Ga naar inhoud


Zwakke ontvangst transponder op Hotbird


Satterdam

Aanbevolen berichten

31 minuten geleden, Sprietje zei:

 

Kijk, dat bedoel ik nu, procenten zeggen niets maar dB's ook niet. Je hebt voor deze transponder maar 9.4 dB C/N nodig dus je zit toch 1,8dB boven de drempelwaarde en toch blokvorming.

Laat mij maar naar het beeld kijken of naar de BER en MER.

 

Nee,  dB's zeggen juist alles.  Ik durf ook rustig te zeggen dat dit helemaal niet kan. Ja het zou wel kunnen als er een probleem is in de aanvoer of de encoders of er is iets met de ontvanger etc.   En natuurlijk moet je ook kijken naar BER waarde maar is het een combinatie van beide.  Als de BER 0 is en er blokvrij beeld is wil dat niet zeggen dat de schotel al optimaal staat uitgericht, het zegt alleen dat je boven de ontvangst drempel zit.

 

Ik doe dit al ruim 25+ jaar en heb vroeger ook mijn 60 cm hobby schotel met de hand van satelliet naar satelliet gedraaid en keek op 10 mtr afstand naar de TV binnen of er spike vrij beeld was (analoog) of dat er beeld was (digitaal) op den duur kon je het bijna op gevoel,  maar tijden zijn veranderd. Toen kreeg je al beeld bij veel lagere C/N waardes maar nu met effectievere modulatie icm minder foutcorrectie  (meer bruikbare bitjes per transponder) stijgen die C/N waardes en wordt de drempel om iets te ontvangen hoger en moet de schotel extra goed worden uitgericht en zeker als je nog wat weerreserve wilt.   

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hier ten zuiden van Brussel met een Octagon SF4008 en een T90 gecentreerd op 26 oost (dus LNB voor Hotbird niet in het centrum):

Saudi TV op 12 558 V : 11,8 dB

Supertennis : 13,0 dB

 

Wel een verschil in sterkte en kwaliteit dus, maar beeld en geluid komen goed door, zonder blokvorming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2020 om 21:04, Satterdam zei:

Waarschijnlijk ligt het aan de uplink

 

Ja natuurlijk. 

 

Heb net even gekeken in onze ingest-room. Op deze transponder hebben we een rotshard signaal en beeld op deze transponder. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-4-2020 om 18:00, Satterdam zei:

Ik heb de boel ook gefinetuned zonder resultaat. het is te hopen dat ze het signaal tzt gaan verbeteren

 

Op 20-4-2020 om 21:28, Satterdam zei:

satellietontvanger

 

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Op deze transponder hebben we een rotshard signaal en beeld op deze transponder. 

 

Aantal mogelijkheden die deze storing kan veroorzaken:

 

- Schotel is niet optimaal uitgericht.

- Obstakels die het signaal kunnen belemmeren.

- Hard/softwarematig kwesties bij gebruiker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Heb net even gekeken in onze ingest-room. Op deze transponder hebben we een rotshard signaal en beeld op deze transponder. 

 

Nog vergeten te vermelden dat de schotel in ons schotelpark op het dak een Andrew prime-focus is met 2,20 mtr. doorsnede. Swedish LNC met externe LOF referentie.  Deze gebruiken we over het algemeen voor feed ingest. Locatie: Dubai Media City.

Als ontvanger gebruiken we meerdere. Ik keek met een NewTec HZ914. Deze ontvanger is niet zeer tolerant. Als er met het SpaceSegment iets niet klopt, geeft ie onmiddelijk alarm.

 

De fout ligt aan brakke ontvangst met je Triax schotel. Met grote waarschijnlijkheid heb je last van buursatellieten storing op de zijlobben. Van 10° of 16° oost.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patje7of9
6 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

De fout ligt aan brakke ontvangst met je Triax schotel. Met grote waarschijnlijkheid heb je last van buursatellieten storing op de zijlobben. Van 10° of 16° oost.

 

De meerderheid op dit forum gebruikt een brakke Triax schotel die met een low budget meter of met decoder is uitgericht.🤢

Echte kwaliteit schotels voor de consumente markt zijn bijna niet te vinden.😟

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...