Ga naar inhoud


Vraagje over waterleiding


TangoBravo

Aanbevolen berichten

In onze net nieuw aangelegde badkamer kregen we een lekkage, het bleek dat de leiding naar de regendouche niet was afgekneld…

Dat werd dus hak en breekwerk in de muur achter de badkamer, om de tegels te sparen. Nu zie ik dat de installateur de leiding naar de douche blijkbaar heeft moeten onderbreken en een nieuw stuk heeft toegevoegd, met een volgens mij wel erg smalle koppeling daartussen. De leiding naar de douche heeft een uitwendige doorsnee van 16 mm, het smalle stukje in de koppeling is 11 mm doorsnee. Ik heb er geen verstand van, maar is dit normaal? Volgens mij heb je dan toch minder druk op de douche? Zie de foto…

 

IMG_5982.thumb.jpg.fac425a63eae358f64ba922d4710dd94.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uitwendig is wel 16 maar inwendig ook maar 10 mm. Doorstroming wordt niet afgekneld imho.

Je kunt dit zien bij de aansluiting. Daar schuift de leiding ook maar over een aansluiting van 11/12 mm buitenmaat dus 11 of 10 binnenleiding.

aangepast door Pedblu

VU + Ultimo 4k, Solo 4k, triple head, Pli 8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger werd er hoofdzakelijk met koperen buis gewerkt. sinds jaren gebruikt men kunststof. De grote fout die wordt gemaakt is dat men kijkt naar de uitwendige diameter en die vergelijkt met kunststof dus bijv 15 mm koper word iets van 14 of 16mm kunststof gebruikt. Terwijl je moet rekenen met de inwendige diameter dat is waar het "medium" doorheen stroomt.

 

De diameter van koper 15 mm is inwendig 13 mm dat is bij kunststof veel kleiner. Ik heb dit al regelmatig in mijn werk meegemaakt dat er een te kleine diameter voor gasleiding is gebruikt waardoor er onvoldoende druk overbleef als de cv ketel aan slaat gezamenlijk met bijv. een sfeerhaard.