Ga naar inhoud


Welke materialen gebruiken om een schotelinstallatie duurzaam te laten zijn.


Alziendoog

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van mijn topic over de ontvangst van Duitse HD zenders, waarbij de discussie op een gegeven moment ging over het gebruik van de juiste materialen, wil ik er hier graag verder over discussieren. Wellicht kan een moderator dit in goede banen leiden.

 

Hoofdzaak voor mij is een zuivere plaatsing van de mast, goede kabel, LNB, en connectors.

Het gebruik van roestvrije moeren etc. is voor mij van minder belang.

Maar graag hoor ik hier de voor en tegens van materialen die wij/jullie beslist nodig vinden voor een satellietopstelling.

 

Alziendoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat ik in het verleden heb gedaan is de schotel bevestigingen, en randen van de metalen spiegel, inspuiten na correcte opstelling met:

image.png.cd2dc062af81b1d4fd09a2b79c6e0444.png

 

Toen ik mijn installatie na een jaar of 10 weghaalde was alles gewoon nog als nieuw 🙂. Deze spray heb ik ook op andere dingen gebruikt die buiten stonden in de zeelucht, en nooit enige vorm van roest / corrosie gezien...

Ik had een Triax 88 en een Bisat schotel. De Bisat heb ik volgens mij een keer schoongemaakt om de groene aangroei te verwijderen, maar meer ook niet..

 

Als je een paal gaat plaatsen in je tuin (of ergens anders) voor een schotel, dan zou ik zelf een gegalvaniseerde steigerpijp van +/- 50mm (48,3mm schijnt een standaard maat te zijn) in een betonblokje storten. Uiteraard er wel voor zorgen dat het betonblokje niet gemakkelijk kan verzakken o.i.d.  . Als de pijp niet te veel boven het maaiveld uitsteekt, zijn er geen tuidraden nodig. Je zou eventueel de bouten en moeren met Copaslip (of vergelijkbaars) insmeren.

image.png.05668e22fa0f5ed20785e0bcef78cd8d.png

 

Als kabel, een van de bekendere (Koka) kabels gebruiken voor buiten gebruik, en compressie connectoren gebruiken met een O ring aan de binnenkant van de connector (aan de schroefdraad kant!) En dan Tyraps (de zwarte die min-of-meer UV bestendig zijn) gebruiken voor de bevestiging. (Niet te strak aantrekken!)

In geval van Diseqc schakelaars, zou ik deze in een kleine weerbestendige behuizing plaatsen om ze wat beter te beschermen. Ik weet dat de meeste prima buiten kunnen hangen onder hun, meestal meegeleverde, afdakje, maar voor de kleine extra kosten gebruik ik liever een behuizing. In de behuizing dan wat silica gel zakjes leggen, of een tweetal kleine (<3mm) gaatjes aan de onderkant van de kast boren, om het vocht in de lucht op te nemen of af te voeren.

Als de paal niet "tegen" het huis aan staat, dan een PVC buis of Tyleen slang/buis van een millimeter of 40 tussen de paal en huis aanleggen. Dan heb je ruimte zat voor een bundel coax kabels, en als je hem makkelijk toegankelijk maakt aan beide kanten wordt je leven een stuk eenvoudiger 🙂. Het einde van de buis afdichten met zelf vulkaniserende tape.

 

Dit is zoals ik het zou doen, maar dat wil niet zeggen dat dit de "beste" manier is! haha Er zijn vele manieren, en afhankelijk van de situatie kan er een groot voordeel zitten aan sommige manieren!

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Big fellow voor je bijdrage.

 

De kabels en switches heb ik altijd al netjes afgewerkt, maar heb me nooit druk gemaakt om spray en kopervet te gebruiken.

Ik heb nooit last gehad van groene aanslag of vogelpoep, hooguit een beetje.

Ik heb wel een keer groot gedonder gehad met LNB klemmen op mijn vorige multifeedhouder. Dat waren van die zwarte blokjes die je kon monteren voor LNB's met grote hals en kleine hals.

Die kreeg ik niet meer los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-11-2019 om 01:16, Big fellow zei:

Uiteraard er wel voor zorgen dat het betonblokje niet gemakkelijk kan verzakken o.i.d.  .

Of ervoor zorgen dat je wat kunt bijsturen mocht dit toch gebeuren: met moeren op de voetplaat zoals dit ook bij tegelstatieven gebruikelijk is of met bouten die de paal vastklemmen. Op de foto hieronder kan het op beide manieren.

Voor draaibare systemen geen overbodige luxe omdat de paal loodrecht moet staan.

