Ga naar inhoud


f/D verhouding van B&R schotels


a33

Aanbevolen berichten

Op 28-6-2020 om 11:46, ceesv zei:

Je vergeet een ding, hoe geef je bij je vraag aan de fabrikant aan, welke schotel de topic starter precies heeft?

 

Of is het "doe maar een schotel"?

 

Op 28-6-2020 om 00:59, a33 zei:

Graag ook metingen van andere maten B&R-schotels!

Dan kunnen we ook daar de f/D-verhouding van checken.

 

Duidelijker kan het niet. 

 

21 uren geleden, Zilverhippie zei:

Is het niet precies de bedoeling van een forum om informatie uit te wisselen, te discussiëren over een gemeenschappelijke interesse of gewoon elkaar te helpen?

 

Mee eens. Een hobby mag best wel iets kosten toch? Helaas zijn er forum leden die niet willen investeren. Wel informatie voordeel willen halen. En als er "data sheet / specificatie" bekend zijn, in dit geval een B&R schotel wordt men erg opgewonden van. Wat absoluut niks mis mee is. Ik heb mij grote twijfels over deze forum leden of men ooit praktische ervaring hebben gehad met deze schotel. En later erg interessant te gaan doen met theoretische kretologie over deze betreffende schotel. Credits aan Vrachelen die de moeite heeft genomen om dit op te meten. En krijgt daarna gezaag omdat het niet nauwkeurig is geweest volgens hun "wensen". Een bedankje zal meer op zijn plaats zijn ipv alles vanzelfsprekend te gaan beschouwen. 

 

20 uren geleden, Sprietje zei:

Wat ben je toch een kwal. Als iemand aan mij vraagt om de afstanden van de lnb's uit te rekenen, moet ik dan moeite en kosten gaan maken om bij de fabrikant gegevens los te peuteren die ze meestal niet kunnen geven of willen geven. Het is toch niet meer dan normaal dat de vraagsteller antwoord geeft op mijn vraag om het uit te kunnen rekenen. Meestal niet meer dan een simpele meting met een rolmaat. Van heel veel schotels heb ik de gegevens al maar niet van allemaal en zeker niet als de vraagsteller zelf niet weet welk merk en type schotel hij heeft. Maar als je alleen maar mensen af zit te zeiken, blijf dan weg van dit forum.

 

Wat bent u toch een vlerk. Afgelopen week wederom een persoon geholpen die zijn schotel opstelling niet helemaal aan de praat kreeg. Met als toelichting, "volgens een berekening op internet". Dat is voldoende informatie voor ons hoe wij deze uitdaging gaan aanpakken. Ook ik heb mij twijfels op wat voor wijze en manier u een fabrikant/leverancier hebt benaderd voor meer informatie. Dat laat ik even terzijde.

 

Door zoeken op internet kom ik op deze link van de fabrikant:

 

rian-bv.nl/parts.php?group=394 

 

Daar staat wat informatie over de B&R schotels. Of men wat aan heeft, zal mij een zorg zijn. 

image.png.df36226deada705b9c8dfb9a03fe9203.png

 

Quote

42CM SCHOTEL

 

De beste kleinste schotel welke te koop is.
Ideaal voor op de camping !!

De opbrengst is maximaal door het dieptrekken, (niet te verwarren met dieper getrokken !) zie meer info, van deze alluminium schotel.
Wij produceren deze schotel zelf en passen hem volledig aan voor maximale digitale opbrengst met de door ons geleverde Lnb.
Deze schotel geeft bijna hetzelfde digitale signaal als een 65cm Triax schotel, en blijft dat doen, ook na een winterbui.

Waarom ? klik op meer info

Productie bekijken?
https://www.youtube.com/watch?v=3dKGywwwAB8Normale schotels worden geperst, tussen 2 stempels in. Diverse schotels van metaal welke dan bij de randen in elkaar gefrommeld worden. Je kan die frommels ook met je vingers voelen. De opbrengst van die schotels is minder dan die van een Rian. De ribbels verstrooien het gereflecteerde signaal waardoor fasefouten ontstaan. Daarnaast wil tijdens vorst in de winter de metalen plaat weer in zijn oorspronkelijke positie. Hij wordt dus nog vlakker en daardoor klopt het brandpunt niet meer t.o.v. de gebruikte feedhoorn/ lnb. De volgende zomer dus nog slechter!

Wij bij Rian produceren onze schotels zelf en gebruiken daarvoor zachter aluminium wat we in een ring vastklemmen en dan daar een stempel in drukken. Op die manier kunnen we de maximale diepte maken, is het oppervlak van de schotel perfect glad dus een perfecte reflectie zonder fasefouten, en kan ook met vorst de plaat niet in zijn oorspronkelijk positie terug buigen. Onze schotels blijven dus ook na de winter perfect.

