Ga naar inhoud


f/D verhouding van B&R schotels


a33

Aanbevolen berichten

Bij de ontwikkeling van de B&R schotels is veel aandacht besteed aan de juiste plaats en richting van de lnb. Hun schotels zijn nagerekend met een offsetschotelberekenings programma en de optimale plaats van de lnb zijn uitgetest met een in alle richtingen instelbare lnb-arm. Deze foto is ook op hun site te zien.
Dat de juiste positie en richting er nogal eens aan mankeert bij vele schotelmerken is door velen op dit forum al jaren opgevallen. Hoe vaak zie je niet dat de lnb veel te hoog op de schotel gericht is en mijlenver over de bovenrand heen kijkt? Trust heeft daarvoor ook een ronddraaiende laserpen gemaakt die laat zien hoe de lnb tegen de schotel aan kijkt.
Wat te denken bij de Triax 64. Bij gebruik van een duo-lnb stond zelfs in de instructie van Canal Digitaal dat je de duo-lnb zo dicht mogelijk naar de schotel moest zetten. De reden was dat de lnb-arm te lang was. Uit metingen met een long neck-lnb was gebleken dat voor een optimale ontvangst de lnb 20mm naar voren moest staan, iets wat je zelfs niet haalde als de duo-lnb zo ver mogelijk naar voren werd gezet.

 

Maar de firma Rian die de B&R schotels maakt, roepen niet zomaar wat zoals vaak gedaan wordt, ze testen het eerst uit met meetapparatuur. Ze zijn vele jaren naar de Algarve afgereisd waar het signaal van de Astra 23,5 het zwakste is. Ze hebben daar hun schotels uit den treure getest en vergeleken met andere schotels. Ook zijn vele lnb's getest welke het beste op hun B&R schotel presteerde. Dat zie ik andere merken schotelfabrikanten niet doen.

 

98765.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


13 minuten geleden, Sprietje zei:

Ze zijn vele jaren naar de Algarve afgereisd waar het signaal van de Astra 23,5 het zwakste is

 

Sprietje, dat geloof je zelf niet hé.

Om het signaal van een satelliet te verzwakken zijn er echt andere methoden en daarvoor hoef je niet vele jaren naar de Algarve te reizen.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vorige week nog met die rotolaser naar een caravanbedrijf in de buurt geweest , in de hoop dat ze daar zo'n Bente schotel zouden hebben staan .

Helaas , was er niet , ik had graag de test gedaan (indien toegestaan)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Sprietje, dat geloof je zelf niet hé.

Om het signaal van een satelliet te verzwakken zijn er echt andere methoden en daarvoor hoef je niet vele jaren naar de Algarve te reizen.

 

Is dit dan voldoende bewijs?

testopstelling Albufeira.jpg

B&R43cm Evoramonte.jpg

B&R43cm_focal_point_instelsysteem.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meegenomen op vakantie?

Ik zie niet dat het de Algarve is.

 

Maar daar gaat het niet om. Het voordeel van het testen in de Algarve zie ik echt niet zitten.

Wil je een schotel aan zijn grenzen brengen dan stop je wat dempend materiaal in de feed. En dan ga je testen.

 

En dan: vele jaren in de Algarve gestest...zo´n rocket science is het nou ook weer niet zo´n schotel te ontwerpen.

 

Wat ik wel goed vind is dat je van je geloof bent afgestapt en de Triaxjes niet meer de hemel in prijst.  😄 😄

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dan denk jij maar dat het in Nederland is op de camping.

B&R heeft een hele serie schotels, de B&R 42, B&R 53, B&R 65 een automaat. Die zijn allemaal uitgetest.

Bovendien is het testen in de probleemgebieden heel wat anders dan dempingsmateriaal in de feedhorn aanbrengen. Daar heb je niets aan als je ook wil weten of storende invloeden van andere satellieten effect hebben op de ontvangst en mogelijk atmosferische invloeden in zwakke ontvangstgebieden. De Badr 26e is daar zo'n voorbeeld van die maar net een heel klein stukje van de Astra 23,5 zit en met een schotel van 42 en 53cm daar keihard ontvangen worden.

 

En een Triax heb ik nog nooit de hemel ingeprijsd maar het is een redelijke schotel in het budget segment en vooral makkelijk verkrijgbaar in Nederland.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

Hun schotels zijn nagerekend met een offsetschotelberekenings programma

 

Ja :) , met het programma met de Paul Wade formules...😞😞  (naar de posts van @commentaar )

 

En het is bekend dat dat programma voor offset schotels niet echt precieze/juiste uitkomsten geeft.

