Ga naar inhoud


hoe Synology NAS koppelen aan enigma2


Jean-Claude

Aanbevolen berichten

zijn er hier gebruikers die beschikken over een Synology NAS en die een shared folder gekoppeld hebben aan hun enigma2 ontvanger ? Kunnen jullie mij een voorbeeld van jullie instellingen tonen ?

ik ben hier nu al sinds gisteren aan het klooien met een nieuwe Synology DS1815+ en ik slaag er maar niet in om een verbinding tot stand te brengen.

 

vooreerst : beide toestellen staan op het lokale netwerk op vaste IP adressen (192.168.1.99 voor de ontvanger en 192.168.1.171 voor de NAS). De shared folder noemt "public" en ik heb alle machtigingen op R/W gezet, zelfs van guest. NFS is geaktiveerd en 192.168.1.99 heeft volledige rechten toebedeeld. Op het scherm van de NFS machtigingen staat als te koppelen pad "/volume1/public".

 

deze shared folder is normaal toegankelijk vanuit elke pc in mijn netwerk (via samba). De Firewall op de NAS is uitgezet. Mijn Vu+ ziet de netwerkdrive als ik de optie "netwerkbrowser" uitvoer, en via de [OK] toets kan ik een mount aanmaken :

synology1.jpg.jpg.9fbbeda2cd7d949548f9703b0ccd6b54.jpg

 

Bij het selekteren van de netwerkbrowser wordt er tevens de user-id en paswoord gevraagd voor de NAS, ik heb hier admin als user met het correcte paswoord ingevuld. Als we nu gaan kijken naar het "mountpoint beheer" dan zie ik de nieuwe verbinding wel staan, maar gedesaktiveerd :

synology2.jpg.jpg.36e2ddfe2f300fee4f31e3d1729e40db.jpg

 

nu heb ik ook al geprobeerd om een SMB verbinding op te zetten met die NAS, maar ook hier hetzelfde liedje : de shared folder wordt niet gemount (hoewel ik hier wel een 'groen active' vinkje krijg. Herstarten help niet. Ik heb al met alle mogelijke combinaties zitten spelen, maar ik slaag er niet in om een mount op die NAS te zetten.

 

1 ding is me opgevallen : op de NAS zelf kan ik nagaan welke gebruikers op welke IP adressen verbonden zijn met de NAS. Welnu, het IP adres 192.168.1.99 verschijnt nooit, ook niet in de logfiles, en om zeker te zijn dat dit adres niet geblokkeerd is heb ik de lijst met geblokkeerde gebruikers nagekeken maar die is dus nog leeg. Het lijkt er op dat enigma2 gewoon niet inlogt op die NAS ?

 

ben klaar om die kl*te NAS tegen de muur te kwakken, dus alle suggesties zijn welkom !

 

ps - het netwerkgedeelte van enigma2 is ook kl*te als ge het mij vraagt - 45 minuten om een netwerkmount te verwijderen, en ondertussen is gans de ontvanger geblokkeerd ..... Normaal kan ik dat toch ook niet noemen.

 

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit kun je eens proberen:

Bij de instelling van je Nas naar het configuratiescherm gaan, bij gedeelde map de juiste map kiezen en deze bewerken, zet dan bij NFS machtigen even het IP adres van je ontvanger.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het meestal handmatig,

dit zijn mijn instellingen

 

actief....................................................activeren

lokale gedeelde map.......................... video

type verbinding ................................. CIFS share

Server IP.............................................  192.168.0.100

Server share........................................ DS218play

gebruik als harde schijf vervanging .....Nee

Verbindingsopties................................rw

gebruikersnaam...................................dreambox

paswoord.............................................s.....

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

allemaal al geprobeerd, ook via fstab, geen resultaat. Maar uiteindelijk ben ik hierop uitgekomen https://forums.openpli.org/topic/31374-mount-cifsnfs-synology/

het is een oud bericht, maar de volgende text viel me op :

Quote

The plugin scans your Home Network and gives you what it finds in the list.

Choose your (Linux) NAS and you are supposed to see all of its shared folders, which you now need to “activate” and “mount.”

Choose one and it will ask you if you want to enter a username and password for this host.

Choose “no“! Then, you will see the list of all the folders it found. Pick one.

 

dus zijn we terug eens gaan kijken naar "gebruikersbeheer" in "mountbeheer" en daar heb ik de gebruikersnaam & paswoord die via de netwerk browser was opgegeven geschrapt.

dan terug naar mountpoint beheer, even de netwerkverbinding heraktiveren - dit gaf nog steeds 'not mounted' maar ik had nu wel een groen vinkje bij 'aktief'.

ik merkte nu dat de shared folder map op 'Volume1' staat - en in het NFS machtigingen scherm staat "/volume1".

dus terug even de netwerkverbinding aangepast, geaktiveerd en : HET WERKT !

er waren dus blijkbaar 2 problemen : gebruikersbeheer entries die niet nodig waren, en kleine letters voor de shared drive locatie.

pfffffffffffffffff - was een moeilijke bevalling. Iedereen bedankt voor het meedenken, en zeker voor de setup manual van Tonski !

  • Like 1

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat unix case-sensitive is weet ik, is de reden waarom ik "volume1" op een gegeven moment heb aangepast naar "Volume1" om toch maar te proberen (op het NAS webinterface staat dit volume trouwens ook met een hoodfletter vermeld : 'Volume 1' en een spatie dus maar dat wist ik dat ie niet ging nemen).

het zat dus eigenlijk helemaal niet in de mount specificaties, enigma2 maakte gewoon geen verbinding met de NAS, blijkbaar door de gegevens in "gebruikersbeheer". Eenmaal die weer gewist waren ging de rest vrij vlot. Had ik nu gisteren maar een manuele mount gemaakt, ipv via de netwerkbrowser, maar bon al doende leren we.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...