Ga naar inhoud


Zwakke ontvangst transponder op Hotbird


Satterdam

Aanbevolen berichten

Van de week is er een pakket saudische zenders van start gegaan op de Hotbird op transponder met de volgende parameters:

 

Frequentie: 12558

Polaristatie: verticaal

Symbolrate: 27500

FEC: 3/4

 

helaas komt deze transponder zwak binnen op mijn Triax 88 cm schotel.  Het signaal schommelt heel erg. Tussen 30 en 45 % met soms een uitschieter naar 50 tot 60 % . het beeld is hier door heel erg blokkerig/verstoord.  Mijn opstelling is een tegelvoet op het balkon met vrije uitzicht. Dus geen bomen of gebouwen in de weg. het is een multifeed opstelling met 3 lnb's . ben nu overgeschakeld op een single lnb opstelling maar ook dat maakt geen verschil . Ik weet niet wat ik verder nog kan doen. Is het signaal van de transponder gewoon zwak? een 88cm schotel moet ruim voldoende zijn voor Hotbird ontvangst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik vermoed dat je schotel niet optimaal uitgericht staat.

 

Hoe komt 12.539 H 30000 5/6  8PSK bij je binnen? Beide TP's hebben namelijk een C/N van tenminste 9.4 dB nodig wat op zich helemaal niet bijzonder hoog is maar wel vereist dat de schotel goed staat uitgericht.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Codx zei:

Ik vermoed dat je schotel niet optimaal uitgericht staat.

 

Hoe komt 12.539 H 30000 5/6  8PSK bij je binnen? Beide TP's hebben namelijk een C/N van tenminste 9.4 dB nodig wat op zich helemaal niet bijzonder hoog is maar wel vereist dat de schotel goed staat uitgericht.

Deze transponder komt prima binnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist even gekeken met een 1,20 mtr schotel en ik heb 12.4 dB C/N dus hier komt die stabiel binnen maar het signaal is wel een stuk zachter dan andere TP's.  Als je dat dan combineert met de benodigde drempelwaarde van 9.4 dB C/N weet ik niet of je met een 80 cm schotel veel marge over houd, misschien net wel, misschien net niet.

 

Mogelijk oorzaak is wellicht de uplink locatie.  

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima ontvangst hier in het Westen. Met een 85 cm multifocus  (telestar)

Wel met een andere FEC setting: auto. In het info menu staat nu FEC 5/6.

De LNB is nu een Inverto Black Ultra (oude foto)

De ontvangst sterkte is 70 %. Ter vergelijk: Supertennis is 76 %  BVN 77%

 

Telestar.jpg.deb9f07d3722400afab005021e403047.jpg

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens SNR waardes in procenten zeggen helaas niks en kun je niet met elkaar vergelijken. Probeer de waarde in dB te vermelden.

 

Waarschijnlijk gebruikt Old Satterhand  een gevoelige LNB. Dat zou net het verschil kunnen maken, of jij de FEC op auto zet of niet dat maakt niks uit.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Codx zei:

Jongens SNR waardes in procenten zeggen helaas niks en kun je niet met elkaar vergelijken. Probeer de waarde in dB te vermelden.

 

Waarschijnlijk gebruikt Old Satterhand  een gevoelige LNB. Dat zou net het verschil kunnen maken, of jij de FEC op auto zet of niet dat maakt niks uit.

 

De VU+ heeft een tuner die geen dBs aangeeft. Alleen procenten helaas. Vandaar de vergelijking met de andere bekende kanalen (meten is vergelijken weetjewel)

 

Met de FEC op 3/4 heb ik helemaal geen ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Satterdam zei:

Op iedere satelliet zit wel een rottransponder die niet mee wil werken 🤔

 

Of je hebt een rotte tuner in je ontvanger zitten!

Zo ontving ik met de oude VU+ Ultimo de zender Supertennis zeer slecht met heel veel blokvorming.

Beide tuners hadden dit euvel. De DM8000 had daar geen last van, de nieuwe VU+ Ultimo 4K gelukkig ook niet.

Alles getest op dezelfde schotel, bij dezelfde ontvangst condities.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op Lyngsat dat transponder 12558V geen fec van 3/4 heeft maar een fec van 5/6 met DVB-S2 , 8PSK. Daarvoor heb je een drempelwaarde nodig van 9,4dB en dat is erg hoog. Het signaal is dus erg zwak maar met een Triax 88 zou het toch moeten lukken. Waarschijnlijk dus niet goed genoeg uitgericht of staat je schotel misschien in Spanje?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...