Ga naar inhoud


afstand tussen ontvanger en schotel


kwetal

Aanbevolen berichten

Onze bestaande schotel/ontvanger configuratie voor 4 ontvangers op 4 satellieten loopt op zijn einde en is hard aan vervanging toe. Het wachten was eigenlijk op glasvezel in ons buitengebiedje. Dit komt op zijn vroegst eind 2022. En dat moeten we ook nog maar afwachten of dat gaat lukken.

 

Mijn vrouw heeft inmiddels door dat alles zo maar opnemen (van glasvezel-tv) niet altijd meer kan en dat het door zappen van reclameblokken ook verleden tijd is: De kogel is door de kerk en we gaan opnieuw voor minimaal tien jaar sat-tv.

 

Onderstaand kaartje geeft de ligging van ons perceel weer. Ik dacht dat zuid in google-maps ook echt zuid is. De oriëntering is dus ZZO. We hadden moeite een plek te vinden waar 13 t/m 28 oost blijvend onbelemmerd te ontvangen was. Regelmatig snoeien dus. Op de zuidpunt van ons perceel (S) hebben we echter een vrije hemel van 40 west tot 40 oost. En de ruimte om (eventueel) drie flinke schotels op te stellen zonder dat iemand daar last van heeft. Daar gaat dus de nieuwe schotel (of meerdere) geplaatst worden.

 

Maar.... de afstand tot de ontvangers in de woonkamer (1) gaat 45 meter worden. En de afstand tot mijn mancave (2) gaat zo'n 65 meter worden. Grondkabel ingraven tot een diepte van 50 cm gaat een drama worden vanwege de vele boom- en struikwortels. Bovendien kan het waterschap ineens onderhoud aan de kade nodig achten. Met kans op beschadiging van de kabels. Daarom dachten we aan een oppervlakkig ingegraven pvc buis van pakweg 40-50mm. Daar kunnen eventueel makkelijk meerdere coax kabels bij door getrokken worden. Mocht later behoefte tot uitbreiding ontstaan. En eventueel een 220V kabel mocht een multiswitch uiteindelijk de handigste keuze blijken.

 

Mijn concrete vragen:

1. Wordt de demping niet te groot bij deze afstanden?

2. Zijn er valkuilen te verwachten bij deze opzet? Bijv inlekkend water, condens dat niet goed weg kan of problemen met het 220V draadje?

 

De kosten van PVC vallen mee. Met de kosten van een 300 meter rol (binnen) coax heb ik me al verzoend.

 

 

 

sat_pos800.jpg

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites


de afstand is goed 

met goede coax kan je tot 100 M gaan zonder dat je echt veel verlies hebt 

dus daar moet je zeker geen zorgen over maken 

 

en je zegt dat je achteraf nog een coax zou bij trekken in je pvc van 40 mm

ik persoonlijk zou die er nu al onmiddellijk in steken  

die bezorgt je later zeker geen extra stres he 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, kwetal zei:

Onze bestaande schotel/ontvanger configuratie voor 4 ontvangers op 4 satellieten loopt op zijn einde en is hard aan vervanging toe. Het wachten was eigenlijk op glasvezel in ons buitengebiedje. Dit komt op zijn vroegst eind 2022. En dat moeten we ook nog maar afwachten of dat gaat lukken.

 

Mijn vrouw heeft inmiddels door dat alles zo maar opnemen (van glasvezel-tv) niet altijd meer kan en dat het door zappen van reclameblokken ook verleden tijd is: De kogel is door de kerk en we gaan opnieuw voor minimaal tien jaar sat-tv.

 

Onderstaand kaartje geeft de ligging van ons perceel weer. Ik dacht dat zuid in google-maps ook echt zuid is. De oriëntering is dus ZZO. We hadden moeite een plek te vinden waar 13 t/m 28 oost blijvend onbelemmerd te ontvangen was. Regelmatig snoeien dus. Op de zuidpunt van ons perceel (S) hebben we echter een vrije hemel van 40 west tot 40 oost. En de ruimte om (eventueel) drie flinke schotels op te stellen zonder dat iemand daar last van heeft. Daar gaat dus de nieuwe schotel (of meerdere) geplaatst worden.

 

Maar.... de afstand tot de ontvangers in de woonkamer (1) gaat 45 meter worden. En de afstand tot mijn mancave (2) gaat zo'n 65 meter worden. Grondkabel ingraven tot een diepte van 50 cm gaat een drama worden vanwege de vele boom- en struikwortels. Bovendien kan het waterschap ineens onderhoud aan de kade nodig achten. Met kans op beschadiging van de kabels. Daarom dachten we aan een oppervlakkig ingegraven pvc buis van pakweg 40-50mm. Daar kunnen eventueel makkelijk meerdere coax kabels bij door getrokken worden. Mocht later behoefte tot uitbreiding ontstaan. En eventueel een 220V kabel mocht een multiswitch uiteindelijk de handigste keuze blijken.

 

Mijn concrete vragen:

1. Wordt de demping niet te groot bij deze afstanden?

2. Zijn er valkuilen te verwachten bij deze opzet? Bijv inlekkend water, condens dat niet goed weg kan of problemen met het 220V draadje?

 

De kosten van PVC vallen mee. Met de kosten van een 300 meter rol (binnen) coax heb ik me al verzoend.

