Ga naar inhoud


f/D verhouding van B&R schotels


a33

Aanbevolen berichten

Met enige regelmaat zie je op dit forum de tekst terugkomen, dat de B&R-schotels zo goed zouden functioneren vanwege een wat 'afwijkende' f/D verhouding van 0.7.

 

Ik heb zelf nog nooit zo'n schotel in handen gehad, en heb ook nooit die waarde onderbouwd gezien vanuit de precieze maatvoering van die schotels.

Als je kijkt naar de schotelmaten van de B&R 65, zoals vermeld in deze post, kom ik niet verder dan een f/D van 0.63:

https://www.sat4all.com/forums/topic/358858-canaldigitaal-kijken-in-zuid-europa-met-kleinere-schotelantenne-mogelijk/page/4/?tab=comments#comment-2446138

 

De Parabola Calculator 2.0 zelf komt trouwens in deze post uit op een waarde van f/D = 0.62 (namelijk 402.64 / 648), maar die waarde is niet helemaal juist vanwege de onjuiste aanname van die calculator (zucht) dat de vertex altijd precies aan de onderkant van een offsetschotel zou liggen.

 

Van wat ik verder ooit aan globale meetgegevens aan B&R schotels gezien heb, kwam ik nooit hoger dan een f/D van 0.65, als ik het mij goed herinner.

 

Heeft iemand misschien een B&R schotel staan, die de maten van die schotel kan meten en hier posten? Hoogte, breedte, en diepte in het midden (of anders diepte bij het diepste punt; wel even melden welke je dan pakt) is voldoende. Graag tot op de millimeter.

 

Dan kunnen we eens kijken of die f/D = 0.7 inderdaad een fabeltje is, wat ik vermoed.

De goede prestaties van de B&R schotels komen dan door iets anders.

 

Groet,

A33

 

 

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat ziet er uit als de B&R 65, die ook in de link stond van mijn eerste post.

 

De bedoeling is inderdaad de maten van het werkbare parabool-oppervlak, dus zonder de rand.

En de dieptemeting dus ook, zo nodig met correctie voor de hoogte van de rand; zodat de dieptemaat ook tot het voorvlak van het werkbare parabooloppervlak gemeten is.

 

Ik neem aan dat je de diepte precies in het midden gemeten hebt? Het diepste punt bij een offsetschotel zit namelijk altijd ietsje lager dan het midden.

 

Met deze maten kom ik opnieuw uit op f/D = 0.63, zie cel H32.

 

1245217912_BR65MetingVrachelen27jun2020.png.e6406a7328d57df911a47830becf3ac8.png

 

 

Voor de betekenis van de letters van deze calculator, zie dit plaatje:

(ik moet nog eens kijken, hoe ik dit plaatje hier kleiner krijg?  Edit: ~ Ha, gelukt, nu is hij kleiner!)

 

991842887_A33satdishcalculator3.thumb.png.b74a052c099bc9e1183bba0a5147363d.png

 

 

 

 

Graag ook metingen van andere maten B&R-schotels!

Dan kunnen we ook daar de f/D-verhouding van checken.

 

Groet,

A33

 

 

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, a33 zei:

Graag ook metingen van andere maten B&R-schotels!

Dan kunnen we ook daar de f/D-verhouding van checken.

 

Ga naar een satelliet winkel waar men B&R-schotels verkopen. Dan kunt u naar eigen wensen/eisen de maten op nemen van deze schotels. Wel vreemd om andere mensen te laten investeren om zelf eventueel informatie voordeel uit te kunnen halen. Deze schotels worden ook 2dehands te koop aangeboden bij een bekende website. Haal daar eentje op en ga op eigen gemak reserve engineering uitvoeren op deze schotel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Wat een waardeloze opmerking van Ventura.

