Ga naar inhoud


Vraagje over waterleiding


TangoBravo

Aanbevolen berichten

In onze net nieuw aangelegde badkamer kregen we een lekkage, het bleek dat de leiding naar de regendouche niet was afgekneld…

Dat werd dus hak en breekwerk in de muur achter de badkamer, om de tegels te sparen. Nu zie ik dat de installateur de leiding naar de douche blijkbaar heeft moeten onderbreken en een nieuw stuk heeft toegevoegd, met een volgens mij wel erg smalle koppeling daartussen. De leiding naar de douche heeft een uitwendige doorsnee van 16 mm, het smalle stukje in de koppeling is 11 mm doorsnee. Ik heb er geen verstand van, maar is dit normaal? Volgens mij heb je dan toch minder druk op de douche? Zie de foto…

 

IMG_5982.thumb.jpg.fac425a63eae358f64ba922d4710dd94.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uitwendig is wel 16 maar inwendig ook maar 10 mm. Doorstroming wordt niet afgekneld imho.

Je kunt dit zien bij de aansluiting. Daar schuift de leiding ook maar over een aansluiting van 11/12 mm buitenmaat dus 11 of 10 binnenleiding.

aangepast door Pedblu

VU + Ultimo 4k, Solo 4k, triple head, Pli 8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger werd er hoofdzakelijk met koperen buis gewerkt. sinds jaren gebruikt men kunststof. De grote fout die wordt gemaakt is dat men kijkt naar de uitwendige diameter en die vergelijkt met kunststof dus bijv 15 mm koper word iets van 14 of 16mm kunststof gebruikt. Terwijl je moet rekenen met de inwendige diameter dat is waar het "medium" doorheen stroomt.

 

De diameter van koper 15 mm is inwendig 13 mm dat is bij kunststof veel kleiner. Ik heb dit al regelmatig in mijn werk meegemaakt dat er een te kleine diameter voor gasleiding is gebruikt waardoor er onvoldoende druk overbleef als de cv ketel aan slaat gezamenlijk met bijv. een sfeerhaard.

 

Ik denk dat jij er weinig van zult merken want wat je ziet zal ook ongeveer de inwendige diameter zijn van de buis. Anders even testen (neem aan dat je dat nu kunt) als de druk erop staat als je geen verschil merkt is het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ton68 zei:

Anders even testen (neem aan dat je dat nu kunt) als de druk erop staat als je geen verschil merkt is het goed.

 

Testen is inderdaad wat moeilijk. Bij de eerste keer gebruik van de douche kwam de lekkage al tevoorschijn, en hadden we dus door de lekkage al minder druk, nu na de reparatie kunnen we pas voor het eerst douchen, dus dat is wat moeilijk te vergelijken. Bovendien is het de eerste keer dat we een regendouche gebruiken.

Vandaar dat ik probeer meer info te krijgen, nu is het gat in de muur nog open....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oké ik dacht dat je de douche al enige tijd had gebruikt.

 

Dan moet je even kijken naar welke cv ketel je hebt (CW waarde) dan even opzoeken wat de fabrikant aangeeft wat die max. zou moeten geven aan warmwater (gemengd) ik heb een doorstroommeter die mag je lenen maar ik woon in de achterhoek dus misschien lastig.

 

Wat je dan kunt doen pak een emmer met een inhoud van ca. 10 liter. dan 1 minuut gemengd water tappen (ca 40 graden) kijk hoeveel er in de emmer zit dat zou ongeveer overeen moeten komen met wat de fabrikant opgeeft.

 

wat nog wel een factor is wat is de waterdruk die binnenkomt daar heb je uiteraard geen invloed op.Je kunt ook even dezelfde test doen op een ander tappunt waar niets stuk was in principe moet je op alle tappunten zo goed als hetzelfde meten (in de emmer)doe dit dan alleen met het koud water.

 

Voor het testen wel de mousseurs/straalbreker eraf draaien en bij jouw douche de slang in de emmer hangen (mousseurs en douchekop etc. geven weerstand en is je meting niet juist)

 

 

 

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn vele soorten en merken in de handel met verschillende wanddiktes. Zoals TangoBravo doorgeeft is de koppeling uitwendig 11 mm denk dat die inwendig iets van 9mm zal zijn. Men doet het in de praktijk vaak niet goed wat ik al aangaf.

 

Ik ben nog steeds werkzaam in de installatiebranche al jaren op het commerciële vlak in de jaren 90 heb ik redelijk wat berekening voor o.a cv installaties gemaakt, daar kwam destijds ook kunststof in de handel, en ging men vrolijk verder met uitwendige diameters aanhouden met als gevolg slechte doorstroming, radiatoren etc. die niet of niet goed warm werden.

