Ga naar inhoud


Upgrade naar multifeed schotel


Kozmoz

Aanbevolen berichten

Hallo forumleden,

Na15 jaar is mijn triax 110 met multirail (hotbird,astra1 2 en 3) aan vervanging toe.

Deze wil ik vervangen door multifeed schotel waar ik meerdere satellieten wil ontvangen.

Dus bovenop de hotbird en astra’s, wil ik de eutelsat 7e, 10e en 16e erbij.

De huidige lnb’s die op de triax zitten, zijn allemaal inverto premium twin voor 2 ontvangers.

Ik heb al een paar dagen rondgezocht op dit forum en opt net, maar ik heb nog wat vragen.

Kan ik de inverto lnb’s hergebruiken?

Bij sommige multifeed schotels (big bisat) maken gebruik van lnb’s met een smalle kop. Hebben deze evenveel signaal opbrengst dan de “gewone”?

bestaan er ook twin lnb’s met smalle kop en welke zijn goed?

Welke multifeed schotel raden jullie aan? Of toch een gewone schotel met een rail erop?

 

kozmoz

Vu+ Uno 4k SE, Mut@nt HD2400, triax multi rail met 4 inverto black premium LNB's, 1.1m triax schotel

Link naar reactie
Delen op andere sites


C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Kozmoz zei:

Hallo forumleden,

Na15 jaar is mijn triax 110 met multirail (hotbird,astra1 2 en 3) aan vervanging toe.

Deze wil ik vervangen door multifeed schotel waar ik meerdere satellieten wil ontvangen.

Dus bovenop de hotbird en astra’s, wil ik de eutelsat 7e, 10e en 16e erbij.

De huidige lnb’s die op de triax zitten, zijn allemaal inverto premium twin voor 2 ontvangers.

Ik heb al een paar dagen rondgezocht op dit forum en opt net, maar ik heb nog wat vragen.

Kan ik de inverto lnb’s hergebruiken?

Bij sommige multifeed schotels (big bisat) maken gebruik van lnb’s met een smalle kop. Hebben deze evenveel signaal opbrengst dan de “gewone”?

bestaan er ook twin lnb’s met smalle kop en welke zijn goed?

Welke multifeed schotel raden jullie aan? Of toch een gewone schotel met een rail erop?

 

kozmoz

 

Een lnb met een smalle kop geeft bij droog weer even veel signaal als een lnb met grote kop maar als de kop nat is van de regen duidelijk minder.

Je wilt diverse satellieten ontvangen die slechts op 3 graden afstand van elkaar staan. De 7e samen met de 10e. De 10e samen met de 13e. De 13e samen met de 16e. De 16e samen met de 19e. Het beste gaat dit met de BigBisat schotel. Je gebruikt dan smalle lnb's en smalle lnb-houders. De lnb's met grote koppen kun je voor de meeste posities niet gebruiken.

Reken zelf maar na:

Gebruik de BigBisat calculator: http://pointage.visiosat.com/Default.aspx

Er wordt dan aangegeven op welke posities de lnb's geplaatst moeten worden. Dit wordt met de streepjespositie aangegeven. De streepjes staan 11,4mm van elkaar. Dan kun je zelf zien of 2 lnb's met koppen van 59,5mm wel of niet passen of dat je smalle koppen moet gebruiken die doorgaans een diameter hebben van 30mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou voor een Wavefrontier T-90 gaan.

Ik heb hem zelf al 10 jaar op het dak staan, met 12 satelliet posities.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt sprietje voor de info.

ik ga ff kijken op de site van visiosat, de big bisat is wel interessant.

 

Welke smalle twin lnb’s zijn goed? Ik vind enkel de megasat multifeed twin

Ik vind er maar weinig info en de twin bijna niets.


ook de wavefield kan veel sat posities ontvangen, maar deze is te groot en te lelijk volgens de vrouw 😉

dus die wordt het niet.

Vu+ Uno 4k SE, Mut@nt HD2400, triax multi rail met 4 inverto black premium LNB's, 1.1m triax schotel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de ruimte hebt, het formaat kan en mag en je het mooi vindt. Dan heb je meer ontvangst op moeilijke transponders en meer regenreserve want je kunt LNB's met grotere koppen gebruiken. en de schotel is een stuk groter.

Zo niet, de big bisat zou ik zeggen.

 

Ah, ik zie het al, het zit 'm dus in de 1e zin.🙂

Dan wordt het dus de big bisat, makkelijke oerdegelijke schotel met grote waf en enorm veel mogelijkheden.

Wedden, zou ik haast zeggen (maar da's niet eerlijk want jij kunt een kutschotel kiezen om de weddenschap te winnen)?

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kozmoz zei:

Bedankt sprietje voor de info.

ik ga ff kijken op de site van visiosat, de big bisat is wel interessant.

 

Welke smalle twin lnb’s zijn goed? Ik vind enkel de megasat multifeed twin

Ik vind er maar weinig info en de twin bijna niets.

