ja ik kan alles zonder installateur, misschien wel beter, omdat ik het geduld er voor heb. Ik had ook graag alles zelf gedaan, maar de huurbaas eiste de schotel op de bestaande mast zo'n 6 meter hoog, en dat durf ik niet zonder twee handen aan de ladder.

Het hele verhaal met het contract waardeer ik zeer, maar ben ik niet bang voor, de installateur is een bekende van de familie, en is ter goeder trouw.

Met de monteur samen op TV zenders ingeladen en toen samen geconstateerd dat Das Erste en ZDF mager doorkwamen, dat vond de monteur ook vreemd, en die raadde me dus een software update aan, hetgeen inmiddels gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


oké bedankt voor je snel antwoord op mijn vragen en opmerkingen van eerder.

 

overigens ik heb die ladder ook niet meer graag onder mij...  :sick:

ik had de t55 op balkon uitgericht en 1:1 verplaatst naar 12 hoog op plat dak ( samen met snuffer ) dus met eigen kundigheid en hoogtevrees vrije hulp

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Sprietje:

Inderdaad Tonskidutch, ik heb de berekening gemaakt zodat gecontroleerd kan worden of de zaak ongeveer is afgesteld zoals ik berekend heb. De vraag is al of Alziendoog dit kan controleren want hij schijnt hoogtevrees te hebben. Als je de afstelling van een monteur gaat veranderen, kan hij terecht zeggen dat hij zijn handen er vanaf trekt.

Wijkt de afstellling sterk af van wat ik opgegeven heb, dan kun je dat wel melden aan de monteur een aangeven dat je denkt dat de zaak niet naar behoren staat.

 

Maar ik zou toch eerst eens met een andere ontvanger kijken of die de 2 Duitse zenders ook zo slecht ontvangt. Het is een vreemde zaak dat juist alleen die 2 zenders slecht doorkomen en de rest van de zenders op de Astra 19,2 niet.

Inderdaad hoogtevrees, en uiteraard ga ik niet klooien aan de afstelling van de monteur.

De monteur heeft niet wezenlijk wat veranderd aan de schuinstand van de rail en de plaats van de LNB's, en die had ik bij benadering zo staan als de waarden die jij opgaf.

Even een andere ontvanger regelen....en dan eens vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Tonskidutch:

oké bedankt voor je snel antwoord op mijn vragen en opmerkingen van eerder.

 

overigens ik heb die ladder ook niet meer graag onder mij...  :sick:

ik had de t55 op balkon uitgericht en 1:1 verplaatst naar 12 hoog op plat dak ( samen met snuffer ) dus met eigen kundigheid en hoogtevrees vrije hulp

 

12 hoog op plat dak durf ik nog wel zolang ik maar niet bij de rand kom en naar beneden moet kijken, dan begint alles al te draaien. Zelfs op een keukentrap wat dingen doen bezorgt me al trillende benen. Ik ben dan ook jaren grondwerker geweest, dat ligt me beter alleen wil mijn rug dat niet meer😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Tonskidutch:

oké bedankt voor je snel antwoord op mijn vragen en opmerkingen van eerder.

 

overigens ik heb die ladder ook niet meer graag onder mij...  :sick:

ik had de t55 op balkon uitgericht en 1:1 verplaatst naar 12 hoog op plat dak ( samen met snuffer ) dus met eigen kundigheid en hoogtevrees vrije hulp

 

Zit Snuffer soms nog steeds op dat dak ? Ik zie hem al jaren niet meer op fora .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-10-2019 om 15:25 zei Sprietje:

Inderdaad Tonskidutch, ik heb de berekening gemaakt zodat gecontroleerd kan worden of de zaak ongeveer is afgesteld zoals ik berekend heb. De vraag is al of Alziendoog dit kan controleren want hij schijnt hoogtevrees te hebben. Als je de afstelling van een monteur gaat veranderen, kan hij terecht zeggen dat hij zijn handen er vanaf trekt.

Wijkt de afstellling sterk af van wat ik opgegeven heb, dan kun je dat wel melden aan de monteur een aangeven dat je denkt dat de zaak niet naar behoren staat.

 

Maar ik zou toch eerst eens met een andere ontvanger kijken of die de 2 Duitse zenders ook zo slecht ontvangt. Het is een vreemde zaak dat juist alleen die 2 zenders slecht doorkomen en de rest van de zenders op de Astra 19,2 niet.

Ik heb er nu een andere ontvanger op aangesloten ( ook een SAB titan 3 ). Deze heeft betere waardes, namelijk 54% kwaliteit tegenover 58% op Sat1, ProSieben, RTL etc.

