Ga naar inhoud


Samsung UE48H8090SVXZG met waarschijnlijk defecte CON-kaart


Sven76225

Aanbevolen berichten

Hallo Sat 4 alle forumleden,

 

Ik spreek geen Nederlands. Vandaar mijn bijdrage in het Engels. Dit staat in de bijlage.

Ik heb een kapotte Samsung UE48H8090SVXZG van mijn werkplek. Het paneel is een Samsung-paneel met de aanduiding CY-VH048DSLV1H.

De LED gebogen tv heeft geen beeld. Alle spanningen zijn aanwezig op de voeding. Als de voedingseenheid is losgekoppeld van het moederbord, gaat de achtergrondverlichting branden. Alleen LED 1 en LED 2 lichten op op het TCON-bord. LED 3 is niet geactiveerd. Ik heb de spanningen 12 V, 3,3 V, 1,8 V, 1,5 V en 1,2 V op het bord gemeten. Ik heb dit toegevoegd aan de foto in de bijlage. Ik heb waarschijnlijk een probleem met de DC DC IC. Het zou een IC moeten zijn genaamd 81222 en 81223. Er staat ook een AP04GA op het bord. Ik wil de IC's meten omdat ik niet zeker weet of ik een probleem heb met de externe bedrading. Heeft iemand een idee of zelfs toegang tot zulke zeldzame circuitdocumenten?

Ik ben erg dankbaar voor alle hulp. Dank u zeer.

 

Doei,

Sven
 

 

 

Hello sat 4 all forum members,

 

I have a broken Samsung UE48H8090SVXZG of my work place. The panel is a Samsung panel with the designation CY-VH048DSLV1H.

 

The LED curved TV has no picture. All voltages are present on the power supply. If the power supply unit is disconnected from the mainboard, the backlight lights up. Only LED 1 and LED 2 light up on the TCON board. LED 3 is not activated. I measured the voltages 12 V, 3.3 V, 1.8 V, 1.5 V and 1.2 V on the board. I have added this to the picture in the attachment. I probably have a problem with the DC DC IC. It should be an IC called 81222 and 81223
. There is also an AP04GA on the board. I would like to measure the ICs because I am not sure if I have a problem with the external wiring. Does anyone have an idea or even access to such rare circuit documents?

 

I am very grateful for any help. Thank you very much.

 

Bye,

Sven

 

1692343715_SamsungTV.thumb.jpg.4b211e124bbc3926204118cb7ebbae6b.jpg1.thumb.jpg.0a6d510cf5421b3f7c79dc2c161045b6.jpg2.thumb.jpg.e04d3133aa1769090c912fa694315790.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die solderingen.. 🤮

 

Heb je de mogelijkheid om gewoon de solderingen van het IC 'door te solderen'?

 

English:

 

Do you have the possibility to resolder the pins on the IC? Maybe is there something loose.

 

aangepast door drz
typo
  • Like 1

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo "DrZ",

 

Heel erg bedankt. Voor het idee. Na de metingen zal ik het bord opnieuw solderen met mijn hetelucht station. De soldeerverbindingen zijn erg slecht. Misschien heb ik echt een koude of slechte soldeerverbinding op het bord.

 

Dag, Sven

 

 

 

Hello "DrZ",

 

Thank you very much.for the idea. After the measurements I will re-solder the board with my hot air station. The solder joints are very bad. Maybe I really have a cold or bad solder joint on the board. 

 

Bye, Sven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wens je succes met het doorsolderen.

 

Ik had enige tijd geleden hetzelfde euvel, ook met een Samsung van nog geen 8 jaar oud. UE37B6000VP

Het euvel is hoogstwaarschijnlijk het IC met de Ball Grid Array solderingen.

Die zitten aan de onderkant van het IC en gaan problemen geven door het uitzetten en krimpen door de warmte ontwikkeling in het IC.

Hetzelfde probleem als de video IC's op de diverse laptops uit de periode 2007-2009.

 

Ik heb geprobeerd het IC door te solderen op de volgende manier:

Eerst soldeerflux (het juiste type, rework flux) in ruime mate toevoegen aan een kant van het IC. Als het aan de andere kant weer tevoorschijnt komt, is er genoeg flux.

Dan het IC flink opwarmen, instelling 410 graden ivm leadfree soldeer.

Dan de onderzijde (de print flink verwarmen tot de flux begint te roken. Als laatse nog zeker 1 minuut het IC opstoken.

Het beste kun je een protector gebruiken om de andere componenten rond het IC niet te beschadigen.

Maar het gevaar is wel dat je met de protector het IC verplaatst, als je die protector per ongeluk raakt.

 

Helaas is mijn reparatie niet geslaagd, de fout kan ook een andere oorzaak hebben.

 

aangepast door Old Satterhand
Ball Grid ipv Ball Gate
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo "Old Shatterhand"!

 

Bedankt voor je antwoord. Ik zal in het weekend weer metingen doen. Daarna soldeer ik de IC 81222 en 81223. Dit zijn QFN48 behuizingen. Het is "gemakkelijk" om te solderen. Een gegevensblad voor de meting zou me helpen. Maar ROHM de IC-fabrikant heeft dit IC niet in de datasheet-database. Dit wordt waarschijnlijk geblokkeerd door de fabrikant van het TCON-bord, Samsung. 😪Ik probeer nu "vergelijkende metingen" van hopelijk vergelijkbare IC.

 

Dankjewel voor je antwoorden.

 

Dag, Sven,
Sven

 

 

Hello "Old Shatterhand"!

 

Thank you for your answer. I will take measurements again over the weekend. After that I will solder the IC 81222 and 81223. These are QFN48 housings. It's "easy" to solder. A data sheet for the measurement would help me. But ROHM the IC manufacturer does not have this IC in its datasheet database. This is probably blocked by the TCON board manufacturer Samsung. 😪I now try "comparative measurements" of hopefully similar IC.

 

Thank you for your answers.

 

Best regards,
Sven

BM81004MUV.jpg

aangepast door Sven76225
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Sven76225 zei:

Hello "Old Shatterhand"!

 

Thank you for your answer. I will take measurements again over the weekend. After that I will solder the IC 81222 and 81223. These are QFN48 housings. It's "easy" to solder. A data sheet for the measurement would help me. But ROHM the IC manufacturer does not have this IC in its datasheet database. This is probably blocked by the TCON board manufacturer Samsung. 😪I now try "comparative measurements" of hopefully similar IC.

 

Thank you for your answers.

 

Best regards,
Sven

 

Huh?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...