Ga naar inhoud


Dreambox DM800SE (original) V1 + openpli + afstemmen mislukt opeens (sommige zenders)


elite7979879

Aanbevolen berichten

Mijn apparatuur:

- 2x SPAUN SAR 411 DiseqC 2.0 Switch 4/1 (1 voor zolder, 1 voor beneden)

- DM800    (zolder)
- Dm800 SE (beneden)

- Wavefrontier t90

- 4x Inverto Ultra Black Twin LNB

- Zolder kabel KOKA799 rond de 30M en (kabel ligt er 10 jaar, deels ondergronds)
beneden naar schotel ongeveer 15-20M (kabel ligt ondergronds al zo een 10-15jaar)

- SATS:  hotbird + astra 1,3,2

 

Add1:   De SPAUNS en de 4 inverto LNB's heb ik in februari 2020 vervangen voor gloednieuwe LNB's (zelfde merk) en had vroeger Maximum 8/1 nu spaun. Ik had in de vorige gaten gekregen (barsten), kon erdoor naar binnen kijken. Die zaten er sinds 2010.

 

Ik bezit 2 decoders. DM800 en een DM800SE. De DM800 staat op zolder en werkt perfect. ALLE zenders werken op met prima kwaliteit en prima

SNR. Beneden heeft de DM800SE het perfect gedaan (sinds 18 februari 2020 dus 3 maanden), alleen nu werkt bijv NPO2HD wel en rtl4, sbs6, premiere etc, maar NPO1HD, NPO3HD niet er staat afstemmen mislukt. Geheel Astra 19,2 bij SKY.de staat afstemmen mislukt. Astra 3 (UK) werkt prima. Hotbird lijkt ook te werken sommige zenders die ik heb getest.

 

Wat ik al heb gedaan:

 

- scannen op satelliet

- stroom er 5 min af en weer erop. (via een afstandsbediening klik aan/uit systeem)

 

WIE weet hoe je dit oplost?

 

 

alvast veel dank

 

 

 

 

 

 

aangepast door elite7979879
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Er is een probleem met de H/V schakeling. Dat kan 2 oorzaken hebben:

 

- De LNB die deze ontvanger bedient is defect (komt het meeste voor).

Eenvoudig te testen door uitgangskabels van de 4/1 switches om te draaien (Wel de ontvangers beide stroomloos maken!). Dus de kabel die naar de DM800 gaat nu aan de DM800se aansluiten en omgekeerd. Zet de boxen weer aan en controleer of het probleem nu juist op de andere box optreedt. Ja? LNB defect en vervangen..

- Blijft het probleem op dezelfde box, dan zit het in de box. Dat kan een ingestorte voedingsadapter zijn. Is dan ook vaak te zien aan dimmend of flikkerend OLED schermpje. Voedingsadapter even omwisselen en kijken of het probleem verdwijnt.

Als de voedingsadapter goed blijkt te zijn dan zit het in de box. Als je het geld nog waard vind kun je een nieuwe tuner kopen. Kosten rond de €60...

 

Handiger om dan een nieuwe ontvanger te kopen. Kosten rond de €100. Nieuw, garantie, 2x sneller en minstens 8x zoveel geheugen..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn glansrijke carriére al een defecte voeding gehad (DM800), 3x defecte LNB (1 na bijna 10 jaar gebruik, 1 na 4 maand en 1x nieuw uit de doos). Het laatste heel recent. O ja, een 4/1 switch die door het kabelgewicht qua massa was losgeraakt van de print.....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah wow. Het ding alleen is waarom ik denk voeding/tuner is omdat astra 19.2 het niet doet. (sky) . Als het alleen maar NPO1 HD (23.5) was enzo wat niet werkte was het maar 1 sat. Nu werken meerdere sats niet.

 

Dus dan houd ik over:

 

1. Voeding

2. Tuner

3. Spaun 411 van de dm800se is iets mis mee

 

 

 

 

 

aangepast door elite7979879
Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 1 op 19.2° heeft SKY Deutschland

Astra 3op 23.5° heeft het Canal Digitaal pakket o.a.

Astra 2 op 28.2° heeft SKY UK

 

Als een LNB op deze wijze stuk is mis je dus ALLE verticale of juist ALLE horizontale zenders! Ik vermoed dan ook dat de tuner of de voeding van de DM800se defect is..

 

Als de voeding is ingestort zal de 18V bijvoorbeeld niet gehaald worden.

 

Alleen kun je op een DM800 geen SKY ontvangen. De NDS kaarten zijn gepaired met de hardware. Alleen met een CI+ module gaat dat nog in een ontvanger. Ik neem (dus) aan dat je WAN Cardsharing gebruikt.

aangepast door Mimisiku

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt toch simpelweg de voeding van de DM800 even gebruiken op de DM800se??? 15 minuten werk....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voeding is makkelijk te controleren, hij geeft een constante 12V gelijkspanning, dus DC af. Is ook makkelijk om de 2 voedingen te wisselen.

Het zal dus of de LNB of de tuner zijn, de laatste is prijzig om te vervangen, iets van rond de 80 euro en daar heb je een nieuwe ontvanger voor bijna.

LNB controleren is een kwestie van 2 kabels om steken zoals al geopperd was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles werkt nog maar ik heb een vraag over paar jaar wil ik misschien wel overstappen naar een andere ontvanger.

 

Wat vinden jullie op dit moment een goede keuze ontvanger (als upgrade van de DM800SE)

 

A| bij Dream multimedia
B| bij een andere fabrikant


Graag erover jullie mening. Hierboven zei Mimisiku ook dat hij een ontvanger wist van 100 euro die 2x zo snel was en 8x zoveel geheugen.

Welke ontvanger is dat? Opzich ik vind de DM800SE op dit moment niet tergend of irrritant langzaam. Dat vond ik de DM800 wel een beetje

worden soms. Maar kon er in principe nog alles mee. NPO1,2,3 is toch 1080p max. Het aanbod UHD is nu en was toen heel klein. Dus ik dacht

prijs/kwaliteit verhouding is toch nog de DM800 en SE wel ok nog, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor gewoon TV kijken is de DM800se nog prima... Dat is niet direct het probleem.

 

Echte tips kan ik niet geven voordat je als gebruiker opgeeft wat je minimale eisen zijn. Er zijn simpelweg veel te veel soorten ontvangers om even snel een keuze te maken. Electronica 'verouderd' steeds sneller en de techniek veranderd.

 

4K uitzendingen zijn nu nog schaars en voordat 4K mainstream is zijn we jaren verder. Op dit moment zenden sommige premium zenders nog niet eens in HD.

Losse smartcards zijn waarschijnlijk over een aantal jaar zeldzaam. Allemaal door provider dichtgetimmerde ontvangers en CI+.. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
12 uren geleden, elite7979879 zei:

over paar jaar wil ik misschien wel overstappen naar een andere ontvanger.

 

Wat vinden jullie op dit moment een goede keuze ontvanger

Over een paar jaar de vraag stellen.

 

Op dit moment kan iemand aangeven wat over een paar jaar de situatie is.

(Vermoedelijk allemaal gedwongen eigen ontvangers van/voor de providers en vrije keuze voor de FTA zenders.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...