Ga naar inhoud


Vituele COM poort gebruiken, hoe?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Op moet een Schwaiger SF 9002 Sat Finder updaten en de daarvoor benodigde Updater werkt alleen op Windows.

Nu gebruik ikzelf uitsluitend Apple, o.a. een MacBook Pro en wil daarop Parallels gebruiken, geen probleem op zich maar de voor de Schwaiger SF 9002 bedoelde Updater oftewel de Software die de Update voor de Schwaiger SF 9002 uitvoert maakt gebruik van een COM poort en die zit er niet op de MacBook en kan dientengevolge ook niet door de Mac aan Windows 10 beschikbaar gesteld worden.

 

Nu las ik hier en daar iets over het gebruik van Virtuele COM poorten maar snap daar eerlijk gezegd niet zoveel van.

 

Weet iemand iets meer over het mogelijke gebruik van een Virtuele COM poort op Windows 10 en dan bij voorkeur ook nog onder Parallels of VMWare?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat doe je met een USBkabeltje die bv een FT232 chip heeft. Je computer (bij Windows tenminste) meldt dan dat er een USBseriële converter is aangesloten. De COMpoort nummer moet je soms ingeven bij je seriele programmer. Ik heb diverse apparaten die ik zo aansluit op USB met aan de andere kant een echte seriele DB9 connector. Mijn stokoude Laserjet5L printer met centronicsaansluiting functioneert zo prima via USB.

Het kan ook (is zelfs waarschijnlijker) dat het apparaat (die Satfinder) enkel maar hoeft te worden aangesloten met een USB, en dat ie vanzelf de updateprogrammatuur oproept. Ergens in dat programma zit dan ook een (virtuele) COMpoort verstopt. Ik neem toch aan dat je Macbook een USBpoort heeft??? Een USBkabeltje zonder chip (een verloopkabeltje dus) met aan de andere kant passende USBstekker voor die Satfinder zou je minimaal informatie moeten geven wat er aan de hand/vereist is.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de MacBook heeft 4 x USB-C poorten en die worden d.m.v. Paralells aan de Windows installatie doorgegeven,

Dus ik begrijp dat het via een speciale USB kabeltje met een FT232 chip zou moeten lukken?

 

Ga morgen eens op pad waar ik aan zo’n kabel kan vinden.

Misschien dat ik ook nog naar een oude laptop kijk waar nog een RS232 poort op zit maar ja dan heb ik wel weer een verloopkabel nodig van USB-B RS323.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De SF9002 heeft een USB aansluiting, geen kabel met een FT232 chip nodig,

Wel een USB C naar USB A kabel

 

 

 

In een normale Windows omgeving hoef je alleen de USB kabel aan te sluiten, met de juiste driver voor de SF9002 wordt dan een   compoort aangemaakt ( apparaat beheer )

Dan heb je alleen nog het aangemaakte compoort nummer nodig, die vindt je terug bij com en lpt poorten in apparaatbeheer,  tenzij de software een auto functie heeft voor het vinden van de juiste compoort.

 

Of dit hele verhaal met juiste driver in parellels gaat lukken dat is de vraag.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dus het zou dan misschien nog helemaal niet zo gek zijn om i.p.v. de combinatie MacBook - Parallels te gebruiken een oude laptop te kopen waarmee ik dan ook verschillende andere programma’s die nu niet op de MacBook draaien daarop te gebruiken.

Volgens mij kosten die oude beestjes nog nauwelijks iets.

 

In elk geval bedankt voor deze opmerking / waarschuwing.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het proberen door de satfinder aan te sluiten en de driver te installeren en kijken in het apparaatbeheer van Windows of dat lukt.

Kan goed gaan, kan niet lukken, dat blijft altijd een beetje de vraag in een virtueel operating system en hoe drivers daar in werken.

 

En anders een Win 7 oud beestje, is wat makkelijker met oudere drivers, Win10 is een stuk kritischer wat dat betreft.

 

 

driver sf9002

programma sf9002

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms wordt de juiste com poort niet geselecteerd door het programma. Ook bij een Windows computer.

Meestal kan je dan bij instellingen van het programma toch nog de juiste poort selecteren.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jürgen zei:

Ja, de MacBook heeft 4 x USB-C poorten

Dus ik begrijp dat het via een speciale USB kabeltje met een FT232 chip zou moeten lukken?

 

Nou man 'gefeliciteerd' met je Apple en z'n USB-C. Kennelijk wilden ze nog niet eens één normaal poortje door de vingers zien...

 

Dat wordt weer gouden handel in verloopkabeltjes voor ze. En je moet er een flinke opbergkoffer voor je verzameling kopen bij je o zo platte MacBook. Dat wordt nog bijbetalen in het vliegtuig.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, henkvd1 zei:

Je kan het proberen door de satfinder aan te sluiten en de driver te installeren en kijken in het apparaatbeheer van Windows of dat lukt.

Kan goed gaan, kan niet lukken, dat blijft altijd een beetje de vraag in een virtueel operating system en hoe drivers daar in werken.

 

En anders een Win 7 oud beestje, is wat makkelijker met oudere drivers, Win10 is een stuk kritischer wat dat betreft.