Het lijkt er dus op dat de SAB titan ontvangers sowieso bescheiden zijn met de percentages, aangezien ik nergens hogere waardes haal dan 75%.

Ik heb overigens sinds de softwareupdate afgelopen donderdag geen blokkerig beeld meer gezien.

 

Het lijkt er dus op dat alles wel goed is, maar dat de lage waardes mij op het verkeerde been hebben gezet.

Wellicht kan ik nog enige zwakke transponders proberen, of ik daar nog signaal heb.

Enig idee welke transponders ik dan kan nemen? Dan loop ik dezelfde procedure ook door op de andere satellieten. ( A2,A3, en HB )

 

Groet,

Alziendoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat valt dan weer mee.

Zoals gezegd heb ik sinds donderdag ook geen slecht beeld meer gehad, en je tip om eens een andere ontvanger te gebruiken heeft me bevestigd dat de installatie goed gedaan is.

Je vroeg je eerder in dit topic af of een software update zou helpen, en dat heeft het gedaan.

Eigenlijk snap ik ook niet waarom een software update het signaal zou kunnen verbeteren, maar goed het werkt.

 

Voordat ik nu de discussie een andere draai geef: maar kan iemand mij kort uitleggen hoe dat zit met zo'n update en of het normaal is dat een SAB zuinig is met de ontvangstwaardes?

Indien gewenst wil ik de discussie daarover wel voren in het desbetreffende forumonderdeel.

Tot nu toe, allen bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 25-10-2019 om 20:15 zei ceesv:

De aangewezen signaalwaarden worden gegenereerd door de software aan de hand van referentie spanningen in je ontvanger.

Software bakkers passen op die waarden correcties toe, alleen zij weten waarom.

 

 

 

Een ontvanger is geen meetinstrument.

De sterkte en kwaliteits- informatie van het signaal is puur ter info en relatief.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-10-2019 om 16:00 zei ceesv:

Maar wat mij nog niet duidelijk is, zijn ze slecht te ontvangen, dus blokjes en beelduitval, of geeft de ontvanger (foutieve) signaalwaarden?

De ontvanger geeft lage signaalwaarden, hoeft niet per se foutief te zijn, maar daar ging ik wel van uit. Van beelduitval sinds de software update geen last meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-10-2019 om 12:38 zei Tonskidutch:

begrijp ik nu dat je dat na dat de installateur geweest is gedaan hebt of voordat hij kwam en dit zei

 

 

m.a.w.

heb je nu zelf gecorrigeerd of niet?

Nee, wat ik gedaan heb was voor de installateur kwam. Hij hoefde de zaak alleen maar op te hangen en iets corrigeren. Daarna heb ik er niets meer aan gedaan. Kan ook niet, want zo hoog durf ik er niet bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei ceesv:

Een ontvanger is geen meetinstrument.

De sterkte en kwaliteits- informatie van het signaal is puur ter info en relatief.

Dat is mij bekend. Maar je mag toch verwachten dat wanneer de ontvanger overal op Astra 19,2 een percentage van 55% aangeeft, dit ook geldt voor Das Erste en ZDF.

Maar goed, dat probleem is na de software update opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er toch even op verder, en zal dat ook doen richting mijn installateur.

Gisteravond tijdens motregen een beroerd beeld op ZDF HD. Andere Duitse HD zenders bleven doorgaan, maar op ZDF HD blokvorming en ook geen geluid meer.

Ik vind het sowieso vreemd dat de buitenste posities op mijn schotel geen problemen vertonen, maar juist de meest centraal gepositioneerde satellieten.

Sprietje schreef al, dat ook bij een 88 cm Triax de Astra 1 4mm uit het lood komt te staan, maar tegelijk lees ik dat dat geen probleem hoeft te zijn.

 

Eerder had ik op een 78 Triax De A1, A2, en HB zonder ooit maar uitval gehad te hebben. De A3 had ik op een aparte 78 Triax.

Ik had verwacht op een 88 Triax alle 4 posities te kunnen ontvangen, maar dat valt dus tegen.

 

Ik heb nu nog een 78 Triax over.

 

Ik denk er aan om de 88 Triax te gebruiken voor A3 en A2, waarbij ik A3 als fixatiepunt neem, en A2 er bij krijg.

Dan gebruik ik de 78 Triax voor A1 en HB, waarbij ik A1 als fixatiepunt neem.

 

Het materiaal heb ik er wel voor, dus geen probleem.

Ruimte op de mast heb ik ook, maar had juist met een Triax 88 verwacht alles op een schotel te kunnen ontvangen.

Nu kom ik alsnog aan het klooien, en had beter mijn oude opstelling kunnen laten staan.

 

Wat is wijsheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...