Ga naar inhoud


Meubeltoepassing Linoleum


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik wil mijn 4 cm MDF werkblad van mijn bureau bekleden met linoleum, hetgeen als ondergrond heel prettig is voor schrijf en tekenwerk in tegenstelling tot een melamine toplaag zoals de meeste kantoortafels.

Nu is iedereen bekend, dat indien je een plaat eenzijdig behandeld met bijvoorbeeld lak dat deze krom trekt.

Weet iemand of dat ook geldig is bij het lijmen van linoleum op een meubelstuk ( 4 cm MDF ) met de bekende Bison kit?

 

Wonderfull life

Katie Mulea

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat weet ik niet, echter...

 

Ik heb 20 jaar geleden 2 bureau's gemaakt in een L-vorm,

het lange been is 2 meter het korte been 1 meter.

 

Het blad bestaat uit 2 platen spaanplaan op elkaar (kruislinks) gelijmd.

Daaroverheen heb ik linoleum gelijmd. (de rand afgewerkt met een

merantie lat)

 

De bureau's geven/gaven tot de dag van vandaag geen krimp.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oude tekentafel was opgebouwd uit een dunne laag triplex, dan allemaal aan elkaar gelijmde latjes en dat weer afgedekt met een dunne laag triplex.

Verder was het geheel ingesloten door hardhouten latten en daaroverheen geen gewoon linoleum maar een laag wat denk ik nog geen mm dik was.

Door de opbouw bleef de tafel altijd 100% vlak en was ook de onderkant niet geschilderd oid. ondanks de sterk wisselende temperaturen in die ruimte. (werd alleen verwarmd als je er aan het werk was)

Door de laag kon je inderdaad beter tekenen en schrijven maar was de toplaag toch ook nog wel zo hard dat je niet door het papier kon drukken.

Blijft de temperatuur in de ruimte vrijwel hetzelfde dan heb je ook niet of nauwelijks last van krom trekken.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, lspecial zei:

Ik denk niet dat MDF kan kromtrekken ,multiplexplaten daarentegen wel.

Zet een plaat mdf maar eens aan een kant in de verf 😀houd je een plaat over waar je een schommelstoel van kunt maken

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gerrit B zei:

geen gewoon linoleum maar een laag wat denk ik nog geen mm dik was

ik heb nog even gezocht, maar de dunste effen linoleum die ik kan vinden is 2,5 mm.

Op mijn technische tekentafel zat er destijds ook een laag linoleum van 1 mm, maar die navraag is er niet meer (de dood van de ouderwetse tekenaar) dus wordt het ook niet meer aangeboden! Zelfs niet af fabriek in Wormerveer.

Als iemand wel nog een leverancier weet mag die dat per p.m. aan me laten weten.

Wonderfull life

Katie Mulea

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar uren aan een werkblad gekluisterd met beide armen erop is ook een haptische waarneming, doe mij maar lino.

 

Ik heb net nog even enkele materiaal monsters op de werk tafel gelegd en die dikte is eigenlijk niet zo belangrijk. Dan maar 2,5 mm.

En ik doe toch maar beide zijden van het MDF werkblad met exact dezelfde lino en waterkit ( thanks to @mereltje ) dan kan ik het werkblad ook omdraaien en tweemaal gebruiken.

 

 

 

 

Wonderfull life

Katie Mulea

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet alleen niet te zacht zijn en hoe dikker hoe zachter het kan zijn.

Maar bij een meubeldiscounter hebben ze stemmig glad zwarte vinyl van 2mm dik en goed 10 euro per m2.

Wil je helemaal de blits, maken dan is er ook carbon look te koop met als voordeel dat het zelfklevend is.

 

Mijn 1e tekentafel was een Alfa, loodzwaar ding met een gietijzeren onderstel en zware contragewichten maar die was niet zuiver en was voorzien van een tekenarm met scharnieren zodat je flink wat ruimte nodig had. Later een Neolt met bovengeleider en zijgeleider gekocht en daar heel wat tekenwerk op verricht.

Mijn huidige Steadtler A3 ligt inmiddels al jaren boven van de kast stof te happen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, gerrit B zei:

hebben ze stemmig glad zwarte vinyl

Ja stemmig kan ook. Maar als ik met m'n schetspapier / transparant in de weer ben, moet ik wel de onderlegger en de inkt lijnen daarop wel nog kunnen zien. Dus liefst een heldere werkblad finish. Op een zwarte achtergrond lukt dat echt niet.

De adviezen zijn echter allemaal welkom hoor.

 

 

Wonderfull life

Katie Mulea

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

(Elektro) Technisch tekenen was niet echt mijn favoriete vak in de 70er jaren.

 

Maar vanwaar die retro techniek weer opgepakt.

Of moet je met oude projecten aan de gang?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...