Daarnaast passen we de draagarm exact aan op de gebruikte lnb-feedfoorn en de F/D verhouding van onze schotel.

Dus de beste schotelset welke U kunt kopen.

Quote

Schotel 68 cm B&R

 

VERGELIJK EVEN MET DE TRIAX 64CM EN KIJK NAAR DE FOUTHOEK OP DE FOTO.

De B&R is een offset schotelantenne.
De LNBF hangt dus iets onder het midden van de schotel, zodat de LNB geen schaduw op de schotel werpt en daardoor de ontvangst vermindert.
De B&R is voor de meeste mensen een onbekend merk.
Toch is dit een schotelantenne van een al oude Nederlandse fabrikant. Door zijn zestig cm doorsnee is deze schotel vooral bedoeld voor de Nederlandse zenders.

klik op "meer info"""De schotelantenne zit netjes in een ruime kartonnen doos verpakt. De bevestiging zit apart in een 2e doos.
De arm van de schotel, waar de LNB in zit, is scharnierend aan de mount bevestigd. Dit vereenvoudigd de montage aanzienlijk.

Opmerkelijk is de mogelijkheid om de mount voor extreme omstandigheden zoals ontvangst van Joyne in Noorwegen of in Marokko om te kunnen draaien waardoor een extreme lage of hoge elevatie ingesteld kan worden.

Het monteren van de B&R schotelantenne is, mede door het al volledig gemonteerd aanleveren van de mount en arm slechts een fluitje van een cent. Alleen de schotelplaat met 4 boutjes vastzetten voldoet.
De arm van de schotel is inklapbaar om hem gemakkelijk te kunnen vervoeren. Uiteindelijk moet de arm met een boutje worden vastgezet.

Uiteindelijk laten meetresultaten zien of een schotelantenne een betrouwbaar beeld geeft of toch teveel uitval heeft.
De B&R is daarom ook uitgebreid gemeten en getest.
Uiteraard zijn alle drie Canal Digitaal transponders gemeten.
De metingen zijn in drie groepen te verdelen.

1-Een signaalsterkte meting waarbij gekeken wordt naar de totale opbrengst van de schotel en LNBF.
2-De signaal ruis afstand, C/N.
3-Als laatst is een BER meting gedaan waarbij te zien is wat de schotel met de digitale inhoud van het signaal doet.
Deze Bit Error Rate meting laat zien hoeveel foute bits in het signaal zitten.

1-De signaal opbrengst van de schotelantenne valt direct op.
Een signaal sterkte van maar liefst 77 dBµV tot 78 dBµV op alle Nederlandse transponders.
2-Ook de C/N waarde valt in positieve zin op. De gemeten signaal tuisafstand zit tussen 9.8dB en 11.4dB.
3-Bij de meting van de BER blijkt dat alle fouten gecorrigeerd kunnen worden behalve op de SBS transponder.
De BER meting levert een resultaat op van 8.7E-5.
Al met al blijken de meetresultaten dik voor elkaar te zijn.

Maar tot slot verdient de schotel wel een dikke plus voor de ontvangst kwaliteit.
Laten we eerlijk zijn, daar gaat het toch om!

 

Betreft mensen afzeiken op het forum, kijk verder dan je neus lang is. 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites


En wat staat er:


Wij bij Rian produceren onze schotels zelf en gebruiken daarvoor zachter aluminium wat we in een ring vastklemmen en dan daar een stempel in drukken.


Juist, die ring heet een plooihouder die ze ook in China voor die goedkope meuk gebruiken om te zorgen dat er geen plooien in de plaat komen.
En heb je het invetten van de plaat gezien op het filmpje om te zorgen dat de plaat lekker glijdt zonder rimpels en krassen?

 

plooihouder.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 4-7-2020 om 16:54, Phoenixx zei:

De b&r schotel afmetingen zijn 80x90x9cm diepte, de f/d ben ik benieuwd naar...

 

En wat zijn de maten, omgezet in millimeters precies?

Dit ziet ernaar uit dat het slechts '1 digit precision' maten zijn. Niet precies genoeg voor een zinnige berekening.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi A33,

Als het weekend is zal ik de b en r schotel maten precies opmeten en deze doorgeven. Al eerder heb ik er van alles erover gelezen en de Black ultra lnb wordt geadviseerd

door Rian en de f/d zou nabij de 0,7 liggen zolgens Jan,

 

wordt vervolgd.. ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Phoenixx zei:

De b&r schotel heb ik pas opgemeten,

 

De maten zijn: 

Lengte gereflecteerd oppervlak is 90,5 cm

Breedte gereflecteerd oppervlak is 81,5 cm

Afstand lnb tot het midden van de schotel is 51,5 cm

 

En wat is de schoteldiepte, precies in het midden, ten opzichte van de schotelvoorzijde (effectieve parabool, dus zonder de rand-dikte), in millimeters precies?