 

Het zelf testen van brandpuntpositie wat ze daar bovenop deden is natuurlijk wel heel erg OK.

 

De tochtjes naar de Algarve waren natuurlijk ook een heel mooi marketing-instrument. Goede campingschotel voor die contreien, en Joyne promotie....

 

 

Voor zover mijn kennis reikt is een feedhorn niet in het brandpunt veel erger dan een niet helemaal 'juiste' kijkhoek van de LNB. Dan treden immers, door de niet paraboloide spiegeling, de faseverschillen op, waar @ceesv het over had.

:huh::wacko: Ik vind het soms moeilijk te begrijpen, dat mensen voor het monteren van een (paraboloide) schotel niet eerst consequent de stringtest doen (ingeval van vlakke schotelvoorkant), en de brandpuntcalculatie/brandpuntcheck. Zeker als ze het maximale uit hun schotel willen halen. :wacko::huh:

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, a33 zei:

Ik vind het soms moeilijk te begrijpen, dat mensen voor het monteren van een (paraboloide) schotel niet eerst consequent de stringtest doen (ingeval van vlakke schotelvoorkant), en de brandpuntcalculatie/brandpuntcheck. Zeker als ze het maximale uit hun schotel willen halen

 

Leken interesseert dat de bonen niet. En mij trouwens ook niet.  In elkaar schroeven, africhten en dan moet het werken. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patje7of9
11 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Leken interesseert dat de bonen niet. En mij trouwens ook niet.  In elkaar schroeven, africhten en dan moet het werken. 

 

En vooral niet vergeten dat de schotel zo goedkoop mogelijk moet zijn zoals een Triax.🤮

Kwaliteit telt niet voor leken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

In Nederland zijn ook de Triax schotels hardstikke duur.

In den Belgiek van 'tzelfde lieke !! ;)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met regen merk ik wel dat ik op zwakkere transponders niet snel signaaluitval heb.. De b&r 88 cm pakt meer signaal dan de Triax

en houdt het ook langer vast bij regen.. ;) 

 

Het is niet alleen de arm maar ook de vormvastheid van de schotel, als ik hem oppak merk ik dat het een lichte maar erg stevige

schotel is die niet het minste zwabbert als je er mee loopt, maar met afstellen dendert de meter wel vet de hoek in op de meeste satelieten.

 

Nilesat heb ik ooit een paar transponders mee gehaald met gunstig weer, maar ja hehe je heb nog zoiets als "dish size".. je kan niet

alles van een kleinere schotel verwachten maar wat hij binnen krijgt komt meteen wel met een lage ber goed hard binnen ;)

 

 

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, satkijker zei:

Mijn B&R 42cm opgemeten zie foto's 1+2

 

Ha, bedankt!

En jij bent de lastige uitdaging aangegaan, om het diepste punt te vinden, en te meten.. :)

 

Dat betekent, omdat je feitelijk maar 3 metingen nodig hebt om de parabool-specificaties te berekenen, dat met jouw input op twee manieren berekend kan worden.

Dus nu zijn twee kolommen van mijn spreadsheet gevuld, met f/D voor deze schotel van 0.65 en 0.67.

(Ik ben ervan uitgegaan dat de 216 mm gemeten is aan een plank of koorde aan de voorkant van de schotel. En dus niet van onderkant schotel naar het diepste punt, op de schotel zelf.)

 

Resultaat:

163385421_BRschotel42cmMetingsatkijker26jul2020.png.d7d58d67d0c56ec4287e6e926037b36b.png

 

Uit de twee kolommen zie je, hoe kleine meetonnauwkeurigheden meteen allerlei gevolgen hebben.

Maar zoals je ziet blijft dat hier grotendeels beperkt tot de orde van grootte van een centimeter of zo, als ik het zo gauw allemaal bekijk.

 

Mijn persoonlijke voorkeur is overigens te werken vanuit de hoogte, breedte, en diepte in het midden van de schotel. Hoogte en breedte bepaalt offsethoek (een millimeter verkeerd, heeft daar niet zulke grote gevolgen). De precieze dieptemeting (gekoppeld aan de hoogtemeting en offsethoek) bepaalt vervolgens brandpuntsafstand, en uitsnede van de offset (de positie van de vertex); dat luistert veel nauwer.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...