Ga naar inhoud


Toen muziek nog niet "in the Cloud was" .


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

  • Beheerder
2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Als ik naar de foto hieronder kijk dan komt er toch wat weemoedig gevoel opzetten. 

Grammofoonplaten waren toch veel leuker dan wat nu aan muziek dragers aangeboden wordt. 

Zo mis ik de hoezen met soms geweldig leuke afbeeldingen die vaak je hele leven bij je blijven. 

Het was ook veel gezelliger om met je vrienden of vriendin een plaatje te draaien. 

Het was cult. 

Ben blij dat ik mijn platenverzameling nog heb. 

Voor mij in ieder geval leuker dan dat domme verslavende, de hele dag luisteren naar dat geblèr van de oorstopsels met je aajfoon. 

 

image_c2a9ca37-f915-408a-8b97-b74337d5ab5720210302_094955.jpg

 

 

Eens vanuit nostalgisch oogpunt is dit op veel punten leuker, toch heb ik op een paar exemplaren na mijn volledige collectie van zo'n 1200 stuks een jaar geleden verkocht aan een Amsterdammer die zijn hele woonkamer vol had staan met kasten singles, maxi-singles en albums. Wat een ruimte ineens 😜

 

Voor de rest is muziek uit de cloud in principe op alle punten superieur. Betere geluidskwaliteit (niet noodzakelijk bij alle diensten), veel meer keuze op veel minder cm2, veel meer gebruiksgemak, betere zoekfunctie, etc. etc.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het was misschien ook wel het tijdperk om lekker te dromen. Vooral toen de Walkman uit kwam en ieder zich zelf respecterend jong mens met zo'n ding in het park wandelde of rolschaatste met een miniem hoofdtelefoon. Prachtig.

Nu moet je de Fii mediastreamer niet laten zien aan derden anders wordt je later teruggevonden zonder en zonder Nikes.

 

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja...ik weet het. James Last was wat voor watjes.....maar het hoorde bij de 60er en 70er jaren. En als ik er nu naar luister vind ik het best wel leuk.

Er was laatst een uitzending op de Duitse TV over James Last. Hoe die begon...zijn leven en hoe het eindigde.

Die vent was grandioos en uniek in z´n tijd. Tegenwoordig is het André Vieux... Ik zou me nu schamen om muziek van die Vieux te draaien.

 

Het draaien van een plaat is voor mij een ritueel. De hoes bekijken, het opzetten...het in de aanloopgroef zetten. Dan het ruisen of soms een tik. Dat hoorde erbij. Natuurlijk de plaat met een platendoek afstoffen en het ruisen werd alleen maar erger.

Ik maakte ook vaak een cassette verzameling met opnames van mijn eigen platen en opnames van platen die je van elkaar leende. Dan had ik een klapper met een blad voor iedere cassette of band, een blad met wat erop stond en teller nummer.

Of nam ook zo wat op van de radio.

Je keek in de programmagids naar wat er op de radio kwam en als het voor je interessant was, dan werd het opgenomen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik zou me nu schamen om muziek van die Vieux te draaien

 

Maar moet je eens kijken als hij optreedt op het Vrijthof. Blijkbaar denken velen daar anders over.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Michel zei:

Voor de rest is muziek uit de cloud in principe op alle punten superieur. Betere geluidskwaliteit (niet noodzakelijk bij alle diensten), veel meer keuze op veel minder cm2, veel meer gebruiksgemak, betere zoekfunctie, etc. etc.

 

 

Natuurlijk is het superieur. Daarmee ben ik het zeker eens met je.

Toch, voor mij althans, ontbreekt het ritueel. De herinneringen. Ik heb nu eenmaal een nostalgische inslag en ben sentimenteel.

Iedereen is anders, zeker als je er niet mee opgegroeid bent.

Mijn kinderen weten niet eens meer wat een plaat is en lachen zich helemaal suf als ze bij me op bezoek zijn en ik een plaat opzet.

 

Ik bedien in ieder geval een "gezonde" mix van muziek dragers. Of het nu platen zijn, banden, cassettes, radio of cloud / Prime / Youtube / etc.

 

Wie ging er niet vroeger naar de platenzaak om de nieuwste Veronica Top 40 te halen en dan gelijk de laatste single van the Cats te kopen voor Hfl 3,95  😂

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

James Last maakte z'n eigen composities/componeerde, dat scheelt natuurlijk. Maar Rieu maakt "zonder dat" de stemming die alle live concerten met zich brengen.

Een enkele cover hier of daar moet de uitzondering op de regel zijn ook bij Last. Laat Rieu z'n gang gaan, ze vinden het geweldig.

De eerste Plaat die m'n Pa kon waarderen was Jean Michel Jarre en dat had ik nooit verwacht. (ik niet)

 

 

 

 

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Drs. IJzerbout zei:

Wie ging er niet vroeger naar de platenzaak om de nieuwste Veronica Top 40 te halen en dan gelijk de laatste single van the Cats te kopen voor Hfl 3,95

 

Ik. Die 3,95 ging in mijn Zündapp. Die zoop als een ketter. Net als de baas trouwens.