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor een regendouche wordt 16 of 20 mm. leiding aanbevolen.

 

Aantal bochten, opvoer hoogte en aangeboden druk bij de meter zal ook van invloed zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wat extra info:

 

De regendouche is een vaste kop op een hoogte van ongeveer 2.20 meter. Om te meten moet ik op een ladder staan met een emmer, en inderdaad de kop eraf zien te halen want die is breder dan een emmer. 

Waterdruk is waarschijnlijk niet zo'n probleem, ik had drukverlies door de aquacell ontharder die ik heb, bij de CV ketel kreeg ik maximaal 2,1 bar als ik de verwarming ging bijvullen, daarom staat daar ook een dab e.sybox mini bij die een druk geeft van 4.5 bar (kan ik eventueel ophogen tot maximaal 5 bar, maar dat leek mij niet nodig). 

Volgens de fabrikant zou de regendouche een maximaal verbruik hebben van 11 liter per minuut. 

En wat de capaciteit van mijn warm-water voorziening betreft, daar heb ik een 150 liter boiler staan die door de CV ketel verwarmd wordt. Die heb ik 25 jaar geleden laten plaatsen toen we nog een bad hadden, en dat ding doet het nog steeds perfect. 

Maar als ik alle reacties hierboven lees dan hoef ik mij niet zo'n zorgen te maken dat de koppeling te veel zou remmen in de leiding.

 

En wat de opmerking betreft dat men het in de praktijk niet altijd goed doet, daar sla je de spijker op zijn kop.

We kochten de badkamer bij een goed bekend staand bedrijf en zij huurden dan mensen in om het uit te voeren. Hun beste ploeg... Maar de installateur was blijkbaar niet zo'n lezer van handleidingen, hij zette de buitenventilator niet waterpas terwijl dat wel in de handleiding stond, vergat bij de douchekop een pakking aan te brengen omdat hij hem zo uit de doos monteerde, en vergat tot slot een knelkoppeling te knellen. 

En dan nu de reparatie met zo'n dun koppelstuk.

 

Wet van Murphy....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst even wat algemeens.

 

Het is al eerder gezegd dat koperen buis in de regel een grotere binnendiameter heeft.

Zoals Sprietje al aangaf koperen buis 15/13 en 12/10. Coaxbuis in de regel 16/12 en 14/10.

 

Daarnaast is coax buis (kunststof met aluminium inlage) dermate zacht dat bij het

persen van de fittingen steunbussen worden gebruikt in de buis. Daarmee wordt dus

de binnendiameter nog kleiner.

 

Dus dat kleine stukje

 image.png.ef3e2a2ac009a95838088b92a4001b8f.png

zal niet de vernauwing geven.

 

Echter, je geeft aan 11 liter per minuut en dat is niet schokkend

veel voor een stortdouche (vraag me wel af of dat juist is).

Voor een buis van 12mm inwendig is dat ongeveer 2500 Pa/m

Dit stukje schat ik echter in op 10mm inwendig en dan wordt

de weerstand 6100 Pa/m.

 

Omdat het over 10 cm gaat (in de koppelingen zit een zelfde

vernauwing) hebben we het over 610 Pa aan leidingweerstand

over dat kleine stukje. Dan heb ik het nog niet over de

overgangsweerstanden die moet je er immers ook bij op

tellen. (maar daar had ik niet zo'n zin in om dat op te zoeken)

 

610 Pascal is een fractie van de rest. Je hebt tenslotte ook de

rest van het leidingwerk, de mengkraan en de douchekop zelf.

 

En helemaal als je een Dabje hebt staan (luxe hoor 😁) dan

hoef je je daar geen zorgen om te maken.

 

Voor de liefhebber; 2500 Pascal = 250 mmwk = 25 mBar = 0,025 Bar

 

Een extra voordeel als de leiding naar een stortdouche relatief

klein is dan is er sprake van autoriteit. Hetgeen betekent dat wanneer

iemand gaat douchen niet direct de druk wegvalt op een ander tappunt

in je huis.

aangepast door Con
eenheden toegevoegd

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor alle reacties in dit topic, ik begrijp er nu iets meer van (maar blijf toch wel een leek 😅), maak me nu in ieder geval minder zorgen.

 

En Con: dat dabje is inderdaad pure luxe, niet al te goedkoop, maar ik had het veel eerder moeten doen. Voor die tijd was het onder de douche voelbaar als er iemand aan de andere kant van het huis een kraan open draaide, en de tuinslang even op de auto zetten wegens de modder veroorzaakte alleen dat de modder wat natter werd. Nu is dat alles best een stuk beter geworden, veel comfortabeler!

 

Nogmaals dank aan allen.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...