Ga naar inhoud


Toen muziek nog niet "in the Cloud was" .


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Als ik naar de foto hieronder kijk dan komt er toch wat weemoedig gevoel opzetten. 

Grammofoonplaten waren toch veel leuker dan wat nu aan muziek dragers aangeboden wordt. 

Zo mis ik de hoezen met soms geweldig leuke afbeeldingen die vaak je hele leven bij je blijven. 

Het was ook veel gezelliger om met je vrienden of vriendin een plaatje te draaien. 

Het was cult. 

Ben blij dat ik mijn platenverzameling nog heb. 

Voor mij in ieder geval leuker dan dat domme verslavende, de hele dag luisteren naar dat geblèr van de oorstopsels met je aajfoon. 

 

image_c2a9ca37-f915-408a-8b97-b74337d5ab5720210302_094955.jpg

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik was regelmatig hier te vinden.

 

Concerto_voorkant_hires-1500x998.thumb.jpg.e2238f6ec0d6705a22ec691a7aebfa72.jpg

 

bekend bij elke muziekliefhebber met een draaitafel en een AMP (buizen of modern doet er niet toe)

 

en zeker voor Tweedehands LP's - dat waren schatten die je er tussen vond.

Nadien kwam ik er ook natuurlijk omdat ze een prachtige collectie CD's hadden voor de fusion liefhebber.

 

  • Like 1

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn tijd toen ik in Canada woonde, was ik bijna iedere zaterdag wel te vinden in de winkel van "Sam the Record Man" in Downtown Toronto, Yongstreet tegenover het Eaton Centre.

Het was voor mij een uitje en ik verwijlde er veel tijd. Daarna vaak naar het Hardrock Café voor een bier. En ´s avonds dan thuis mijn nieuwe aanwinst beluisteren.

"Sam the Record Man" genaamd naar de eigenaar en oprichter: Sam Sniderman.

Deze winkel was gigantisch...je kon er alles wel vinden. Vaak moest je buiten in de rij staan om binnen te komen.

Helaas is die winkel er niet meer.

De platenpersingen in Canada waren wat minder van kwaliteit dan de Europese persingen maar daarvoor wel stukken goedkoper.

 

Ik weet dat er hier en daar weer winkel(tjes) komen met grammofoonplaten of Vinyl zoals ze dat tegenwoordig noemen. Vroeger hadden ze het nooit over vinyl. Je noemde dat gewoon een plaat. Klaar! 😄

 

https://www.youtube.com/watch?v=549Wln1i8pA

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik noem het nu vinyl omdat het als retro weer terug is en die "scene" noemt het vinyl.

ik zelf kocht platen :grin:

Als ik er zo'n 100 had was dat veel.... want er was wel een groot nadeel op mijn Dual!

Als je jouw laatste nieuwe langspeelplaat aan vrienden liet horen en we deden al dansende een beetje heftig sprong de naald dwars over de plaat (met gevolgen)

Head bangen op ACDC en er stond een kras............................................ kriewietsch

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Atom Heart Mother van de Roze Vlooien. Wat een plaat was dat.

Het was de hoes met die koe die achterom keek. Zoiets blijft je bij.

 

Natuurlijk kun je hem ook op YouTube Music horen...maar dat is niet hetzelfde. 🥰

 

Of Led Zeppelin, Moody Blues, Kraftwerk, om maar wat te noemen...op welke radiozender hoor je die platen nog?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geachte DRS, Radio Paradise, reclame vrij en de keuze tussen Mellow Mix, Rock Mix en nog een idioom. Voor mij dé perfecte zender, effe googlen en dan veel luisterplezier! 

aangepast door waterpas
foutje
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heb ik een grote verzameling kunnen aanleggen in de loop der tijd. Voor alle stemmingen en gebeurtenissen heb ik muziek om een verdieping en nuancering toe te kunnen voegen. Het heeft mij veel tijd en geld gekost. Mijn apparatuur heeft de waarde van een goed uitgeruste, nieuwe, middenklasser.

Ik prijs mij gelukkig. Besef ook dat dit niet voor iedereen van waarde is, of binnen de financiele mogelijkheden ligt.

