Ga naar inhoud


h-h motor bedienen met 2 ontvangers


scannie

Aanbevolen berichten

Ik wil een schotel aanschaffen met een h-h motor.

Ik wil een ontvanger maar ook een TBS usb ontvanger gebruiken.

 

Kan ik met beide ontvangers de motor besturen?

Gaat dit goed als beide ontvangers de informatie naar de motor sturen?

 

Weet de motor de juiste positie te bepalen als deze afwisselend door de beide ontvangers bestuurt gaat worden?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er is best wat mogelijk.

 

Als je nooit tegelijkertijd beide ontvangers aan wilt hebben, kan het met een switch (handmatige A/B switch, priority switch, 0/12V switch, ...).

Mits die switch de motorstroom goed aankan (ik heb een antieke 0/12V switch zo laten doorbranden; moderne kunnen wellicht wel 500mA aan.)

 

Als je wel tegelijkertijd met beide ontvangers wilt kunnen kijken, dan kunnen niet twee receivers tegelijkertijd "kapitein" zijn voor de motor. Wat is dan je bedoeling? (De schotel kan maar op één satellietpositie gericht zijn.)

 

Ook doorlussen zou eventueel een optie kunnen zijn, afhankelijk van wat je precies wilt.

 

Dus, wat zou je precies willen?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n interne PCIe kaart van TBS (6903), maar kijk ook op mijn VU+ Duo2 via dezelfde gemotoriseerde schotel.

Ik maak gebruik van een zogenaamde Cable Switch.

Ofwel kijk ik op het ene apparaat, ofwel op het andere. Gelijktijdig kijken kan ik dus niet. Ik dien dus manueel te switchen met dit apparaat.

Nooit problemen mee gehad.

81NTyWtspcL._SL1500_.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, a33 zei:

Er is best wat mogelijk.

 

Er is niets  mogelijk.

Dit gaat domweg niet.

 

A33, maak nou niemand onzeker...met nutteloze wijsheden.

De motor kan niet vanuit 2 ontvangers tegelijk bediend worden. Het hele systeem zou zo in de war raken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Er is niets  mogelijk.

Dit gaat domweg niet.

 

A33, maak nou niemand onzeker...met nutteloze wijsheden.

De motor kan niet vanuit 2 ontvangers tegelijk bediend worden. Het hele systeem zou zo in de war raken.

Zeker nog nooit met diseqc motoren gewerkt ?

als de coax omgeschakeld word en alles is op Usals ingesteld gaat dat zonder problemen

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft het over een hh motor. Dat is voor mij een 36 volt positioner. (Zonder Usals)

Iets meer input van de topic starter zou dan wel wenselijk zijn.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

USALS of niet-USALS maakt niet wezenlijk uit, beide gaat om diseqc opdrachten, GotoX, of GotoNn.

 

Maar zou het met een actuator niet ook gewoon kunnen? Het lijkt mij wel.

Een ontvanger geeft dan een GotoNn opdracht. De opgeslagen positie Nn zit in het geval van een actuator niet in de motor, maar in de VBox of welk apparaat je daarvoor ook hebt.

Van welk apparaat de VBox zijn opdracht krijgt, maakt de VBox niet uit, lijkt mij.

 

Dus, drs, kom er maar in! ;):)

 

Groet,

A33

 

Edit: typefoutje verbeterd.

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, a33 zei:

Dus, drs, kom er maar in! ;)🙂

 

Ik hou me er maar liever buiten.

Dat komt omdat voor mij andere kriteria belangrijk zijn. Ik zou nooit het LNC HF signaal door een Diseqc sturing willen voeren om verliezen te voorkomen en bedien de 36 volt positioner liever met de hand via een aparte 36 volt sturing via een box die bijvoorbeeld 50 posities onthoudt. Zoals een Jaeger Super EZ6000.

Ik geef toe dat het wat omslachtiger is maar ik ga dan kwa ontvangst prestaties geen compromis aan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik zou nooit het LNC HF signaal door een Diseqc sturing willen voeren

 

Dat hoeft ook niet. Het 22kHz Diseqc-signaal kan je afsplitten, zodat er een apart lijntje direct naar de LNC gaat.

Bij sommige VBoxen etc. schijnt dat inderdaad echt raadzaam te zijn, las ik ooit.

 

Ik heb zelf mijn motor ook aan een afgesplitte lijn, maar dat is om practische redenen, vanwege meerdere schotels en diseqc switches.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet de installatie nog kopen en aansluiten. 

Een aparte kabel trekken voor de motor aansturing is dus geen probleem.

 

Ik ken het diseqc protocol niet en weet dus niet of de motor zo intelligent is dat deze de positie onthoudt.

Als dit niet het geval is zal deze waarschijnlijk de fout in gaan met een tweede ontvanger die de motor aanstuurt.

 

Ik denk aan een stab 100 motor omdat deze compact is ik een schotel wil aanschaffen van 1 meter (Gibertini).

 

 

aangepast door scannie
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, scannie zei:

Ik moet de installatie nog kopen en aansluiten. 

Een aparte kabel trekken voor de motor aansturing is dus geen probleem.

 

Ik ken het diseqc protocol niet en weet dus niet of de motor zo intelligent is dat deze de positie onthoudt.

Als dit niet het geval is zal deze waarschijnlijk de fout in gaan met een tweede ontvanger die de motor aanstuurt.

 

Ik denk aan een stab 100 motor omdat deze compact is ik een schotel wil aanschaffen van 1 meter (Gibertini).

 

 

Waarom zou je een aparte kabel trekken voor een Stab motor? Dergelijke DiSEqC motoren zijn er toch net voor gemaakt om alles over 1 coax te laten lopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je precies wil blijft onduidelijk.

 

Maar je bouwt de installatie op en laat de motor naar 13E draaien, deze sla je op als 1, dan draai je naar 19E en opslaan als 2, ertc........

 

Ontvanfer A kan nu het commando ga naar 1 geven, en motor draait naar 13E. Ontvanger B geeft dan commando ga naar 2 en motor gaat weer draaien naar ..........laatste commando zal demotor tevens uitvoeren.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...