20191129_102909.jpg

aangepast door Zilverhippie
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zilverhippie ,

gebruikelijk is dat da de draadstang / het draadeind maximaal twee maal de diameter hoog is indien je stelruimte nodig hebt voor het loodrecht monteren van masten of kolommen.

ze kunnen namelijk makkelijk vervormen door kracht maal arm

maar het ziet er indrukwekkend uit ;)

aangepast door Tonskidutch
foutje
  • Like 1

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor die info. Ik kan me inderdaad voorstellen dat daar regels voor zijn.

Mijn bedoeling is om nog een laag aarde over de betonblok heen te doen en er weer gras op te zaaien, maar toch de bouten en moeren bereikbaar te houden om eventueel bij te regelen mocht het blok toch verzakken.

Ik zal zien wat het geeft bij ongeveer 15 cm tussenruimte en 4 à 5 beaufort met een 90 cm schotel erop, zo'n meter boven de grond. Lijkt me leuk om dat proefondervindelijk vast te stellen.

Indien hij teveel wappert of de stangen M10 vervormen, dan kan ik altijd de voetplaat toch tegen het beton zetten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-11-2019 om 18:36, Sprietje zei:

Dus als ik het goed begrijp gaat het niet om welke schotel en lnb je gebruikt maar alleen om de verdere materialen.

Juist. De manier van de mast plaatsen, de moeren, wel of geen vet, etc. De een plaatst zijn schotel op een tegelvoet, de ander stort een kuub beton.

Een ieder heeft zo zijn tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-11-2019 om 19:32, Zilverhippie zei:

Of ervoor zorgen dat je wat kunt bijsturen mocht dit toch gebeuren: met moeren op de voetplaat zoals dit ook bij tegelstatieven gebruikelijk is of met bouten die de paal vastklemmen. Op de foto hieronder kan het op beide manieren.

Voor draaibare systemen geen overbodige luxe omdat de paal loodrecht moet staan.

20191129_102909.jpg

Zonder de intentie om te beledigen hoor, maar het geheel is pruts.

 

de houten plaat gaat wegrotten, de beugels gaan roesten.......en potgrond erover heen gieten ter versteviging?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Alziendoog zei:

Zilverhippie, als er inderdaad nog een vracht zwarte grond om heen komt lijkt me dat wel stabiel.

Wanneer je het geheel teveel op hoogte plaatst ben ik het met Tonskidutch eens.

De onderkant van de schotel komt maar 60 cm boven het maaiveld. Ik probeer het morgen eens bovengronds uit voordat ik alles onder de grond stop.

Inderdaad een goed idee van dreka1 om de draadstangen te beschermen. Ook wat vet of afdichtkit waar de stangen in het beton gaan lijkt me aangeraden.

Persoonlijk vind ik tegelstatieven goed op een terras, maar in de tuin op het gazon stop ik het gewicht liever ondergronds. Dat ziet er beter uit. Ook een tegelstatief kun je gedeeltelijk ondergronds steken, je hoeft niet altijd beton te storten. Tegels kunnen later eenvoudiger worden opgegraven en verwijderd dan een blok gestort beton.

Op deze site staan enkele constructiefoto's van statieven voor grote schotels waar losse stukken betonboorden worden gebruikt als verankering.

 

@moonchild: het is inderdaad het resultaat van geklus/gepruts zonder voorkennis of opleiding, maar ik beleef hier evenveel plezier aan als het opzoeken van de kanalen nadien. De bedoeling was om met wat materiaal dat ik liggen had en een minimum aan aankopen zelf een voet te creëren. Met wat ik heb uitgegeven koop je inderdaad tweedehands een tegelstatief dat er wel netjes uitziet.

Het onderste stuk is geen hout, maar een betontegel van 13 kg, het blok erboven weegt 38 kg. De beugels zijn inderdaad niet roestvrij, maar ik had ze nog liggen en ik ga ze invetten. Ook de stangen zijn niet van inox, dat was 3 keer duurder dan de gegalvaniseerde.

Er gaat gewone aarde over, dat is zwaarder dan potgrond.

Akkoord, geen schoonheidsprijs en niet professioneel, maar wel fun.

 

aangepast door Zilverhippie
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  1. Top Zilverhippie dat je plezier tijdens de bouw hebt gehad, dat is belangrijk.

50 kg lijkt veel maar je zit straks met ongunstige hevellengtes. Op 1 meter hoogte heb je dan maar 10 kg trekkracht nodig om de boel te bewegen. Kun je niet alles tot de bovenkant betonblok ingraven?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...