 

 

 

sat_pos800.jpg

Wie is de eigenaar van die boom?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het geen optie om de schotel wat dichter bij huis te zetten. Voor de ontvangst van de vier bekende satellieten is de Hotbird 13 het meest bepalend waar de schotel kan staan, de overige satellieten die oostelijker staan is er geen probleem. Die staan toch in de richting van landerijen.

Ook gaat het signaal heel ruim over de boom. Daar heb je geen last van.

schotelopstelling.jpg

signaal ruim over boom.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het dak van het huis is ook nog een optie, maar dat is een behoorlijke klus wat lastig zonder steiger of hoogwerker gedaan kan worden..

.. tenzij er een dakraam in de buurt is.

 

nb, ik zie een dakkapel!

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@smetje limb.BE Dank. Goede coax staat op de lijst. Indien de opzet in principe uitvoerbaar blijkt was ik al van plan 2 kabels extra  in de buis aan te brengen. 6 in totaal dus. Dat lijkt me voldoende toekomstbestendig.

 

@Mojo De boomgroep valt in de gemeenschap van goederen. Is door de gemeente niet als beeldbepalend bestempeld. Maar.... mijn vrouw heeft in een aantal kwesties het laatste woord. Dat kan ik beter maar zo laten. Leert de ervaring. Mede daarom vallen alle opties op of aan het huis dan ook af. Op positie S kan ik eventueel meer dan één schotel opstellen. De grootte speelt dan ook geen rol. In ieder geval wil ik ook westelijker dan Hotbird kunnen ontvangen. Joyne voorbereid zijn, mocht onze keuze daar op gaan vallen. En er zitten verder nog een paar interessante FTA satellieten in die hoek.

 

@RicardoBelli Goede suggestie! Is ook flexibeler dan PVC buis en lost derhalve meteen een paar andere problemen op. Moet eerst wel een langere trekveer kopen. Of zien te lenen.

 

@Sprietje Ik ben onder de indruk van je recherche capaciteiten :) En je rekenwerk. Je hebt zelfs de huidige schotel al gevonden. Die plek behouden is geen optie. Naast het regelmatig dichtgroeien gaat er helaas af en toe toch wel eens wat kapot. Een LNB of een switch. Ik word dan geacht terstond de boel te repareren. Uiteraard zonder de bloemetjes te vertrappelen.  Een optie die we overwogen hebben is direct zuidelijk van de boomgroep oostelijk van de woning. Ik was een beetje bang voor de hoogte van de boomgroep zuid. Maar dat zou moeten kunnen volgens foto 2. Een schotel daar mag dan niet groter worden dan de huidige. De Visiosat Bisat (GF20). Ik had mijn zinnen gezet op meer regenreserve, meer opstelruimte voor goede (en dat zijn meestal niet de smalste) LNB's en wat extra reserve voor de satellieten met een zwakkere footprint. Nee, alles pleit ervoor locatie S te gaan gebruiken... Maar, nogmaals veel dank voor je constructieve meedenkwerk.

 

@drz Indien ik alleen voor het zeggen had was op die foeilelijke dakkapel al een heel schotelpark verschenen. Lelijker kan het niet worden..... Indien het aan onze voormalige architect had gelegen was die  dakkapel al meteen verwijderd en van het geheel een originele Friese woning gemaakt.  Kost maar een tonnetje of anderhalf extra...

aangepast door kwetal

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, kwetal zei:

@Sprietje Ik ben onder de indruk van je recherche capaciteiten :) En je rekenwerk. Je hebt zelfs de huidige schotel al gevonden.

 

Nou dat is niet zo moeilijk om te vinden. Je woont aan een vaart en op de afbeelding die je toonde is te zien in welke richting die loopt. Dan hoef je alleen maar bij Lemsterland te kijken waar een vaart in die richting loopt en je hebt je locatie.

Maar ook de 9 oost is vanaf die plek te ontvangen, zie bijlage.

signaal ruim over dak en boom 9e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook een lang touw in de tyleen doen, dat doen we bij ons op het werk ook . Je gebruikt hiervoor een stuk armaflex isolatie dat maak je als een bolletje aan het touw vast .niet te dik touw gebruiken  dat bolletje moet niet te strak zitten in de tyleen ,als deze goed past ,dan aan de andere kant van de tyleen  een goede sterke stofzuiger  laten zuigen  .je moet wel met 2 man zijn .de 2 e man of persoon moet natuurlijk  het touw geleiden .en de ander de stofzuiger bedienen . Ik persoonlijk zou twee tyleen slangen leggen de coax en de stroom  appart houden .mvg Ricardo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom mijn dank voor de tips en suggesties. Gezocht op tyleenslang. Keus genoeg. Of moet ik op iets specifieks letten? En nu vind ik daarnaast ook nog mantelbuis incl. trekkoord. Gevoelsmatig lijkt me tyleenslang sterker.

 

Twee slangen naast elkaar is ook  een goede suggestie.

 

 Wat voor problemen zou ik kunnen verwachten bij een afscherming van 85dB i.p.v. 95 dB?

 

@erwinnaarEnig idee wat de consumentenrichtprijs is bij deze kabel?

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Hirschmann multi 5 kabel is geen hardloper geweest denk ik. Status: "vervallen". De variant met 4 is nog leverbaar. Ik zal ze morgen eens bellen. Dank.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...