Ga naar inhoud


afstand tussen ontvanger en schotel


kwetal

Aanbevolen berichten

Rol de tyleenslang een paar dagen van te voren uit en span hem strak tussen 2 touwen. Dan krult hij niet meer zo. Zorg dat er geen water in de uiteinden kan lopen. Voer de uiteinden omhoog en schuif er een soepele dikkere slang over heen die een 180 graden bocht omlaag maakt.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Laat ik zeggen dat ik nog volop in de planontwikkeling zit. Het is goed mogelijk dat de hoofdzakelijk op oost georiënteerde E-85 deze configuratie gaat krijgen. Indien quattro's evidente voordelen bieden: ja.  Ik zit dan wel met een beperktere switchkeuze. Indien ik het allemaal goed begrepen heb kan lang niet iedere switch quattro's aansturen. Ik lees me op dit moment suf in de mogelijkheden. Dat zijn er nogal wat. Maar.... hoezo? Zie je nu al een probleem verschijnen?

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha toch mijn raad opgevolgd  door tyleen te nemen .  Als je begint te leggen en je hebt de gewenste straal omhoog dan er meteen zand opgooien  op die bocht ,wel voldoende gewicht en dan kun je hem naar het tweede punt uitrollen  .dat gaat zeker lukken succes.  en de tweede rol is voor de elektra  toch  .mvg Ricardo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de bedoeling dat er twee tyleenslangen naast elkaar komen te liggen met in beide een 4-voudige coax. Elektra had ik al laten vervallen. Maar mogelijk komt er bij de schotels toch een multiswitch. En dan is elektra weer nodig. Dus voordat we gaan graven overweeg ik nog even  langs de leverancier te rijden en nog een rol tyleen te halen. Overigens bestaat er ook elektra grondkabel met verstevigde metalen mantel.

aangepast door kwetal
per ongeluk mogelijke sluikreclame toegevoegd

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch gaat voor een extra slang, waarom niet een maatje groter, zodat je een slang hebt voor beide multi-coax kabels, en eentje voor elektra. Ik zou het zelf gewoon voorbereiden, en ook alle mogelijke kabels er alvast inleggen. Bij de schotel alle tyleen slangen laten uitkomen in een montagekast, dan loop je minder risico dat er water in de slang komt. Als je dan ook elektra daar hebt, dan kan je (als je het echt mooi wilt doen) ook een "space heater" met een thermostaat in de kast bouwen, zodat je condensatie minimaal is...

 

Een YMvKas kabel is een prima oplossing om de elektra naar de schotel positie te brengen. (Scheelt je de kosten van de extra tyleen slang)  Als je deze dan elke paar meter met een ty-rap aan de tyleen slang vast zet, dan weet je ook precies waar hij loopt. Doe jezelf wel een plezier, en zet deze voeding op naar de schotel positie wel op een eigen groep met een aardlekautomaat... Als er dan wat fout gaat buiten, dan heb je geen problemen binnen....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tyleen slangen vind ik een waardeloze oplossing. Een typische Sprietje oplossing.

Alleen al het gewurm en gehannes om er coax doorheen te proppen.

 

Denk eens wat groter. Neem 40 mm afvoerpijp. Dat koop je in lange stukken bij de bouwmarkt en echt duur is dat niet.

De stukken schuif je perfekt waterdicht in elkaar en bochten te keur en te pas.

Leg er nog een naast voor de stroom en dan heb je een keurige installatie. Ongedierte zal er zijn tanden nooit in kunnen zetten.

Afvoerpijp is een harde kunststof..dat glijdt prima. En nooit geen gevloek.

En je hebt zat plaats om er later nog eens wat coax door te schuiven, indien nodig.

 

Aanvulling: ik lees net dat je zelf ook al op het idee kwam om 40mm of zelfs 50mm PVC te gebruiken. Een prima gedachte.

De wrijving tussen tyleen materiaal en coax is veel te groot. Soms moet je er zelfs met vet bijkomen om het schuiven te verbeteren.

Ook de lengte bij jouw situatie is absoluut niet kritisch en er is nog meer dan genoeg reserve.

De consumer LNC´s van tegenwoording hebben een enorme uitgangsversterking en 100 mtr.coax of zelfs meer zal geen belemmering zijn.

Een goede LNC is "Schräglage kompensiert". D.w.z. dat ie de hoge frequenties na de conversie meer versterkt dan de lage frequenties om de verliezen van de coax te compenseren.

De betere Diseq switches doen dat over het algemeen ook.

 

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-7-2020 om 14:39, Ventura zei:

Is het plan Maximum E-85 voor de astra 1, 2, 3 en hotbird icm de Inverto black ultra quattro te gaan gebruiken?  

 

Dat kan zonder meer niet. De behuizing van de Inverto Black Ultra Quad en Quattro zijn maar liefst 71mm breed en dat past niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, erwinnaar zei:

Komen weer wat tips langs om een mooie opstelling voor elkaar te krijgen.  Er schoot me nog een mooie optie te binnen die eventueel zou kunnen: de Technisat Skytenne.

https://www.youtube.com/watch?v=A-RkODXFnLU&feature=emb_logo

 

Grappig, 7 jaar geleden heette dat nog een Telestar. Aangeschaft naar aanleiding van een test hier op Sat4All.