 

De pot verwijt de ketel dat hij zwart is. Wie zit hier ook steeds te vragen naar afmeting van schotels en lnb houders. Waarom niet bellen of e-mailen naar de fabrikant. Immers die hebben de exacte gegevens en of data sheets van een schotel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je vergeet een ding, hoe geef je bij je vraag aan de fabrikant aan, welke schotel de topic starter precies heeft?

 

Of is het "doe maar een schotel"?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de liefhebbers heb ik mijn B&R schotel nauwkeurig opgemeten, met waterpas, hoekmeter, schuifmaat en rolmaat. Trouwens, als er nog meer informatie nodig is, gewoon vragen en niet naar de winkel lopen, volgens mij is dit forum juist bedoelt om informatie uit te wisselen (en andere leden te helpen)...

 

Groet van Vrachelen

Afmetingen B&R schotel.pdf

afbeelding.png.9319e38172457f6027c27c1195e1bd64.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet precies de bedoeling van een forum om informatie uit te wisselen, te discussiëren over een gemeenschappelijke interesse of gewoon elkaar te helpen?

Als je daar niet mee om kan, dan is een forum niet "your place to be".

 

a33 deelt die info toch met iedereen? Knap toch, die berekeningen?

Ook knap van Vrachelen om die gegevens zo netjes op te meten. Leuk om die wisselwerking te zien.

 

We zouden met zijn allen als hobbyist veel minder ver staan met enkel de informatie die ons door een winkel of fabrikant wordt meegedeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is dat! Het is de gezamelijke hobby die ons bindt.

 

Zo ben ik dit weekend aan het spelen geweest met een krijgertje. Een 60cm Triax (niet eens 64) om te kijken óf en hoe ik de Eutelsat 9B op 9°E kon ontvangen. Moest daar wel een beugelset+pijp voor kopen en waterpas tegen de schuurmuur plakken..

Kreeg hem prima binnen en meteen een JoyneNL kanaallijst gemaakt. Deze dan hier gedeeld... Zo hoort het toch?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Ventura zei:

De pot verwijt de ketel dat hij zwart is. Wie zit hier ook steeds te vragen naar afmeting van schotels en lnb houders. Waarom niet bellen of e-mailen naar de fabrikant. Immers die hebben de exacte gegevens en of data sheets van een schotel. 

Wat ben je toch een kwal. Als iemand aan mij vraagt om de afstanden van de lnb's uit te rekenen, moet ik dan moeite en kosten gaan maken om bij de fabrikant gegevens los te peuteren die ze meestal niet kunnen geven of willen geven. Het is toch niet meer dan normaal dat de vraagsteller antwoord geeft op mijn vraag om het uit te kunnen rekenen. Meestal niet meer dan een simpele meting met een rolmaat. Van heel veel schotels heb ik de gegevens al maar niet van allemaal en zeker niet als de vraagsteller zelf niet weet welk merk en type schotel hij heeft.

Maar als je alleen maar mensen af zit te zeiken, blijf dan weg van dit forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens geen ruzie maken, ik zal vd week mijn nieuwe schotel opmeten want er komt een 88 cm b*r schotel bij..

 

Wel typerend dat het dieptepunt vd schotel precies in het midden licht ipv iets lager, wie heeft daar een verklaring voor ?

 

Jan heb ik gesproken van Rian en het feit dat de schotels uitgetrokken worden betekend dat je een vormvaste schotel hebt

 

Die ook niet buigen bij warmte, dat is erg gunstig.. Er zullen vorige week heel wat schoteltjes kromgebogen zijn door de hitte,

 

ik kon het zien aan de 65 cm triax toen ik de stringtest deed, 2 mm met wat speling achter de klem, maar is weer opgelost ;)

 

Wat betreft de f/d is het dus gunstig dat deze schotel op 0.663 zit dan kan er zowel een 0,6 als 0,66 feed op om te testen, goed nieuws..

