Ga naar inhoud


afstand tussen ontvanger en schotel


kwetal

Aanbevolen berichten

Is die mantelbuis toevallig rood van kleur ? Dan zit daar een soort van vistouw in klopt dat .nadeel van de mantelbuis die ik bedoel is dat hij aan de binnenkant geribbeld is .  Een soort van ribkous . Voordeel van tyleen is dat hij supper glad van binnen is .nog een voordeel je hoeft geen sokken te zetten .dat moet bij pvc buis wel. Mvg Ricardo

aangepast door RicardoBelli
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites


Die Hirschmann / Triax 4 voudige coax is gewoon te koop voor €429,- voor een rol van 100 meter. Toets maar in op Google: Triax Multicoax 4 voudig op rol 100 meter.
9 Voudig is ook te koop maar dan moet je diep in de buidel tasten, €1958,-


Met een schuimplastic bolletje wat je door de tyleenslang zuigt, trek je een vliegertouwtje door de buis. Daarna moet je met dat touwtje ijzerdraad van ongeveer 1,2mm in de buis trekken. Dat is pas sterk genoeg om meerdere coaxen er door te trekken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Rood en geribbeld. Van binnen en buiten. Ik denk dat we die maar weer vergeten. Die tyleenslang wil ik overigens maar zeer oppervlakkig gaan begraven. We weten waar ie ligt en schieten niet snel in eigen voet. Extern tuinpersoneel hebben we niet. En mocht het waterschap er ooit aan de slag willen gaan: Tijdelijk afkoppelen, oprollen en aan de kant leggen. Dat is m.i. een bijkomend voordeel t.o.v. starre PVC.

 

@SprietjeHier spreekt de man met ervaring. Ook bij de keuze van de juiste zoektermen :) 100 meter is ruim voldoende om twee maal punt S met punt 1 te verbinden. Genoeg voor 8 tuners. In huis heb ik al bij de verbouwing ooit al eens meervoudige coax aangebracht tussen 1 en 2. Die zou ik nu eindelijk eens kunnen gaan benutten.

aangepast door kwetal

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zeggen even verder zoeken op internet voor gunstiger prijzen. 

image.png.28b2ffb4a8038fdfa59c6852009bdf37.png

 

Geen Ziggo aansluiting aanwezig? Met een Ziggo Irdeto kaart icm een vu+ uno 4k se bijvoorbeeld, kunt u bij een opname de reclames wel vooruit spoelen. Het is maar een suggestie.    

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi. Dan gaan we met de hondsdagen aan de slag :)

 

 

Quote

Geen Ziggo aansluiting aanwezig?

In geen velden of wegen. Een Vu+ gaat het wel worden. Maar dat is pas fase 3 van dit project.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een bolletje schuimplastic door de buis zuigt met een stofzuiger, dan heb je flink wat trekkracht. Neen bijv. een buis van 32mm met een wanddikte van 2mm. De binnenmaat is dan 28mm. De oppervlakte is dan 6,15 cm2.
Door lekkage tussen het bolletje en de buis zul je met de stofzuiger waarschijnlijk maar een 1/2 bar drukverschil krijgen aan weerszijde van het bolletje. Het bolletje wordt dus met ongeveer 3 kilo trekkracht door de buis gezogen. Haal de stofzak maar uit de stofzuiger want anders zit het binnen 1 sec. in de stofzak inclusief een flink deel van het touwtje. Zorg ook dat je het touwtje ergens aan vast maakt anders verdwijnt het einde helemaal in de slang.
Ik heb in Spanje 70 meter tyleenslang van 15mm over het veld lopen en een Fisher-plug gebruikt om het touwtje door de slang te zuigen.

 

Plug met touwtje.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

0Wil  jij  mij wijs maken dat dat  niet kan .ga weg man op het werk hebben we schutbuizen van tyleen  gelegd van meer dan 80 meter .en alles op deze manier gedaan .de bewoners wonen er inmiddels alweer een jaar  en denk jij dat deze zonder stroom kunnen . Mvg Ricardo gewoon met een hilti stofzuiger

aangepast door RicardoBelli
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je op mijn bericht reageert maar ik wil je helemaal niets wijs maken. Ik geef aan dat het prima gaat. Zelfs met een slang van 15mm waarvan de binnenmaat 12mm is over een lengte van 70 meter gaat het. De trekkracht is dan veel minder en de slang moet wel helemaal recht liggen om het touwtje er doorheen te zuigen. Bij 12mm heb je maar ongeveer een halve kilo trekkracht. Ik heb het met een doodgewone stofzuiger gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms gaan mensen wel eens op zoek naar een nieuwe auto. Terwijl de oude het nog gewoon doet! Snap je dat nou?

