Ga naar inhoud


Einde kijken via Oscam vanaf (februari 2022)? (22 september 2023?) December 2023?


Satelliet

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik lees dat de manier hoe de sleutels verwerkt moeten worden bekend moet worden gemaakt.

De sleutels zelf zijn uiteraard deel van de codering.

 

Bij jouw voordeur hangt toch ook geen kaartje met het sleutelnummer?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat Zuppelan voor alle gebruikers van multicas maar een procedure moet starten tegen Canal Digitaal met de regelgeving van ACM in handen. Advies van mij: niet doen, ga je verliezen. Vrije hardwarekeuze betekent niet volledige handelingsvrijheid. Geen enkele wet kan Canal Digitaal verplichten om de sleutels van het eigen huis bij de voordeur te hangen zodat bezoekers zelf de voordeur kunnen opdoen. Zelfs als Canal Digitaal verplicht is bezoekers in het huis te laten dan nog mag men zelf bepalen op welke manier men zelf de voordeur wil openmaken voor bezoekers.

 

En los van dit……is Canal Digitaal wel een Nederlands bedrijf? En geldt feitelijk voor Canal Digitaal de door ACM uitgewerkte regelgeving naar aanleiding van de Europese wetgeving wel?

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk @Zuppelandat je toch nog even goed moet kijken naar de strekking van de tekst.

 

Die is niet van toepassing op pay-tv maar op netwerk aansluitingen.

 

Voor de volledigheid het gehele artikel waar deze tekst uit geciteerd is.

 

https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2020-07/beleidsregel-vrije-modemkeuze-en-andere-eindapparaten.pdf

ACM Beleidsregel netwerkaansluitpunt
De Autoriteit Consument en Markt
Gelet op de artikelen 2, 3 en 4 van het Besluit eindapparaten, 15.1, derde lid, en 15.4, tweede lid,
van de Telecommunicatiewet, in samenhang gelezen met artikel 4:81 van de Algemene wet
bestuursrecht,
Besluit:
Artikel 1. Begrippen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
a. ACM: de Autoriteit Consument en Markt, genoemd in artikel 2, eerste lid, van de
Instellingswet Autoriteit Consument en Markt;
b. Aanbieder van een elektronisch communicatienetwerk: aanbieder als bedoeld in artikel
1.1 van de Telecommunicatiewet;
c. Aanbieder van een elektronische communicatiedienst: aanbieder als bedoeld in artikel
1.1 van de Telecommunicatiewet;
d. Besluit eindapparaten: Besluit van 12 december 2016, houdende regels inzake
eindapparaten ter implementatie van richtlijn 2008/63/EG;
e. Eindapparaten: eindapparaten als bedoeld in artikel 1 van het Besluit eindapparaten;
f. Eindgebruiker: eindgebruiker als bedoeld in artikel 1.1 van de Telecommunicatiewet;
g. Netwerkaansluitpunt: het netwerkaansluitpunt als bedoeld in artikel 1.1. van de
Telecommunicatiewet;
h. Passieve netwerkaansluitpunt: een netwerkaansluitpunt dat niet wordt gevoed door een
spanningsbron op de locatie van de eindgebruiker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Zuppelan zei:

@Satwatcher: Vrije hardware keuze betekent vrije hardwarekeuze. Niet een beetje, niet bijna vrij. Bij bij juridische toetsing zal gepoogd worden de vraag te beantwoorden of de hardwarekeuze vrij is.

Ik vraag me sterk af hoeveel klanten, met het door Oscam aangestuurde systeem, nog zin hebben om op een juridische toetsing en de daaruit volgende rechtsgang te wachten. 

Ik wacht daar dus niet op omdat er prima werkende alternatieven zijn die gebruiksvriendelijker en minder omvattend zijn. Daarnaast stikt het van de FTA kanalen waar men naar kan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Zuppelan zei:

@Satwatcher: Vrije hardware keuze betekent vrije hardwarekeuze. Niet een beetje, niet bijna vrij. Bij bij juridische toetsing zal gepoogd worden de vraag te beantwoorden of de hardwarekeuze vrij is.

Nogmaals Zuppelan, als je zo zeker van je zaak bent maak je onsterfelijk bij je satellietvrienden. Span een zaak aan en win die. Ik geef je heel weinig kans maar ben de eerste die je feliciteert als je als winnaar uit de bus komt.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Nee hoor, middels de CI module is vrije hardware keuze gegarandeerd.. Je mag je eigen toestel kiezen om daar je module in te gebruiken. Dat je niet meer in huis kunt sharen en vrij kunt opnemen is voor de EU geen probleem..

