Ga naar inhoud


WaveFrontier Toroidal T90 ervaringen en aanbevolen LNB's


Vaako

Aanbevolen berichten

Daar ik nogal veel problemen heb met mijn WaveFrontier T90 doe ik hier een rondvraag hoe jullie ervaringen zijn met deze schotel en welke LNB's jullie gebruiken en of aanbevelen.

 

Ikzelf gebruik deze schotel met 11 stuks Smart Titanium LNB's.

 

Bij dikke regenwolken (daarbij moet het niet regenen) en sneeuwolken heb ik geen beeld meer. 

 

De schotel en LNB's werden afgeregeld op maximum signaal en ook skew werd ook op max signaal vastgezet.

 

Ik wil wel nog andere LNB(s) testen voordat ik deze schotel van hand doe, welke LNB's geven nog goed signaal bij slecht ontvangst ?

 

Graag hoor ik jullie reactie(s)

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik heb een T-90 al 10 jaar op het dak staan, maar geen slecht weer problemen.

 

Kan je wat foto's van je T-90 plaatsen, vooral van de sub reflector en een detail van de LNB mount?

 

P.S. het beste regel je niet op maximum signaal maar op maximum kwaliteit van het signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de kleinere T50 Wavefrontier had ik ook eerst 4 Smart Titanium LNB's (single)

Op de nieuwere T50 Wavefield (RVS bouten) heb ik 4 Inverto Black Premium (redline) LNB's (twin) gehad. (Die werden hier op sat4all ook altijd aanbevolen)

Altijd prima ontvangst op onweer in de lucht na hetgeen evident is.

Maar ik heb ook wel de Coax moeten vervangen door een betere afgeschermd type wegens de steeds sterker wordende invloed van 3G/4G netwerken in de buurt.

Wellicht dat @Sprietje, recente merken en types kan aanbevelen voor de LNB's en Coax

 

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Tonskidutch zei:

Maar ik heb ook wel de Coax moeten vervangen door een betere afgeschermd type wegens de steeds sterker wordende invloed van 3G/4G netwerken in de buurt.

 

Meer verouderd/verweerd coax. Invloed van 3G/4G mobiele netwerken is meer van toepassing bij DVB-T/T2/C. 

 

Indien de T90 geen optimaal ontvangst heeft moet men eerder denken aan:

 

- T90 is niet correct uitgericht.

- T90 is niet degelijk gemonteerd (vaker in praktijk al ervaren).

- Hardware problemen zoals f-connectoren, coax, lnb en of ontvanger  

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik gebruik triple shielded coax 120dB met een echte koperen ader en geen verkoperd staal wat men nu "bijna overal" verkoopt.

 

Heb dan wel geen vergulde F-connectoren maar zien er volgens mij degelijk uit en gekocht in een sat-shop en niet brol van China.
 

Ik ga mijn T90 volgende week verplaatsen en uitrichten zal opnieuw moeten gebeuren.

Heb ook ergens gelezen dat die Inverto Black enkel goed signaal geven maar slechter zijn bij gehinderd signaal, sommige LNB's geven dan wel niet zo een sterk signaal als die Inverto's maar blijven beter presteren bij gehinderd ontvangst.

Van 3G/4G heb ik hier geen last die staan hier minstens +/-500m in vogelvlucht van mij verwijderd.

 

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

 

 

Op 3-9-2020 om 20:31, ceesv zei:

Ik heb een T-90 al 10 jaar op het dak staan, maar geen slecht weer problemen.

 

Kan je wat foto's van je T-90 plaatsen, vooral van de sub reflector en een detail van de LNB mount?

 

P.S. het beste regel je niet op maximum signaal maar op maximum kwaliteit van het signaal.

 

Kun je mij zeggen welke LNB's je gebruikt ?

aangepast door Vaako

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Vaako zei:

Heb dan wel geen vergulde F-connectoren maar zien er volgens mij degelijk uit en gekocht in een sat-shop en niet brol van China.

 

Vergulde f-connectoren zijn meer voor de show. Belangrijker is dat de f-connector het zijnde krimp/schroef/push correct en degelijk is aangesloten samen met de coax kabel.

 

6 uren geleden, Vaako zei:

Heb ook ergens gelezen dat die Inverto Black enkel goed signaal geven maar slechter zijn bij gehinderd signaal, sommige LNB's geven dan wel niet zo een sterk signaal als die Inverto's maar blijven beter presteren bij gehinderd ontvangst.