 

Mijn huidige configuratie is ooit al eens besproken op dit forum. Eigenlijk is die schotel net wat te klein om er de beste LNB's te kunnen plaatsen. In onze nieuwe setup willen we voor de huiskamer minimaal 3 tuners. Mijn vrouw kijkt zelden rechtstreeks en neemt veel op om dat in serie te kunnen bekijken. Met doorzap mogelijkheid van de reclames. In mijn hobbykamer denk ik aan een nieuwe linux pc met daarin een TBS kaart met 4 tuners. Overkill? Waarschijnlijk wel maar beter mee verlegen dan om verlegen. Een hobby mag wat kosten. Zeggen ze.

 

De oude plek kan. Sprietje heeft zelfs uitgerekend dat zelfs Joyne (eventueel) nog (net) haalbaar is. Qua onderhoud is het een zeer onhandige plek. We moeten consequent struiken bij snoeien. Rooien is geen optie. Mijn vrouw heeft veto bij de tuinindeling. Ik ben 64. Op mijn hurken gaat steeds lastiger bij foutzoeken/vervangen van een switch en/of LNB. Daarbij moet ik alle bloemperken respecteren.

 

Een ruimere satellietkeuze is geen dealbreker maar persoonlijk vind ik een ruime keuze wel leuk. Spielerei. Zonder dat is leven goed mogelijk maar indien de mogelijk er ligt lijkt het me leuk die te kunnen benutten.

 

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het eigenlijk wel een mooie nieuwe positie... Alle voordelen van satelliet ontvangst, en je kan eventueel een (zeer) grote schotel plaatsen die draaibaar is, zonder je zorgen te hoeven maken over draai geluid en wind geluiden. Zoals er al eerder is geschreven is bij het gebruik van normale goede kabel de afstand geen enkel probleem, al helemaal niet als je even oplet welke LNBs je kiest, met betrekking tot de conversie versterking... Bij een keuze tussen 2 (of meer) gelijkwaardige LNBs, dan degene kiezen met de hoogste conversie versterking. Ruisgetal zegt niet echt veel, al helemaal niet wat er op de buitenkant staat... (Daar staat het laagst gemeten/mogelijke getal, en dat is niet gelijk over het gehele frequentiebereik van de LNB....)

 

Als je het echt "mooi" wilt doen, dan kan je altijd kijken naar de (Invacom) LNBs met optische uitgang... Die kan je dan "splitten" naar zoveel aansluitingen als je nodig hebt... De optische kabel heeft minimale verliezen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, kwetal zei:

De oude plek kan. Sprietje heeft zelfs uitgerekend dat zelfs Joyne (eventueel) nog (net) haalbaar is.

 

Nee helemaal niet net. De lijn gaat juist over de hoek van het huis maar het dak is daar zo laag dat het signaal daar heel ruim overheen gaat.

De zijmuur mag 5,5 meter hoog zijn voordat het signaal voor de 9e hinder gaat ondervinden en dat is gerekend als de schotel op de grond staat.

signaal 9e ruim over dak huis.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dankzij de uitstekend geformuleerde zoekhulp in dit strikt reclamevrije forum heb ik prijsbewust de volgende aankoop kunnen doen:

 

kabel.JPG.19da0d9ac9ac3ae513007b862593e41c.JPG

 

De LNB had ik al en ligt er bij voor de schaal. Beide rollen zijn honderd meter. De stugheid van de tyleenslang 32x2mm verrast me. Ik ben benieuwd hoe die zich in het nauwe geultje laat leggen dat wij in gedachten hebben. Misschien toch maar even wachten totdat de temperatuur weer boven de 30 aantikt.

 

Inmiddels op de locatie 10m3 zanderige grond laten storten en verdeeld. Regelmatig flink aangestampt om deze zo stabiel mogelijk te krijgen. Daarop komen twee tegelvoeten van 120 bij 80. Zou bij het plaatsen de oriëntatie van de rechthoeken in de te verwachten overheersende windrichting nog wat uitmaken? Of de langste zijde loodrecht op de opstelrichting van de schotel?

 

Op de 60 mm masten komen Maximum E-85 schotels. Ik heb lang getwijfeld tussen die en de Visiosat bigsat maar het prijsverschil gaf de doorslag. Daarnaast vond ik het volgende bemoedigende review:

 

CeesV 27-10-2014

Goed product. Snel en goed geleverd. En wat een uitstekend signaal.

(gevolgd door maar liefst 5 sterren!)

 

Waarom twee schotels voor 8 west tot 28 oost? Het bereik van één schotel (48 graden) dekt voldoende.

1. Betere mogelijkheid in de toekomst satellieten westelijker en oostelijker te kunnen ontvangen. Mede daarom heeft ook één mast een lengte van 200 cm zodat daar later eventueel een extra schotel bij geplaatst kan worden.

2. Betere mogelijkheid de LNB's voor de zwakkere satellieten zo optimaal mogelijk te plaatsen.

3. (Hopelijk) geen ruimteproblemen meer bij het opstellen van brede LNB's.

 

Oh ja, een draaibare schotel is geen optie omdat wij vanuit twee ruimtes willen kunnen ontvangen zonder elkaar daarbij dwars te zitten....

 

Maak ik (domme) fouten in mijn overwegingen, laat maar horen!

 

 

 

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...