Ga naar inhoud


Opslag uitbreiden lukt niet


dorus43
Ga naar oplossing Opgelost door jopiesat,

Aanbevolen berichten

Een jaar geleden verving ik mij 2 nassen (een 2TB MY Book van WD en een 1TB excito b3 Debian based nas) door een Synologie DS 218+
Daar de data die ik er op bewaar  voor mij niet kritiek is , bouwde ik er slechts 1 6TB HD in (WESTERN DIGITAL-6000GB 3.5 Inch RED 256MB 5400RPM WD60EFAX).
Na een jaar leek deze voor mij in aanvang erg grote opslag toch nip te worden en besloot ik een 6 TB HD van het zelfde merk en type bij te plaatsen. Ik vond via google een artikel hoe ik dit kon uitvoeren   "Een schijf toevoegen aan een opslagpool":dit omvatte de volgende stappen.
-gezondheid van de HD controleren
-software updaten
-Nas uitschakelen en extra HD inbouwen
-Schakel Synology NAS in en start Opslagbeheer.
-Ga naar de pagina Opslagpool en selecteer de opslagpool die u wilt uitbreiden. Klik op Schijf toevoegen in het vervolgkeuzemenu Actie.Selecteer de schijf die u uit de lijst wilt toevoegen. Alleen schijven van hetzelfde type en capaciteitsvereisten worden weergegeven.
-Volg de wizard om het proces te voltooien.

Na dit uitgevoerd te hebben lijkt het of ik een verkeerd artikel heb gevolgd. Ik heb nu wel 2 disks geïnstalleerd maar mijn opslagvolume niet vergroot wat wel de bedoeling.
Wie kan mij hierbij op weg helpen.Ik ben al enkele dagen aan het zoeken maar mijn kennis van DMS 6.2 is schijnbaar te klein.  

Alvast bedankt

 

overzicht.jpg

opslagpool.jpg

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je hebt een HDD toegevoegd en deze als RAID toegevoegd. Hierdoor heb je nu 6TB maar nu redundant op 2 schijven. Fouten op schijf A kunnen worden verbeterd door de exacte kopie op schijf B (en vice versa)..

aangepast door Mimisiku

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Synology wizard gaat er vanuit dat je de tweede schijf erbij stopt om redundantie te krijgen. (Gegevensbescherming)


Twee opties heb je nu

- opslag pool verwijderen (alle data is dan weg!) en opnieuw aanmaken ZONDER gegevensbescherming

- nog een schijf kopen en toevoegen

Het was niet kritiek dus eerste optie dan maar. Kost alleen tijd om weer alles erop te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jopesat nog een schijf bijplaatsen gaat niet daar ik maar 2 bays heb  bij mijn type wat als ik er een schijf er uithaal en formateer ? Is er dan een mogelijkheid.

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, dorus43 zei:

Ik vond via google een artikel hoe ik dit kon uitvoeren 

 

Waarom niet gewoon de handleiding van Synology?

 

Je hebt nu je NAS ingericht als RAID-1 zoals eigenlijk de bedoeling is. Je had blijkbaar RAID-0 willen hebben of JBOD. Nu een schijf eruit halen maakt alleen je RAID stuk. Geformatteerde schijf erin en de NAS herstelt je RAID-1 weer 🙂

 

Dus wat @jopiesat zegt. Eerst een backup van je data maken. Dan opslagpool verwijderen. Nieuwe aanmaken met RAID-0. Data terug zetten.

 

Edit:

Hier nog wat hulp: https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_change_raid_type?version=6

 

Hier zie je dat van RAID-1 naar RAID-0 niet zonder dataverlies kan.

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
4 uren geleden, dorus43 zei:

@jopesat nog een schijf bijplaatsen gaat niet daar ik maar 2 bays heb  bij mijn type wat als ik er een schijf er uithaal en formateer ? Is er dan een mogelijkheid.

Ok er is inderdaad nog een methode, maar die is meer voor gevorderden.

Je schakelt alles uit, vervolgens haal je de tweede schijf eruit. Na opstarten negeer je alle foutmeldingen van de synology, dat de raid-1 is gedegradeerd. Je data staat nog gewoon op schijf 1 geen zorgen.

 

Dan alles uitschakelen en tweede schijf terug plaatsen.

De synology vraagt dan of je met deze schijf de redundantie wilt herstellen, dit moet je negeren.

in plaats daarvan maak je met de tweede schijf een nieuw volume aan. Nu kopieer je alle data van het volume op schijf 1 naar het volume op schijf 2.

vervolgens verwijder je het volume van schijf 1 (dat nog steeds gedegradeerd is) Daarmee maak je schijf 1 vrij.

als laatste stap voeg je schijf 1 toe aan het volume van schijf 2 als RAID-0 of JBOD. In synology heet dat: zonder gegevensbescherming. Het volume van schijf 2 groeit nu met de ruimte van schijf 1.

 

nogmaals dit is voor gevorderden. Zorg dat je altijd een aparte backup hebt waarvan je zeker weet dat deze goed is.

 

 

 

aangepast door jopiesat
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Psychosammie zei:

Hier nog wat hulp: https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_change_raid_type?version=6

 

Hier zie je dat van RAID-1 naar RAID-0 niet zonder dataverlies kan.

 

Ook bedankt Psychosammie,   heel wat leesvoer, gelukkig heb ik nog voldoende opslagruimte daar ik al goed opgeruimd had en op de back-up

concentreren.

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

 ( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...