 

Veel gebruikte smalle lnb's zijn de Magasat en de Venton-Rocket. Daar zijn de mensen wel tevreden over.

 

megasat twin.jpg

venton-rocket-twin-lnb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee schotels, met LNBs met de normale maat feedhorns, is niet wat je wilt?

(Heb je nu ontvangstproblemen met je Triax?)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, minplus zei:

Alps is ook nog te krijgen zag ik. Erg tevreden over.

 

Er zijn nog wel ALPS-lnb's te koop maar niet meer in alle uitvoeringen (single, twin, quad, quattro). Bovendien passen die alleen maar in een klem van 40mm welke buitenwerks meestal 50mm zijn. Dan kun je ze nog niet altijd dicht genoeg tegen elkaar zetten.

ALPS-twin is nog wel te koop maar daar vragen ze woekerprijzen voor tot wel 60 Euro.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, a33 zei:

Twee schotels, met LNBs met de normale maat feedhorns, is niet wat je wilt?

(Heb je nu ontvangstproblemen met je Triax?)

 

Groet,

A33


Bij veel wind valt de ontvangst helemaal weg.

de lnb arm op de triax wiebelt en er zit speling op, is niet echt stabiel meer.

ik kan die ook niet meer goed vastzetten.

komt waarschijnlijk door het gewicht van de 4 lnb’s en de rail.

 

 

10 uren geleden, Sprietje zei:

 

Veel gebruikte smalle lnb's zijn de Magasat en de Venton-Rocket. Daar zijn de mensen wel tevreden over.

 

megasat twin.jpg

venton-rocket-twin-lnb.jpg


als ik het goed begrijp, heb ik een smalle lnb nodig met een hals van 23 mm en dus ook een lnb houder van 23mm.
volgens de visiosat calculator heb ik dan 5 smalle lnb’s en 2 gewone nodig.


welke “gewone” lnb is goed voor de big bisat?

de inverto premium black zou niet meer passen?

er wordt het meest gekeken op astra3 en volgens de calculator kan ik een gewone houder gebruiken.

op astra3 wil ik optimale ontvangst hebben met regenreserve.

 

Vu+ Uno 4k SE, Mut@nt HD2400, triax multi rail met 4 inverto black premium LNB's, 1.1m triax schotel

Link naar reactie
Delen op andere sites

in verleden heb ik ook een BIGSAT gehad en ook Megasat LNB genomen, ik vondt persoonlijk de LNB 's erg slecht signaal gaven....als ik de Alps nam waren de signalen stukke beter....daarna de Inverto's gekocht, maar deze zijn niet smalle dan de Alps.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Sprietje zei:

Een lnb met een smalle kop geeft bij droog weer even veel signaal als een lnb met grote kop maar als de kop nat is van de regen duidelijk minder.

 

Ik meet duidelijk een verschil tussen een smalle en grote lnb kop. Om een praktijk voorbeeld te geven, de in "hemel geprezen" inverto black ultra lnb geeft duidelijk meer signaal sterke en kwaliteit vergeleken met een Alps/Megasat lnb. 

 

11 uren geleden, Sprietje zei:

Veel gebruikte smalle lnb's zijn de Magasat en de Venton-Rocket. Daar zijn de mensen wel tevreden over.

 

Uit eigen praktijk ervaring kan ik vertellen vermijd deze lnb's. Prijs technische gunstig met daar bij meer ongemak dan gemak. En andere alternatief is de Relook RE of Triax TI modellen. 

 

14 uren geleden, Kozmoz zei:

Na15 jaar is mijn triax 110 met multirail (hotbird,astra1 2 en 3) aan vervanging toe.

Deze wil ik vervangen door multifeed schotel waar ik meerdere satellieten wil ontvangen.

Dus bovenop de hotbird en astra’s, wil ik de eutelsat 7e, 10e en 16e erbij.

 

 

43 minuten geleden, Kozmoz zei:

welke “gewone” lnb is goed voor de big bisat?

de inverto premium black zou niet meer passen?

er wordt het meest gekeken op astra3 en volgens de calculator kan ik een gewone houder gebruiken.

op astra3 wil ik optimale ontvangst hebben met regenreserve.

 

Bij een multifeed schotel is het altijd een compromis tussen de satellieten. Voor de astra 2 en 3 kunt u de "gewone" lnb koppen gebruiken. Uitdaging zit tussen de astra 1, 16E, hotbird, 10E en 7E. De vraag is, naar welke satellieten zal u het meest gaan kijken? Hier een mooie afbeelding van forum lid @dirk044.

 

CAHORS_13____Big-BiSat_Satelliet_posities.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Kozmoz zei:

de lnb arm op de triax wiebelt en er zit speling op, is niet echt stabiel meer.

ik kan die ook niet meer goed vastzetten.

 

Daar gebruiken mensen ook wel twee schoren voor, naar de zijkant van de schotel.

 

:) Maar een nieuwe schotel is natuurlijk ook leuk!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...