Ga naar inhoud


Master Focus 90 cm gregorian schotel i.c.m. een diseqc motor


adri

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om mijn bestaande schotel te vervangen door een  gregorian schotel.

Aangezien oude Fibo of DeltaStar in goede staat zo goed als niet te vinden is, denk ik aan een nieuwe Master Focus MF90.

In plaats van gebruik te maken van de 36 volt motor met een V-BOX II op een dreambox, lijkt het mij eenvoudiger om de schotel te monteren op een USALS Diseqc motor.

Bijvoorbeeld een Stab HH-120, welke een schotel tot 120 cm en maximaal 17 Kg kan draaien.

 

Heeft iemand ervaring met een gregorian schotel in combinatie met een Stab HH-120 of andere USALS Diseqc motor?

 

Zal dit standaard passen en zonder problemen gaan werken?

 

Met vriendelijke groet,

 

Adri

Link naar reactie
Delen op andere sites


De enige is shop (ter wereld) die ze nog nieuw verkoopt is in Duitsland.

Als u deze nieuw koopt dan zit er ook een fixmount bijgeleverd en die past zonder problemen op een Stab HH-120.

Ik heb zo'n Master Focus 90 en die staat op een diseqc rotor.

Zo'n schotel is zeker de moeite waard, het enige wat je niet moet vergeten is een Flens LNB kopen.

 

 

 

IMG_0013.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier o.a. een 90 cm gregorian op Diseqc, een sg 2100.

Heeft een tijd goed gewerkt met wat speling zodat de randgebieden haperden bij stevige wind op de vlakte.

Wil inmiddels niet meer draaien en staat vast op 19 oost.

 

Zal wel pech zijn, maar die speling is wel een belangrijk punt m.i.

Die is bij een diseq motor groter dan bij de originele aandrijving.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, minplus zei:

Zal wel pech zijn, maar die speling is wel een belangrijk punt m.i.

Die is bij een diseq motor groter dan bij de originele aandrijving.

 

Hier heb ik ook de originele motor met de 36 volt aansluiting,maar die motor maakt ontzettend veel lawaai tijdens het draaien.🥵

Daardoor heb ik deze veranderd naar een diseqc motor en inderdaad na enige tijd komt er speling op de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jw moet blijkbaar wel opletten:
De mount van de schotel is blijkbaar te lang waardoor de motor op het  einde van zijn draadcirkel, onvoldoende kracht heeft om terug te keren naar het midden b.v. zijn nul stand.
Nadat deze is aangepast blijkt deze wel goed met een DiSeqC motor te functioneren lees ik en zie op de foto van Satkijker.

Zie: https://www.detransponder.nl/wp-content/uploads/

zie  jaargang nummmer7 , 19 juli,  blz. 15.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ps: bij enkele DiSeqC motoren kan je de speling er uit halen door een inbusmoer (of zo) aan te draaien. Dat is per merk DiSeqC motor verschillend
Zoek maar eens op het internet. Ik weet het zo snel ook niet te vinden maar als je er niet uit kan komen dan meld je maar weer
Als je dat doet is er (nagenoeg) geen  speling meer op de as van de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, adri zei:

Bijvoorbeeld een Stab HH-120

 

Als je deze zou willen kiezen: Bedenk, dat die die veeeel langzamer draait dan de HH100 of sg2100.

Dus als de HH120 voor schotelgewicht of grootte van de schotel niet nodig is, zou ik 'm niet nemen.

Maar ieder zijn voorkeuren, natuurlijk....

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, putemmer zei:

Ps: bij enkele DiSeqC motoren kan je de speling er uit halen door een inbusmoer (of zo) aan te draaien. Dat is per merk DiSeqC motor verschillend
Zoek maar eens op het internet. Ik weet het zo snel ook niet te vinden maar als je er niet uit kan komen dan meld je maar weer
Als je dat doet is er (nagenoeg) geen  speling meer op de as van de motor.

 

Dat kan tot een bepaald punt. Draai je die bout verder dan zet je de draai-as vast en kan de schotel niet meer draaien.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een beschrijving hoe je de tandwielspeling bij moet stellen:

Zorg er ook voor dat je coaxkabel gebruikt met erg weinig elektrische weerstand. Dat zorgt er voor dat de motor de maximale spanning krijgt en dus het krachtigst is. Een coaxkabel met erg weinig weerstand is de Koka 9 TS of Koka 9 Eca.

 

 

BacklashAdjustment.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, putemmer zei:

Eevntueel ook bekijken: Powertech DG380

Wat is het voordeel van de DG380 boven een Stab HH-120?

 

6 uren geleden, a33 zei:

 

Als je deze zou willen kiezen: Bedenk, dat die die veeeel langzamer draait dan de HH100 of sg2100.

Dus als de HH120 voor schotelgewicht of grootte van de schotel niet nodig is, zou ik 'm niet nemen.

Maar ieder zijn voorkeuren, natuurlijk....

 

groet,

A33

Ik weet dat de HH-120 veel langzamder draait dan een HH-100 of SG2100.

Echter  een HH-100 is ontworpen voor een schotel van maximaal 100 cm en 12 Kg.

De MF90 is al 11 kg zonder lnb, dus ik denk dat een HH-100 waarschijnlijk niet strek genoeg zal zijn indien de schotel maximaal oost of west staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, patje7of9 zei:

De enige is shop (ter wereld) die ze nog nieuw verkoopt is in Duitsland.

Als u deze nieuw koopt dan zit er ook een fixmount bijgeleverd en die past zonder problemen op een Stab HH-120.

Ik heb zo'n Master Focus 90 en die staat op een diseqc rotor.

Zo'n schotel is zeker de moeite waard, het enige wat je niet moet vergeten is een Flens LNB kopen.

 

Als de fixmount standaard bijgeleverd wordt, hoef ik een azimut of polar mount extra te bestellen, alleen nog de feedhorn + flens adapter.

Ik zie dat de jouwe op een Powertech motor gemonteerd staat.

Is dit een DG380 en waarom heb je deze gekozen boven een HH120?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, adri zei:

Als de fixmount standaard bijgeleverd wordt, hoef ik een azimut of polar mount extra te bestellen, alleen nog de feedhorn + flens adapter.

Ik zie dat de jouwe op een Powertech motor gemonteerd staat.

Is dit een DG380 en waarom heb je deze gekozen boven een HH120?

 

Al je deze schotel koopt is de fixmount en feedhorn inbegrepen, het enige wat je nog nodig hebt is een flens LNB (Invacom).zie foto

De Powertech draait veel sneller dan de Stab HH120, daardoor gebruik ik die.

Ik zou de originele polar mount voor de Fibo 90 niet kopen, Ik heb die polar mount en daar zit toch wat speling op en die motor kan maar tot 60 graden draaien.

Terwijl de Powertech motor tot 80 graden kan draaien.😲

 

fibo test.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...