  • Haha 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik wilde eigenlijk niet van mijn collectie af. Ik heb toen de WAF challenge gedaan (moeten doen 🤪).

 

Vrouw zei: Als jij meer dan 5% van jouw collectie niet op spotify kunt vinden, dan mogen ze blijven.

Ik dacht 'gelopen zaak, die blijven dus....', maar ondanks het feit dat ik er echt wel het e.e.a. aan bijzonder spul bij had zitten stond 99,9% gewoon op spotify.

 

Als troost heb ik nog 1 kistje mogen houden :P Nu ben ik blij dat het weg is, want het vrat ruimte en ving veel stof ;)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Toch, voor mij althans, ontbreekt het ritueel.

Ik woon in een straat waar wel zeker 10 studenten kamerverhuur woningen staan.

Dus veel studenten met de aller modernste rituelen.

 

Een enkele keer dat ik wel eens over de balkonrand heen keek afgelopen zomer, lagen ze daar allemaal met hun mobiel en earplugs te krakelen op het plat dak om 23:30.

i'll send you the link.

That is the new ritual. (in Nederlands betekend dat ze alleen maar uit de cloud swipen en met mekaar een enkele zin delen) :grin:

 

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een anekdote die bij mij boven komt drijven betreft mijn eerste weken/maanden in Australië, eind 60er jaren.

Een kennis van mij had de tophit 'Je T'aime' meegebracht uit Nederland.

Hij nam het nummer mee naar een feestje, waar het bijna letterlijk werd dolgedraaid.

 

Niet zo gek dat het nummer zo verschrikkelijk populair was op dat feestje.

Het plaatje was in het toen nog zeer preutse Australië namelijk verboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Tonskidutch zei:

James Last maakte z'n eigen composities/componeerde, dat scheelt natuurlijk.

 

Dat klopt...en de muziek van James Last is tijdloos.

Niet alles wat je van James Last hoort heeft ie zelf geschreven maar wel in een nieuw jasje gestoken naar zijn eigen muziekstijl.

 

André Rieux doet dat ook maar doet dat met muziek van componisten die daar zeker anders over zouden denken.

Rieux brengt dat live on stage op een manier ten tonele voor een breed publiek dat anders nooit naar klassieke muziek zouden luisteren.

Zet daarbij een paar viool-poezen met een kleurrijk jurkje in de voorste rij en laat de spidercam en andere camera-dollies heen en weer zwieren en "men" vind het prachtig.

Zulke "hoera - lang leve de lol" voorstellingen is niets voor mij.

 

Ik ga dan liever naar Verona om van een Jonas Kaufmann Gala optreden te gaan genieten in de Arena di Verona.

Heb kaarten besteld voor 17 Aug. Ga daar dan met mijn vrouw heen om eindelijk onze uitgestelde (vanwege Corona) huwelijksreis te kunnen vieren.

We hopen dat het niet nogmaals afgezegd wordt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had in 2018 kaartjes gekocht voor Hans Zimmer voor een optreden in 2020. Nu uitgesteld tot 2022 😢

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Zulke "hoera - lang leve de lol" voorstellingen is niets voor mij.

 

je zult nooit een Willie Alberti liefhebber onder een hoed kunnen brengen met Tim Buckly al ware hun stem nog zo goddelijk. Je mag die ene wel en de andere niet.

;)

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dat klopt...en de muziek van James Last is tijdloos.

Alle muziek is tijdloos, en volledig afhankelijk van onze smaak.

Zo ben ik mijn hele leven al gek van de zogenaamde 'Big Band Era'.

Ik heb het dan over de muziek van Glenn Miller, Benny Goodman, The Dorsey Brothers, etc. etc.

En ik mag dan een ouwe lul zijn, die muziek is toch echt van voor mijn tijd.

 

Rieu brengt overigens in tegenstelling tot James Last niets nieuws op muziekgebied.

Hij weet er echter een show van te maken waarmee hij stadions weet te vullen.

Daar is wat mij betreft helemaal niets mis mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is voor mij ook niks mis mee.

Ik heb net even gekeken naar de prijzen voor een Rieux optreden in Maastricht (mijn geboorteplaats).

Dat valt eigenlijk best wel mee.

Niet dat ik er heen zou gaan maar was best wel nieuwschierig.

 

31 minuten geleden, johnno zei:

Alle muziek is tijdloos, en volledig afhankelijk van onze smaak.

 

Nu, dat ben ik niet helemaal met je eens want als ik naar muziek luister van Ashafar, bijvoorbeeld Scherp....dan hoop ik dat deze rotzooi snel weer van de muziek-scene verdwijnt, vergeten wordt en nooit meer terug komt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...