 

(Ik heb je tekst maar weer even naar dit draadje geciteerd, dan houden we de B&R schotel gegevens hier.)

 

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK Phoenixx, bedankt!

 

Op basis van deze gegevens is de f/D van de B&R88 zelfs maar 0.52!

Dat lijkt me eigenlijk ook raar. Maar ik ga er maar van uit, dat het klopt.

 

 431076864_BRschotelBR88MetingPhoenixx18jul2020.png.8553d41b47e1cbb4a08690b1f820a579.png

 

 

Maar dus opnieuw geen f/D van 0.7.

Waar worden dan de goede resultaten van de B&R schotels door veroorzaakt?

De manier van dieptrekken of hoe dat ook genoemd werd, met een plooihouder, lijkt dus ook niet uitzonderlijk voor schotelfabricage, als ik het goed begreep?

Bijzonder.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de goede orde ook nog even de berekening voor de iets gewijzigde gegevens van Vrachelen (hoogte 700 ipv 710):

 

1091345659_BRschotel65cmVervolg-MetingVrachelen28jun2020.png.8edc5130d18c366eae33b27aee731633.png

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat schreef ik op 2 juli al:
"Ik hoop dat je verwachtingen van de B&R 88 niet tegenvallen".
zie:

 

Nee, het komt volgens mij niet door het gladder trekken, het komt hoofdzakelijk door de andere f/D-verhouding.
De B&R88 heeft volgens mijn berekening een f/D-verhouding van 0,6, de kleinere B&R-schotels rond de 0,7 en daarom geven die schotels een hoger rendement dan gemiddeld samen met het exact bepalen van het brandpunt van de schotel waar ook de lnb op is afgesteld.

 

Een schotel die ook buitengewoon goed presteert is de Fracarro Penta. En raar of niet maar ook deze schotel heeft een f/D-verhouding van 0,7

 

 

detail_penta85.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Sprietje zei:

En raar of niet maar ook deze schotel heeft een f/D-verhouding van 0,7

 

Dat staat er niet. Een f/D-equivalent van 0.7. Niks bijzonders.

f/D equivalent is toch echt iets anders dan de f/D-verhouding.

 

 

 

37 minuten geleden, Sprietje zei:

De B&R88 heeft volgens mijn berekening een f/D-verhouding van 0,6,

Heb jij andere maten dan @Phoenixx ?

 

 

37 minuten geleden, Sprietje zei:

de kleinere B&R-schotels rond de 0,7

Die van Vrachelen van 65 cm komt op f/D=0.64. Dus hoe kom je daar op?

 

Groet,

A33

 

Edit: Het in het brandpunt zetten van een feedhorn lijkt me ook voor andere schotels niet zo moeilijk. Dus dat als verklaring gebruiken voor de goede ontvangst van de B&R schotels lijkt me maf. Dan kunnen we ook de triax 64 eens goed opmeten, en daar de LNB in het brandpunt zetten. Dan kunnen die B&R schotels dus volgens jou weer de prullenbak in?

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Natuurlijk is de f/D bij deze 5-hoekige schotel een equivalent, er is immers geen meetbare diameter.

 

Jou methode van berekenen klopt volgens mij niet. Jij komt bij alle schotels lager uit dan de fabrieksopgave.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Sprietje zei:

Beste a33

 

Natuurlijk is de f/D bij deze 5-hoekige schotel een equivalent, er is immers geen meetbare diameter.

 

De 5-hoekigheid van de Penta heeft niks te maken met de gebezigde termen.

 

Ik zou zeggen, google eens op f/D-equivalent, voor op de site sat4all.com. Zelfs in dit draadje wordt erover geschreven.

Wat daarvan heb je niet begrepen?

Waarschijnlijk is zelfs f/D versus f/D-equivalent verwarring (bij de Paul Wade calculator) de reden dat ze bij de B&R schotels gedacht hebben dat de f/D bij hun schotels 0.7 was....

 

 

35 minuten geleden, Sprietje zei:

Jou methode van berekenen klopt volgens mij niet. Jij komt bij alle schotels lager uit dan de fabrieksopgave.

 

Welke fabrieksopgave? De bewering dat die steeds in de buurt van 0.7 zou zijn? Of zijn er nog andere gegevens van de fabriek?

 

 

Ik zie niets mis in mijn methode van berekenen, volgens mij alles volgens het boekje.

Overigens zijn fabrieksopgaven bepaald niet heilig. En dit draadje is nou juist bedoeld om die f/D eens te bepalen aan de hand van feitelijke metingen aan de schotels. Zodat ook duidelijk kan worden of die bewering over de f/D wel klopt, dat die een belangrijke oorzaak voor de goede resultaten van de B&R schotels zou zijn.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...