 

Het satelliet signaal is grotendeels "gedigitaliseerd" maw het is wel of geen satelliet signaal te kunnen ontvangen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
12 uren geleden, Vaako zei:

Kun je mij zeggen welke LNB's je gebruikt ?

No Name LNB's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wat zou hier een goede keuze zijn voor een Quad LNB:

 

 

2. Inverto Black Premium Quad Ultra Low Noise (19 Euro)

 

 

 

6. Inverto Premium Quad universal LNB IDLP-QDL410-PREMU-OPN (20 Euro) 

 

 

9. Humax LNB 143 Uni­ver­sal Quad LNB (30 Eurp)

10. Schwai­ger SPS7944 (40 Euro)

11. Kathrein KEL 444 Quad LNB (+/- 42 Euro)

 

Nummer 8 lijkt mij een High-End LNB te zijn en misschien te overwegen ?

 

Graag hoor ik jullie reacties 🙂

 

aangepast door ceesv
Links naar satwinkels verwijderd

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ceesv zei:

No Name LNB's.

Dat is nog eens een schoolvoorbeeld van geen reclame maken :)

 

Ik heb 7 Inverto's en 1 smart titanium. De smart presteert waarneembaar matiger dan de inverto's. Minimaal 1dB slechter. Maar het zou ook wel 2 kunnen zijn. Ik heb geen peperdure meetapparatuur.

 

Het assembleren van die T90 (ik heb een maximum kloon) was best wel een klus. Gezien de grote van de onderdelen zou ik me kunnen voorstellen dat het ene exemplaar van de T90, qua vormvastheid na assemblage, wat optimaler uitpakt dan de andere. Relatief kleine vormveranderingen kunnen tot relatief grote verliezen in versterking leidden. Heb ik begrepen.

 

Het instellen van de T90 vond ik een stuk eenvoudiger dan ik verwacht had. Het recept is duidelijk en niet moeilijk uit te voeren. Met de fijn afstelling heb ik meer moeite. Ik weet niet of dat specifiek aan mij ligt of aan het ontwerp van de LNB houders. In ieder vind ik het moeilijk de gevonden optimale positie van de LNB exact zo vast te houden bij het vastschroeven. Daar komt bij dat de schroef met klempunt "een geheugen" ontwikkeld voor een eerste ingenomen positie. Wil je daarna nog eens iets veranderen dan glijd ie makkelijk in de oude, niet zo optimale, positie terug.

 

Bij "normale" regenluchten heb ik geen uitval. Bij zware buien gaan de zwakkere transponders er wel uit. Helemaal vreemd vind ik dat niet. Ik heb ook nog 80 meter coax naar de meest afgelegen ontvanger. Plus een enigszins complex switch systeem met in totaal 6 F-connectoren op elke coax van LNB tot ontvanger.

 

Intussen zie ik je lijstje LNB's binnenkomen. Wat me opvalt zijn de relatief grote prijsverschillen bij de Inverto Premium Black Ultra's. De eerste die ik kocht waren inderdaad 19 euro. Later waren ze een tientje duurder. Ik heb ze ook voor 40 euro aangeboden gezien. Bij de oosterburen zag ik ze voor 13 euro. Volgens kenner Sprietje is er nogal wat namaak in de omloop. Dus daar kan ook nogal wat variatie inzitten.

 

High end LNB's zijn er wel, maar voor 30 euro? Een LNB kan van een matig signaal geen goed signaal maken. Wel kan een heel goed ontworpen en gebouwd exemplaar goed zijn in het zo veel mogelijk "vangen" en het zo weinig mogelijk "verspillen" van het signaal. Ik zou voor de black ultra's gaan. Namaak of niet, een slechte heb ik er niet tussen zitten. Redt je het daar niet mee dan zou je je T90 door kunnen proberen te verkopen aan een minder kritisch gebruiker en een nieuwe assembleren.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn LNB houders zijn al 68 mm breed. Moeten onderling ook nog een (bescheiden) hoek kunnen maken. Dus daar zit ook al een beperking in waaraan de breedte van de black ultra niet zo heel meer aan toevoegt. OK, op 16E heb ik een smaller inverto exemplaar gebruikt om deze nog tussen 19.2 en 13 kwijt te kunnen. Fijn afstelling was er sowieso niet meer bij :)Maar wat het verlanglijstje van satellieten ook moge zijn, ze zullen toch altijd zo'n 3 graden uit elkaar moeten staan. Voor mij ook een reden om t.z.t naar een tweede T90 over te gaan.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...