Ga naar inhoud


Storing split unit airco


Pass3c

Aanbevolen berichten

De thuis split-unit airco is gestopt met koelen.

Alles lijkt het te doen, binnen ventilator, buiten ventilator, maar airco blaast geen koude lucht meer uit. Na een half uurtje blazen komt een foutmelding E4 op het display te staan.

( Airco is een Einhell SKA 3501 EQ C+H )

 

Een paar aircoboeren gesproken, waren allemaal unaniem over eens dat hij bijgevuld moest worden.

 

Zodoende, vandaag zo'n 'STEK' monteur laten komen. Heeft het systeem gecontroleerd op lekken, vervolgens alles vacuum getrokken en weer opnieuw gevult met 1085 gram R407C koudemiddel, bijna precies volgens specificatie (1100 gram).

 

Maar helaas, probleem niet opgelost.

Monteur moest weer snel weg (want ja, gouden tijden, dus vlug vlug naar de volgende klant). Ik moest maar een nieuwe buitenunit kopen.

 

Om het zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven.

Op het moment dat de airco wilt gaan koelen (altijd ongeveer 30 seconden na inschakelen), hoor ik zowel aan de binnen als buiten unit een relais overgaan. (net als daarvoor toen hij nog werkte)

Verder hoor ik nu een zachte brom uit de buitenunit komen, aanzienlijk zachter dan ten tijden dat het nog prima werkte, lijkt mij dat de compressor dus wel spanning krijgt.

 

Na het openmaken van de buitenunit deksel, is een CBB65 30uF condensator te zien. 

Helaas beschik ik niet over een multimeter met condensator meting, maar als ik een multimeter met automatisch weerstandbereik aan de condensator sluit, meet hij initieel een weerstand van 3.5Mega Ω, en dat loopt langzaam op tot na 6MΩ en hoger.

Omdat zo te zien de grote buitenunit ventilator aan dezelfde condensator zit, en die wel gewoon ronddraait (overigens wel op een lager toerental dan hiervoor), kan ik hieruit concluderen dat de condensator goed functioneert, of moet ik echt even laten nameten door een andere meter ?

 

Wat zou naast de condensator anders nog een oorzaak kunnen zijn ?

aangepast door Pass3c
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Die ventilator buiten zit aan de winterregeling vast, een pressostat, en die zal bij opstarten bij lage druk op een laag toerental draaien.

 

Geen koude kan meer oorzaken hebben, kwestie van de drukken meten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die man kwam bij mij terug of hij kon fluiten naar zijn centjes.Kan ook de detector zijn binnen die defect is.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uren geleden, Pass3c zei:

Zodoende, vandaag zo'n 'STEK' monteur laten komen. Heeft het systeem gecontroleerd op lekken, vervolgens alles vacuum getrokken en weer opnieuw gevult met 1085 gram R407C koudemiddel, bijna precies volgens specificatie (1100 gram).

Daaruit begrijp ik dat het systeem leeg was?

 

Dus er zit ergens een lek?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Die ventilator buiten zit aan de winterregeling vast, een pressostat, en die zal bij opstarten bij lage druk op een laag toerental draaien.

 

Geen koude kan meer oorzaken hebben, kwestie van de drukken meten.

 

Volgens hem was de druk prima

 

1 uur terug, bellejt zei:

die man kwam bij mij terug of hij kon fluiten naar zijn centjes.Kan ook de detector zijn binnen die defect is.

 

Tja, helaas werkt dat niet zo in de airco wereld, thans niet in augustus. Man kwam langs voor een mogelijk druk en lekkage probleem, en gaf toen aan dat de boel waarschijnlijk gewoon leeg was, gezien de leeftijd van 11 jaar. Dus heeft hij hem gevuld, en dit samen met zijn uurtarief doorberekend. á contant natuurlijk, anders komen ze niet eens.

 

48 minuten geleden, ceesv zei:

Daaruit begrijp ik dat het systeem leeg was?

 

Dus er zit ergens een lek?

 

Nee juist niet. Dat is vooraf het opnieuw vullen nog even getest met een compressor en een drukmeter (en 10 minuten wachttijd)

 

 

22 minuten geleden, Steve zei:

aanloop condensator vervangen

 

 

Dat ga ik doen, heb er 1 online gevonden en besteld. Echter wel in een iets hogere capaciteit, de huidige is 30uf, maar een nieuwe 40uf was volgens het bedrijf geen probleem.

Reden van de 40uf is simpelweg levertijd, die komt morgen binnen, een 30uf zou 3 weken duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens internet fora betekent storing E4 geen koel capaciteit, en wordt geen of onvoldoende koelmiddel als meest voorkomende oorzaak gegeven.

4 uren geleden, Pass3c zei:

Heeft het systeem gecontroleerd op lekken, vervolgens alles vacuum getrokken en weer opnieuw gevult met 1085 gram R407C koudemiddel, bijna precies volgens specificatie (1100 gram).

Dat doe je alleen maar wanneer het systeem leeg is.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, ceesv zei:

Volgens internet fora betekent storing E4 geen koel capaciteit, en wordt geen of onvoldoende koelmiddel als meest voorkomende oorzaak gegeven.

Dat doe je alleen maar wanneer het systeem leeg is.

 

Dat klopt, monteur heeft het systeem dan ook eerst helemaal leeggemaakt.

Hoeveel er eerst eruit gehaald was, geen idee, was op dat moment druk in een telefoongesprek.

Dus, zover ik het heb kunnen volgen, leegmaken, afpersen, controleren op lekkage (druk verlies), vacuum trekken, vullen. En naderhand toen het systeem niet wilde aanslaan, nogmaals even de druk gecontroleerd, die is goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik wel eens probeer om te kijken of een condensator stuk is is de föhn er op zetten zodat ie warm wordt. werkt je airco dan wel dan is ie dus stuk.

 

dit trucje doe ik wel eens met voedingen in bijvoorbeeld een tv of sat ontvanger die niet opstart dan is er vaak een condensator stuk en kan je dan mooi testen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de compressor loopt en de ventilator loopt te langzaam of er is te veel stof dan wordt de condensor gloeiend heet.

Maar er zou in dat geval wel koudere lucht uit de verdamper binnen moeten komen, hoewel niet optimaal.

Als de compressor niet of niet goed werkt blijft de condensor buiten koud en wordt er niet of nauwelijks gekoeld.

Er van uitgaand natuurlijk dat het systeem goed gevuld is met koude-vloeistof.

 

Dus ik vermoed dat je compressor moet worden vervangen.

btw Die condensator lijkt mij voor de ventilator te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Kan het niet ook gewoon het spoeltje van het (expansie)ventiel zijn?

 

Quote

Een koelmiddel circuleert in een gesloten circuit in het systeem en voert warmte van buiten naar binnen of omgekeerd.

De verdamper zorgt ervoor dat de vloeistof warmte aan de buitenlucht kan onttrekken,

door deze om te zetten van vloeibare toestand naar gas.

Vervolgens comprimeert de elektrische compressor het gas, waardoor de temperatuur stijgt.

In de condensor geeft het gas zijn warmte af aan het verwarmingssysteem en neemt terug zijn vloeibare vorm aan.

Het expansieventiel verlaagt de druk van de vloeistof, waardoor deze opnieuw gaat verdampen en de cyclus opnieuw begint.

 

Bij mij was een van de 3 spoelen (ik heb een buitenunit met 3 circuits) na 13 jaar defekt en zorgde voor uitsluitend lauwe lucht.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...