 

Een vormvaste schotel die nagenoeg geheel voldoet aan de versterkings kromming betekend meer signaalwinst, daar willen we

 

toch naar toe ?  Mooi zo.. Blij met mijn octagon, met bermeter!, flysat downloder en editor van github voor de laatste zenders met

 

ftp naar de boxen werkt ook grandioos!! .. Super.. ;)

 

Trouwens, ik heb nog een grandioos idee om de signaalsterkte die in de lnb komt op te krikken met een eenvoudig hulpmiddel .. 🤡

PIC_1457.JPG

PIC_1462.JPG

PIC_1441.JPG

Flysatediter-ftp-to-box.png

Demon-editor.png

Skyware-Feed-Gibby_1m_dish.jpg

Patriof_feed_Triax_65cm.jpg

Prime-Cassegrain_Ku-Dish.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Ventura zei:

Wel vreemd om andere mensen te laten investeren om zelf eventueel informatie voordeel uit te kunnen halen.

 

Nou, dat zat je dan dus leuk in te vullen voor een ander, in dit geval mij. ;)

 

 

1 uur geleden, Phoenixx zei:

Wel typerend dat het dieptepunt vd schotel precies in het midden licht ipv iets lager, wie heeft daar een verklaring voor ?

 

Ik vermoed dat dit gewoon even een interpretatie/meetfoutje was. Je ziet ook aan het verloop van zijn reeks metingen, dat het rond het midden geen symmetrische dieptes zijn. Dus, dat het diepste punt toch echt onder het midden ligt.

Fijn dat er ook een B&R 88 bij komt!

 

 

7 uren geleden, Vrachelen zei:

Voor de liefhebbers heb ik mijn B&R schotel nauwkeurig opgemeten, met waterpas, hoekmeter, schuifmaat en rolmaat.

 

Als je uitgaat van een zuiver paraboloide schotel (parabolisch zowel in horizontale als verticale vlak), heb je eigenlijk aan één diepte meting (tezamen met de hoogte van die meting) genoeg voor de schotel-berekeningen; als je tenminste ook de offset hoek kunt berekenen aan de hand van breedte en hoogte van de schotel. Vandaar dat ik meestal alleen de diepte in het midden vraag, naast hoogte en breedte.

Als je niet weet of de schotel wel parabolisch is in het horizontale vlak, is zo'n verticale serie metingen als die van jou nodig, om de offsethoek te bepalen. Ik heb dat ooit voor een schotel van RimaNTSS gedaan.

Een serie metingen heeft eventueel ook als voordeel, dat meetfoutjes of onnauwkeurigheden van de schotel kunnen worden weggemiddeld. Maar het is wel meer werk....

 

 

5 uren geleden, RimaNTSS zei:

@Vrachelen   Koud leg je uit (of laat je wat plaatjes zien) hoe meet je de diepte van de antenne?

 

Ik vermoed dat dit een automatische vertaling is van: "Could you explain... ", met een typefoutje "Cold you explain... ".

Dus de vraag: Kun je uitleggen, hoe je de diepte van de antenne gemeten hebt?

 

 

 

N.B.

Als de B&R 88 ook een 'gewone' f/D heeft van tussen de 0.6 en 0.66, en dus geen 0.7, ga ik ervan uit dat het verhaal van de f/D=0.7 komt door misinterpretatie van de tekst van de gebruikte Parabola calculator 2.0, die de f/D-equivalent van 0.7 noemt, voor de equivalent van de LNB kijkhoek van 77 graden.

 

Het lijkt me dat je bij een schotel met een bepaalde 'openingshoek' (angle subtended by the LNB-feedhorn), ook gewoon een LNB met feedhorn moet hebben met (ongeveer) die (10dB) illuminatiehoek, voor de beste schotel/LNB-efficientie. Betere ontvangst door duidelijk grotere of lagere spill-over geloof ik niet zo in.

Zoals gezegd: de betere ontvangst met een B&R schotel komt dan dus NIET door de f/D= 0.7, want die klopt dan niet.

 

Maar..  eerst de precieze gegevens van de B&R 88 maar eens afwachten.

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...