 

 

driver sf9002

programma sf9002

 

Uiteraard heb ik de Sat-finder via de meegeleverde USB kabel op de MacBook aangesloten maar krijg ik de melding 'Geen COM poort beschikbaar' zie bijlage en dat was dan ook de aanleiding om o.a. ook de vraag hier in dit forum te stellen.

 

11 uren geleden, jeevanhoof zei:

Soms wordt de juiste com poort niet geselecteerd door het programma. Ook bij een Windows computer.

Meestal kan je dan bij instellingen van het programma toch nog de juiste poort selecteren.

 

Mvg

 

Als de laptop niet over COM poorten beschikt zal het ook niet lukken om een poort te kiezen

 

10 uren geleden, Zunigkyk zei:

 

Nou man 'gefeliciteerd' met je Apple en z'n USB-C. Kennelijk wilden ze nog niet eens één normaal poortje door de vingers zien...

 

Dat wordt weer gouden handel in verloopkabeltjes voor ze. En je moet er een flinke opbergkoffer voor je verzameling kopen bij je o zo platte MacBook. Dat wordt nog bijbetalen in het vliegtuig.

 

Tja, dit is de consequenties als de consument maar steeds blijft vragen om dunner, lichter, goedkoper, etc.

Op zich valt het wel mee, ik kan voor ruim 90% met deze USB-C poorten uit de voeten want mijn LG monitor en externe SSD zijn direct via USB-C aangesloten, ik heb alleen een verloop nodig voor USB-A maar die gebruik ik nauwelijks maar dat even terzijde want dit voegt niets aan deze topic toe.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan mij iemand uitleggen hoe het nu precies met de COM poorten in Windows 10 zit?

 

Ik gebruikte dezelfde eerder genoemde Schwaiger Satfinder al vele jaren geleden, toen nog de SF 9000 met RS232 poort om te updaten en dat was voor mij verder duidelijk.

De nieuwe versie SF9002 kun je via een USB kabel updaten maar schijnbaar heb je daarvoor een COM poort nodig.

Zit deze COM poorten nu standaard in een Windows laptop of wordt die wellicht door de Update software (Drivers) van de SF9002 aangemaakt?

Dit laatste is waarschijnlijk niet het geval omdat het anders al eerster zou moeten hebben gewerkt.

 

In de MacBook met Parallels kreeg ik de melding dat er geen COM poorten beschikbaar waren.

Toen heb ik via het Internet een programma gedownload waarmee je een virtuele COM poort in Windows kunt aanmaken en dat werkte wel.

Maar de prijs die aan de laatste software hangt is € 139,= en daar nog de kosten voor Parallels € 80,= bijgerekend kan ik een leuke 2e handse Windows laptop kopen.

 

Dan echter de vraag, werkt dit dan op elke laptop met Windows 10 en zoals ik al schreef, ik snap niet echt hoe het nu zit.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jurgen, googel eens naar win 10 virtuele com poort via usb

 

Misschien helpt dat je op weg.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar apparaat beheer gaan van windows

 

Vervolgens sluit je de sf9002 aan, dan zie je in het apparaat beheer een onbekend device er bij komen

 

Nu de driver software installeren zie eerdere link

 

Vervolgens de nodige schiet gebedjes en hopen dat het installeren van de driver goed gaat verlopen

 

Uiteindelijk zal er in de tab poorten  com en lpt van windows apparaat beheer een compoort aangemaakt worden voor de sf9002 en het compoort nummer heb je nodig  in het sf9002 programma.

 

Of dit allemaal gaat lukken ! zie eerdere opmerking. Win10 is een stuk lastiger wat betreft drivers , dan Win 7 )

 

Vergeet het hele gedoe verder over virtuele compoort, als de driver goed installeert dan regelt dat zich verder vanzelf en is de USB aansluiting een virtuele com poort geworden die je onder poorten com en lpt terug vind en heb je alleen het aangemaakte compoort nummer nodig.

 

 

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt, als ik dit zo lees komt dit verhaal / procedure mij toch wel weer heel bekend voor uit de lang geleden periode dat ik nog intensief Windows gebruikte.

Maar ja, binnen Parallels ziet het toch wel weer heel anders uit.

Dit is dan ook de reden dat ik binnenkort maar op zoek ga naar een passende laptop met Windows erop.

Ik ben in elk geval weer wat wijzer geworden.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen

Wat je ook nog in de weg kan zitten: de USB drivers moeten gecertificeerd zijn. Er zijn in het verleden gefakete (gecopieerde, ongecertificeerde) drivers in omloop geweest. Die zijn botweg onklaar gemaakt. Sommige Prolific en FTDI zijn daar voorbeelden van. Die certificaten zijn ingetrokken en jouw apparaat wordt stukgemaakt. Niet omdat jij geen origineel product hebt maar omdat men omzet verloor aan dubbelgangers. Als jij ze inplugt vang je bot. Maakt volgens mij niet uit of het onder Windows of Apple is. Die certificaten worden gecontroleerd doordat je online bent. Zeker als je een oud apparaat hebt is de kans dat het USB-certifcaat mank is bepaald niet gering.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...