Ga naar inhoud


Welke materialen gebruiken om een schotelinstallatie duurzaam te laten zijn.


Alziendoog

Aanbevolen berichten

Ja, het is de bedoeling dat het beton niet boven het maaiveld uitsteekt, liefst nog een beetje dieper zodat ik er nog een laagje aarde overheen kan doen om weer in te zaaien met gras.

De afstand tussen het beton en de metalen voetsteun voor de mast zou dan wel meer bedragen dan de dubbele diameter van de draadstangen zoals Tonskidutch aangaf (wel minder dan op de foto), maar aangezien de schotel niet te hoog staat zou ik het proefondervindelijk willen vaststellen wat dit in de praktijk laat zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou, dat vind ik allemaal nog knap moeilijk. Als ik een pijp in de beton stort, dan sla ik de onderzijde van de pijp met een vuisthamer flink ovaal. Knap dat iemand die nog kan verdraaien. En er hoeft natuurlijk helemaal geen kub beton in de grond. Gewoon een rond gat graven van 30 of 40cm diameter afhankelijk van de grootte van de schotel en 80-100cm diep.

En de pijp moet natuurlijk niet tot op de bodem maar minimaal 10cm er boven zodat er geen vocht in de pijp kan trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
22 minuten geleden, Sprietje zei:

En de pijp moet natuurlijk niet tot op de bodem maar minimaal 10cm er boven zodat er geen vocht in de pijp kan trekken.

En het condenswater niet kan weglopen?

 

Totdat het dan een keer gaat vriezen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

k hou van meer universele oplossingen. Ik graaf 50-55cm in diameter en 130cm diep gat.Vul het met beton en gebruik vervolgens anker schroeven om een speciaal gemaakte houder aan te sluiten.Dan, in deze houder, is het mogelijk om binnenpijp te installeren om een antenne tot 2,4 m vast te houden.

IMG_20160718_163823 (Large).jpg

IMG_20160718_173454 (Large).jpg

IMG_20160729_114017 (Large).jpg

IMG_20160730_151652 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand heeft het hier nog gehad over de bodemgesteldheid ter plaatse van de te plaatsen schotel. Als in in mijn geboortedorp een paal keurig te lood in de grond zou plaatsen, zou die tien jaar later nog net zo keurig te lood staan. Daar zou ik er dan ook voor kiezen gewoon een stuk steigerpijp in de grond te zetten en daar wat beton om heen te storten. Gestabiliseerd zand (mengsel van droog zand en cement) er omheen stampen is trouwens ook al genoeg. De schotel zou staan als een huis.

 

Ik woon nu slechts 20km bij mijn geboorteplaats vandaan, maar hier is de kans groot dat die paal al na twee jaar uit het lood zou staan. Vandaar dat ik er hier altijd voor zou kiezen te werken met een voetplaat, zodat de schotel op eenvoudige wijze kan worden nagesteld. Dus ook weer gewoon een gaatje graven en volstorten met beton, maar in plaats van de steigerpijp 4 ankertjes stellen. Mogelijk kun je daarbij de te gebruiken voetplaat als mal gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gat, een zak turbo beton, een stelling om je paal loodrecht te stellen . Paal liefst een gegalvaniseerde en onderaan een bout erdoor tegen verdraaien.

Eventueel een elektrobuis bij erin steken voor de draad, ook gans de lengte in de buis. Test wel de draad(en) voor je hem in de buis trekt, men belooft en zegt steeds dat je coax topkwaliteit is .

Dus plaats van schotel, al de sat posities en coax testen kan via een losse opstelling vanop een terrastafeltje. Zo zou ik beginnen.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, de mon zei:

Paal liefst een gegalvaniseerde en onderaan een bout erdoor tegen verdraaien.

 

Eerder zag ik ook al, draadeinden erdoor en de pijp onderaan ovaal slaan. Onnodig wat mij betreft, want als die pijp 70 a 80cm in de beton staat, en die beton is goed verdicht, dan ga je die pijp van z'n leven nooit meer verdraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk nog steeds dat het meer dan genoeg is. Als het niet was, dan zou geen van mijn installaties jaren blijven.Wanneer anker bout in beton wordt ingebracht is het simpelweg onmogelijk om het uit te krijgen.En als er meerdere van dergelijke bouten houden constructie zal het voor altijd blijven.Er is een andere stand geïnstalleerd meer of minder dezelfde manier en ik ben er zeker van dat het zal blijven als dit (antenne op de top van het is 2m).

 

IMG_20160725_182429 (Large).jpg

IMG_20191208_102714 (Large).jpg

IMG_20191208_102818 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...