Heeft bij mij al vele stormen overleefd. Afstellen is een peuleschil.

Hiervoor had ik een 90 cm Gregorian (stond te wieberen in de wind en maakte herrie) en daarna een bisat (doorgezakte LNB stang door gescheurde bevestiging, wat een waardeloos ding was dat.) Voor deze schotel ben ik alleen het dak op geweest om de LNBs te vervangen voor quad LNBs.

 

Telestar.jpg.e13c37ae459a6416d5a01b352cdafc2b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Tyleen slangen vind ik een waardeloze oplossing. Een typische Sprietje oplossing.

Alleen al het gewurm en gehannes om er coax doorheen te proppen.

 

Op een of andere manier ben ik nog niet genegen de aanbevelingen van Sprietje maar direct in de prullenbak te kieperen.

 

Maar ik zie wel op tegen het gehannes. Daar zal best wel wat gevloek aan te pas komen. Ik hoop dat allemaal in stilte te kunnen doen. Gezien de situatie in onze tuin is een ruime PVC buis ook tamelijk problematisch. Er moeten nogal wat knieën in om door de boompartij te komen. Die absoluut niet gerooid mag worden. Die laatste optie zou een hoop potentiële problematiek dramatisch verminderen. Maar dat gaat dus niet. Tenzij we hopeloos vast gaan lopen met die tyleen. Ik zal je op de hoogte houden.

 

@SprietjeJammer dat het niet past op een E-85. ceesv is erg enthousiast over de T-90. Zou het daar wel op lukken? Het liefst heb ik allemaal gelijkwaardige LNB's maar als het niet anders gaat dan zal er water bij de wijn moeten.

 

@Big fellowMijn dank voor de tips, in het bijzonder de space heater. Daar zal ik eens studie van maken.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, kwetal zei:

ceesv is erg enthousiast over de T-90. Zou het daar wel op lukken? Het liefst heb ik allemaal gelijkwaardige LNB's maar als het niet anders gaat dan zal er water bij de wijn moeten.

 

Met een T-90 kunt u met Inverto black ultra quattro gemakkelijk deze acht satellieten ontvangen om een voorbeeld te noemen:

28.2e,  23.5e, 19.2e, 13e, 9e, 4.8e, 0.8w, 5w

Er is voldoende ruimte ervoor. Echter bij sommige lnb dient men een haakse f connector te monteren omdat deze net bij de ophang beugel zit van de hulp reflector.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Ventura zei:

Er is voldoende ruimte ervoor. Echter bij sommige lnb dient men een haakse f connector te monteren omdat deze net bij de ophang beugel zit van de hulp reflector. 

 

De aansluitingen van de Inverto Black Ultra Quattro/Quad zitten 108mm onder het hart van de kop.
De aansluitingen van de Inverto Black Pemium Quattro/Quad zitten 80mm onder het hart van de kop.
De aansluitingen van de Inverto Premium PLL Quattro/Quad zitten 55mm onder het hart van de kop.
Deze laatste doet nauwelijks onder voor de Inverto Black Ultra Quattro/Quad. Gebruik deze, dan heb je geen haakse aansluiting nodig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dank weer voor de aanvullende info. Overigens mijn dank voor alle meedenkers. Ongeacht of het advies nu wel of niet wordt toegepast.

 

We zijn weer iets verder. De tyleenslang is uitgerold. Het treft dat we een ruim erf hebben. Een puntje om op te letten: Zorg dat je bij het afrollen de slang in de lengterichting evenredig met de oprol diameter mee roteert. Anders ontstaat er ergens in het midden een niet te ontwarren knoop en knik in de slang. Op deze manier laat de slang zich in een mooie rechte lijn leggen en is verder "ontkrullen" niet meer nodig.

 

De Triax 4 voudige coax met mantel liet zich tot 50 meter heel soepel in de tyleenslang glijden. Daarna pas merkbare weerstand. De horrorverhalen van Drs IJ. blijken voor dit type coax niet op te gaan. Handig is ook de meterverdeling op de buitenmantel.

 

Op de uitgerolde coax lees ik nu: "18dB/100m @800Mhz" Is dat een normale waarde voor coax? Of moet ik mij gezien de lengte zorgen gaan maken?

 

Het belangrijkste is de voorziening in de woonkamer. Met ruim een paar meter speelruimte aan beide kanten ga ik de coax doorknippen op 50 meter. Het restant wil ik gaan gebruiken voor mijn mancave. Daar heb ik echter zo'n 15 a 20 meter extra overbrugging voor nodig. Ik ga niet nog eens een rol van 100 meter aanschaffen om het uit een stuk te kunnen leggen. 4 losse stukken coax van de benodigde extra lengte heb ik nog wel liggen. Ik moet dus onderweg een waterdichte aansluitdoos gaan gebruiken met daarin F connector koppelstukjes. Is dat een acceptabele oplossing of ie er iets beters denkbaar?

 

tyleen_coax.jpg.03434bc7106c0510ab937fe5a7e0f649.jpg

 

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...