Ga naar inhoud


Nieuw geheugen plaatsen in mijn NUC.


Con

Aanbevolen berichten

Ik heb een i3 NUC met 124GB, deze raakt vol.

 

Heb een nieuw kaartje geselecteerd, de Crucial MX500 m.2 1TB,

een M2 kaartje.

 

Ik heb in de NUC geen SSD, dus alleen het kaartje.

 

Hoe kloon ik nu van mijn oude M2 kaartje naar de nieuwe?

Ik heb een externe ssd ter beschikking.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het schijnt dat ut kan met EaseUS.

Eerst van M2 naar extern, daarna

van Extern naar de nieuwe M2.

 

Tricky maar ik ga er voor.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg maar goed voor voldoende koeling met die M.2 ssd's, heb vorige week op advies van verkoper ook zo'n ding aangeschaft met een externe behuizing via usb 3.1 gen2.

Alleen koeling was te weinig met externe behuizing, en de M.2 ssd was defect.... Nu blijkt dat die dingen eigenlijk alleen het beste gekoeld kunnen worden met een PCI kaart/houder.

Ik had een PNY XLR8 CS3030 - M.2 NVMe SSD PCIe 3x4 - 1TB.

Het was wel een gruwelijk snel ding om gegevens af te halen of te schrijven, maar helaas voor korte duur, heb van het bedrijf wel netjes mijn aankoop bedrag terug gekregen.
 

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet gelukt, de externe schijf wilde niet booten.

Windows maar opnieuw geïnstalleerd.

 

@alias haha, het M2 kaartje zit in een slot van de NUC.

Over hitte gesproken. Ik had een micro USB van 16GB

in de NUC zitten om Windows te installeren,

deze werd (ook) bloedje heet.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt Con,  allereerst is het geen geheugen maar opslag of in het engels storage, met geheugen bedoelen we RAM (Random Access Memory)  ofwel DDR3 of DDR4 geheugen. Dat houd alleen informatie vast op het moment jou NUC aan staat. 

 

Verder zijn het allebei wel degelijk SSD's (solid state disks) alleen in het M2 formaat. Een SSD hoeft niet perse een 2,5 inch formaat te hebben. (SATA)  Vaak zijn dit soort M2 ssd's sneller dan de degene met de standaard SATA interface, tenminste als ze NVMe ondersteunen.

 

En voor Alias,  zo'n ding hoort niet stuk te gaan van de hitte, hij schroeft dan de snelheid terug.    

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was voor sommigen wellicht beter geweest om het over opslag te hebben.

Maar als ik het heb over 124GB dan denk ik dat iedereen weet dat het opslag

betreft immers, zoveel RAM is naar mijn weten niet mogelijk.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Codx zei:

En voor Alias,  zo'n ding hoort niet stuk te gaan van de hitte, hij schroeft dan de snelheid terug.

De verkoper snapte er ook niks van, heeft thuis nog eens getest met een nieuwe combi wat hij mij verkocht had, en ervoer hetzelfde probleem.

Als deze niks stond te doen, alleen ingeplugd werd deze al redelijk warm.

Ik wilde het ook gebruiken voor opslag, maar heb maar weer een gewone HDD gepakt, het hoeft niet super snel te zijn, het is voor mijn omgebouwde XBOX 360 voor de spellen af te spelen.

Was alleen makkelijk omdat het compact was.

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Con zei:

Het was voor sommigen wellicht beter geweest om het over opslag te hebben.

Maar als ik het heb over 124GB dan denk ik dat iedereen weet dat het opslag

betreft immers, zoveel RAM is naar mijn weten niet mogelijk.

 

Het is 128 GB ook voor SSD's.  En er bestaat wel degelijk ook 128 GB DDR4 geheugen alleen dat zal niet in een NUC passen denk ik.

 

 

4 uren geleden, alias haha zei:

De verkoper snapte er ook niks van, heeft thuis nog eens getest met een nieuwe combi wat hij mij verkocht had, en ervoer hetzelfde probleem.

Als deze niks stond te doen, alleen ingeplugd werd deze al redelijk warm.

Ik wilde het ook gebruiken voor opslag, maar heb maar weer een gewone HDD gepakt, het hoeft niet super snel te zijn, het is voor mijn omgebouwde XBOX 360 voor de spellen af te spelen.

Was alleen makkelijk omdat het compact was.

 

Ik heb al jaren M2 ssd's in mijn pc's/laptops zitten maar ook in mijn asrock beebox voor kodi, en dat ding wordt ook behoorlijk warm, maar nog geen problemen ondervonden dus vermoedelijk was die stick defect en heeft het weinig met de koeling te maken.   

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kapot was ie niet, in het begin,  heb er een 300 gig aan spellen op gekopieerd, alleen s'morgens waren er alleen directory's te zien maar geen inhoud, als de ssd weer was afgekoeld kon ik een paar minuten de inhoud zien, tot deze weer warm was, en was het weer afgelopen.

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Codx zei:

 

Het is 128 GB ook voor SSD's.  En er bestaat wel degelijk ook 128 GB DDR4 geheugen alleen dat zal niet in een NUC passen denk ik.

 

 

 

Ik heb al jaren M2 ssd's in mijn pc's/laptops zitten maar ook in mijn asrock beebox voor kodi, en dat ding wordt ook behoorlijk warm, maar nog geen problemen ondervonden dus vermoedelijk was die stick defect en heeft het weinig met de koeling te maken.   

 

Ik kan mij voorstellen dat er geen RUK aan luchtcirculatie is vanwege de compactheid.

In een PC behuizing gelden héél andere regels. Het kaartje in een M2 slot heeft

voldoende ruimte om zich heen voor de nodige convectie.

 

@alias haha heeft het dus over SSD in de vorm van M2 in een USB-achtige stick behuizing

en kun je dus niet vergelijken met wat jouw ervaring is met genoemde in een PC. 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb die in de HP Z2 G3

HP-Z2-mini.PNG

 

en daar wordt helemaal niets warm

nu heb ik er wel twee fans in zitten die ik nog nooit gehoord heb

een boven de processor zoals je ziet en een onder de extra SSD  zoals hier beschreven >

 

waarbij die in de afgeschuinde hoeken z'n warmte kwijt kan en eruit blaast

 

laat eens een foto zien van je NUC in geopende toestand @Con ?

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

 

Daar komen ze dan...

 

front.jpg

back.jpg

bottom.jpg

SATA.jpg

M2.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is idd fanless en de ventilatiegaten zitten aan de achterkant.

Bovenkant is geheel dicht. (ook geselecteerd op fanless).

 

Heb deze NUC gekocht voor het lichtere werk en ik vind hem werelds.

Idle gebruikt dat ding ook geen spat. (een van mijn voorwaarden).

 

Zou een leuke basis kunnen zijn voor een zuinige en eenvoudige NAS.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb ongeveer 40 stuks NUC draaien op de zaak, ik heb een of 2 keer problemen gehad met een SSD, na 2 jaar dagelijks intensief gebruik

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...