Op dit momen luister ik naar sonates van Domenico Scarlatti, maar het kan over een uur zomaar switchen naar jazz, rock, fusion ed. Muziek is voor mij een lifesaver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik mij bij aansluiten, de laatste Strijkkwartetten van Beethoven, gevolgd door Trout Mask Replica van Captain Beefheart, of Circle van Wild Man Fisher, een wereld van verschil, maar zo lang mijn elektrostaten het weer kunnen geven, en de buren zijn oke is het hier zelden stil. Dat laatste klinkt soms ook prachtig.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Of Led Zeppelin, Moody Blues, Kraftwerk, om maar wat te noemen...op welke radiozender hoor je die platen nog?

en dan die bijdragen betalen aan BUMA STEMRA voor publieke radio uitzending zeker, forget it

Dat hoor je dus alleen nog bij Spotify (ja ja in the Cloud) omdat de artiest of het platenlabel daar zijn inkomsten heeft.

 

One of these Days

jaren naar gezocht die Plaat toen het nummer bij "der Kommissar" in het ZDF gedraaid werd.

gevonden bij Concerto Utrechtse straat, bestaan die nog ?

 

p.s.

of "echo's" zomernacht naar liggen luisteren op ZDF toen de zomertijd net ingevoerd was en wij KleurenTV hadden

aangepast door Tonskidutch
p.s.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Zo mis ik de hoezen met soms geweldig leuke afbeeldingen die vaak je hele leven bij je blijven.

Ja, die hoezen speelden een belangrijke rol.

Maar ten tijde van mijn eerste aankoop stelden die hoezen nog niets voor.

Dit was voor een 78 toeren plaat zo ongeveer de standaard.

 

hoes.jpg.991ca76f18318d0ef18593096e47800a.jpg

De 'Banana Boat Song' was mijn allereerste aankoop:

https://www.youtube.com/watch?v=PMigXnXMhQ4

 

Ja, ik weet het........ik ben een ouwe lul.

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, johnno zei:

Ja, die hoezen speelden een belangrijke rol.

Maar ten tijde van mijn eerste aankoop stelden die hoezen nog niets voor.

Dit was voor een 78 toeren plaat zo ongeveer de standaard.

 

hoes.jpg.991ca76f18318d0ef18593096e47800a.jpg

De 'Banana Boat Song' was mijn allereerste aankoop:

https://www.youtube.com/watch?v=PMigXnXMhQ4

 

Ja, ik weet het........ik ben een ouwe lul.

 

 

Troost je, als "jonge lul" had je hier in dit topic niets te melden. En dan, volgens een recept van Dr Oetker, wordt de ouwe lul met een overwintering op Nova Zembla een eind op streek geholpen: Koude maakt tenminste nog stijf, waarvan akte.

aangepast door waterpas
redactie
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tonskidutch zei:

en dan die bijdragen betalen aan BUMA STEMRA voor publieke radio uitzending zeker, forget it

 

Bij Spotify is het ook niet gratis.

Maar dat hoeft voor mij helemaal niet.

Ik kijk zo af en toe op de bekende NL vlooienmarkt en vind daar vaak leuke oude LP´s of singles. Platen die ik vroeger nooit gekocht zou hebben.

Laat ze naar mijn adres in Duitsland sturen. En vandaar neem dan weer een stapeltje mee naar de UAE als ik er weer eens ben.

Voor mij is platen draaien pure nostalgie. Ik vind het leuk om op mijn vrije dagen de draaitafel aan te slingeren en te genieten bij een goed glas whisky (mijn andere hobby).

Er is zelfs een zaak met grammofoonplaten in Dubai - Deira. Daar ga ik ook af en toe wel eens langs.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot die eerste LP's die ik mijn vrienden niet kon tonen wegens het gevaar op levenslange BAN

Had ik van mijn eerste vakantiewerk geld een James Last LP gekocht daar mijn beste vriend z'n vader een kei goeie B&O installatie had en die James Last LP vaker draaide op feestjes.

Het gaat dus soms niet om smaak maar om stemming. De stemming zat er zeker beter in 45 jaar geleden.

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...