 

Maar al de gebruikers die een ontvanger hebben waar geen module in kan ,wat gaan ze daar mee doen, ze een module aanbieden die men met een USB kan gebruiken in de ontvanger,of gaan ze die verplichten om een ontvanger die zij aanbieden te kopen?

Vorig jaar was er een groot aanbod van "lowkost" ontvangers,hoeveel hebben er een module sleuf?

Ik kijk al +/- 25 jaar TV VL zonder problemen , en nu gaan ze opeens moeilijk doen,en het is alleen voor de Nederlands/Vlaams talige, bijna alle andere landen hebben FTA uitzendingen ,,Nederland heeft alleen BVN,dus zijn NL en VL het die hun kosten en winst betalen,waarom gaan ze dan moeilijk doen?

 

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal er eens over nadenken... een zaak starten is één van de zwaarste middelen die je als consument kunt inzetten, kost veel tijd en het is überhaupt de vraag of meteen naar de rechter stappen de beste methode is. Ik zou evenwel geen angst hebben om een dergelijke stap te zetten.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, tokkio zei:

Maar al de gebruikers die een ontvanger hebben waar geen module in kan ,wat gaan ze daar mee doen, ze een module aanbieden die men met een USB kan gebruiken in de ontvanger,of gaan ze die verplichten om een ontvanger die zij aanbieden te kopen?

 

De ACM heeft uitspraken gedaan dat CI-modules apparatuur zijn en moeten dus door derden gemaakt kunnen worden. Dit is wel een cruciaal punt en ik zou liefst zien dat de ACM dit ook in officiële stukken heeft opgeschreven, maar dat lijkt niet gebeurd te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Zuppelan zei:

@Satwatcher: Vrije hardware keuze betekent vrije hardwarekeuze. Niet een beetje, niet bijna vrij. Bij bij juridische toetsing zal gepoogd worden de vraag te beantwoorden of de hardwarekeuze vrij is.

 

Die vrije hardware keus is er in de vorm van CI(+) modules en dat is genoeg.  Je kunt nooit beargumenteren dat een softcam legitiem is want die bevat deels prioritaire code.  Dus wat wil je tegen zo'n rechter zeggen dan?

 

Als jij een ontvanger hebt die geen CI(+) slot heeft en waar dus geen module in kan, dan neem je een lijntje ergens. Of het wel of niet mag is niet interresant. Het gaat er toch om dat het werkt en je alles kan wat je eerder kon.?  Daar heb je een enigma2 hobby box voor., om te hobbyen.

 

En ik snap heel goed dat je liever zelf doet maar dan moet je zelf een oplossing regelen (hacken of kopen, ook hacken kost geld trouwens)  Maar  dat is duurder dan nieuwe hardware of 2e box regelen voor je slaapkamer als je aan thuis delen doet  of zelfs een abo elders regelen. Dus in praktijk voor bijna niemand interessant. Kortom 2 keuzes, of je gaat de grijze route (lijntje of iptv) of de legale route. (module of provider box) 

 

 Besef goed dat de oorzaak is dat content leveranciers vereisen van de aanbieder (CDS)  dat de content tot op zekere hoogte beveiligd dient te zijn. Dat zijn de werkelijke boosdoeners.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Canal Digital gaat op termijn afstappen van de verouderde en onveilige CAK Mediaguard codering. Dit doet ze omdat deze codering al een lange tijd niet voldoet. Canal Digital heeft al een nieuwe codering, maar heeft deze oude codering altijd actief gehouden. Wanneer deze uitgeschakeld wordt zullen de oude CAM-Modules niet meer werken.

Dat is een artikel van 2021,daar staat dat zelfs een oude module niet meer gaat werken.

https://www.providercheck.nl/blog/canal-digitaal-schakelt-deel-van-smartcards-uit

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Codx zei:

 

Die vrije hardware keus is er in de vorm van CI(+) modules en dat is genoeg.  Je kunt nooit beargumenteren dat een softcam legitiem is want die bevat deels prioritaire code.  Dus wat wil je tegen zo'n rechter zeggen dan?

 

Huh, wat voor code?

 

Wat ik tegen een rechter zou zeggen is dat die code geschreven is een onafhankelijke interoperabele implementatie van het codeersysteem is op basis van informatie verkregen door reverse engineering. Het recht om onafhankelijke interoperabele software te schrijven op basis van reverse engineering is een recht dat gedekt wordt door de Europese Softwarerichtlijn.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
5 minuten geleden, Zuppelan zei:

Het recht om onafhankelijke interoperabele software te schrijven op basis van reverse engineering is een recht dat gedekt wordt door de Europese Softwarerichtlijn.

Dat staat je vrij, niets weerhoudt je daarvan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...